Welke tweede hond past bij ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pris87

Welke tweede hond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 14:05

Heb al enige tijd in gedachten om er een tweede hond bij te nemen, of we dit doen is nog niet zeker. Wel ben ik me aan het oriënteren wat voor ras er dan bij ons zou passen.

Dus hierbij tips, adviezen aanraders en afraders gezocht.

Ons gezin:
Ik en vriendlief, 2 dochters van vier en anderhalf.
poes (die overigens bijna altijd buiten is)
hond, stafford teef die dit jaar 4 wordt.

En het gaat nu net om de hond. We hebben dus een stafford teef die eind dit jaar 4 wordt. Super enthousiast, over het algemeen zitten de commando's er goed in, maar bij afleiding van andere honden is dit wel moeilijk.
Ze heeft 2x een aanvaring gehad met een andere hond waar ik niet bij was, beide keren begon de andere hond, maar mijn hond liet een tand afdruk achter. Is hierin wel gelijk te corrigeren.
Een andere keer was ik er wel bij en hierdoor zat ik er gelijk boven op waardoor er verder geen schade was. Hiermee bedoel ik, een grote mond en het is klaar trouwens. Deze gevallen waren met jacky's en 1 sharpei.

Met "alle" honden behalve dus van die felle keffende donders kan ze onwijs goed spelen. Gaat eens per week mee met de uitlaatservice mee. Buiten in losloop gebieden ruikt ze wat met honden, met sommige rent en speelt ze wat en loopt dan gewoon weer met me mee.

Krijgen ook binnen regelmatig honden over de vloer. De franse bull van me schoonouders kijkt ze verder niet naar om. De akita/rottweiler reu van me zus is ff spelen en verder kan die op z'n gemak liggen kluiven en is het verder ook prima. De akita/bernersenner/rottweiler teef (pup) is super speels. Die blijven dus echt doorgaan. Die moet je op een gegeven moment echt tot rust roepen samen. Dit is soms ook echt hardhandig dat we dit beëindigen.

Mijn voorkeur gaat zoiezo naar een reu, puur gezien naar de ervaringen/adviezen van andere.

Een tweede stafford gaat ook mijn voorkeur niet naar uit, puur omdat ik graag in het park, bos, strand etc. loop. Hoe goed het nu ook met mijn hond ga je ben altijd op je hoede wat voor hond eraan komt.

Ik ben dus meer opzoek naar een hond die over het algemeen toleranter is tegen over andere honden.

Ik ben opgegroeid met rottweilers, hierbij ligt mijn hart echt. Maar heb de twijfel of dit verstandig is.
Mijn vriend vind een dobermann erg leuk.

Zelf ben ik me erg aan het oriënteren richting de weimaraner.

Type golden retriever/labrador is absoluut niet mijn type hond overigens.

In augustus ga ik weer opnieuw starten met een gehoorzaamheids cursus samen met mijn hond, heb eerst een priveles, waarna gekeken kan worden in welke groep we in kunnen stromen. Hopelijk kunnen we in de toekomst flyball weer oppakken, dit is momenteel gestopt omdat het viel op de dag dat ik over het algemeen moest werken. Ik train dus graag met de hond(en)

Mijn hond heeft onwijs veel energie en krijgt ook veel beweging wil ze in huis gewoon lekker rustig zijn. Dus een hond die veel beweging nodig heeft is geen probleem, dat zijn we gewent.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:13

Het gaat er eigenlijk denk ik niet echt om hoe de hond is die je nu hebt, maar meer wat je nu inderdaad zoekt in een hond. Wat voor maat wil je graag en wat voor gedrag? Vind je het erg om veel aan vachtonderhoud te moeten doen? Zo hebben wij twee malthezers en daarna een poedel erbij genomen en jeetje wat een verschillen qua doen en laten. Niet dat ik je een van deze aanraad :P maar gewoon om het idee dat als je specifieker bent qua wat je wilt en zoekt we ook beter mee kunnen denken. Zou in ieder geval geen jack russel nemen :')

Anoniem

Re: Welke tweede hond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:16

Ik zou in ieder geval kijken waar jou huidige hond zich prettig bij voelt en daarna pas naar uiterlijk kijken ;) Mischien zit er in het asiel wel een leuke hond dat goed klikt met jullie stafford.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:26

Een rottweiler is leuk, en vaak ook wel lief en goed op te voeden. Maar dan krijg je weleens te maken met de vooroordelen die je vast ook weleens met je stafford tegen komt.

Een stabij is leuk, kan sportief zijn, is een licht en vrolijk hondje. Moet je wel goed opvoeden anders hebben ze weleens stront in de oren.
Rhodesian ridgeback is ook een mooie grote en sportieve (wel jacht) hond.
Viszla?
Boxer heeft enorm veel energie.
Border collie of herder kruising, meestal niet zo rillerig maar toch sportief. En vaak gezonder dan een rashond.

Mijn hond is uitgekozen door mijn toenmalige hond, die kwamen er al spelend aan lopen. Niet iedere fokker waardeert het als je je eigen hond mee neemt, maar ik vind het zeker een aanrader.

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 15:26

Kwa uiterlijk:
Korte vacht, de grootte maakt me niet uit. Verder sta ik open voor bijna alles.

Asiel valt af, ik wil wel een pup.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:28

een IJslandse hond zou misschien wel goed passen maar die zijn niet goedkoop;)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:32

Wij hebben hier twee friese stabijs lopen. Ik zelf vind het leuke honden. Niet te groot maar ook niet te klein kunnen lekker fanatiek zijn maar in huis weer rustig.

ik zou ook als je gaat kijken je hond die je nu hebt mee nemen en kijken wat zij er van vind.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:36

Ridgeback? Of een kort harige bordercollie? Een labrador zou ook wel geschikt zijn, sociale energieke honden, wel uit de Engelse lijn bedoel ik dan :)

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:09

wij hebben zelf ook een friese stabij, erg lieve hond maar mijn vader moest in het begin wel heel erg streng zijn want ze zijn stronteigenwijs! maar als je ze goed opvoed zijn het hele leuke honden, die zijn trouwens wel langharig...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:12

pris87 schreef:
Kwa uiterlijk:
Korte vacht, de grootte maakt me niet uit. Verder sta ik open voor bijna alles.

Asiel valt af, ik wil wel een pup.

er zitten ook pups in het asiel

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:12

Ik snap niet waarom mensen een hond als rottweiler en ridge back aanraden, in combinatie met een stafford teef...

Neem anders eens contact op met een gedragstherapeute. Die kan jouw hond eens bekijken en dan passend advies geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:18

Amandavd schreef:
Ik snap niet waarom mensen een hond als rottweiler en ridge back aanraden, in combinatie met een stafford teef...

Neem anders eens contact op met een gedragstherapeute. Die kan jouw hond eens bekijken en dan passend advies geven.

never a dull moment ...met die combi :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:20

Ik ben van mening dat je eerst je andere hond perfect onder controle moet hebben, alvorens er een tweede bij te halen. Je moet weten dat als je met 2 honden op pad gaat, het gedrag van jouw hond nog sterker kan worden (uithalen naar andere honden of iets dergelijks), omdat zij zich dan sterker voelt.

Dus tenzij je hier geen problemen mee hebt, zou ik toch nog wachten met een tweede hond.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:20

geerke schreef:
Amandavd schreef:

never a dull moment ...met die combi :+

;)

Ik zou juist een rustigere minder aanwezige hond er tegen over zetten, zeker omdat je twee kleine kindjes hebt.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:23

Berners zijn heel lieve en toch wel tamelijk rustige honden maar ze hebben wel lang haar ....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:24

gewoon een labrador ofzo...
Berners zijn enorm....en geen honden voor in een woonwijk.Dan moet je grond hebben.
Maar goed,dat geldt voor erg veel hondenrassen :7

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:32

Ik ben het er mee eens dat je je hond 100% onder controle moet hebben, en dit lijkt hier het geval. Ik denk dat je zelf even moet nagaan of je hond trekt aan de lijn, bijvoorbeeld. Ook al is het maar even, of alleen als ze een andere hond ziet. Als je 2 trekkende (sterke) honden hebt, lig je op de grond. Zo simpel is het. Leer eerst dat naast lopen écht naast lopen is. Dan heb je met de wandeling al geen problemen. Verder gewoon de commando's wat uitbreiden, wat oefenen bij andere honden. Dan lijkt me het geen probleem, incidenten kunnen altijd voorkomen.

Ik denk dat je bijna elke hond met deze vereisten kan pakken. Als je dan gaat kijken naar wat het slimste is:
Een gehoorzame hond, dus geen jagers, zichthonden, terriërs of poolhonden.

Dus ik zou kijken bij rasgroepen 1, 2(eventueel, kunnen ook eigenwijs zijn), 8 en 9
http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/h ... asgroepen/

Kijk gewoon wat je aanspreekt!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:41

Even wat specifieke rassen opgezocht die kunnen passen:

Witte herder(Ik ben bevooroordeeld (A)), Schotse Collie korthaar(Pittige sporthondjes), Kelpie, Cattle Dog, zo'n beetje elke kortharige herdershond.

Flatcoated retriever en de toller vind ik zelf leuk, maar je wilt niks met retriever erin lees ik ;)

Patrijshond, Viszla, Weimaraner, argentijnse Dog, Appenzeller, andere doggen, dobermann etc. kunnen ook!

Zelf zou ik uit dit specifieke lijstje deze kiezen:
Witte herder(Heb je ook in korthaar!), Schotse Collie korthaar, Hollandse herder korthaar, Toller, Viszla of Weimaraner.

Wouter_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:42

toen ik aan het lezen was dacht ik ook aan een weimaraner.
Wij hebben thuis 3 honden waaronder 1 weimaraner. De andere twee zijn ook schatjes (de ene is een mix van border collie en een mechelse scheper en de andere een fox) maar mijn voorkeur voor 1 van deze drie bij kinderen te zetten zou toch naar de weimaraner gaan. Desondanks het wel een actieve hond is en soms nogal druk kan zijn is deze hond echt het grootste knuffeltype dat bestaat. (soms wat naar het plakkerige toe, maar dat kies je zelf met de opvoeding natuurlijk :p ) Andere mensen uit mijn vriendenkring delen toch vooral deze ervaring. Een enthousiaste vriendelijke hond!

Al zal natuurlijk het karakter van de hond altijd wat uniek zijn. Voor je denkt dat ik wil zeggen dat absoluut elke weimaraner zo is :D
Veel succes met de zoektocht!

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 16:47

adviezen over commando's etc. zijn heel lief bedoeld maar dit begrijp ik uiteraard zelf ook wel.
Wat ik er overigens niet bij heb neer gezet, maar wel van plan ben. De hondenschool waar ik binnen kort weer opnieuw begin, wordt door een super goede gedragstherapeut geleid.
Ik ga dit ook met haar verder overleggen. Lekker weer op cursus de puntjes weer op de i zetten.

Maar was gewoon benieuwd naar ervaringen vanuit hier, elke hond is anders en elke eigenaar is anders. Maar misschien kwam er wel leuke combi's voorbij. Wil me gewoon in alle eventuele potentiële rassen goed inlezen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:53

Klopt! Ik heb alle rassen wel 'in mijn handen gehad', van de onderste regel. Op de HH na, die is ook relatief zeldzaam.

Witte herder:
Sensibel, werkwillig maar niet slaafs, gereserveerd in eerste instantie, niet plakkerig aanhankelijk, komt wel een aai vragen.

Schotse Collie korthaar:
Ook Sensibel, maar veel feller dan de herder. Ook werkwilliger. Zeer aanhankelijk naar eigen mensen, naar anderen ook gereserveerd.

HH:
Geen ervaring mee helaas, vind het een prachtig ras!

Toller:
Vriendelijk, meewerkende hond. Is eigenlijk de herder onder de retrievers. Heeft ook meer dat gereserveerde, maar lange niet zoals de herders dat hebben. Zeer slimme honden ook! Leren snel!

Viszla:
Niet heel aanhankelijk, nauwelijks aanwezig. Wel aanhankelijker naar eigen mensen. Kan soms wel Indisch doof zijn, maar makkelijk te trainen natuurlijk. Toch jachtinstinct

Weimaraner:
Allereerst: prachtige honden! Zijn ook een van mijn favorieten, alleen val ik wat minder op het 'type'. Ook qua karakter: zachter dan een herder in alle opzichten, dus ook (veel) aanhankelijker. Erg plakkerig inderdaad. Prima te trainen, ook werkwillig.

Als je zelf een klik hebt met de weimaraner zou ik eens contact opnemen met een fokker ;)

Overigens, bedoelde het meer goed. Met het 'commando' gebeuren. Omdat iemand zei dat je niet klaar zou zijn voor een tweede hond, terwijl ik het daar absoluut niet mee eens ben. Je komt over als iemand die veel met zijn honden doet en er ook verstand van heeft, daar twijfel ik niet aan ;)

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 16:57

Ik moet heel eerlijk zeggen, pas sinds vorige week ben ik actief met de weimaraner in "contact"gekomen. En eigenlijk gelijk verliefd. Maar ik weet er nog te weinig van om te kunnen zeggen dat lijkt me wel wat.

Dus ben zoiezo heel benieuwd naar baasjes met een weimaraner!!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:00

Ik heb er zelf geen helaas! Wel mee getraind. Misschien kan je een oproepje plaatsen op hondenpage? Dat is een vrij groot forum. Mensen zijn daar heel gastvrij, dus als iemand in de buurt woont met een weimaraner kan je daar vast op bezoek ;)

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 17:25

dat is een goede! thanks voor je hulp.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:39

Weimaraners staan wel bekend om hun verlatingsangst.

Overleg.idd met die gedragstherapeute, zij kan jouw hond bekijken en beoordelen en eventueel een ras aanraden.

Hier zijn natuurlijk een hoop bokkers met ervaring maar zij kennen jouw hond.