kat eet geen brokken meer (om de zoveel tijd)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

kat eet geen brokken meer (om de zoveel tijd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 20:35

hallo,

we weten niet meer wat we moeten doen.
even op een rijtje
we hebben 3 katten.
2 zitten er binnen (tuinhuisje met ren zodat ze binnen en buiten kunnen) voor de reden mag je vragen maar lijkt me niet zo van belang.
en 1 die zit daar snachts ook en meestal mag ze overdag buiten en mag ze ook het huis binnen.
ze krijgen alleen brokjes te eten. (ze is gesteriliseerd)

nou is het al een hele tijd dat die ene om de zoveel tijd geen brokjes meer eet. ze moet dan ook wel eens braken. daarna wordt ze heel dun, bedelt ze veel meer, springt op het aanrecht en zoekt overal eten.
normaal als ze muizen vangt speelt ze er wat mee, maar in deze tijd eet ze gewoon hele muizen op.
na een tijdje is dit weer over en eet ze gewoon weer brokjes. komt ook weer mooi aan.

maar nu duurt het ons wel vort heel lang. ze eet ook alles. sla, boontjes, friet... (pikt ze wel eens mee) op dit moment is ze wat brokjes aan het eten. dus ik laat haar mooi rustig eten.
we hebben dr een paar dagen in het tuinhuisje gehouden zodat ze geen muizen kon vangen en omdat ze binnen heel irritant is en je de hele tijd op haar moet letten.

wie weet wat dit kan zijn en hoe we het op kunnen lossen?

alvast bedankt :)

Nachtlampje

Re: kat eet geen brokken meer (om de zoveel tijd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:40

Drinkt ze wel genoeg? Een kat puur en alleen op brokjes krijgt vaak niet genoeg vocht binnen. Heeft ze last van haar gebit? Stiekem een ontsteking, of tandsteen? Nierstenen waar ze door de pijn haar eetlust verliest? Een allergie voor de brokjes die ze uit zichzelf laat staan, dan weer zakt, en die zich daarna weer opbouwt tot een uitbarsting?

Een kat die normaal gewoon eet en dan opeens géén brokjes meer eet maar wel al het andere dat ze kan krijgen, dan is er toch echt iets aan de hand en is het niet gewoon "geen zin".

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 20:46

Volgensmij wel, er is altijd water.
en ik ben geen dierenarts dus de rest kan ik niet zeggen. ze is ongeveer 5 jaar. in deze tijd hebben we verschillende brokken gehad. met haar gebit lijkt me niks aan de hand. ze eet alles anders wel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:51

Brokjes zijn hard, frietjes en sla en boontjes niet. Gebit zou dus nog steeds wel een optie kunnen zijn. Misschien eens laten checken bij de dierenarts?

Over dat er altijd water is, dat zegt ook niet. Genoeg katten drinken vanuit zichzelf niet genoeg, of misschien heb je het in hun ogen "fout" staan.
Wij maakten de fout om het bakje water in de badkamer te hebben staan, waar ook de kattenbak staat. Onze kat dronk nauwelijks, alleen het water in de douchecabine likte hij op. Nu staat het in de keuken en hij lebbert er als een malle van. Misschien de locatie van voer en water eens verplaatsen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 21:40

klopt, zou een optie kunnen zijn. dat is natuurlijk niet het enige wat ze eet. maar ik denk niet dat het daar aan ligt. dierentarts kan, maar ik kijk liever eerst of er mensen zijn die hetzelfde meegemaakt hebben. dierenarts brengt ook gelijk weer een hoop kosten mee.

buiten kan ze overal drinken. ik zie dr ook vaak drinken.
ik zou in het tuinhuisje het water kunnen verplaatsen maar ik denk dat het niks uitmaakt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:34

Kan ik me voorstellen inderdaad. Is het niet toevallig maand van het gebit? Dan kun je gratis laten controleren, en sommige dierenartsen hebben dat standaard gratis.
Als je dr vaak ziet drinken lijkt dat me inderdaad ook uitgesloten.
Als je een ander merk brokjes aanbied, eet ze dat dan wel? (even een handje bij de buren vragen bv?)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 19:50

ik kan even kijken. Maar het is meer ons mam die daarover gaat :P
we hadden eerst vaak andere brokjes gekocht om te kijken of die ze wel at. maar dat maakte niks uit. na een tijdje at ze het allebei weer.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:59

zou toch een keertje langs dierenarts voor onderzoek.
kan vanalles zijn van tanden tot nierproblemen en eventueel zelfs schildklier problemen.