Hoi Bokkers!
Na lang overwegen, onderzoeken en adviezen gaan we eenmaal een nestje fokken met onze teef.
om discussie te voorkomen meld ik alvast het volgende;
Ouderdieren hebben geen stamboom maar zijn wel beide getest, foto's gemaakt van heupen en rug
en door een dierenarts geschikt bevonden, ook zijn de middelen en tijd aanwezig en ben ik goed ingelezen
mbt fokken.
Ik heb een labrador teef van 5 jaar die voor het eerst een nestje gaat krijgen, zij is een onwijs lieve hond
en erg sociaal. Zij wordt gedekt door een onervaren reu die voor haar al bekend is en de dieren kunnen goed met elkaar overweg.
Nu is mijn teef zondag loops geworden en vloeit zij matig, de keren voorheen waren erger. De planning was om op dag 10, 11, 12 te dekken mocht dit lukken. Maar dit ligt ook aan mijn teef als zij eerder of later/aangeeft klaar te zijn. Nu weet ik dat ik op de sta reflex moet letten, de uitvloeiing en de willigheid. Ik moet zeggen dat haar vloeiing dus nu al matig is, en ook als ik bij haar staart aai gaat ze kwispelen.
Wat zijn nu de beste dagen om te dekken en hoevaak? En wat zijn nog meer dingen waaraan ik het kan zien? Ik wil het liefst niet progestoren laten prikken omdat mijn eigen D.A dit niet doet en de andere dierenarts zit om 20 km afstand. En daarbij is dit ook niet altijd betrouwbaar zoals ik heb vernomen?
Wie heeft een aantal tips of ervaringen?