Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:48

Ik heb een tjech reutje van 7 jaar oud. Ik ben helemaal gek van hem, maar sommige typische raseigenschappen daar moet je wel mee leren leven.

Zo kan hij absoluut niet bij andere reutjes en tot nu toe ken ik geen enkele (ongestreerde) tjech reu die dat wel kan tenzij ze samen zijn opgegroeid en dan loopt het soms ook nog wel eens verkeerd. Dus loslaten in losloopgebied .... of meelopen met je paard op buitenrit zal er niet inzitten vrees ik.
Als je in je hoofd hebt van zacht op te voeden met enkel beloning, zet dat maar uit je hoofd met een tjech...die hebben in de meeste gevallen een demonstratieve opvoeding nodig. Stalen hand in satijnen handschoen zoals vaak wordt gezegd.

Andere karaktertrek die bij de meeste wolfhonden van toepassing is is verlatingsangst. Zo een hond doe je echt geen plezier door 8u te gaan werken en hem ergens op te sluiten. Dan vraag je om problemen. Of uitbreken of hele dag huilen om maar een voorbeeld te geven. Niet iedereen zal het met mij eens zijn, maar beter dat je zoiets nu hoort als later, want fokkers gebruiken liever hun succesverhalen als hun moeilijkere gevallen, maar het hoort een beetje bij hun. Je kunt ze absoluut niet gaan vergelijken met een dobermann of collie. Die kunnen best eigenzinnig zijn, maar dat is peanuts tegenover het gros van de wolfhonden.

Dan nog een laatste punt: je kunt nooit meer buitenstappen met je hond zonder aangesproken te worden. iedereen wil de "wolf" aaien en wilt weten waar hij vandaan komt tot hoeveel je ervoor betaald hebt (grof hé). Vergelijk het maar met toeren in ferrari, veel aandacht en bekijks, maar dat wordt je snel beu, zeker als je gehaast bent ^)

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:12

Jannepauli schreef:
Van schreef:
er zijn geen boeken over de Tamaskan


Maar wel een vereniging: Tamaskan Club Nederland
Binnenkort een show/keuring: http://www.tamaskan-dog.nl/evenementen/ ... -2014/info
weet ik die heb ik eerder in het topic ook al aangehaald ;)

met tsjechen moet je inderdaad rekening houden met sexe agressie, niet alleen met reuen maar ook teven zijn vaak niet heel gezellig met andere teven. Zijn geen honden die je zomaar gezellig in een grote groep los kan gooien, er zijn wel tsjechen die dat wel kunnen maar mocht het een van je eisen zijn dat dat wel kan ga dan niet voor een tsjech.

In mijn ervaring zijn de mensen/fokkers die zich bezig houden met de Tamaskan(vaak ook met ervaring over andere wolfhondenrassen) heel eerlijk over hun honden ook over de nadelen. We zien niet graag dat honden herplaatst worden omdat de eigenaren nog nooit van verlatingsangst gehoord hebben.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:31

Ik heb zelf geen ervaring met zo'n hond (wel een die niet bepaald een grote will to please heeft, was een zwerfhond en is behoorlijk eigenzinnig :P ).
Ik denk dat je heel goed na moet gaan wat je graag wil doen met de hond, hoeveel tijd je ervoor hebt , hoeveel ruimte en hoeveel beweging je zo'n hond kan geven.

Ik vond het zelf bijvoorbeeld eerst niet zo erg dat mijn hond alleen van heel hard door het bos rennen lijkt te houden (ook nog een puntje, kan hij wel los of is er overdreven veel jachtdrift), maar nu een paar hondensporten geprobeerd (frisbee, behendigheid, flyball, treibball, etc) en sommige zijn wel aan te leren maar hondlief zou nooit uit zichzelf ballen terugbrengen. Je kan het ook als uitdaging zien natuurlijk, dat doe ik ook, maar toch vind ik het jammer dat ik geen hond met een beetje meer talent en enthousiasme voor dat soort dingen heb.

Als je nog nooit een eigen hond hebt gehad zou ik denk ik ook eerst ervaring opdoen met een ander ras, ik ben ook altijd met honden opgegroeid en had er al veel ervaring mee maar een hond voor jezelf is toch anders.

Als een andere hond beter bij je eisen past, zou ik daar zelf eerder voor gaan.
Zo'n wandeling lijkt me echt leuk en een goed plan!

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 12:46

betadine schreef:
Je kunt ze absoluut niet gaan vergelijken met een dobermann of collie. Die kunnen best eigenzinnig zijn, maar dat is peanuts tegenover het gros van de wolfhonden.

Hier heb je mij een beetje verkeerd begrepen denk ik. Ik vergelijk wolfhonden niet met collies en Dobermanns (die overigens ook onderling niet te vergelijken zijn) maar ik noem een aantal rassen die gevoelig zijn voor verkeerde omgang.

Lepeltje schreef:
Als je nog nooit een eigen hond hebt gehad zou ik denk ik ook eerst ervaring opdoen met een ander ras, ik ben ook altijd met honden opgegroeid en had er al veel ervaring mee maar een hond voor jezelf is toch anders.

Als een andere hond beter bij je eisen past, zou ik daar zelf eerder voor gaan.
Zo'n wandeling lijkt me echt leuk en een goed plan!

Inderdaad zou ik nooit voor een ras als dit gaan als eerste hond. Gelukkig is dat bij ons niet het geval. Evengoed neem ik deze rassen maar heel voorzichtig in overweging. We hebben een brede interesse dus het is niet zo dat we willens en wetens onze pijlen ergens op gericht hebben. We kijken tevens naar rassen zoals de Australian Cattledog, en Mechelse en Hollandse herder. We zijn wel van de werkhondenrassen, omdat mijn vriend en ik zelf heel actief en veel buiten zijn, en we dat graag met een hond willen delen.

Sowieso vind ik het belangrijk om een ras eerst goed te kennen, voordat je er volledig voor kiest. Dat is dan ook de reden dat we nu al kennis maken, terwijl aanschaf voorlopig nog lang niet aan de orde is. Eerst kennis vergaren, dan keuzes maken, en daarna komt ergens pas een keer een zoektocht naar onze eigen hond. Wat mij betreft is dit een meerjarenplan.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:56

Ik heb een Ierse Wolfshond gehad (hij is nu bij mijn ex). Echt een geweldig beest, voor mij mijn eerste hond en al had mijn ex meer ervaring met dit ras, de hond luisterde toch echt beter naar mij :) Elke hond is weer anders en natuurlijk heb je bepaalde ras eigenschappen, maar ook daarbij heb je uitzonderingen. Ik vind het heel goed dat je naar ervaringen vraagt en je er echt in verdiept.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:04

De Ierse Wolfshond is geen wolfhond. ;)

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 13:33

:= ik wilde het niet zeggen en jij flapt het er gewoon uit (en eigenschap die mij normaal gesproken op mijn lijf geschreven is :x := ). Maar dat is inderdaad niet het type hond dat ik zoek

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:05

Mooie honden zeg, lijken wel wat eigenschappen van de Poolhonden te hebben.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:06

Haha oeps, klinkt als :P even gegoogled en inderdaad een heel ander soort hond :=

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:22

ik snap de verwarring wel veel mensen plakken bij de wolfhonden ook graag die s er tussen maar wolfhonden en wolfshonden zijn dus totaal verschillende types :P

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:52

GreaseMonkey schreef:
:= ik wilde het niet zeggen en jij flapt het er gewoon uit (en eigenschap die mij normaal gesproken op mijn lijf geschreven is :x := ). Maar dat is inderdaad niet het type hond dat ik zoek

Die eigenschap heb ik ook wel, ja :D

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:56

Wij hebben een Saarloos gehad en die was met consequente opvoeding heel braaf en ook prima door mij of mijn zusjes uit te laten. Wel was hij erg waaks(blaffen) :j

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:06

grappig ken de Saarloos nou niet echt als heel waaks, blaffen doen ze meestal niet veel.
bij de Tamaskan wisselt het, mijn reu is absoluut niet waaks maar hij kan dan ook niet eens blaffen :')

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:12

Die van ons was niet waaks...blafte sowieso zelden..huilen wel...

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:42

Ok, ik zit er ook over te denken wat voor soort wolfshond ik zou willen.

Ik heb 6 jaar een husky gehad (vroegtijdig overleden:( ) kon redelijk loslopen, luisterde goed, was wel timide naar vreemden, maar een husky behoort ook wel tot een zeer moeilijk ras. ik heb het nooit zo ervaren. zijn er ook mensen met wolfshonden die ook verstand hebben van husky's, en mij kunnen vertellen wat de verschillen zijn qua luisteren etc etc

ik las bijv op een site, dat als ze niet willen komen, ze niet komen. zelfde met zindelijkheid.. daar geloof ik niet zo in eerlijk gezegd

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:45

femo schreef:
Ok, ik zit er ook over te denken wat voor soort wolfshond ik zou willen.

Ik heb 6 jaar een husky gehad (vroegtijdig overleden:( ) kon redelijk loslopen, luisterde goed, was wel timide naar vreemden, maar een husky behoort ook wel tot een zeer moeilijk ras. ik heb het nooit zo ervaren. zijn er ook mensen met wolfshonden die ook verstand hebben van husky's, en mij kunnen vertellen wat de verschillen zijn qua luisteren etc etc

ik las bijv op een site, dat als ze niet willen komen, ze niet komen. zelfde met zindelijkheid.. daar geloof ik niet zo in eerlijk gezegd
Er is maar 1 wolfshond en dat is de Ier :P

en ik zou toch maar altijd van het ergste uit gaan, mijn reu is niet 100% zindelijk en dat zal hij ook nooit worden

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:05

Mijn nu 7 maanden oude teef is sinds kort pas volledig zindelijk. Nu moet ik zeggen dat ze een lastige start had gehad wat dat betreft, ze had namelijk giardia, heeft 2 keer een flink maag/darm virus gehad, maar gaat sinds kort heel erg goed.
Luisteren doet ze op het moment perfect. Maar moet ook zeggen dat we echt heel consequent zijn en haar als kleintje erg hebben moeten aanpakken want ze was heel dominant. Zowel naar ons toe als naar de andere hond. Die zette haar netjes op haar plek, maar ze was 9 weken oud en bij een lichte correctie hing ze gewoon in mn vinger.

Het is zo karakter gebonden niet alleen specifiek voor het ras, maar ook qua persoonlijkheid van de.hond en opvoeding hoe ze vormen.
Er zal er geen een hetzelfde zijn.

Wel geloof ik dat het allemaal slopers zijn haha

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:15

de mijne is wonder boven wonder geen sloper :P

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:23

Van schreef:
femo schreef:
Ok, ik zit er ook over te denken wat voor soort wolfshond ik zou willen.

Ik heb 6 jaar een husky gehad (vroegtijdig overleden:( ) kon redelijk loslopen, luisterde goed, was wel timide naar vreemden, maar een husky behoort ook wel tot een zeer moeilijk ras. ik heb het nooit zo ervaren. zijn er ook mensen met wolfshonden die ook verstand hebben van husky's, en mij kunnen vertellen wat de verschillen zijn qua luisteren etc etc

ik las bijv op een site, dat als ze niet willen komen, ze niet komen. zelfde met zindelijkheid.. daar geloof ik niet zo in eerlijk gezegd
Er is maar 1 wolfshond en dat is de Ier :P

en ik zou toch maar altijd van het ergste uit gaan, mijn reu is niet 100% zindelijk en dat zal hij ook nooit worden


saarloze honden zijn toch ook wolfshonden? :P

Ah, dat is echt wel een puntje hoor.. ik sta al de kokhalzen bij het idee. haha :')

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:36

nee dat zijn wolfhonden ;)

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:59

Van schreef:
nee dat zijn wolfhonden ;)


haha. wijsneussie :roll: :D

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:10

puur uit een boekje kan ook niet leren paardrijden, je hebt toch praktijk nodig

en de beste praktijk is op pad gaan, ga kijken bij shows, meetings, fokkers neem contact op met de rasvereniging voor de agenda wanneer ze iets organiseren.

het type hond dat je noemt vind je niet gauw bij een kynologenclub of hondenschool en dan nog dan zie je er maar 1 en krijg je nog geen beeld/gevoel hoe het ras is.

het praatje gaat bv bij de tjech (volgens mensen die er bij mij mee op de training kwamen, speuren/zoeken) ja ze doen het maar 3x en dan niet meer??? huh dat wil ik wel eens zien, dus verstop speeltje, baas enthousiast.. hond ook, bij speeltje 2 ook, bij speeltje 3 ook en daarna niet meer... of te wel de baas had er al genoeg van na 3x en was zelf niet enthousiast meer om de 4e x het speeltje op te zoeken...

Tsja met deze houding kan je dus niet werken. Ga dus niet alleen af op "praatjes" je moet ze echt mee maken. En geloof me als dit soort rassen je trekken ze zijn geweldig, hebben hun eigen mening en denkwijze zeg ik altijd en dat houden ze, hoe goed je ze ook traint, opvoed en daar moet je tegen kunnen.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:01

Volgens mijn kennis werd de Ierse wolfshond juist gebruikt tegen de wolven ;)

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:11

ThreeFingers schreef:
Volgens mijn kennis werd de Ierse wolfshond juist gebruikt tegen de wolven ;)

klopt, het is maar 1 lettertje maar een wereld van verschil :D
Wolfshonden zijn gefokt om op (o.a.) wolven te jagen
wolfhonden zijn gefokt om op wolven te lijken

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 14:54

Zondag is de wandeling in de Loonse en Drunense duinen! Ik heb er zin in! Zijn er hier nog mensen die daar ook naartoe gaan?