Konijnen koppelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jodieee

Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 22:10

Ik ben bezig met mijn vriend om zijn konijn aan een nieuw konijn te koppelen.
Nu vertonen deze nogal gedrag dat ik niet kan plaatsen (ik heb zelf verder weinig verstand van konijnen wel veel ingelezen).
De konijnen zitten in aparte hokken naast elkaar. We koppelen ze in een andere kamer ( waar ze normaal gesproken niet komen).
De nieuwe is een vrij rustig relaxed konijn die nergens bang voor is en ook behoorlijk handtam is. Degene die er al was heeft veel meer energie en is ook dominanter en minder tam. ( we hadden gehoopt dat zij de ander makkelijk zou domineren ).
Nu als we ze samen zetten gaan ze eerst gewoon de ruimte verkennen, daarna zoeken ze rustig contact ( Neuzen, soms naast elkaar bij de buik, soms neus en neus ). maar daarna springt het dominantere konijn vaak op het hoofd van de ander en rent dan bijna meteen weer weg, de ander rent vaak ook weg van schrik.
Ze gaan maar zelden achter elkaar aanrennen en lijken niet te willen rijden. Ze letten wel op elkaar en af en toe maakt het dominanter konijn een soort van uithaal naar het andere konijn, als in slaan met haar voorpoten. Ze bijt hierbij niet en trekt ze terug zodra het andere konijn weer wegloopt (er is dus ook geen sprake van vechten).
Ik weet niet echt wat dit gedrag betekend... (Zijn we hopeloos aan het proberen te koppelen? Of hebben de konijnen veel tijd nodig?)

Oh ja, het dominante konijn heeft lange tijd alleen gezeten. ( In mijn ogen kan het goed zijn dat ze sociale vaardigheden mist )

ps. Oh ja, vergeten te zeggen we zijn ongeveer iets meer dan twee weken bezig.

Ik hoop dat hier wat konijnenexperts aanwezig zijn die ons kunnen helpen :).

Alvast bedankt,

Groetjes Jodie

Faniek

Re: Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:11

Het klinkt niet heel slecht, maar belangrijk is ook dat er een klik is. Ik begrijp dat er nu een willekeurig konijn bij is gekocht en dan is het hopen dat het klikt natuurlijk.

Belangrijk om eerst te weten wat zijn de geslachten van de konijnen? Hoe oud zijn ze?

Twee weken koppelen zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, bij ons is het samen 's ochtends op neutraal terrein zetten en daar laten tot het goed gaat, soms enkele dagen en dan terug naar vaste ren/kamer oid. Steeds uit elkaar halen geeft vaak onnodig stress en (deels) opnieuw beginnen.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 11:19

Uhg een gesteriliseerd vrouwtje en gewoon vrouwtje leeftijd weet ik niet precies een ongeveer een half jaar andere iets ouder dan een jaar.. en ja we wilden een konijn uit een asiel halen en daar dus al.kijken voor een match maar we konden geen asielen met dwergkonijnen vinden

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:24

dit hadden wij precies zo.

Omdat de partner van mijn konijn was overledengingen we opzoek naar een nieuw konijn, 3 jaar oud en wss zijn hele leven alleen gezeten. Het konijn wat we toen hadden bleek iets te wild te reageren op jet nieuwe konijn waardoor die alles maar toe liet uit angst.
uiteindelijk gewoon in de tuin rond laten lopen en het laten gaan en nu huppelen ze vrolijk samen rond
het zijn overigens een gecastreerd mannetje en een vrouwtje. vrouwtje is rond de 8 en mannetkeis 3

sorry voor evt. spelfouten, is op mobiel getypte

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:11

Klinkt niet verkeerd, ze vallen elkaar niet aan...

Maar hoe kan je nu dan twee weken bezig zijn? Wat hebben jullie in de afgelopen twee weken gedaan aan koppelmethodes?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:53

Twee dames gaat helaas lang niet altijd goed, maar je kan geluk hebben. Ik zou ze in ieder geval gewoon bij elkaar laten ipv steeds uit elkaar halen, natuurlijk wel op neutraal terrein.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:04

Hier t zelfde dilemma als ts...

Een rammetje wat alleen achterbleef en een voedster gehaald in de opvang. Ze zitten nu weer apart want mijn ram bleef maar jagen waardoor de voedster over de zeik ging en bijna tepletter is gevallen. Hier ook geen idee hoe we verder moeten en zit er aan te denken de voedster terug te brengen....

Maar dan zit ik alsnog met een ram die alleen zit...heb ook al gedacht om voor hem een goed plekje te zoeken maar bang dat hij in een klein rot hokje terecht komt.

Zou makkelijker zijn als nijnen gewoon elkaar de hand schuddenn
en vriendjes worden

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:42

Malih, heb je hem dan laten koppelen in het asiel?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:12

malih schreef:
Hier t zelfde dilemma als ts...

Een rammetje wat alleen achterbleef en een voedster gehaald in de opvang. Ze zitten nu weer apart want mijn ram bleef maar jagen waardoor de voedster over de zeik ging en bijna tepletter is gevallen. Hier ook geen idee hoe we verder moeten en zit er aan te denken de voedster terug te brengen....

Maar dan zit ik alsnog met een ram die alleen zit...heb ook al gedacht om voor hem een goed plekje te zoeken maar bang dat hij in een klein rot hokje terecht komt.

Zou makkelijker zijn als nijnen gewoon elkaar de hand schuddenn
en vriendjes worden

Heb je dan wel een veilige plek gekozen om te koppelen? Ik koppel ze altijd ine en goed afgesloten kamer (of de schuur) waar ze nergens vanaf kunnen vallen, want ik moet direct in kunnen grijpen als ik konijnen ga koppelen.

En idd mijn vraag ook, net als laptopmuis: heb je ze laten koppelen/kennismaken in het asiel?

Het koppelen van konijnen is niet heel moeilijk, zeker als de konijnen al hebben kunnen kennismaken in het asiel: dan kun je al redelijk voorspellen dat het goed zal gaan. Heb hier ook koppelingen gehad dat één van de konijnen ontzettend bang was en steeds rijden, maar na een tijdje is dat weer over want er moet nu eenmaal rangorde worden bepaald. Als het echt te erg werd dat het zielig werd voor één konijn dan pakte ik het soms even af om het 'zielige' konijn even rust te laten geven. Dat hielp hier wel goed.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:39

Ik heb ze in de opvang niet gekoppeld. Eigenaar van de opvang gaf aan dat ze tegen rammen erg lief was. En heb er ook niet aan gedacht koda mee te nemen naar de opvang.

Ik had ze in de ren gelaten op het balkon hier kan een deksel op. Maar die had ik er afgehaald zodat ik in kon grijpen als het mis ging....voedster schrok zo van koda dat ze een jump uit de ren nam, richting de reeling van t balkon... en daar vervolgens klem zat. Zr ging ondersteboven. Kon haar nog net aan haar rug vel en poten vast pakken om te voorkomen dat ze van 7 hoog naar beneden viel.

ik zou niet weten waar ik ze anders kan koppelen. Hoog uit in de badkamer maar ik durf niet zo goed meer... en in dr badkamer kan pas per 1 juli dan is mijn vriend op vakantie en die vermoord me als hij er achter komt dat de konijnen los liepen in onze net gerenoveerde badkamer....

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 13:14

Wij zelf dus helaas niet de mogelijkheid gehad om ook in het asiel al kennis te maken ( omdat geen asielen in omstreken dwergkonijnen hadden, half jaar naar gezocht, en het moest wel echt een dwergkonijn zijn. Dat was eigenlijk de enige eis.

We hadden op internet gelezen dat de konijnen iedere dacht max. 20 minuten op neutrale ruimte moesten ontmoeten en dan kennis maken en dan weer terug in eigen kooi.
Maar ik denk dat jullie gelijk hebben dat dit te veel stress oplevert.
Nu hebben we de konijntjes de hele dag samen in neutrale ruimte ( Alleen als we er niet bij zijn durven we ze niet zo goed samen te laten, stel dat? hoe denken jullie daarover? ) .
Ze lijken al meer toenadering te zoeken ( Vooral het nieuwe konijn). Nog geen een keer is er nog gerede ( is dit vreemd zorgwekkend? )

Wel heb ik hier foto's van hoe ze bij elkaar zitten.

oke, ik wil foto's toevoegen maar bokt pakt ze niet?

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 13:22

Afbeelding

Afbeelding

Ah gelukt! De hangoor is het nieuwe konijntje. Dit is nu hoe ze een tijdlang samen zitten, de hangoor legt ook weleens haar kop tegen de ander ( of erop xD )

OOh vriend stuurt net foto's dat hangoor ( Bella ) onder Bibi de ander wilt kruipen. Bibi doet nu helemaal niks ( dus niet wegjagen, wat ze eerder deed als bella contact zocht )

Afbeelding
Afbeelding

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:26

Waarom moest het per se een dwergkonijn zijn?

Ik heb idd zelfde manier van koppelen gehanteerd, werd mij altijd aangeraden bij de opvang en ik vond dat zelf prettiger omdat ik niet hele dagen thuis kon zijn. Maar meestal duurde de koppeling maar 3 dagen maximaal, waarbij elke dag 3 of 4 keer bij elkaar werd gezet en dit steeds langer duurde. Bij de derde dag konden de konijnen dan vaak al samen in het hok blijven. Ik wisselde wel regelmatig van hokken, dus dat de één weer in dat hok zat en de ander in dit hok.

En soms moet je de konijnen toch even alleen laten. Ik ben er altijd de eerste paar uren bij en als het gewoon rustig is, ga ik vanzelf weg. Ik ga dan eerst echt helemaal ergens anders staan waar ze mij niet kunnen zien (want soms kunnen ze zich anders gaan gedragen als je weg bent), maar als ik dan niets anders zie, dan ga ik mijn eigen dingen doen. Eerst controleer ik elke vijf minuten of ze nog leven (:+), daarna elke 10 minuten, dan een kwartier, dan elk half uur en dan elk uur etc. etc. tot ik het dan nacht wordt: dan zitten ze echt samen zonder dat ik kan komen controleren. Maar eigenlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat ze dan zijn gaan vechten.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:38

Het moest een dwergkonijn zijn vanwege de ruimte ( Als in mn vriend woont in een niet heel groot appartement ) en uhm het eerste konijn was al een dwerg, voor ons eigen gevoel leek ons een dwergkonijn erbij ook beter, maar de eerste reden was de grootste.

Ik denk dat we zelf een beetje te bang waren dat het mis zou gaan. We hebben vandaag de hele tijd konijntjes bij elkaar gehad. Ze gaan vaak zo liggen zoals de foto hierboven.
Inmiddels hebben we de grote kooi helemaal uitgewassen en verschoond en in de neutrale ruimte gezet, nu zitten ze daar al de halve dag met zijn tweetjes in. In het begin werd er een beetje gejaagd ( niet gevochten ) inmiddels liggen ze weer naast elkaar.

Kan ik dit zien als een goed teken? ( konijnenleek hier xD )
En kunnen we ze vanaf nu bij elkaar in laten zitten, of raden jullie dat af?

Ik durf ze nu eigenlijk niet meer zo goed uit elkaar te laten omdat het zo goed lijkt te gaan.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:05

Gewoon zo laten. Ze vechten niet, dus waarom zou je ze dan uit elkaar halen? Maak je niet druk, zo te zien gaat het gewoon goed.