Drie konijnen samen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Drie konijnen samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:07

Hoi bokkers,
Gisteren is er bij ons op de manege een tam konijn gevonden.
De vakantieperiode is begonnen dus je denkt meteen aan een gedumpt konijn.
De dierenambulance is gebeld en nu zit hij in het asiel.
Toen ik mijn moeder dit vertelde vond ze het zo zielig dat ze het diertje wel wil adopteren. Het enige probleem is, wij hebben al een koppeltje (gec. ram & voedster). M'n moeder ziet vier konijnen echter niet zitten. Dus mijn vraag is, bokkers, wat is jullie ervaring met een 'groep' van drie konijnen?

Groetjes!

Koekeroekus

Re: Drie konijnen samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:10

Het het gevonden konijn een voedster of een ram? Voedster erbij zou prima kunnen. Wel handig als er begeleiding is van iemand die ervaren is met koppelen. Een ram komt niet goed ! Ook niet gecastreerd.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:20

Weet niet wat het was, daarvoor zou ik even naar het asiel moeten bellen.
Mijn huidige twee zijn ook gekoppeld, maar hoe koppel je 2 bekende konijnen aan 1 onbekende? Ik weet dat het op neutraal terrein moet, maar hoe verder?

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:35

Asiel gebeld en het is een voedster, ze mag alleen pas na 14 dagen herplaatst worden. Dan kan de eigenaar zich nog melden...

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:37

Idd op neutraal terrein. Daar een aantal dagen laten lopen totdat ze een beetje gewend zijn aan elkaar. Het huidige hok goed schoonmaken en eventueel ontsmetten dat alle geuren er zoveel mogelijk uit zijn.
Weet niet wat jou ervaring is met koppelen maar het is wel belangrijk dat je het verschil kunt zien tussen rangorde bepalen en echt vechten. Voornamelijk de dames zullen gaan knokken. Als het een ram is zou ik er gewoon al niet aan beginnen. Dat gaat gewoon bijna nooit goed in een bestaand koppel.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:39

Ik zelf doe het vanuit de opvang niet wanneer mensen geen vier konijnen of twee koppels kunnen gaan houden. Een trio gaat best is een aantal gevallen goed, maar ik heb ook gezien dat er regelmatig een konijntje buiten de boot viel of een gelukkig koppel uit elkaar viel door het gestook van een derde.
Als je dus geen vierde erbij kan nemen of twee koppels zou ik het persoonlijk niet doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:49

Ik zou er niet aan beginnen. Ik heb ook een kennis die haar voedster graag aan ons koppel wil toevoegen (voedster + gecastr. ram), maar ik wil het risico niet nemen dat het koppel verstoord wordt en die kans is echt aanwezig.