verder inrichten konijnenverblijf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

verder inrichten konijnenverblijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 20:14

Een tijdje geleden hebben we een nieuw verblijf gemaakt voor onze 2 dwergkonijnen Lilo en Pluto. Op zich best een hele leuke ruimte van 2,5 bij 8 meter maar ik ben over de inrichting niet helemaal tevreden. Ik denk dat ik sowieso met bielzen een stuk wil afzetten en deze wil vullen met zand. Misschien hebben hier nog mensen andere tips over iets leuks voor de inrichting?

Zo is het nu:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de bewoners in kwestie:
Afbeelding

mignonne2403

Re: verder inrichten konijnenverblijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:15

Ik heb een zandbak,
gewoon bakstenen in een rondje gezet tegen de muur aan en twee zakken zandbakzand gekocht van 2,50, vinden ze leuk!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 20:16

ja ik dacht aan bielzen, dan kan ik de zandbak wat dieper maken om in te graven.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:17

Misschien kun je een stuk stenen er uit halen en daar gras of zand neerleggen? Dat loopt vast lekkerder dan stenen.
Verder kun je kijken naar buizen, bruggen, verstopplekjes of dingen waar je voer in kunt doen?
Gave ren hoor, zo groot! :D

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:18

ja, dat is natuurlijk ook leuk :)
heb er zelf niet de mogelijkheid voor dus heb het zo opgelost.
Ik heb ook een tunnel , en een stukje gras vinden ze ook niet verkeerd

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:18

Een zandbak zou een mooie aanvulling zijn. Ik had zelf een ren gemaakt waar ongeveer 30/40 cm grond zat. Ik had gewoon een paar planken op elkaar getimmerd en daar het zand tegenaan gedaan. Ik zou hem wel wat hoger maken zodat ze echt kunnen graven. Eventueel met een trapje omhoog. In mijn zandbak zaten ze echt vaak te graven. Verder denk ik dat je ren al erg leuk is. Mss kun je nog wat meer buizen gebruiken, zodat ze wat tunnels hebben.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 20:20

hoe heb je de tunnel gemaakt?

ik had ze eerst in een stukje wei lopen van 80 m2 maar daar graafden ze zich uit dus daarom nu stenen met straks een zandbak erbij.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:26

Ik hoorde dat je bij de action van die zandbakschelpen hebt voor kinderen, ik denk dat dat wel ideaal is als zandbak voor konijnen :) Kan je natuurlijk ook ingraven en dan is er ook direct geen ontsnappingsgevaar.
Een tunnel is hier erg geliefd en voegt ook wat kleur toe, mits je dat wil. Anders kan een grote pvc buis dienst doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:29

bij ons was de tunnel ook erg geliefd! wij hadden een grote pvc buis (waar ze ook nog in kunnen keren)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 20:29

ik wil er eigenlijk liever geen gekleurde boel van hebben, een beetje natuurlijk zeg maar.

Kan ik beter zwart zand of wit zand nemen?

pvc-buis, oke. Wat voor diameter denk je dan aan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:30

Idd een grote buis waar ze doorheen kunnen. Verder vonden die van mij het ook super leuk om op dingen te gaan zitten. Ik had een paar boomstammen waar ze op konden gaan zitten.

Ik zou zwart nemen dat een beetje stevig is. Anders stort het meteen in. Ik had gewoon donkere grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:33

Ik zou geen stenen eruith alen, want dan krijg je om den duur verzakkingen. Bielzen neerleggen als rand en daaron zand storten is een erg leuk idee. Ze houden er toch wel van om te graven etc. Ik heb er zelf ook nog wat speeltjes wat je eigenlijk in een papegaaienkooi hangt in het verblijf hangen. Verdervind ik het fantastisch hoe groot verblijf ze bij jullie hebben. leuk om te zien!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:38

Ik heb zelf hier in de achtertuin ook een heel groot konijnenverblijf. Ik heb ze geheel in het zand en dit vinden ze prachtig. Ze zijn altijd flink aan het holen graven en aan het rollebollen in het zand. Ik zelf denk dat konijnen ook het meest gelukkig van zand worden.

Ik heb het als volgt gedaan. Ik heb een diep gat gegraven van 1 meter diep (had wel dieper gewild, maar de wortels van de bomen zaten mij in de weg en toen werd het me toch wat te zwaar :-P )
Toen heb ik vervolgens de hele vlakte met stenen (van 40 x 30 ) bedekt en deze ook tegen de randen aan gezet. Op deze manier is het hele stuk afgesloten. Vervolgens een kuub zand erin en laat de konijnen de rest van het werk doen!

Daarnaast heb ik er nog 3 verblijven in met verdiepingen, zodat ze daaruit ook kunnen kiezen.
ik zal zo even een foto opzoeken

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 20:39

Ik zie het eerlijk gezegd ook niet helemaal zitten om er straatwerk uit te halen hihi. Ik had vroeger zo'n rammelballetje erin, maar daar keken ze niet naar om en als ik ermee ging rollen renden ze heel hard weg ipv erop af te gaan.

Boomstammetjes, dat is wel leuk, maar daar moet ik dan net even aan komen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:40

Leuk hoor!

Ik zou zelf wel nog een schaduwstukje maken. Mijn konijnen liggen heel graag saampjes ergens onder in de schaduw.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:41

Bij deze een foto, deze is al wat ouder, heb het inmiddels alweer wat uitgebreid.
Afbeelding

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:45

Murosch schreef:
ik wil er eigenlijk liever geen gekleurde boel van hebben, een beetje natuurlijk zeg maar.

Kan ik beter zwart zand of wit zand nemen?

pvc-buis, oke. Wat voor diameter denk je dan aan?

sowieso wit zand, van modder in de herfst wordt je niet vrolijk en daarnaast worden de konijnen er ook erg vies van. Terwijl je het zand er zo afklopt ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 20:46

KozieZ ze hebben de hele dag schaduw, de muur zit aan de noordoostkant en de schutting zuidwest.

Grace dat is echt heel mooi, maar heel eerlijk heb ik voor zoiets groots nu geen puf (net heel huis verbouwd, alles moet buitenom nog geschilderd).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:49

Gewoon een deel van de zijkant dichtmaken met bielzen/planken en dan gewoon het zand erin storten. Eventueel nog een balk dwars door je hok heen zodat ze niet al het zand uitlopen.

Ik had de zijkanten van balken:
http://img38.imageshack.us/img38/8200/konijn7.jpg
De ene kant waren de balken hoger dan aan de andere kant. Ze hadden een soort bergje en daar maakten ze gangen in.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:56

Murosch schreef:
KozieZ ze hebben de hele dag schaduw, de muur zit aan de noordoostkant en de schutting zuidwest.

Grace dat is echt heel mooi, maar heel eerlijk heb ik voor zoiets groots nu geen puf (net heel huis verbouwd, alles moet buitenom nog geschilderd).

dat snap ik inderdaad, dan heb je even geen zin in gezwoeg, ik ben er zelf één middag mee bezig geweest.;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 20:56

Komt goed, hier kan ik wel wat mee!

Er komt volgend jaar denk ik een nieuw hok, deze is niet zo best meer merkte ik. Hij staat trouwens altijd open, ze kunnen zelf kiezen wat ze willen.

Stomme vraag misschien, maar denken jullie dat hier nog een koppel bij zou kunnen? Leek me op zich wel gezellig maar mijn voedster is wel een felle (ooit geprobeerd om 1 voedster bij te plaatsen maar dat klikte niet omdat mijn voedster haar te grazen nam).

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:00

Murosch schreef:
Komt goed, hier kan ik wel wat mee!

Er komt volgend jaar denk ik een nieuw hok, deze is niet zo best meer merkte ik. Hij staat trouwens altijd open, ze kunnen zelf kiezen wat ze willen.

Stomme vraag misschien, maar denken jullie dat hier nog een koppel bij zou kunnen? Leek me op zich wel gezellig maar mijn voedster is wel een felle (ooit geprobeerd om 1 voedster bij te plaatsen maar dat klikte niet omdat mijn voedster haar te grazen nam).

Hier kan makkelijk nog wat bij, jammer dat je voedster zo fel is, dat maakt het idd wel wat moeilijker. Je kan dan het beste een konijn met een onderdanig karakter kiezen. En de konijnen eerst een dikke week laten wennen doormiddel van gaas tussen hun beide te zetten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 21:05

Zou een tweede koppel geen beter idee zijn ipv 1 'los' konijn erbij?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:08

Mooie ruimte zeg! Zandbak is inderdaad een goed idee. Verder zou je aan de muurkant nog wat de hoogte in kunnen gaan door middel van een 'klimtoestel' Ik heb voor mijn eigen konijnen een aantal hardhouten terrastegels op pootjes gezet en ze vinden het heerlijk om de wereld vanaf een hoger niveau te bekijken. Liggen ook een groot gedeelte van de dag lekker te zonnen op hun plateautjes, erg schattig om te zien.

Koppel erbij zou qua ruimte prima passen ja. Als je dat echt zou willen zou ik richting een opvang gaan die veel ervaring heeft met groepskoppelingen en niet thuis wat gaan aanklooien aangezien je voedster aardig fel is. Ik denk dat het met de juiste methode wel een goede kans van slagen heeft zolang de karakters maar matchen. Edit: Ja ik zou zeker gaan voor een koppel dat is over het algemeen stabieler als een trio is mijn ervaring.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 17:40

Dat is ook een leuk idee Linea, die tegels zijn wel leuk om iets van te maken. Heb je heel misschien een foto van hoe jij het hebt gemaakt?

Ik ga eerst maar eens verder met mn inrichting en wellicht later proberen te koppelen met een ander koppel. Ik las dat het dan sowieso op een objectieve plek moet gebeuren en niet in hun hok, dus een opvang zou dan wellicht een goede plek ervoor zijn (plus dat het ook wel leuk is om een paar dieren een plek te geven die dat goed kunnen gebruiken).