Feline Hyperesthesia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Catnip

Feline Hyperesthesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 17:16

Hallo allemaal,

Mijn lieve meid van nog maar 3 jaar oud lijdt aan Feline Hyperesthesia. Dit wordt ook wel eens "cat schizophrenia" genoemd.

Achtergrondje:
Priemeltje (yes, I know) kwam samen met nog 4 piepkleine broertjes en zusjes binnen toen ik opvanggezin werd voor Zwerfkat in Nood. Deze 5 waren mijn eerste nestje, en ze waren nog geen 2 weken oud! Ik fungeerde dus als moederpoes, en het ging prima. Alleen Priemeltje (de kleinste van het nest) was een zorgenkindje. Ik ben meermaals midden in de nacht naar de DA moeten racen, omdat ze ineens bewusteloos werd. Natuurlijk werd er eerst gedacht aan hypoglycemie (zoals zo vaak voorkomt bij kittens) maar na controle van de suikerspiegel was het dit niet. We hebben een geweldige DA in onze stichting, maar uiteindelijk stond hij ook achter zijn oren te krabben, we vonden het niet. Hij dacht aan iets neurologisch uiteindelijk. Gelukkig was het ineens vanzelf over, haar laatste bewusteloosheid was toen ze ongeveer 6 weken oud was. Al die tijd daarna was ze perfect gezond. Ik vreesde wel dat ze zuurstoftekort heeft gehad in de hersenen, maar we zagen er al die tijd niets van, ze was een doodnormale kat. Ik heb haar en haar lievelingszusje zelf gehouden, zij zijn twee handen op 1 buik. Haar zusje Zen is compleet gezond en heel zorgzaam voor Priemeltje.

Nu:
Drie weken geleden had ze haar eerste FHS aanval. Intussen is het zo erg geworden dat ik bijna 24/24 bij haar moet zijn (gelukkig flexibele stage) en ik ben vannacht tot 5u met haar opgebleven doordat ze af en aan aanvallen had. Vanmorgen om 7u begon het alweer, en serieus. Je ziet haar hersentjes bijna knetteren. De aanvallen zijn nu ook zo hevig dat ze er fysiek uitgeput van raakt (hijgen, levenloos zijn) maar voordat ze kan uitrusten is de volgende aanval er weer. Ik wring me in alle bochten om haar af te leiden (enige wat je kunt doen tijdens zo'n aanval) maar vaak zit ze er al te diep in zodat ik haar niet meer "op aarde" krijg.

Ik wilde eerst andere dingen proberen alvorens met psychofarmaceutica te starten, maar de kans op een toeval en hersenletsel is gewoon te groot nu, ik start vanavond dus een behandeling met Zylkène zodat haar hersentjes hopelijk snel rust krijgen. Als ze al een aantal maanden stabiel zou zijn, kunnen we stilletjes kijken of ze er ook zonder kan. Ik doe verder alles om haar leven zo stressvrij mogelijk te maken.

De aanvallen:
Ze is tijdens een aanval tot op het uiterste gespannen, heel bang, ze ziet en voelt dingen die er niet zijn. Ze voelt allerlei dingen aan haar huid, dat zich uit in zichzelf hevig bijten, krabben en likken (ze heeft geen vlooien, allergieën of huidproblemen). Verder ziet ze dingen die er niet zijn. En dan heb ik het niet over het typische "kat staart naar een geest" verhaal, maar over allerlei beestjes die ze op de vloer en muren ziet. Daar vangt ze ook hevig naar en ze steekt de onzichtbare beestjes in haar mond. Aanraken wilt ze op zo'n momenten niet, ze springt een meter omhoog als je haar buitenste haartjes nog maar raakt. Ook is ze bang van alles en iedereen. Terwijl ze door mijzelf met de papfles is grootgebracht en ze de grootste sok is die je je kunt voorstellen.
Een typisch kenmerk is ook overdreven met haar huid "rollen" (vandaar ook de bijnaam "skin rippling syndrome"). Ik weet niet of ik het zo goed heb uitgelegd, maar iedereen die haar zo ziet, ziet een hallucinerende, knalpsychotische kat voor zich.
Voor meer uitleg kun je natuurlijk altijd Googlen als het je interesseert.

De oorzaak hoe wetenschappers het op dit moment zien is een te hoge elektrische activiteit in de hersenen.

Respect als je het hele verhaal van mijn liefste Priemeltje hebt gelezen. Ik hoop dat ik binnenkort een vrolijkere "in the picture" van haar kan maken. Het zou fijn zijn als ik andere ervaringsdeskundigen tegenkom hier, maar ik ben al blij dat ik het van me af kan schrijven. Ik geef zoveel om mijn kleine meid en ik ben er zelf heel ziek van om haar zo te zien.

Duimen jullie mee voor haar?

Catnip

Re: Feline Hyperesthesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 11:44

Gisteren medicatie opgestart, vandaag heeft ze nog geen hevige aanval gehad, alleen wat kleintjes waar ik haar snel weer uit kreeg :D kan toeval zijn, maar ik hoop stiekem dat het nu alleen maar beter zal gaan en de zware aanvallen wegblijven dankzij de medicatie!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:48

Heb er nog nooit van gehoord, maar ik duim met je mee, paar weken geleden zelf een kitten verloren die de 2 weken niet eens mocht halen, je voelt je zo machteloos, gelukkig doet zn broertje het super, ik duim met je mee :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 11:54

Aah wat erg, sterkte! Op die leeftijd zijn ze ook zo ontzettend kwetsbaar. Zeker als ze ook nog eens geen biest hebben gehad, dan is het echt vechten maar je staat vaak machteloos. Die kleine lijfjes geven het vaak "zomaar" op lijkt het, en daar sta je dan.

Bedankt voor het mee-duimen! :)

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:01

Ook ik heb nog nooit hiervan gehoord, heb je enig idee waarom het zo heftig terug is gekomen?
Ik duim ook voor je mee :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 12:08

Nessavende schreef:
Ook ik heb nog nooit hiervan gehoord, heb je enig idee waarom het zo heftig terug is gekomen?
Ik duim ook voor je mee :)

Dank je!

We hebben geen flauw idee eigenlijk. Er is niks veranderd, ze zit in een veilige rustige omgeving (ruim appartementje op één hoog), er is 3-4 maanden geleden wel een nieuwe poes in huis gekomen maar Priemeltje vindt haar helemaal geweldig.

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:55

En? Hoe is je katje de nacht doorgekomen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:00

Letitia1991 schreef:
Intussen is het zo erg geworden dat ik bijna 24/24 bij haar moet zijn (gelukkig flexibele stage) en ik ben vannacht tot 5u met haar opgebleven doordat ze af en aan aanvallen had. Vanmorgen om 7u begon het alweer, en serieus. Je ziet haar hersentjes bijna knetteren. De aanvallen zijn nu ook zo hevig dat ze er fysiek uitgeput van raakt (hijgen, levenloos zijn) maar voordat ze kan uitrusten is de volgende aanval er weer. Ik wring me in alle bochten om haar af te leiden (enige wat je kunt doen tijdens zo'n aanval) maar vaak zit ze er al te diep in zodat ik haar niet meer "op aarde" krijg.

Jeetje.... Is er überhaupt kans op herstel??
Ik vind bovenstaande namelijk intens triest om te lezen, ik geloof niet dat ik het mijn kat aan zou willen doen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 15:51

Vannacht was een erg slechte nacht. Ik kon haar beginnende aanval wel steeds afwenden door haar favoriete speeltje als afleiding (dan "snapt" ze eruit zeg maar) maar zodra ik niet meer bewoog met haar speeltje begon ze meteen overnieuw. Resultaat is dat ik de hele nacht met een stokje in mijn hand (met pluim eraan) heb zitten wiegelen :') daar kijkt ze dan geïnteresseerd naar en dan is ze oké, zolang ik niet stop met wiegelen.

Om 8u vanochtend heeft mijn vriend overgenomen en heb ik wat kunnen slapen. Nu is ze al enkele uren stabiel, af en toe wat symptomen die ik meteen kan stopzetten door afleiding.

Bedankt voor de interesse! Ik bedacht me vannacht dat dit topic ook heel handig is als tijdslijn voor de dierenarts, mooi meegenomen.

@Goof: ik begrijp je gedachtengang, maar er is dus zeker een goede kans op herstel (gelukkig!). Ze staat nu sinds 2 dagen op medicatie (een soort antidepressiva/anti-anxiolyticum) en het kan wel 2-3 weken duren voordat het effect merkbaar is, dus dit is even een zware periode die we door moeten. Mocht dit medicijn niet werken, is er ook nog een tweede medicijn die we kunnen proberen.
Werken ze allebei niet, dan laat ik haar natuurlijk niet langer lijden...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:57

Ik hoop voor je dat er medicatie is die aanslaat, was het een mens dan werd hij/zij gedwongen opgenomen. Ik vind het knap wat je doet maar neem ook aan dat je er een einde aan maakt mocht de medicatie niet aanslaan. Succes en veel sterkte.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 16:16

bigone schreef:
Ik hoop voor je dat er medicatie is die aanslaat, was het een mens dan werd hij/zij gedwongen opgenomen. Ik vind het knap wat je doet maar neem ook aan dat je er een einde aan maakt mocht de medicatie niet aanslaan. Succes en veel sterkte.

Dank je! Als er geen verbetering mogelijk is laat ik haar uiteraard niet lijden. Maar op dit moment zijn er gelukkig nog mogelijke behandelingen, en het is nu afwachten of ze aanslaan.

Ik was beter kattenpsycholoog geworden ipv mensenpsycholoog :') ik ga mijn appartementje omdopen naar "Psychiatrisch Ziekenhuis voor Poezelige Psychoten" :j

Hier wat foto's van mijn heerlijke lieve meid:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Links Priemeltje en rechts zusje Zen. Zen overleeft het denk ik niet als Priemeltje er niet meer zou zijn :'(