Wie kan mij een beetje op weg helpen (Katten & kittens)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Wie kan mij een beetje op weg helpen (Katten & kittens)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 09:34

Hallo allemaal!

Wij zijn van plan om binnenkort (een) kat(ten) of kitten(s) uit het asiel te nemen. Maar zoveel weten we nou ook weer niet over katjes, dus hoop ik dat jullie mij wat wijzer kunnen maken. Ja ik heb al op internet gezocht, maar kon niks duidelijks vinden en daar bij komt, ik wil het liever meteen van de katteneigenaren zelf horen.

Hierdus een paar vraagjes:

Hoevaak per dag moet een kat of kitten eten? Wat eet een kitten? Mag een kitten rauw vlees eten (een kat wel iig)? Klopt dit lijstje : http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... -niet.html ? Eet een kat helemaal geen groente of fruit? Hoe breng je een kat of kitten manieren bij? Hoe leer je een kitten om in 'de bak' te plassen? Mag een kat (kitten) gewone melk? Een kat uit het asiel: waar moet ik op letten? Misschien een beetje een rare vraag, maar kan je een meisjes kat 'castreren' ( :') ) ? Dat ze zegmaar geen kittens meer kan krijgen. Ik wil namelijk niet overspoeld worden door kittens, zie die maar kwijt te raken :P ? En een mannelijke kat, moet je die ook castreren of kan je die makkelijk 'hengst' laten?

Ik heb zeker nog 1000de vragen, maar ik kom er nu even niet op. Ik zal ze plaatsen wanneer ik ze weer weet!.

PS: Als jullie benieuwd zijn naar de leefomgeving. De kat zal een paar weekjes in onze flat logeren en mag daarna zijn/haar leven slijten als boerderij kat op het platteland :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:36

Als je naar een asiel gaat zijn de katten al geholpen en daar hebben de mensen antwoord op al je vragen!

Selina

Re: Wie kan mij een beetje op weg helpen (Katten & kittens)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:40

Een poes kan je laten steriliseren.
De kitten steeds op de kattenbak zetten, tot hij het door heeft.
Ik zou ze geen melk geven.
Voor een kitten kan je gewoon kittenvoer kopen bij de dierenwinkel.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 09:41

PercyLeen schreef:
Als je naar een asiel gaat zijn de katten al geholpen en daar hebben de mensen antwoord op al je vragen!

Haha die is goed! Maar dat gaat niet, ik zal de situatie even uitleggen.

Wij (ik en mijn familie) wonen sinds een klein jaartje in Turkije en beheersen de taal nog niet heel erg goed. Mijn nicht gaat mee, zij is hier geboren en getogen en spreekt de taal dus vloeiend, maar om haar nu al die vragen te laten vertalen.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 09:43

Slina schreef:
Een poes kan je laten steriliseren.
De kitten steeds op de kattenbak zetten, tot hij het door heeft.
Ik zou ze geen melk geven.
Voor een kitten kan je gewoon kittenvoer kopen bij de dierenwinkel.

Hier haal ik uit dat een kitten alleen kittenvoer mag eten en geen rauw vlees etc?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:44

Elke keer als de kitten gegeten heeft zet je hem of haar op de bak.

Je hebt speciale kittenmelk en brokjes.
Verder duidelijk zijn wat de regels in huis zijn.
Kittens zijn erg ondeugend. Je krijgt toch dat ze over de tafel gaan lopen en over het aanrecht of in de gordijnen hangen.
je kan het oplossen met de waterspuit bv.

Kat uit het asiel vraag informatie waarom de kat er zit. Is het bekend wat voor kat het is.
Schootkat of meer op zichzelf type bv.
Verder is het altijd afwachten hoe de kat is als je de kat eenmaal thuis hebt.
je kan nog vragen over wormenkuur en of de kat geent is en gesteriliseerd.
De kat zal wel even moeten wennen als je haar hebt meegenomen geef de kat even de tijd.
is weer een nieuw huisje. Kan ze alles rustig verkennen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:46

Ja, een kitten mag ook rauw vlees.
Ontlasten doen ze vaak al uitzichzelf op de bak, maar je kan helpen door ze er zelf ook steeds op te zetten als je vermoed dat ze moet.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:48

Katten mogen nooit gewone melk, alleen water.
Katten kunnen rauw vlees eten, kittens ook. Mocht je geen verstand hebben van dit te voeren zou ik het echter afraden. Het is een enorm gepruts om de juiste samenstelling te krijgen zodat ze compleet voer hebben.

Kittens hebben daarbij uiteraard nog weer anders samengesteld voer nodig dan volwassen katten omdat zij in de groei zijn.

Poezen kunnen gecastreerd worden en dat is ook zeker verstandig om te doen.

Een kat maak je zindelijk door herhaaldelijk op de bak te zetten. Een bak met makkelijke instap en zonder kap is in het begin aan te raden.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:49

Poezen kun je inderdaad laten steriliseren.
Wij hebben nu sinds twee/drie weken weer een kitten nadat onze vorige poes op 14 jarige leeftijd is overleden.
Op de bak hoefde ze niet te leren, ze was al zindelijk :D en anders inderdaad steeds op de bak zetten.
Manieren aanleren... Ik weet wel hoe je ze iets af kan leren haha. Ze mag absoluut niet op de tafel, doet ze dit wel... Even een spuitje met de plantenspuit! Daar hebben ze echt een gruwelijke hekel aan natuurlijk, zo leren ze heel snel af dat ze niet op tafel/aanrecht/in gordijnen mogen. Eventjes zieligm maar als je het consequent volhoudt zullen ze het nooit meer doen. Als ze het eenmaal doorhebbdn is vaak je stem verheffen al genoeg om ze iets niet meer te laten doen.

Qua eten krijgt die van ons nu wanneer ze wil. Volgens het merk van het voer is 4/5 maal per dag een kleine hoeveelheid aan te bevelen, maar zet je het neer eet die van ons het toch niet gelijk op. Ze komt wel als ze trek heeft.

Gewone melk is slecht voor ze. Er zijn uitzonderingen, maar ze kunnen er enorme diarree van krijgen. Je kunt wel speciale kattenmelk kopen in de supermarkt/dierenwinkel mocht je dit willen geven.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 09:53

Kimbers schreef:
Katten mogen nooit gewone melk, alleen water.
Katten kunnen rauw vlees eten, kittens ook. Mocht je geen verstand hebben van dit te voeren zou ik het echter afraden. Het is een enorm gepruts om de juiste samenstelling te krijgen zodat ze compleet voer hebben.

Kittens hebben daarbij uiteraard nog weer anders samengesteld voer nodig dan volwassen katten omdat zij in de groei zijn.

Poezen kunnen gecastreerd worden en dat is ook zeker verstandig om te doen.

Een kat maak je zindelijk door herhaaldelijk op de bak te zetten. Een bak met makkelijke instap en zonder kap is in het begin aan te raden.

Rauw varkensvlees en rauwe vis mogen katten niet, met lever moet je ook oppassen zeggen ze. Het vet op het vlees is ook niet goed voor ze. En de rest mag wel. Klopt dit? Als het voeren van rauw vlees gevaarlijk zou kunnen zijn, dat zal ik het niet doen, ben alleen benieuwd of dit bovenste klopt.
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 16-06-14 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:54

UIt nieuwschierigheid even in je profiel gekeken. Ik schrok er wel een beetje van... Heel gek, maar dat had ik even niet verwacht.

Om je op gang te helpen; kittens kun je nog een beetje vormen, maar wellicht is een volwassen kat een betere optie. Die hoef je niet geheel op te voeden en zo kun je het zelf nog een beetje leren. In een asiel zijn ze vaak al geholpen (Al ken ik de situatie in Turkije niet) of krijg je een "tegoedbon".
Een kat is een heel makkelijk dier. Houdt zichzelf goed schoon, is makkelijk zindelijk te krijgen. Uitzonderingen daargelaten. Een dier wat veel persoonlijk onderhoud nodig heeft zou ik voor de eerste keer niet nemen. Daar je nog bepaalde termen in onkunde taal neerzet, zou ik eerst even gaan "oefenen" met een ongecompliceerde kat. Succes!!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 10:03

Caesar schreef:
UIt nieuwschierigheid even in je profiel gekeken. Ik schrok er wel een beetje van... Heel gek, maar dat had ik even niet verwacht.

Om je op gang te helpen; kittens kun je nog een beetje vormen, maar wellicht is een volwassen kat een betere optie. Die hoef je niet geheel op te voeden en zo kun je het zelf nog een beetje leren. In een asiel zijn ze vaak al geholpen (Al ken ik de situatie in Turkije niet) of krijg je een "tegoedbon".
Een kat is een heel makkelijk dier. Houdt zichzelf goed schoon, is makkelijk zindelijk te krijgen. Uitzonderingen daargelaten. Een dier wat veel persoonlijk onderhoud nodig heeft zou ik voor de eerste keer niet nemen. Daar je nog bepaalde termen in onkunde taal neerzet, zou ik eerst even gaan "oefenen" met een ongecompliceerde kat. Succes!!

Hihi dat kan best :)) Katten mogen wij gewoon binnen houden, omdat ze zo schoon zijn. Of is dit niet de reden dat je het niet verwachtte? :P

De dieren in het asiel zijn geënt etc en hebben papieren en al!

Dankje voor het antwoord, hier heb ik echt veel aan :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:10

Nee, dat bedoelde ik niet. Ik verwachte een hollandse meid (aan je naam te zien), en bijv. een verhaaltje dat je nu in Turkije woont. Maar niet een hele opsomming van hoe geweldig het is om moslima te zijn en wat de redenen zijn waarom je dat zou moeten worden ;) Ik dacht echt... Huh?!

Er zijn in ieder geval al een aantal tips gegeven, waar je volgens mij wel wat mee kunt of in ieder geval over na kunt denken. Komt vast goed!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:15

Bij ons staan er de hele dag brokjes. Ze stoppen vanzelf met eten als ze genoeg hebben gehad.
Een kitten eet kittenbrok, moedermelk en of vlees.
Een kitten mag rauw vlees zodra hij dit kan opeten (moeder komt er vaak zelf mee aanzetten als ze de kans krijgt). Wij geven ze naast de brokjes om de dag een kuiken want dat vinden ze lekker.
Het lijstje klopt redelijk, de dingen die ze niet mogen eten ze vaak zelf al niet eens op.
Een kat kan wel groente en fruit eten, maar dit verteren ze niet en komt er dus gewoon aan de achterkant weer uit.
Gewone melk is bewerkt en mogen beesten niet hebben. Minder slecht is onbewerkte melk direct uit de koe.
Een poes kan je steriliseren. een kater kan je castreren. Een poes steriliseer je omdat je geen kittens wil, een kater castreer je omdat ze anders kunnen gaan sproeien en dat stinkt.

Edit: typo

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:20

leuk dat je een katje/kitten neemt!!

Meeste van t lijstje klopt wel. In t asiel zijn de katten al geholpen,als ze nog te jong zijn krijg je vaak een akkoord mee op papier of mondeling dat je die mag laten helpen op (een deel van) hun kosten. Melk over t algemeen zou ik niet geven,vaak is het te vet en het is helemaal niet nodig, gewoon water is het beste!
Groente en fruit is in principe niet nodig bij een kat,het zijn echte vlees eters. Het voer raad ik je aan iets te kijken op leeftijd en vleeswaarde. Zoek een voer waarin weinig tot geen graan zit,maar wel een hoge hoeveelheid vlees.

Afleren van bv krabben op dingen wat niet mag, leer je gewoon aan door op te pakken, nee te zeggen en op een krabpaal met de pootjes langs te gaan zodat ze doorhebben dit is voor de nagels. Je kan dit ook met een speeltje doen zodat ze de paal pakken. De kattenbak gewoon vaak in zetten ook al hoeven ze niet,zo leren ze waar de bak is en waar de behoefte te doen.

Asiel heeft vaak katten van verschillende leeftijden. Leg goed uit wat je zoekt,dan kunnen hun vaak al kijken wat er bij je past kwa leeftijd en karakter.

Zorg dat je genoeg krab gelegenheden hebt,dus per kat zeker wel 2 krabpalen (eventueel 1 beneden 1 boven etc) Vraag ook altijd even na wanneer de laatste ontvlooi en ontworming beurt was,dan weet je wanneer dit weer moet. Zorg ook voor speeltjes,bij verveling is t vaak dat ze de bank/stoel etc pakken en dat wil je ook niet.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 09:06

@Miouw en @PaulinBijouw : Super allebei, ik ben weer een heel stuk wijzer!

Nog een aantal vraagjes :

Hoe oud moet een kitten zijn wanneer ie bij zijn mama weg mag? Heel veel kittens in het asiel zijn namelijk 2 maanden, dat lijkt mij veelte jong of zeg ik nu iets doms? Moet je in de kattenbak persé duur grint enz stoppen? In de natuur óf boerderij katten doen hun behoeftes ook gewoon op aarde. Wij zijn van plan om wat potgrond in de bak te doen... Zouden ze daar hun behoeftes in doen?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:10

Ik denk dat je zolang je kitten gewoon nog binnen is, beter wel gewoon grint kan gebruiken. Ik heb zelf van dat klontvormende spul, vind dat zelf heel makkelijk met schoonmaken. Natte plekken en keutels eruit en klaar. Als je potgrond gaat gebruiken dan gaat heel erg nat worden en ook stinken. Dan mag je elke dag wel een nieuwe lading erin gooien en dan ben je waarschijnlijk veel duurder uit. Je hebt ook wel goedkoop grint, dat is dan iets vochtopnemend, die kan je dan wekelijks helemaal schoonmaken en om de zoveel dagen alleen de keutels eruit.

2 maanden is wel een normale tijd, meestal bij raskatten ligt het op 12 weken (3 maanden).

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:11

_Femkeeex schreef:
@Miouw en @PaulinBijouw : Super allebei, ik ben weer een heel stuk wijzer!

Nog een aantal vraagjes :

Hoe oud moet een kitten zijn wanneer ie bij zijn mama weg mag? Heel veel kittens in het asiel zijn namelijk 2 maanden, dat lijkt mij veelte jong of zeg ik nu iets doms? Moet je in de kattenbak persé duur grint enz stoppen? In de natuur óf boerderij katten doen hun behoeftes ook gewoon op aarde. Wij zijn van plan om wat potgrond in de bak te doen... Zouden ze daar hun behoeftes in doen?

Wettelijk mogen ze na 8 weken weg, maar ikzelf vind 12 weken beter.
Er zijn ook mensen die ze al na 6 weken wegdoen, maar dat is dus veel te vroeg!
Als je de kattenbak binnen zet, zou ik geen zand gebruiken, dat gaat lekker ruiken.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:23

Duur kattengrind vinden ze zelf fijn. Er stoot ook een bepaalde geur vanaf zodat ze sneller zindelijk worden.
Daarbij maskeert het de geur, kattenpies stinkt! :P

en zoals Slina al zegt, ze mogen vanaf 8 weken weg bij de moeder. Ze eten dan ook al vast voedsel. Vanaf 10 weken gaat de moeder ze ook afstoten dus 8 weken kan makkelijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:55

_Femkeeex schreef:
Wij zijn van plan om wat potgrond in de bak te doen... Zouden ze daar hun behoeftes in doen?

Vast wel als er geen andere keuze is, maar vervolgens lopen ze het je hele huis door :+
Koop gewoon grit, hoeft echt niet duur te zijn.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:42

Ik zou ook gewoon grint halen,je hebt namelijk zo kans op overal potgrond, denk niet dat je het leuk vind als je kamer en bank en alles eronder zit....

Ook houd het de geur niet bepaald tegen dus erg fris zal t na een dag of 2 ook niet ruiken als je niet alles direct opruimt. Je hebt allerlei soorten grint, van goedkoop tot duur en van fijn tot grof tot crystal.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 13:40

_Femkeeex schreef:
Hallo allemaal!

Wij zijn van plan om binnenkort (een) kat(ten) of kitten(s) uit het asiel te nemen.
ik zou een volwassen kat nemen die gewend is om buiten te komen, aangezien hij/zij als boerderijkat gaat dienen. Als je toch een kitten wilt, neem er dan altijd twee! Kittens horen niet alleen te zitten, net zoals (jonge) paarden. Twee volwassen katten die het goed met elkaar kunnen vinden zijn ook leuk (dat kunnen ze je hopelijk in het asiel vertellen, welke katten maatjes zijn)

Maar zoveel weten we nou ook weer niet over katjes, dus hoop ik dat jullie mij wat wijzer kunnen maken. Ja ik heb al op internet gezocht, maar kon niks duidelijks vinden en daar bij komt, ik wil het liever meteen van de katteneigenaren zelf horen.

Hierdus een paar vraagjes:

Hoevaak per dag moet een kat of kitten eten? Wat eet een kitten? Mag een kitten rauw vlees eten (een kat wel iig)?
Een kat/kitten hoort de hele dag door droogvoer te krijgen (harde brokjes dus), gewoon een kommetje neerzetten waar altijd brokjes inzitten. Verder kun je 1 of 2 keer per dag natvoer geven (vlees uit pakjes). De meningen over vers/rauw vlees zijn verdeeld. Het probleem hierbij is dat een kat dan tekorten kan krijgen als je zelf niet precies weet wat een evenwichtige voeding is voor katten. Ik kies er zelf voor om gewoon goed kattenvoer bij de winkel te kopen, dan weet je zeker dat alles wat een kat nodig heeft daarin zit.

Klopt dit lijstje : http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... -niet.html ? Eet een kat helemaal geen groente of fruit?
Katten eten over het algemeen geen fruit en groenten. Af en toe heb je wel eens een rare kat die een beetje aardappel eet of zo. Katten kunnen iig niet leven van enkel menseneten.

Hoe breng je een kat of kitten manieren bij?
Hetzelfde principe als bij paarden: conditioneren. Als een kat iets verkeerds doet, kun je best luid ertegen sissen (betekent boosheid in kattentaal). Als dat niet helpt wil een plantenspuit vaak helpen. Zorg wel dat je meteen reageert, anders snappen ze het niet. Na 10 seconden hoef je niet meer te corrigeren, dan heeft het geen nut meer. Belonen van goed gedrag kun je gewoon met je stem doen of een lekkere aai.

Hoe leer je een kitten om in 'de bak' te plassen?
Katten/kittens zijn van nature zindelijk. Bij thuiskomst zet je je nieuwe kat meteen op de bak zodat hij weet waar die staat. Eventueel nog een keertje na het eten. Meer is er niet nodig :) als een kat onzindelijk wordt, is er een medisch/psychologische probleem. Een gezonde kat die goed in zijn vel zit gaat áltijd op de bak. Zorg wel dat de bak ergens rustig staat (jij gaat ook niet op een wc waar veel lawaai is en je je bekeken voelt) en niet vlakbij hun voeder en drinkbakjes (jij eet ook niet naast je wc). Qua kattengrit kun je gerust een goedkopere versie nemen. Je kunt die na een tijdje rustig beginnen vermengen met aarde, als je ze uiteindelijk echt in aarde wilt laten gaan. De meeste katten zijn gewend aan echt grit, dus die overstap moet dan wel langzaam gebeuren, anders snappen ze het niet.

Mag een kat (kitten) gewone melk?
Nee, een kat/kitten mag absoluut geen gewone melk, katten zijn namelijk lactose-intolerant en de kans op diarree en meer leuke verrassingen wordt zo heel groot. Een kat moet de hele dag door wel proper water tot zijn beschikking hebben. Liefst twee kommetjes, voor als ze er eentje omver stoten als je niet thuis bent. Als je kat echt heel graag melk lust, kun je af en toe als lekkernij een klein beetje melk verdunnen met water, voor de smaak.

Een kat uit het asiel: waar moet ik op letten? Misschien een beetje een rare vraag, maar kan je een meisjes kat 'castreren' ( :') ) ? Dat ze zegmaar geen kittens meer kan krijgen. Ik wil namelijk niet overspoeld worden door kittens, zie die maar kwijt te raken :P ? En een mannelijke kat, moet je die ook castreren of kan je die makkelijk 'hengst' laten?
Katten uit het asiel zijn standaard steriel gemaakt. Katten horen imo altijd gecastreerd te zijn, er zijn genoeg ongewenste zielepootjes op de wereld. Mannetjes en vrouwtjes worden beide steriel gemaakt bij katten. Kittens zijn tegenwoordig hier ook al steriel als je ze uit een asiel haalt, ik weet niet of dat ook zo in Turkije is. Indien niet, laat ze dan zeker niet later dan op de leeftijd van 6 maanden steriel maken, anders krijg je misschien verrassingsnestjes :) hou er ook rekening mee dat meisjes steriel maken duurder is dan jongetjes.

Ik heb zeker nog 1000de vragen, maar ik kom er nu even niet op. Ik zal ze plaatsen wanneer ik ze weer weet!.

PS: Als jullie benieuwd zijn naar de leefomgeving. De kat zal een paar weekjes in onze flat logeren en mag daarna zijn/haar leven slijten als boerderij kat op het platteland :D
Ik weet niet hoe ver jullie flat van de boerderij ligt (ik snap het niet helemaal denk ik) maar hou er rekening mee dat je een kat het beste 2 maanden lang binnen houdt voor je hem/haar buiten laat. Katten hebben namelijk sterk de neiging anders om terug te gaan lopen naar hun vorige verblijfplaats, maakt niet uit of dat 1 of 100 kilometer verderop is.

Als je nog vragen hebt mag je me trouwens ook altijd pb'en!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 16:46

Antwoord op je laatste vraag @Letita1991 :

Onze boerderij staat ongeveer 350 á 400 km vanaf onze flat :) En de flat blijft niet van ons ( dat is ie ook nooit geweest eigenlijk : huurflatje :Y) ) , dus de kat komt er nooit meer. 400 km zou hij toch niet gaan lopen lijkt mij, anders wachten we gewoon nog een paar weekjes ( het moet natuurlijk veilig voor de kat blijven )!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:04

Goede antwoorden, Letitia :).

Als aanvulling: als de katjes nog niet zindelijk zijn is de vraag of ze al oud genoeg zijn om bij de moeder weg te gaan.
Bij de stichting waar ik voor werk gaan kittens pas met 11 weken weg omdat dat beter voor hun ontwikkeling en socialisatie is. Ze worden altijd gecastreerd. Afleveren geschiedt bij ons gechipt, ontwormd, ontvlooid en onderzocht door een dierenarts. Voorkeur voor 2 kittens als er geen andere jonge kat aanwezig is. Zo hebben ze een speelmaatje.
Ik weet niet hoe het in Turkije met tests zit om bepaalde ziektes uit te sluiten die je hier in NL minder of niet tegenkomt. En met FIV (kattenaids).

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:25

_Femkeeex schreef:
Antwoord op je laatste vraag @Letita1991 :

Onze boerderij staat ongeveer 350 á 400 km vanaf onze flat :) En de flat blijft niet van ons ( dat is ie ook nooit geweest eigenlijk : huurflatje :Y) ) , dus de kat komt er nooit meer. 400 km zou hij toch niet gaan lopen lijkt mij, anders wachten we gewoon nog een paar weekjes ( het moet natuurlijk veilig voor de kat blijven )!

Duidelijk, dank je!

Hou de kat(ten) zeker 2 maanden binnen op de boerderij. Anders is de kans groot dat ze toch gaan proberen terug te lopen. Maar dat heb je ook als je zou wachten en ze rechtstreeks van het asiel naar de boerderij zou brengen. Altijd 2 maanden binnen houden dus :j

Sommige katten hebben wel iets minder lang nodig, maar dat weet je natuurlijk niet op voorhand, en als de kat haar reis begonnen is, vind ze dan maar eens terug!

Dank je Emma_s_girl! Ik ben ook jaren opvanggezin geweest voor een stichting (waar ik nog steeds bij betrokken ben, alleen opvangen lukt nu niet wegens 1 van eigen katten net psychisch probleem), en bij ons wordt ook alles netjes ontvlooid, ontwormd, gechipt, en steriel afgeleverd :D geen idee hoe dat in Turkije gaat.

Als een jong kitten nog niet zindelijk is, is ze idd nog veeeeel te jong. In mijn ervaring zijn ze op 4 weken meestal wel zindelijk (op een ongelukje na), en dat is dus al voordat ze zelfs zelfstandig kunnen eten.