Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:45

Is het van wolfhonden of specifiek van Tamaskan of Tjech oid?

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:09

het is een Tamaskan wandeling maar er zijn altijd wel een aantal andere wolfhonden aanwezig en een aantal van de mensen die er zijn hebben ervaring met meerdere wolfhonden rassen.

veel plezier GreaseMonkey! Ik ben er helaas dit keer niet bij, is voor ons net wat te ver rijden
Ik raad je aan om eens met Rahne te spreken zijn is een wandelende encyclopedie wat de Tamaskan betrefd, daarnaast is Stefanie een voormalig Tsjechen fokker en Miran heeft alle drie de rassen in huis.

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:40

Ben er bang voor dat ik dan nog in een verhuizing zit, maar zal hem in gedachten houden. Is er ergens een site waarop de organisatie en verzamelpunt te vinden zijn?

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:56


Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:59


mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:32

Yes,heb ik, thx!

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 23:54

Thnx voor de tips Van!

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 17:05

Vandaag naar de Loonse en Drunense duinen gereden voor de Tamaskan wandeling. Helaas hadden veel mensen afgezegd vanwege de warmte (die overigens erg meeviel), maar al met al is er gelukkig toch een grote groep op komen dagen. Onder de honden zaten twee Saarloos Wolfhonden, een Tsjechoslowaakse Wolfhond, een Witte herder, een Mechelse herder, een Alaskan Malamute en een Husky, en natuurlijk een heleboel Tamaskans.

Ik moet echt zeggen dat ik iedereen die over dit type hond zit na te denken kan aanraden om eens naar zo'n wandeling te gaan! We hebben veel verschillende Tamaskans keren kennen, veel eigenaren en fokkers kunnen uithoren en kunnen peilen of onze verwachtingen kloppen. Daarnaast hebben we ook de verschillen kunnen zien tussen de verschillende soorten wolfhonden.

De Saarloos hadden we eigenlijk van te voren van ons lijstje gestreept, en de ervaring vandaag bevestigde die keuze nog eens (hoewel ik de Saarlozen wel echt de allermooiste honden van de hele roedel vond <3 Helaas heb je niets aan mooi als het karakter niet bij je past). Mijn vriend en ik vonden het wel erg jammer dat er maar één Tsjech aanwezig was vandaag, we zouden graag eens meer Tsjechen ontmoeten om ook daar een inschatting van het ras te kunnen maken. Voordat we naar de wandeling toe gingen lag onze persoonlijke voorkeur vooral bij de Tsjechoslowaakse wolfhond en de Tamaskan, en dat is niet veranderd :)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:10

Super TS dat jij en je vriend jullie zo goed inlezen en voor laten lichten! Ik heb zelf geen ervaring met dit soort honden maar wilde even zeggen dat ik het top vind dat er toch nog mensen zijn die nadenken voor ze een hond aanschaffen!

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:42

Hier een outsider met een vraag; Onze traditionele hond van nu is door de mensheid zodanig gedomesticeerd door-gefokt wat alle karakter eigenschappen van de voorouders(wolven) heeft afgevlakt.
Natuurlijk blijft er altijd wel iets behouden zo als territoriumdrift en het jacht instinct.

De meeste traditionele honden zijn prima alleen te houden met een goede opvoeding als basis, de tolerantie ligt denking ook veel hoger naar andere vreemde honden! Een echte Wolfhond of kruising hiervan, kan zo'n type hond ook alleen in t gezin opgroeien, of is het beter op zn plek in een bestaande roedeltje?

De huisvesting dient dat ook meer aangepast te worden, bijvoorbeeld de tuin; hoge omheining en gaasafrastering in de grond(tegen uitgraven)

Ik zelf heb niets met wofhonden al vindt ik t erg mooie en stoere beestjes, maar niet geschikt voor mij ivbm fysieke gesteldheid en ruimte. Het iet wat zelfstandige karakter is ook niet echt mijn smaak.

Ik zou t leuk vinden om meer ervaringen of meningen te horen.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:04

Kan je een wolfhond alleen houden of moet er tenminste 1 hond bij?

Ik lees daar ook veel verschillende verhalen over.. Wat is jullie ervaring?

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:13

mooi dat het je is bevallen GreaseMonkey :D veel Tsjechen zijn er nooit bij met dit soort wandelingen de meeste doen het namelijk niet zo goed in zulke situaties.

@Arjan, je kunt een wolfhond prima als enige hond houden alleen moet je dan wel rekening houden dat hij niet zo lang(of helemaal niet) alleen kan blijven en dan is een uurtje of 2 a 3 al behoorlijk lang, je zal dus altijd rekening met de hond moeten houden en kan niet zomaar een dagje weg. Verlatingsangst is een veel voorkomend probleem.

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:36

Helaas liep ons weekend anders als gepland anders hadden we mee gegaan met de wandeling en had je onze Tjech en dh ook kunnen ontmoeten. Onze Tjech is juist super sociaal en doet het erg goed met andere honden.

Als antwoord op de vraag of ze alleen gehouden kunnen worden kan ik alleen uit eigen ervaring antwoord geven. We hadden de duitser al en de Tjech kwam erbij, maar zodra ze zich ook maar een klein beetje vervelen gaan ze slopen. En geloof me, ze hebben bergen energie.
Ik ben dus heel erg blij dat ik ze samen zijn. Het slopen zal waarschijnlijk er nooit helemaal uit gaan, maar ik denk dat dit al 95% opgevangen wordt door te spelen met de andere hond.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:43

Hier een tsjech van 8 maand. Absoluut niet gemakkelijk, heb al meerdere keren met de handen in het haar gezeten. Nu begint ze thuis kalmer te worden, maar ze pubert nog niet. Erg stressy buitenshuis. Grote jachtdrift, ook naar de paarden toe. Heel erg dominant en vaak doof naar ons toe...

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:44

er zijn ook zeker tsjechen die prima met andere honden kunnen maar sexe agressie komt veel voor en is wel iets om rekening mee te houden als je voor dit ras gaat. Wij twijfelden ook tussen de Tam en de Tsjech en zijn uiteindelijk hierdoor toch voor de Tam gegaan.

Een hond die alleen gehouden word moet inderdaad meer bezig gehouden worden maar dat heb je niet alleen met wolfhonden. Ik merk het ook aan mijn herder op dagen dat we weinig kunnen doen leeft ze zich nu uit op onze reu ipv op dingen die we liever niet hebben :P

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:49

Kwestie vh alleen zijn. De onze zit drie dagen per week 8 uur alleen, buiten op het terras in een grote kennel. Ze houdt zich bezig met haar bank te slopen, te slapen. En naar voorbijkomende autos te kijken om het hoekje. Niet ideaal, maar momenteel niet anders...
De onze is erg bang naar vreemden en zou uitvallen. Aaien en knuffelen doen ze dus niet :D

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:50

Ik vermijd met mijn tjech ook gezamelijke wandelingen, want daarmee doe ik hem geen plezier. Hij loopt veel liever vrij te ravotten en braafjes aan de lijn lopen werkt op zijn zenuwen. Het lukt wel maar leuk is het voor hem niet en dat laat hij merken. Met andere reutjes kan die absoluut niet los net zoals het merenteel van de volwassen reutjes om niet te zeggen alle. Het zijn echt captiverende dieren, maar je moet wel veel opgeven voor hen en niet te materialistisch zijn ;) de mijne heeft nog nooit een meubel of schoen aangeraakt, maar koelkast oven en vensters hebben voor hem geen geheimen meer lol Ik denk dat als je hele dag moet werken je dan beter voor 2 honden opteert, want een ongelukkige tjech kan jou het leven best zuur maken en dat van je buren ook. Verder is hij helemaal niet wantrouwig naar vreemden terwijl dat meer uitzondering is. Als je voor een tjech gaat heb je een soulmate voor het leven met een portie humor, maar ook een stevige portie karakter die steefs wel iets nieuw verzint om je bezig te houden dus bezint eer je begint :-)

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:05

@GreaseMonkey, als je uit eindelijk niet kan kiezen tussen de Tsjech en de Tam. Een fokker een nederland heeft een outcross nest met haar Tamaskan teef en Tsjech reu gepland voor volgend jaar :P

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:56

Haha de ultieme oplossing :p

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 22:26

Van :D Ik zei nog zo: Oriënterend := Breng ons nou niet in de verleiding :))

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:32

Ik kom er ook ff tussen, wij hebben een kruising van een labrador en Malamute. En het aandeel Malamute (naar mijn weten ook een soort wolfshond) is wel heel goed te merken. Hij kan heel dominant worden als hij merkt dat hij de rang-ladder omhoog kan wandelen, om het zo maar te zeggen. Maar als alles duidelijk is is het helemaal prima. Hij is ook niet zo heel geweldig met andere honden op wandeling, hij speelt zelden maar is ook niet meteen wantrouwig ofzo.

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:38

malamutes zijn poolhonden geen wolfhonden :) maar ook geen doetjes inderdaad

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:44

Ah... Nouja het blijven 'oerhonden' om het zo maar te zeggen. Honden waarvan veel huidige rassen afkomen en die dicht bij de eerste hond staan.

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:52

euhh nee :D de meeste hondenrassen waren er voor de wolfhonden
wolfhonden zijn ontstaan uit hondxwolf kruisingen en die voeren dus ook nog (een heel klein)gedeelte wolvenbloed. Poolhonden zijn 100% hond

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:26

Oh, okay dan hahaha.