Nu vertonen deze nogal gedrag dat ik niet kan plaatsen (ik heb zelf verder weinig verstand van konijnen wel veel ingelezen).
De konijnen zitten in aparte hokken naast elkaar. We koppelen ze in een andere kamer ( waar ze normaal gesproken niet komen).
De nieuwe is een vrij rustig relaxed konijn die nergens bang voor is en ook behoorlijk handtam is. Degene die er al was heeft veel meer energie en is ook dominanter en minder tam. ( we hadden gehoopt dat zij de ander makkelijk zou domineren ).
Nu als we ze samen zetten gaan ze eerst gewoon de ruimte verkennen, daarna zoeken ze rustig contact ( Neuzen, soms naast elkaar bij de buik, soms neus en neus ). maar daarna springt het dominantere konijn vaak op het hoofd van de ander en rent dan bijna meteen weer weg, de ander rent vaak ook weg van schrik.
Ze gaan maar zelden achter elkaar aanrennen en lijken niet te willen rijden. Ze letten wel op elkaar en af en toe maakt het dominanter konijn een soort van uithaal naar het andere konijn, als in slaan met haar voorpoten. Ze bijt hierbij niet en trekt ze terug zodra het andere konijn weer wegloopt (er is dus ook geen sprake van vechten).
Ik weet niet echt wat dit gedrag betekend... (Zijn we hopeloos aan het proberen te koppelen? Of hebben de konijnen veel tijd nodig?)
Oh ja, het dominante konijn heeft lange tijd alleen gezeten. ( In mijn ogen kan het goed zijn dat ze sociale vaardigheden mist )
ps. Oh ja, vergeten te zeggen we zijn ongeveer iets meer dan twee weken bezig.
Ik hoop dat hier wat konijnenexperts aanwezig zijn die ons kunnen helpen
. Alvast bedankt,
Groetjes Jodie