kat eet niet meer.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

kat eet niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:13

voor ik bokt op me kop krijgt heb DA al aan de lijn gehad.

even voor verhaaltje, ik heb zo een anderhalve week geleden anderen brok gehaald, en die at meneer maar slecht, dus vertrouwde brok weer gehaald, en die anderen weg gegeven waar de kat ze wel goed lust.
het gaat om een gecastereede kater die veel eet, en niet dik wordt, en al bij meerdere DA's na gekeken is, conlusie meneer is gezond op hartruisje na, maar heeft geen aanleg om dik te worden.
wat op zich fijn is want de meeste gecastereede katers worden juist snel dik.

mijn kat is nu 4 jaar.
een allermans vriendje en heel kieskeurig met eten.

helaas blijkbaar wordt er hier in de buurt gif gestrooid, dus meneer heeft vanaf nu huisarrest voor de rest van zijn leven, en ondertussen is vrouwtje opzoek naar een manier om de tuin zo te maken dat hij er in blijft. hoewel mij kat hier in de straat erg geliefd is en door iedereen aangehaald wordt zal het af kikken worden.
genoeg over hem, nu zijn gezondheid.

DA vermoedt geen vergifteging juist omdat katten erg selectief zijn en de symtomen van gebakken spons anders zijn. als er morgen geen verbetering is moet hij komen.

meneer weigert sinds gister dus te eten en drinken wat ik hem ook geef, slagroom, katten melk, vlees en brokjes, en ook katten snoepjes wilt hij niet.

nu krijgt hij elk uur 5 ml water of katten melk, om en om, vlees moet ik ook proberen in zijn bekje te doen, met hoop dat hij dan wel wat neemt.

heeft iemand nog tips wat ze heel lekker vinden, en dus meschien makelijker eet.
want dt dwang voeren vind hij maar niks, maar hij moet echt iets binnen krijgen zekker vocht, hij is nu ook erg sloom en slaapt veel.

als hij morgen niet beter is hang ik als eerste met de dierenarts aan de lijn, daar over dus geen cometaar graag, ik doe voor mij maatje wat ik kan.

Annelove16x

Re: kat eet niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:18

Wat vervelend.
Ik heb ook een gecastreerde kater (3jaar?) Hij is ook een vreetzak en niet zo dik.
Kan je niet wat eten mixen met water? Zodat hij het makkelijker op kan eten, ik weet ook niet haha

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:22

Ik vind het wel een beetje vreemd dat je DA een kat met deze symptomen niet even wil bekijken. Niet eten en drinken kan voor katten snel fataal zijn. Zeker omdat je ook schrijft dat hij sloom is en veel slaapt.
Het feit dat hij niet eet is met zijn voorgeschiedenis misschien niet zo vreemd, maar niet willen drinken lijkt er toch op dat hij zich echt niet lekker voelt. Misschien kun je een stukje verse vis voor hem halen, dat ruikt sterk en vinden ze vaak wel lekker.
Ik hoop dat hij snel weer opknapt en wat gaat drinken en eten!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:27

Bij vergiftiging zouden de symptomen ook wel iets anders liggen. Onze hond is vergiftigd, en die was binnen een paar uur dood. En dat zag er ronduit triest uit hoor... 's Middags sjouwde hij nog met een tak van drie (!) meter naar huis. En 's avonds was hij doodziek. Naar de veearts, moesten een eind rijden. En hij was daar binnen tien minuten dood. Ondanks het toedienen van diverse injecties. Dat gaat echt heel snel.

Dus hopelijk ben je wat dat betreft wat meer gerust gesteld.

Heb je kattengras o.i.d.? Misschien zit hem juist gewoon iets dwars dat hij kwijt moet en kattegras wekt dat juist heel erg eenvoudig op.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:28

picobello schreef:
Ik vind het wel een beetje vreemd dat je DA een kat met deze symptomen niet even wil bekijken. Niet eten en drinken kan voor katten snel fataal zijn. Zeker omdat je ook schrijft dat hij sloom is en veel slaapt.
Het feit dat hij niet eet is met zijn voorgeschiedenis misschien niet zo vreemd, maar niet willen drinken lijkt er toch op dat hij zich echt niet lekker voelt. Misschien kun je een stukje verse vis voor hem halen, dat ruikt sterk en vinden ze vaak wel lekker.
Ik hoop dat hij snel weer opknapt en wat gaat drinken en eten!

juist omdat de vocht zo belangrijk is geef ik hem elk uur 5ml vocht.
maak me echt wel zorgen om hem, maar ze kunnen niks want ze werken niet via rekening en sta onderbewind voering.
dus kan zelf ook niks nu.

hij is vannacht op zijn bak geweest, en is sinds gister al zo, dus verwacht niet dat er iets dwars zit, ontlasting was normaal

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:29

Hoe is de vacht? Schoon of vet?
Heb je bek bekeken?
Wij hebben een kat gehad waarvan de tong voor driekwart open lag door visdraad, het begon met slecht tot niet eten, uiteindelijk niet drinken en binnen anderhalve dag werd haar vacht groezelig vet en zwart.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:30

Oké, nee, dan zal er inderdaad niet meer iets dwars zitten...

Bijzonder dat ze niet op rekening werken. Doet onze dierenarts wel. Ik neem aan dat je kat ingeschreven staat bij de praktijk? Wij moesten toen met onze hond naar een andere praktijk dan gewoonlijk, maar kregen keurig een rekening thuis. En toen jaaaaren geleden onze kat met hagel was beschoten en nog niet in het bestand stond, kregen we ook gewoon een rekening. Ook toen we op zondag kwamen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:32

Trek zijn bekje eens open en ruik is. Ik denk dat hij acute nierfalen heeft. Als je amoniak ruikt dan is het idd de nieren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:35

Ik heb zo'n half jaar geleden ook een topic geopend voor mijn kat die niet meer at:
[BB] Kat eet niet. Tips?

Wees aub alert! de aanleiding voor het niet eten is bij mij kat nooit meer gevonden, maar het gevolg was wel een leververvetting waar ik nog een tijd zoet mee ben geweest.
Er staan in het topic ook nog wel wat tips om je kat misschien aan het eten te krijgen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:37

Heeft hij koorts ?

Kan natuurlijk ook gewoon een griepje zijn. :o
Laatst bijgewerkt door cam op 15-06-14 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:38

Janine1990 schreef:
Oké, nee, dan zal er inderdaad niet meer iets dwars zitten...

Bijzonder dat ze niet op rekening werken. Doet onze dierenarts wel. Ik neem aan dat je kat ingeschreven staat bij de praktijk? Wij moesten toen met onze hond naar een andere praktijk dan gewoonlijk, maar kregen keurig een rekening thuis. En toen jaaaaren geleden onze kat met hagel was beschoten en nog niet in het bestand stond, kregen we ook gewoon een rekening. Ook toen we op zondag kwamen.

onze dierenklieniek verwijst antwoord apperaat je door na die kliniek,
hij staat daar al vanaf kitten ingeschreven.

vacht is normaal, bekje kijk in nu regelmatig in, ook om de kleur van tandvlees in de gaten te houden, en om vocht te geven, maak me ernstig zorgen om hem, en tandvlees geeft het snelste aan als het goed mis is

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:40

cam schreef:
Heeft hij koorts ?

Kan natuurlijk ook gewoon een griepje zijn. :o

Als oude dierenarts assistent hanteer ik altijd de regel uitgaan van de meest voor de hand liggende oorzaak.

nee hij heeft geen koorts,
de DA aan de lijn gaf de tip katten vlees kleint beetje te verwamen, zo dat het sterker ruikt, en in kleine beetjes aan te bieden, dat eet hij nu,

ga ook zijn voer bakken extra schoon maken, doe ik normaal gesproken 1x per week, nu elke dag, mocht hij iets van een griepje dragend dan kijgt hij het niet zo snel opnieuw binnen.

hij is ook weer op de bak geweest

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:43

Hoe geef je hem dat water?
Wat ik wel eens gedaan heb met een katje die erg ziek was, was zachtvoer heel fijn prakken en nog wat extra aanlengen met water en dat via een spuitje geven,(uiteraard in de bek)
Wel rustig vanwege stik gevaar als t niet in de slokdarm maar luchtwegen terecht komt,
Is geen tip om hem zelf aan het eten te krijgen maar wel om in ieder geval voedsel binnen te krijgen.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:44

en vers vlees? bijvoorbeeld barf oid?
jeetje wat een ellende, is het naarste wat er is je lieveling die niet eet

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:45

K zie nu dat ie al wat eet!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:48

Ooh kijk, dat klinkt al goed! Eventueel kan je ook een stukje frikandel proberen. Dat ruikt heel erg sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:54

Anderhalve week geleden is bij mijn kat precies hetzelfde gebeurd. :j
Ze was heel sloom, geen energie, bleef maar op hetzelfde plekje liggen en wilde niet eten of drinken.
Ik voelde aan haar koppie en oortjes, maar die waren niet echt warm, dus ik vermoedde geen koorts.
Toch ben ik gelijk die avond nog naar de dierenarts geweest met haar en daar bleek ze een virusinfectie te hebben en 40,5 graden koorts, die dus vanaf de buitenkant niet te voelen was!!
Drupjes gekregen en nu is ze weer de oude. :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:03

missfries schreef:
Hoe geef je hem dat water?
Wat ik wel eens gedaan heb met een katje die erg ziek was, was zachtvoer heel fijn prakken en nog wat extra aanlengen met water en dat via een spuitje geven,(uiteraard in de bek)
Wel rustig vanwege stik gevaar als t niet in de slokdarm maar luchtwegen terecht komt,
Is geen tip om hem zelf aan het eten te krijgen maar wel om in ieder geval voedsel binnen te krijgen.

water in spuitje, en echt drupje voor drupje in bekje doen, ivm stik gevaar.

hij heeft nu gourmet gold pate met kip op, dit at hij. toen hij aan het eten was bakje met klein laagje kattenmelk er bij gezet, dat dronk hij ook op, en blijkbaar smaakte het naar meer want nu zit hij aan zijn brokken. hopen dat hij dan ook weer goed op het water gaat.
maar jemig wat een opluchting zeg.
maar juig nog niet te vroeg, blijf hem in de gaten houden.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:05

over koorts, ik heb nog zo een oude kont termometer, en wij gebruiken zelf de oor termometer, dus heb dat oudje maar ff gebruikt. die was 36,2 dat is vrij normaal volgens de DA

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:09

36 normaal voor een kat? Temp hoort tussen 38 en 39 te zijn.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 15:49

was vrij normaal, omdat hij te weining heeft om zich goed warm te houden,

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:55

36,2 is niet nogmaal :n Moet tussen de 38/39 zijn, ongeacht dik/dun/groot/klein!

Fijn dat hij weer wat gegeten heeft, maar ik zou hem heel goed in de gaten houden!
Een kat die niet (of zeer slecht) eet, niet drinkt en een temp heeft van 36 zou ik toch zsm naar een DA brengen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:59

Kan hoor, dat hij even vanwege het weinige eten wat kouder is. Zolang hij weer gaat eten zou ik me niet al te druk maken (wel goed in de gaten houden natuurlijk).
Als ik ziek ben geweest wil ik eerst ook niet eten, en als ik dan mijn eerste beschuitje op heb kan ik ineens wel een heel brood op :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:12

hanny_jelke schreef:
over koorts, ik heb nog zo een oude kont termometer, en wij gebruiken zelf de oor termometer, dus heb dat oudje maar ff gebruikt. die was 36,2 dat is vrij normaal volgens de DA

Dan is je kat of te koud, wat niet goed is en moet hij een kruikje hebben OF je hebt de thermometer niet ver genoeg in zijn gat gestoken.
36.2 is in ieder geval niet goed voor een kat.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:17

36,2 is zeker te laag voor een kat. Met katten kan het niet eten vrij ernstig zijn omdat er dan snel leververvetting optreed. Het is natuurlijk erg goed dat je de dierenarts gebeld hebt! Zelf zou ik er bij de dierenarts er toch op aandringen om langs te mogen komen.