Wie kan mij een beetje op weg helpen 2! Dit keer...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Wie kan mij een beetje op weg helpen 2! Dit keer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 16:45

Honden! :D

Mijn vorige topic ( [BB] Wie kan mij een beetje op weg helpen (Katten & kittens) ) ging over katten. Iedereen die heeft gereageerd, bedankt! De kittens komen volgende week :) Maar wat is nou een boerderij zonder (een) hond(en)? Geen boerderij! Dus gaan we gelijk voor een leuk hondje kijken en daarmee het asiel ook een pleziertje doen, 2 in 1 dus *\o/* :+ Gelukkig weet ik wat meer over honden, dus wordt de lijst met vragen niet zo lang, maar een paar vragen heb ik wel.

Hoevaak voer je een hond? Hoe doe je de vachtverzorging en hoe vaak moet je de vacht verzorgen (borstelen, wassen)? Klopt dit lijstje : http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... -niet.html ? Welke deel van het vlees mag een hond niet eten?

En als ik op meer vragen kom dan plaats ik ze wel...! :j

Goof

Re: Wie kan mij een beetje op weg helpen 2! Dit keer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:48

Zou je niet eerst de kittens laten wennen?
Is je doel meteen een hond mee te nemen? Als je je daarop instelt kom je wellicht thuis met een hond die niet precies is wat je zoekt, maar die je meeneemt 'omdat je een hond wil'.
Het klinkt nu eigenlijk als een plotselinge ingeving.

Mijn hond voer ik 2x per dag. Vachtverzorging doe ik nauwelijks, ze is gladharig. Borstelen als ze verharen is fijn. Als ze in iets smerigs heeft gelezen was ik haar, maar dat gebeurt zelden.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:49

als je een hond neemt zal ik voor een wat jongere hond gaan aangezien je katten nog kittens zijn.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 16:55

Goof schreef:
Is je doel meteen een hond mee te nemen? Als je je daarop instelt kom je wellicht thuis met een hond die niet precies is wat je zoekt, maar die je meeneemt 'omdat je een hond wil'.

Mijn hond voer ik 2x per dag. Vachtverzorging doe ik nauwelijks, ze is gladharig. Borstelen als ze verharen is fijn. Als ze in iets smerigs heeft gelezen was ik haar, maar dat gebeurt zelden.

Ik had het meteen duidelijker moeten uitleggen, de kittens en honden komen niet tegelijkertijd, ze komen alleen wel beiden uit het (zelfde) asiel. Ik wil alleen me er nu alvast in verdiepen, me alvast klaar maken voor een hond(je). De kittens komen volgende week, de hond ongeveer een paar maanden later.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:56

Een puppy moet je 3x per dag voeren en een volwassen hond 2x per dag. Vachtverzorging hangt van het soort hond af eigenlijk.
Honden mogen sowieso geen gekookte botjes dus bv. je hebt kip klaargemaakt, het beentje mag de hond NIET hebben om af te knabbelen want een gekookt bot gaat splinteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:58

Je zegt wat meer over honden te weten dan over katten maar de meest belangrijke dingen weet je niet? Voeren is afhankelijk van wat voor hond je neemt. Een kleine kun je 2x per dag voeren, bij een grote hond is het vaak beter om meerdere keren per dag te voeren. Vachtverzorging is ook afhankelijk van de hond. Een gladharige heeft vaak minder verzorging nodig dan een langharige. Ook zijn er honden die een paar keer peer jaar getrimt moeten worden. Verder mogen honden geen varkensvlees eten, dat is heel slecht voor ze. Verder kan ik je aanraden om je goed in te lezen op internet of een lijstje met vragen mee te nemen naar het asiel.Zij zijn de aangewezen personen om jouw vragen te beantwoorden en je te adviseren welke hond het best bij jou pastl Beter koop je gewoon kant en klaar brokken van een goed merk. Maar even off topic: ik zag in je profiel dat je moslim bent of in ieder geval grote interesse in dit geloof hebt. Is het niet zo dat moslims helemaal geen huisdieren mogen hebben omdat dit onrein is? Succes met je beestjes.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 17:04

kleiduiker schreef:
Je zegt wat meer over honden te weten dan over katten maar de meest belangrijke dingen weet je niet? Voeren is afhankelijk van wat voor hond je neemt. Een kleine kun je 2x per dag voeren, bij een grote hond is het vaak beter om meerdere keren per dag te voeren. Vachtverzorging is ook afhankelijk van de hond. Een gladharige heeft vaak minder verzorging nodig dan een langharige. Ook zijn er honden die een paar keer peer jaar getrimt moeten worden. Verder mogen honden geen varkensvlees eten, dat is heel slecht voor ze. Verder kan ik je aanraden om je goed in te lezen op internet of een lijstje met vragen mee te nemen naar het asiel.Zij zijn de aangewezen personen om jouw vragen te beantwoorden en je te adviseren welke hond het best bij jou pastl Beter koop je gewoon kant en klaar brokken van een goed merk. Maar even off topic: ik zag in je profiel dat je moslim bent of in ieder geval grote interesse in dit geloof hebt. Is het niet zo dat moslims helemaal geen huisdieren mogen hebben omdat dit onrein is? Succes met je beestjes.

Ik weet niet veel over honden - daarom opende ik dit topic -, maar toch weet ik meer over honden dat katten. Qua disciplineren, opvoeden ben ik bv wel bekend bij de honden. Wij mogen idd geen dieren, katten daar buiten (omdat ze zo hygiënisch zijn) in huis houden. De hond wordt ook niet in huis gehouden. Zoals ik al heb gezegd gaat de hond zijn/haar leven op een boerderij doorbrengen en wordt de stal haar/zijn verblijf :)
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 18-06-14 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:05

_Femkeeex schreef:

Mijn vorige topic ( [BB] Wie kan mij een beetje op weg helpen (Katten & kittens) ) ging over katten. Iedereen die heeft gereageerd, bedankt! De kittens komen volgende week :) Maar wat is nou een boerderij zonder (een) hond(en)? Geen boerderij! Dus gaan we gelijk voor een leuk hondje kijken en daarmee het asiel ook een pleziertje doen, 2 in 1 dus *\o/* :+ Gelukkig weet ik wat meer over honden , dus wordt de lijst met vragen niet zo lang, maar een paar vragen heb ik wel.

Hoevaak voer je een hond? Hoe doe je de vachtverzorging en hoe vaak moet je de vacht verzorgen (borstelen, wassen)? Klopt dit lijstje : http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... -niet.html ? Welke deel van het vlees mag een hond niet eten?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:06

Dat ligt allemaal aan je eigen wensen.

Als je vers voer geeft (KVV of BARF) kan je het beste een keer per dag geven, brokken kan je beter over 2x verdelen, maar een keer kan ook als dat handiger is voor je.

Vachtverzorging ligt aan de hond. De een moet geplukt worden 2 keer per jaar, de andere springt vrolijk zo rond, en weer andere moeten bijna iedere dag geborsteld worden. Honden kunnen kwa vlees alles eten, alleen moet je oppassen met varkensvlees uit andere landen dan NL vanwege Aujeszky. Verder kunnen honden alle rauwe, niet dragende botten eten. Wel erop letten dat je hond ze goed fijn kauwt! Lijst is denk ik vrij compleet.

Ik zou je inlezen over vers vlees, kalmerende signalen en clickertraining. Verder zou ik ver uit de buurt van de roedelmethode blijven aangezien die achterhaald is. Maar als jij dat een fijne methode vindt, dan moet je die vooral gebruiken! Succes met je hond en kittens!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:08

Ja hangt de islam wel erg streng aan dan. Je bent zelf Nederlands?
Mijn vriend is Turks en is pas 1,5 jaar hier in NL, maar hij is geen moslim. Ik weet niet beter dan dat een groot deel van Turkije gewoon heel erg vrij en modern is.
Ben gewoon even nieuwsgierig hoor, antwoord mag ook via pb ;)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 17:09

Cyella schreef:

Als je vers voer geeft (KVV of BARF) kan je het beste een keer per dag geven, brokken kan je beter over 2x verdelen, maar een keer kan ook als dat handiger is voor je.

Vachtverzorging ligt aan de hond. De een moet geplukt worden 2 keer per jaar, de andere springt vrolijk zo rond, en weer andere moeten bijna iedere dag geborsteld worden. Honden kunnen kwa vlees alles eten, alleen moet je oppassen met varkensvlees uit andere landen dan NL vanwege Aujeszky. Verder kunnen honden alle rauwe, niet dragende botten eten. Wel erop letten dat je hond ze goed fijn kauwt! Lijst is denk ik vrij compleet.

Ik zou je inlezen over vers vlees, kalmerende signalen en clickertraining. Verder zou ik ver uit de buurt van de roedelmethode blijven aangezien die achterhaald is. Maar als jij dat een fijne methode vindt, dan moet je die vooral gebruiken! Succes met je hond en kittens!

Bedoel je met de 'roedelmethode' de methode van Cesar Millan?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:12

_Femkeeex schreef:
Cyella schreef:

Bedoel je met de 'roedelmethode' de methode van Cesar Millan?

Cesar Millan is weer een heel ander kaliber, hahahaha! Laat ik het zo zeggen: zijn methode werkt. Maar er zijn veel meer methodes die werken én die de gevoelens van honden respecteren. Bij zijn methode worden honden meer onderdrukt. En sommige delen van zijn theorie kloppen gewoonweg niet. Je moet een methode kiezen die bij je past, maar probeer dan wel de vriendelijkste te kiezen! Na mijn mening is de vriendelijkste de clickermethode. Hier heb ik enorm veel honden van hun angsten en gedragsproblemen af geholpen, en daar kan je ook honden van allerlei trucjes en commando's mee aanleren.

Roedelmethode in het algemeen kan dus ook werken, biedt meer structuur. Maar ga je hond alsjeblieft niet op zijn rug leggen, of in zijn nekvel pakken. Dat heeft totaal geen zin!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 17:12

Goof schreef:
Ja hangt de islam wel erg streng aan dan. Je bent zelf Nederlands?
Mijn vriend is Turks en is pas 1,5 jaar hier in NL, maar hij is geen moslim. Ik weet niet beter dan dat een groot deel van Turkije gewoon heel erg vrij en modern is.
Ben gewoon even nieuwsgierig hoor, antwoord mag ook via pb ;)

Nee, ik ben zelf niet Nederlands. Ik ben Bosniës, maar ik ben geboren en getogen in Nederland. Sinds een klein jaar woon ik in Turkije. En ja, ik hang de islam streng aan (geen dieren in huis is een basisregel, waar ook zelfs heel veel 'niet zo sterk in het geloof moslims' zich er aan houden) . Een groot deel van Turkije is idd "modern" enz, maar die zijn ook geen moslim :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:43

Oke duidelijk. Meende al zoiets aangezien een vroeger marrokaans schoolvriendinnetje heel graag een van onze puppies wilde, maar het mocht dus niet van haar ouders.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 20:34

Xfjord schreef:
_Femkeeex schreef:

Mijn vorige topic ( [BB] Wie kan mij een beetje op weg helpen (Katten & kittens) ) ging over katten. Iedereen die heeft gereageerd, bedankt! De kittens komen volgende week :) Maar wat is nou een boerderij zonder (een) hond(en)? Geen boerderij! Dus gaan we gelijk voor een leuk hondje kijken en daarmee het asiel ook een pleziertje doen, 2 in 1 dus *\o/* :+ Gelukkig weet ik wat meer over honden , dus wordt de lijst met vragen niet zo lang, maar een paar vragen heb ik wel.

Ik snap niet zo goed wat je hier mee bedoeld? :\

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:45

Goof schreef:

Ben ik de enige die hierom moest lachen? :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:00

Oeps. Typvoutje :D

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:58

Even buiten al je andere vragen om.... Ik zou juist éérst een hond in huis halen en dan pas katten. Katten accepteren zo'n nieuwkomer namelijk niet altijd even gemakkelijk als ze geen honden gewend zijn. (Of komen ze helemaal niet met elkaar in aanraking met de manier van huisvesting die je voor hen hebt uitgedacht?)

Verder voer ik mijn hond 2x per dag en doe ik vrijwel niets aan vachtverzorging, omdat ik een kortharige hond heb. Tijdens het verharen elke dag even met een borstel erover om het losse haar eruit te halen, de rest van het jaar doe ik er niks aan :n

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:37

en neem zeker geen jachthonden. Die blijven niet braaf zitten in omgeving vol dieren. Beter herdershonden of kruisingen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:19

Goof schreef:

Same here :j

Ook ik vind het overkomen alsof er zsm een hond bij 'moet'. Neem je tijd! :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 18:37

loez schreef:
Goof schreef:

Same here :j

Ook ik vind het overkomen alsof er zsm een hond bij 'moet'. Neem je tijd! :)

Dat klopt gedeeltijk. In het bos (10 m verderop) wonen wolven, die ook dichtbij komen. Met een grote waakhond zouden we ons veiliger voelen en hij zou ook de dieren beschermen. Het ras wordt een kangal, een kleiner hondje zou anders worden opgevreten door de wolven. :) Jullie moeten niet denken dat wij alleen daarvoor een hond nemen of dat we hem zomaar nemen. De liefde die hij ons kan geven is ook erg belangrijk en het welzijn van de hond staat voorop! Niét dat dit een soort 'zoveel mogelijk dieren kopen en ze daarna verwaarlozen' gevalletje wordt. En we nemen zeker onze tijd, we doen niks met haast, dat is zeker.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:04

Als je je wilt inlezen over vers vlees voeren: http://www.barfplaats.nl
Daar kun je je maanden lang inlezen ;)

Mijn ervaring met opvoeden is vooral dat je niet te moeilijk moet doen en lekker nuchter blijven. In het nekvel grijpen/op de rug leggen hoort daar mijns inziens niet bij. Corrigeren waar nodig wel.
Clickertraining is een mooie methode die snel werkt, maar voor mijzelf als persoon niet passend. Dat is te theoretisch en met dieren ga ik liever op een instinctieve manier te werk.
Mijn tip is dus: zoek een methode die bij jouw karakter past.
Let daarbij wel op dat de Kangal geen beginnershond is, je zult dus wel meer dan gemiddeld moeten weten om een Kangal goed op te voeden. Zeker als je er minder contact mee hebt op een dag dan een binnenhond.

Voeren doe je het beste niet regelmatig. Daar bedoel ik mee: geen vaste tijd, geen vast aantal dagen per week, geen vaste hoeveelheid, geen vast dagelijks menu etc.
Door een hond een dag geen eten te geven krijgt het lichaam de kans zichzelf 'op te schonen'. Je kunt de dag daarvoor dus makkelijk voor 2 dagen eten geven en de volgende dag niet. Overigens geld dit voor mensen precies hetzelfde.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:38

Sassol schreef:
Als je je wilt inlezen over vers vlees voeren: http://www.barfplaats.nl
Daar kun je je maanden lang inlezen ;)

Mijn ervaring met opvoeden is vooral dat je niet te moeilijk moet doen en lekker nuchter blijven. In het nekvel grijpen/op de rug leggen hoort daar mijns inziens niet bij. Corrigeren waar nodig wel.
Clickertraining is een mooie methode die snel werkt, maar voor mijzelf als persoon niet passend. Dat is te theoretisch en met dieren ga ik liever op een instinctieve manier te werk.
Mijn tip is dus: zoek een methode die bij jouw karakter past.
Let daarbij wel op dat de Kangal geen beginnershond is, je zult dus wel meer dan gemiddeld moeten weten om een Kangal goed op te voeden. Zeker als je er minder contact mee hebt op een dag dan een binnenhond.

Voeren doe je het beste niet regelmatig. Daar bedoel ik mee: geen vaste tijd, geen vast aantal dagen per week, geen vaste hoeveelheid, geen vast dagelijks menu etc.
Door een hond een dag geen eten te geven krijgt het lichaam de kans zichzelf 'op te schonen'. Je kunt de dag daarvoor dus makkelijk voor 2 dagen eten geven en de volgende dag niet. Overigens geld dit voor mensen precies hetzelfde.

Mee eens, clickertraining was maar een suggestie :j

anitas1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:46

om je een idee te geven: wij hebben 2 katten (turkse van) en 1 benner sennen hond. De katten waren al wat ouder toen wij ze kregen, en wij zijn daarom opzoek gegaan naar een pup. Dit de hond zich toch wel aan moest passen aan de katten die er al langer waren. Bij ons waren de katten wel al gewend aan de hond van de buren en is het allemaal soepel verlopen, hond weet niet beter als dat katten haar vrienden zijn. Onze hond krijgt 2x per dag eten, altijd brokken en af en toe eens vlees/groenten. Haar vacht is wel een behoorlijk puntje, wij kammen haar echt wel iedere week, ze gaat 4x per jaar naar de salon waar ze helemaal gedaan word. Onze hond zwemt en als ze eens in een vieze sloot heeft gezwommen wassen wij haar zelf ook tussendoor. Veder gaat ze ook ieder jaar mee op vakantie naar Frankrijk, wij scheren dan haar buik zodat ze het niet te warm krijgt. Hoop dat je wat aan de ervaring heb die wij thuis hebben. Ga vooral af op je gevoel wat voor hond goed past bij jullie in huis, dat is het allerbelangrijkste in mijn ogen. Heel veel plezier en succes alvast.