Teken, wat te doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Teken, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 19:49

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over teken.
Onze jongste kat heeft hier namelijk erg veel last van. Laatst moest ik 3 teken verwijderen na een dagje buiten spelen.
Ze heeft hier (zoals denk ik de meeste katten) echt een hekel aan, zodra ze de tekentang ziet is ze vertrokken. We moeten haar met z'n 2en vast houden anders haalt ze je helemaal open.

Uiteraard krijgen ze elke 4 weken braaf hun pipetje (advantage) maar dit werkt dus blijkbaar niet.
Nou heb ik gezien dat ze speciale tekenbanden verkopen bij de dierenarts á 17,50. Opzich maakt mij de prijs niet uit als het goed werkt. Maar nou heeft onze kat het talent haar bandje(s) binnen een uur te verliezen dus dan wordt het wel een duur grapje.

Nou vroeg ik mij af welk vlooien/tekenmiddel jullie gebruiken voor jullie katten. Volgens mij werkt advantage ook alleen maar tegen vlooien.
Ook heb ik gelezen dat er tabletjes bestaan tegen teken. Gezien madam dus óók gevlogen is als ze het vlooienmiddel ziet... Vlees is altijd lekker dus tabletje is dan makkelijker..

Alvast bedankt! :)

WillemYntJee

Re: Teken, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:54

Advantage werkt ook alleen tegen vlooien en niet tegen teken dus dat kan kloppen dat dat niet werkt ;-)
T makkelijkst zou een serestoband zijn, deze moet je inderdaad vrij strak om doen (strakker dan een normaal halsbandje) en hij werkt 7-8 maanden. Enige andere optie is eliminall pipetten maar die werken wat minder tegen de vlooien (zit fipronil in namelijk, hetzelfde als in frontline).
Qua vlooientabletjes heb je nog de comfortis, maar die werkt niet tegen teken.

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:55

wij hebben zo'n tekenband bij onze oudste kat.
werkt bij ons erg goed

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:06

Google Stronghold eens.
Is voor vlooien en wormen (muv lintworm), en een aantal sites geeft aan dat het ook tegen teken werkt, maar dat Stronghold nog niet als zodanig is geregistreerd. Hoe dit precies zit, weet ik niet.
Wij hebben nooit last van teken. Onlangs één keertje een gespot op onze oude kat, maar toen waren we vergeten opnieuw te druppelen.

Terwijl we ze vaker zagen voordat we Stronghold gebruikten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:17

Janine1990 schreef:
Google Stronghold eens.
Is voor vlooien en wormen (muv lintworm), en een aantal sites geeft aan dat het ook tegen teken werkt, maar dat Stronghold nog niet als zodanig is geregistreerd. Hoe dit precies zit, weet ik niet.
Wij hebben nooit last van teken. Onlangs één keertje een gespot op onze oude kat, maar toen waren we vergeten opnieuw te druppelen.

Terwijl we ze vaker zagen voordat we Stronghold gebruikten.

Hier werkt stronghold dus niet tegen teken. Moet erbij zeggen dat we hier erg veel teken hebben, kon een tijdje terug meerdere per dag verwijderen per kat. Tegen vlooien en wormen is het ideaal spul.

Hier gebruik ik zowel frontline pipetjes als de serestoband. Afhankelijk van de kat. Ik hou in principe niet van banden, maar mn ervaring met seresto is tot nu toe nog erg goed. Blijft goed zitten maar breekt ook als ze vast komen te zitten. Mijn buitenkater zat eerst onder de teken (ook met frontline!) en nu al wekenlang geen enkele meer aangetroffen! Een andere poes komt weinig buiten en trekt geen teken aan dus bij haar vind ik af en toe een pipetje wel voldoende. Zo bekijk ik het dus per kat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:23

Wij hebben hier niet heel erg veel teken. Althans, we wonen niet in een beboste omgeving waar ze ook vanuit de boom komen vallen. Wel lopen onze katten voornamelijk door coniferen, en die zitten vol met insecten en andere rotzooi... Brrrrrr...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:36

Janine1990 schreef:
Wij hebben hier niet heel erg veel teken. Althans, we wonen niet in een beboste omgeving waar ze ook vanuit de boom komen vallen. Wel lopen onze katten voornamelijk door coniferen, en die zitten vol met insecten en andere rotzooi... Brrrrrr...

Jammergenoeg is het tegenwoordig niet meer zo dat teken vooral in bosgebieden zitten. Er komen zelfs plagen in steden voor. Hier weinig bos te vinden hoor, vooral agrarisch land. Teken zijn echt bezig met een extreme opmars, is gewoon niet grappig meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:38

Griezelige ontwikkeling! Daar was ik nog niet van op de hoogte...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:41

Zal ik het nog erger maken? Onderzoek naar teken is steeds beter en gebeurd steeds meer en inmiddels lijkt het er op dat 1 op de 5 teken besmet is met borrelia (de bacterie die lyme veroorzaakt). Ik hou zelf de actuele gegevens in de gaten op tekenradar.nl.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:50

Zwerte schreef:
Zal ik het nog erger maken? Onderzoek naar teken is steeds beter en gebeurd steeds meer en inmiddels lijkt het er op dat 1 op de 5 teken besmet is met borrelia (de bacterie die lyme veroorzaakt). Ik hou zelf de actuele gegevens in de gaten op tekenradar.nl.

Nu zijn katten gelukkig niet zo gevoelig voor lyme. Althans, voor zover ik weet...
Maar dit zijn dingen die mij persoonlijk beangstigen!

En volgens tekenradar.nl is het activiteitsniveau van teken op dit moment in het hele land zeer hoog... En in mijn gemeente zitten ze al bijna in het rood... Jeetje... en ik maar denken dat we hier landelijk woonden...

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:54

En dan ook maar een geruststelling: pas 2 dagen na vasthechting van de teek begint deze effectief bloed te zuigen en kan deze dus Borrelia/Lymfe overdragen. Dus als je de kat dagelijks nakijkt op teken, is de kans op Lyme zo goed als niet bestaande.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:00

Even een nuancering: hoge activiteit is in dit jaargetijde totaal normaal. Hoeft niks te zeggen over aantallen teken, is puur een kaartje gebaseerd op de weersomstandigheden. Geloof dat het bijna continue op hoog staat, vanaf april ofzo al.
Lyme is idd niet zo schadelijk voor katten, het lijkt er op dat hun eigen immuunsysteem het goed aan kan. Is bij mensen wel een ander verhaal jammergenoeg. Snel verwijderen helpt, maar is ook niet zaligmakend.
@ Kiichi, waar haal jij die info vandaan dat ze pas twee dagen later besmettelijk zijn? Ik weet niet anders dan dat de kans op lyme groter wordt als de teek er langer in zit, maar in principe kan het toch meteen al?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:02

Kiichi schreef:
En dan ook maar een geruststelling: pas 2 dagen na vasthechting van de teek begint deze effectief bloed te zuigen en kan deze dus Borrelia/Lymfe overdragen. Dus als je de kat dagelijks nakijkt op teken, is de kans op Lyme zo goed als niet bestaande.

Voor katten niet nee... Voor mensen vind ik het toch iets griezeliger... En ik neem aan dat de bestaande (menselijke) lymepatiënten (wat er nogal veel zijn, volgens het kaartje op tekenradar.nl) niet allemaal een teek twee dagen laten zitten? Dat het een enkele keer op minder zichtbare plaatsen terecht komt, kan ik me voorstellen. Maar dat zal toch niet in elk geval zo zijn?
Toen ik meer dan tien jaar geleden op schoolkamp ging moesten we onszelf altijd supergoed controleren, dat zal nu toch niet minder zijn?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:12

Dat haal ik uit mijn cursus parasitologie, heeft de professor tijdens de les nog vermeld. Ik studeer diergeneeskunde. Ik hoop dat mijn professor ons ten minste de juiste dingen leert :P dus neem aan dat dat klopt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:20

Bij mensen is het advies om de teek zo snel mogelijk op een juiste manier te verwijderen!
Ik houd bij mijn kat hetzelfde aan..

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 18:25

Bedankt voor jullie berichten.
Ik denk dat ik toch een tekenband probeer en deze dan strakker doe dan het normale bandje (die ze dus niet meer heeft..) als het toch breekt als ze vast komen te zitten ben ik wel gerust gesteld. :)