Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:43

Ik ben ook wel benieuwd. Ga je nog voor een pup van Mila nu ze eindelijk gedekt is?

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 01:40

Grappig dat dit topic precies nu weer omhoog komt *D We hebben inderdaad contact met de eigenaresse van Mila, en morgen is de fokkersvergadering van de Tamaskanvereniging waar de inzet van onze teef een agendapunt is dus dat is nog even spannend (hoewel het volgens mij slechts een formaliteit is, want iedereen die ik erover spreek is enthousiast). En dan mogen we vanaf half maart beginnen met alle testen

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:58

Hoe is het gegaan bij het fokkersoverleg? Ik kon er helaas niet bij zijn

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 08:58

Chaotisch := Mijn partner en ik komen beide uit het bedrijfsleven dus zijn een iets meer gestroomlijnde vorm van vergaderen gewend :') Maar we zijn weer een stapje verder. Izzy is inderdaad goedgekeurd door het NTC en haar MyDogDNA testsetje is nu aangevraagd dus zodra dat binnen is gaan we even naar de dierenarts om DNA af te laten nemen en chip uit te lezen. En dan is het nog even afwachten tot half Maart voordat we de heupen en ellebogen kunnen testen. Ik heb wel bij de club aangegeven dat iets meer transparantie wel prettig zou zijn...

En verder zijn we aan het nadenken over een kennelnaam, en is het nog heel spannend met Mila natuurlijk!!!

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 14:00

Wat vinden jullie van 'Dutch Mountains Tamaskan' ?

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:55

Dat zal wel inderdaad. Het is allemaal nog wat amateuristisch :D
wat bedoel je met meer transparantie?

Dutch Mountains Tamaskan is leuk :j al lijkt het wel op Mountain Tamaskan die in Duitsland zit.
Zelf ben ik meer van een korte kennelnaam dan kun je wat uitgebreidere puppynamen verzinnen, als je een lange kennelnaam en lange puppynaam kiest krijg je zo'n heel verhaal op papier :Y)

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 16:40

Nou, als aankomend fokker is het erg lastig om de aanmeldingsprocedures te achterhalen. Ik heb daarover verschillende mensen via facebook moeten benaderen, en kreeg van deze mensen ook verschillende antwoorden... Zou handiger zijn als er gewoon een handleiding of stappenplan te downloaden was. Nu heb ik bij de vergadering begrepen dat ze een dergelijke handleiding nog aan het maken zijn, maar dat deze alleen beschikbaar komt voor geregistreerde fokkers, op een pagina waar je alleen toegang toe hebt als je betaalt... Nu ben ik heus de beroerdste niet, en wil ik best betalen om geregistreerd fokker te zijn, maar het is dus niet transparant. Ik begrijp ook niet waarom een procedure 'geheim' moet blijven... (bovendien ben ik nog geen fokker, ik weet nog niet eens zeker of mijn teef wel ingezet kán worden aangezien ze alle testen nog moet ondergaan)

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:13

o zo, ja daar heb je helemaal gelijk in :j
Ze preken veel van openheid maar ondertussen is het geheimgroepje hier geheimgroepje daar...
Een simpel stappenplan 'hoe word ik fokker' op de site plaatsen zou al schelen.
Ik wou in eerste instantie ook geen lid worden van de NTC(ik ben ook geregistreerd bij de TDR) maar de je verliest een hoop mooie lijnen zolang de TDR de NTC/DTC honden niet accepteerd dus dat is voor mij de enigste reden om ook via de NTC te fokken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:22

Mag ik eens een kritisch vraagje stellen? Voor zover ik weet is de Tasmaskan toch nog een heel jong ras,nu lees ik alleen maar over outcros dekkingen op het hondeforum zag ik bv eentje met een witte herder reu.Maar dan fok je toch geen ras maar een herderkruising?

In eerste instantie sprak mij een tamaskan wel aan ,maar zoals ik het nu zie koop ik gewoon een gekruiste herder met van alles en nog wat,dat vind ik voor mij persoonlijk toch iets minder intressant.Ik vraag me af of het fokken met diverse herdersoorten nu niet een beetje zijn doel voorbijschiet?

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:34

juist omdat het een jong ras is zijn outcross nesten gewoon heel hard nodig. Er zijn niet genoeg bloedlijnen om alleen maar Tamaskan X Tamaskan te doen.
Op dit moment kun je de Tamaskan beter zien als een bepaald type hond ipv als een ras. Het zijn inderdaad allemaal mengelmoesjes van van alles en nog wat maar wel met hetzelfde doel voor ogen: een wolfhond met een makkelijker karakter dan de meeste andere wolfhonden en bovenal zo gezond mogelijke honden te fokken.
Zo'n outcross nest word goed over nagedacht er word niet zomaar van alles toegevoegd zo'n hond moet aan ene hop eisen voldoen. Het is zeker niet hetzelfde als een herderkruising van marktplaats afplukken bijvoorbeeld.
Overigens worden er ook genoeg TamaskanXTamaskan nesten geboren en er worden zeker niet alleen maar herders toegevoegd, sterker nog er was tot voor kort nog nooit een herder gebruikt.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:54

Ja ik snap dat de basis nog heel klein is,toch krijg ik het gevoel met een groenedaal hier en een witte herder daar en een scheutje duits dat er een duidelijke visie ontbreekt.Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor de tamaskan viel voor zin wolfsachtige uiterlijk en tevens zijn gering percentage aan wolfbloed gehalte.Ik vraag me af of je zijn uiterlijk en een stabiel karakter kan gaan houden met de inbreng van witte herder en groenedaal .Vind dat persoonlijk niet de herders met de meest stabiele karakters.
Ik heb onder tussen ook tamaskans gezien die meer op een Duitser lijken als als op een Tamaskan.Maar idd misschien moet je ergens op inleveren als je vers bloed wilt.

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:18

Karakter is uiteraard heel belangrijk bij een outcross hond en je hebt zeker gelijk dat de witte herder en groenendaeler vaak niet hele stabiele karakters hebben maar een heel ras uitsluiten omdat een deel ervan niet geschikt is is ook onzin natuurlijk. Daarnaast word er ook zeker rekening gehouden met welke Tamaskan deze outcross gedaan word. Een witte herder waarbij angst vaak een probleem is ga je niet met een Tamaskanlijn kruizen waarin flinke terughoudenheid voorkomt.
Daarnaast mag er ook met de pups uit zo'n outcross nest niet zomaar verder gefokt worden ook daar zal eerst goedkeuring voor gevraagd moeten worden(en dat houd onder andere een karaktertest in)

En uiteraard worden er meer rassen toegevoegd dan alleen maar herders. Zo zijn er de afgelopen jaren vooral poolhonden en een paar wolfhonden toegevoegd. Bij bijna elke outcross moet je ergens op inleveren als dat niet het uiterlijk is dan wel het karakter(nooit gezondheid!!).

En ik ben benieuwd waar je die Tamaskans die op Duitsers lijken gezien hebt want ik ken ze niet. Er is ook nog nooit een volle Duitse Herder toegevoegd.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:31

Ik zal zien of ik er foto's van terug vind.Ik von dhet vooral jammer dat je het mooie masker en de wolfsachtige kleur kwijt was.

We krijgen nu overigens totaal iets anders,een malamute bij onze duitsers :D

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:24

Ik denk dat je mijn oepsnestje duitse herderXtamaskan bedoeld. Dit zijn geen Tamaskans, 1 ervan is wel weer aangekeurd als outcross.
En ja deze lijken qua kleur op duitsers maar daar moet je doorheen kunnen kijken. Je levert altijd ergens op in en het is natuurlijk de bedoeling om dit in de volgende generatie weer te verbeteren.
Vind je uiterlijk erg belangrijk dan moet je gewoon geen pup uit zo'n nest nemen maar gaan voor een nest waarbij de ouders wel aan je eisen voldoen.
Mijn reu is bijvoorbeeld half malamute en heeft hierdoor onder andere een flinke krul in zijn staart maar geen van zijn nakomelingen heeft zo'n slechte staart als hem.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:04

O wat leuk dat er ook Malamute in zit.Maar hebben julie eigenlijk een .....Even denken hoe ik het moet noemen .Een rasstandaard .Met zoveel rassen er in is het toch heel moeilijk een vast model en kleurtype en zo te krijgen?En ook qua karakter hebben julie een idee hoe het karakter moet zijn?

Natuurlijk is dat sowieso moeilijk ,ik hoor mensen vaak zeggen dat Duitsers niet sociaal zijn naar andere honden en dat zijn die van mij juist weer wel.

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:50

Uiteraard is er een rasstandaard http://www.tamaskan-dog.nl/de-tamaskan/rasstandaard/
Het creëren van een nieuw ras is een heel langzaam proces. Op dit moment kan er inderdaad veel verschil zitten tussen het ene en het andere nest. Het is de bedoeling dat al deze rassen uiteindelijk een geheel worden maar daar gaat veel, heel veel tijd overheen.
Het kan wel sneller maar dan moet je veel lijnteelt en inteelt toepassen en daar krijg je geen gezonde honden van.
overigens komen de meeste Tamaskans al prima overeen met de rasstandaard. Uiteraard met een foutje hier en daar maar dat zie je ook in rassen die al eeuwen bestaan.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:19

Ik wist wel dat het een nieuw ras, maar dat het zo nieuw was wist ik niet.Is het ras al erkend ?
Ik ga het volgen misschien toch nog iets voor de toekomst.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 17:30

Ik kom een beetje als mosterd na de maaltijd :D (spuit elf geeft ook modder) maar de Tamaskan is inderdaad nog volop in ontwikkeling. Er is een heel duidelijk doel, en inderdaad een rasstandaard. Maar wat het aller belangrijkste is voor een ras in ontwikkeling, is een gezonde, brede fokbasis. En die is er nog niet.

Experts Kor Oldenbroek en Jack Winding zeggen dat een fokbasis pas gezond is wanneer men in iedere generatie 50 onverwante reuen en 50 onverwante teven kan inzetten, waarbij er van elke reu uit de voorgaande generatie slechts één reu is die hem in de nieuwe generatie vertegenwoordigt, en slechts een beperkt aantal teven. Er zijn maar weinig rassen die dit doel kunnen behalen, maar de Tamaskan zeker nog niet.

Outcross is in deze dus geen gevolg van een gebrek aan visie, maar de enige manier om een gezonde fokbasis op te bouwen. En dat gebeurt inderdaad niet zomaar over één nacht ijs... een outcross hond moet echt door de ballottagecommissie alvorens de fok goedgekeurd wordt. Daarna worden de nakomelingen ook niet zomaar ingeschreven, maar eerst gekeurd. Alleen nakomelingen die voldoende aan de rasstandaard, karakter- en medische eisen voldoen mogen worden ingezet voor verdere fok, zo niet dan worden de nakomelingen gewoonweg níet geregistreerd als Tamaskan.

Maar goed, lang verhaal kort, vergis je niet in de plannen van de club en haar fokkers (waar ik mezelf ook maar vast toe reken). Het zijn qua hondenfok stuk voor stuk kundige mensen, met een helder doel en een uitgedacht plan (nu dat alleen ook nog terug zien in de manier van vergaderen := ). De club heeft zich bijvoorbeeld aangesloten bij Stichting FGH, waar elke fokcombinatie gekeurd wordt op basis van afstamming. Alleen groene krullen op een gezondheidsrapport en een passend uiterlijk zijn dus niet genoeg.

Overigens heeft de Tamaskan club een DNA-onderzoek op maar liefst 111 (ja, honderdelf!) aandoeningen verplicht gesteld. Om te voorkomen dat deze zich ooit gaan voordoen binnen het ras. Vooralsnog zijn er gelukkig geen rasgebonden aandoeningen (zoals bijvoorbeeld HD bij herders veel voorkomt). Deze test helpt om ook te voorkomen dat die aandoeningen zich ooit binnen het ras kunnen verspreiden.

Liannevh
Berichten: 1747
Geregistreerd: 24-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:02

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:17

Prachtige honden en zo te lezen ook wat relaxter of zelfstandiger dan een tsjech? Daar ben ik namelijk helemaal weg van maar qua de sledehonden sport geen handige keuze. Doe ook veel bikejoring en steppen maar mijn ervaring is dat een tsech alle honden eruit kan lopen maar moeilijk tot vrijwel niet te motiveren is tot trekken als hij niets heeft om op te focussen.

Dus leuk om achter iemand aan te gaan maar te spannend om er vol voor te gaan zonder een voorbeeld er voor.

Liannevh
Berichten: 1747
Geregistreerd: 24-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:21

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:34

Wedstrijd niveau is niet hoger dan trainingsniveau ;) gaat namelijk puur om de lol en het bezig zijn samen maar dan moet de hond het wel leuk vinden ;) canicross is enigste wat ik dan weer niet doe haha. Te slechte enkels ;)

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:38

De Tamaskan Dog Register bestaan sinds 2006. Het eerste nest is geboren 25 maart 2006.
Het ras is in 2013 erkend door de ARBA. Erkenning door bijvoorbeeld de FCI is op dit moment niet mogelijk omdat de regels van de FCI het ras te gronden zou richten.

Djuna past inderdaad prima in het plaatje van wat een Tamaskan zou moeten zijn maar haar moeder was dan ook een mix die al heel dichtbij de Tamaskan komt. Naast rashonden worden zulke honden ook gebruikt maar het nadeel daarvan is dat er vaak weinig tot niks bekend is van de voorouders van zo'n hond.

Tsjechen zijn inderdaad niet geschikt voor de sledehondensport. De Tamaskan hoort dat wel te zijn al verschilt dat per lijn/fokker.

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:46

Dan ga ik de tamaskan ook toe voegen aan mijn lijst om in de gaten te houden ;) zal idd verschillen wat er gebruikt wordt qua combinaties wat betreft geschiktheid maar ook niet elke husky is geschikt ;) dus is toch altijd gokken zowel qua karakter als de drive om te gaan. Echter het uiterlijk vd tsjech en aanverwanten vind ik gewoon heel gaaf.

Tegen dat ik een of twee honden erbij kan hebben moet er gewoon net een nest tamaskan x race lijn husky zijn haha. Ik ben fan ;)

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:13

het meeste husky in de Tamaskan zijn polarspeed lijnen. Er zijn niet zo lang geleden weer 2 hussen uit ps lijnen toegevoegd en in Amerika is/word een Hedlund gebruikt.