Kat niet op de bak bij krolsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Kat niet op de bak bij krolsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 09:35

Hoihoi!

Ik zit met een probleempje, en hoop dat jullie er misschien raad mee weten (behalve castratie, want dat staat inderdaad al op het programma dit jaar :P)
Ik heb binnenkatjes die al sinds kitten af aan alles netjes op de bak doen. Nu valt het mij op dat een ervan de afgelopen paar dagen vrolijk haar keutel naast de bak dropt, in plaats van erin -O-

-De bak is schoon genoeg. Soms doet ze het al 3 dagen nadat de bak compleet verschoond is (ik haal dagelijks, hooguit om de dag) de viezigheid eruit, dus ik zorg ervoor dat het zo schoon mogelijk blijft.
-Ik weet heel duidelijk dat zij het is (ookal zegt men dat een dier geen schuldgevoel kent...vind ik het wel héél opvallend dat zij als enige wegduikt als ik hun kamertje in ga zonder dat het betekend dat ik het meteen al gezien heb.)
Ik heb hier nog niet eerder voor gestraft, aangezien het toch geen zin heeft. Op heterdaad straffen is het enige wat zin heeft (en ze geeft zichzelf al genoeg straf door weg te duiken :'))
- Opvallend genoeg begint het vaak rond haar krolsheid. Deze week was het weer raak, en nu is madam krols. Zie ik spoken, of heeft het een verband?

Kan het zijn dat haar hormoonhuishouding zodanig invloed heeft dat ze gewoon dingen naast de bak doet? -O- De keutel ligt ovigens altijd gewoon echt recht voor de bak, dus die moeite neemt ze dan net weer wel :')

Nogmaals, ze gaat dit jaar geholpen worden, dus als dat hem is dan is dat fijn, dan zijn we er over een tijdje van af als ze onder het mes is geweest :P
Zo niet, dus als in inderdaad spoken zie qua verband met krolsheid, dan moet ik erachter komen waarom ze het doet -O-

Ik hoop

Rena100

Re: Kat niet op de bak bij krolsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:41

Hoeveel kattenbakken heb je? Stelregel is dat je voor het x aantal katten +1 aan kattenbakken moet hebben. Dus stel je hebt 4 katten, dan zou je eigenlijk 5 bakken moeten hebben. In ieder geval voor elke kat 1. Katten zijn nogal ijdel en doen liever niet hun behoefte in elkaar bak, of plassen liever niet waar ze poepen enz.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 09:47

We hebben 3 bakken hier, en 4 katten. Bakken zijn ovigens niet de standaard bakken, maar de grote joekels waar zelfs een jack russel het op zou kunnen doen _O-
Door het dagelijkse verschonen doen ze het er altijd goed op, en hebben ze niet meer nodig gehad dan dat. Alle katten doen het netjes in de bak (en naast haar krolsheid de poes waar het om gaat ook)
Ons huis is helaas niet zo groot dat we met gemak 5 bakken kwijt kunnen, dat komt bij ons volgende huisje in de zomervakantie pas :=

Kan het zijn dat ze met haar krolsheid ijdeler wordt? Zo ja, dan halen we for the time being er maar 2 bakjes bij :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:53

Hmm ja lastig. Zou eventueel wel kunnen. Krolse katten stoten misschien andere geuren af en zijn gevoeliger voor bepaalde geuren. Althans dat zou kunnen. Die van mij houdt ook niet van gekke geurtjes, nu heb ik maar 1 poes (gesteriliseerd) dus niet krols. Maar ik had laatst van die geurende korrels bij gebrek aan beter en daar ging zij ook niet op. Misschien helpt het om de kap eraf te halen, die van mij wilde ook een hele periode niet in de bak met kap, zonder kap ging prima.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 09:55

Check, gaan we dat sowieso eerst eens even proberen vandaag, wie weet helpt het in ieder geval iets :)
Dankje! :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:56

Is het een langhaar toevallig?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 09:58

Nupe, gewoon een HTK katje met korte haartjes :P
Hebben langharen de neiging sneller dan?

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:02

Graven ze het er niet uit?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:03

Zou het deurtje eruit halen of idd de kap eraf.

Heb hier ook een dame die alles ernaast deed. Bleek dus licht claustrofobisch te zijn. Deurtje eruit en er was niks meer aan de hand.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 10:06

xJennifx schreef:
Graven ze het er niet uit?

Nee, hoge rand en deurtje ervoor. Er wordt ovigens ook moeite genomen om al het kattenbakgrit wat aan de pootjes mee naar buiten valt, bij het hoopje uitwerpselen te vegen :')

Lous schreef:
Zou het deurtje eruit halen of idd de kap eraf.

Heb hier ook een dame die alles ernaast deed. Bleek dus licht claustrofobisch te zijn. Deurtje eruit en er was niks meer aan de hand.

Hmm, is een poging waard inderdaad :D Thanks, ook die gaan we onthouden en uitproberen :)

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:19

Het zou ook heel goed met het krols zijn te maken kunnen hebben ook poezen sproeien of laten op een andere manier hun geur achter nu dus in de vorm van een drol,zeker als het alleen voorkomt als mevrouw krols is.
Waarom laat je haar nu niet gelijk helpen? i.pv. later in het jaar.
Klepje en deksel eraf zou ook kunnen helpen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 10:25

We willen in het najaar doen ivm fikse korting die er dan op zit bij onze dierenarts :)

Fijn om te weten dat de krolsheid dan in ieder geval wel een reden kan zijn voor dit probleem. Zou verder van huis zijn als het een gedragsprobleem is wat erin sluipt (behalve het achterhalen waarom, moet ik dan ook de oplossing vinden)
Zo te horen kan ze hier dus na haar operatie vanaf zijn als dit het inderdaad is, fijn! :)

Ik heb momenteel bij een bak alles gewoon, bij 1 de klep eraf, en bij de derde het deksel eraf. Kijken wat ze als voorkeur aangeeft :)