Zelf een konijnenhok maken?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Zelf een konijnenhok maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 16:16

Hoi bokkers!

Mijn zusje is binnenkort jarig en ze wil graag een konijntje voor haar verjaardag. Nou daar kan ik heel gemakkelijk aankomen.
Maar het hok, ik werk zelf in een dierenwinkel en daar hebben we ze ook wel, vanaf 100 euro.. Tja dat is toch wel een behoorlijk bedrag voor een cadeautje al zeg ik het zelf..

Gelukkig heb ik een heel handig schoonbroertje die heel handig is met dit soort dingen en hij wil het ook best voor mij doen, maar weet niet zo goed hoe.. En ik ook niet :D

Het liefst wil ik een zo groot mogelijk hok, met een ruime ren.

Zijn er hier bokkers met tips, ideeën of ervaringen? :)

Ik hoor het graag :D

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:28

(zorg je wel voor minstens 2 konijntjes? :) )

Ik weet niet hoe jullie tuin er uit ziet, maar een stalgenootje van mij heeft zo'n hok gemaakt:
Citaat:

Dat is vrij makkelijk te maken, als je gewoon een klein nachthok maakt/koopt..

Wij hadden zelf vroeger (jaren geleden) 1 klein nachthok (gewoon van marktplaats, kan je goede goedkope soms zelf gratis hokken fixen) en dan zo'n rennetje, die vonden wij wel vrij klein dus hebben we 3/4/5 van dit soort rennen aan elkaar gemaakt waardoor het heel groot was
Citaat:

Toen het nachthokje aan deze ren gemaakt, savonds deden we hem dan binnen en sochtends het deurtje weer open :)

EdkingEnzo

Re: Zelf een konijnenhok maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 16:39

Ja zeker! :) Want ik wil zelf ook heeel graag een konijn. Dus er komen zeker 2!

Thanks voor de tips al! Wij hebben eigenlijk 2 tuinen (ook nog een stuk achter de garage) dus had bedacht dat ik het hok daar neer ging zetten. M'n ouders vinden het alleen niet leuk als dat hele stuk in beslag wordt genomen. Ze weten het trouwens ook niet hoor. Niemand weet het behalve mijn vriend en zijn broertje dus.

Zo'n losse ren is ook wel een goed idee. Ik blijf nog even verder zoeken en kijken :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:52

Konijnenhokken in een dierenwinkel zijn vaak veel te klein of erg onpraktisch met schoonmaken.

Ik zou gewoon een klein tochtvrij nachthok maken (zo groot dat ze er alle twee lekker in kunnen liggen, groter hoeft niet) en een ren maken van minimaal 2,5m². Nachthok in de ren zetten en klaar is kees!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 06:39

Dit hoort thuis op BeestenBoel.

LZP -> BB

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 17:54

Ik ga inderdaad een goedkoop hokje kopen via marktplaats en er zelf een ren bij maken!

Hebben jullie ook nog aanraders welke konijnen heeel leuk zijn? :D
Liever geen dwergkonijntjes :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:58

Franse hangoren lijken me heel leuk :+

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:02

lion head lopje zijn hele lieve konijnen ontzettend nieuwsgierig en zeker geschrikt voor kinderen.
ze worden de middelmaat.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:03

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:04

hollanders zijn ook heel erg leuk :) zeer lief karakter

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:08

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:13

flooredking schreef:
Ik ga inderdaad een goedkoop hokje kopen via marktplaats en er zelf een ren bij maken!

Hebben jullie ook nog aanraders welke konijnen heeel leuk zijn? :D
Liever geen dwergkonijntjes :)

Kijk eens op marktplaats. Zoveel mensen die een konijntje aanbieden waarvan je ziet dat het eenzaam in een veel te klein hokje zit.. Zou er daar twee van nemen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:16

Je kan ook een konijnenopvang gaan.. dan heb je vaak ook een stelletjes van een vrouwtje en gecastreerd mannetje... konijnen leven namelijk in het wild ook in paartjes dus voor je konijnen wel zo gezellig.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 18:27

Ik ga in ieder geval bij mijn collega kijken, die heeft veel jonge konijntjes. Weet alleen dat hij dwergjes, franse hangoor en vlaamse reuzen heeft. Maar die zijn dan wel weer uber groot :')

En, 2 konijntjes, 2 voedstertjes of 2 rammen doen? Of van allebei een en dan het rammetje laten castreren?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:05

Het is toch veel leuker om konijnen een tweede kans te geven? :D

Bij de opvang hebben ze vaak al stelletjes inderdaad. Ik zou een voedster en gecastreerde ram nemen. Twee voedsters kan ook wel, maar de kans dat het blijft lukken is kleiner. Twee rammen samen al helemaal niet doen.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:06

Voedster en een gecastreerd mannetje is meestal makkelijker. Hier heb ik 2 zusjes als koppel en 2 voedsters, bijde uit een ander nest. Als ze jong zijn kunnen 2 voedsters ook prima samen. 2(gecastreerde) rammen gaat zelden goed.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:12

Ik had 2 rammen uit hetzelfde nest (broertjes dus) maar ook die gingen al vrij snel elkaar dekken en toen werd het knokken. Casteren kan uiteraard, maar zorgt wel voor extra kosten, wat je bij 2 voedsters niet hebt.
Wij hebben eens een middelmaat binnen/buitenhok bij een dierenwinkel gekocht en daar vervolgens zelf een grote ren om heen gebouwd. In de ren veel zand om te graven, boomstronken om op te zitten en een trapje naar het binnenhok (waar ook het eten staat en wat makkelijk te verschonen is omdat het dak buiten de ren valt, weer beveiligd omdat de pony's het open dreigden te maken :+ ).

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 19:32

Ik heb inderdaad al mega mooie en grote hokken gezien!! Ook op bokt, echt toppie!! Super gaaf, dat zou ik het liefst ook doen, maar ik zit met het hele konijnen gedoe nog wel een beetje in dubio.

Ik "zeur" nu al een hele tijd dat ik graag een konijn wil, maar het mag niet. Mijn zusje wil ook graag een konijn dus die geef ik haar dan cadeau voor haar verjaardag (over 3 weken is ze jarig) dus kan ik niet aankomen met een hok dat onze hele tuin in beslag neemt. Ik zal straks even foto's maken van het plekje waar ik het wil neer zetten. Ik ga er sowieso een ren bij maken, maar denk dat ik die tegen de tijd dat ze er aan gewend zijn pas kan uitbreiden want anders ben ik bang dat het de volgende dag weg moet :(

Ik heb dus nu ook niet de mogelijkheid om leuk even de tegels er uit te slopen en een zandbak te maken, dan sta ik op straat denk ik.. :') Maar ik denk dat ik ze uiteindelijk wel kan overhalen :)
Ik hou jullie op de hoogte, maar ben nu al een beetje zenuwachtig :=

Aan de andere kant, ik ben oud en wijs genoeg om (samen met mijn zusje) alle kosten op mij te nemen en gewoon voor de diertjes zorgen. Dus snap nog steeds niet waarom ze zo moeilijk doen.
Ook een beetje om de kat, maar lees en hoor vaak genoeg dat konijnen heel goed met katten kunnen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:36

Jammer dat je in Zwolle woont! Wij hebben een boel jonge konijntjes in de opvang, allemaal kruising Klein Lotharinger dus wat groter als een dwergje.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 19:45

Afbeelding

Dit is het stukje..

Laptopmuis; inderdaad jammer!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:46

flooredking schreef:
Ik heb inderdaad al mega mooie en grote hokken gezien!! Ook op bokt, echt toppie!! Super gaaf, dat zou ik het liefst ook doen, maar ik zit met het hele konijnen gedoe nog wel een beetje in dubio.

Ik "zeur" nu al een hele tijd dat ik graag een konijn wil, maar het mag niet. Mijn zusje wil ook graag een konijn dus die geef ik haar dan cadeau voor haar verjaardag (over 3 weken is ze jarig) dus kan ik niet aankomen met een hok dat onze hele tuin in beslag neemt. Ik zal straks even foto's maken van het plekje waar ik het wil neer zetten. Ik ga er sowieso een ren bij maken, maar denk dat ik die tegen de tijd dat ze er aan gewend zijn pas kan uitbreiden want anders ben ik bang dat het de volgende dag weg moet :(

Ik heb dus nu ook niet de mogelijkheid om leuk even de tegels er uit te slopen en een zandbak te maken, dan sta ik op straat denk ik.. :') Maar ik denk dat ik ze uiteindelijk wel kan overhalen :)
Ik hou jullie op de hoogte, maar ben nu al een beetje zenuwachtig :=

Aan de andere kant, ik ben oud en wijs genoeg om (samen met mijn zusje) alle kosten op mij te nemen en gewoon voor de diertjes zorgen. Dus snap nog steeds niet waarom ze zo moeilijk doen.
Ook een beetje om de kat, maar lees en hoor vaak genoeg dat konijnen heel goed met katten kunnen.

Maar je kan een konijntje niet in zijn eentje houden he?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:50

Ik zou toch eerst eens met je ouders gaan praten... ook al heb je genoeg geld voor de verzorging.. je ouders wonen er ook.. dus niet echt netjes om iets aan je zusje cadeau te geven waar hun dan mee worden opgezadeld.

Mocht het dan toch mogen... deze opvang is wel beetje in de buurt http://www.konijnenparadijs.com/ maar er is volgens mij ook een in Zwolle

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:54

Konijn in onze achtertuin zat ook op de tegels; daar hadden we ophoogzand op gegooid. Kunnen ze ook niet diep graven.
Hou er wel rekening mee met je konijnen ruikt (ook al verschoon je dagelijks het hok) en dat ze ook niet in de volle zon mogen staan. Op een terras op het zuiden bijvoorbeeld kan het op tegels goed warm worden.