"Minimerel" krijgt een tweede kans.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

"Minimerel" krijgt een tweede kans.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 12:34

Toen de kat vanochtend met dit levende frummeltje in zijn bek trots de tuin in kwam toen namen mijn moedergevoelens het meteen over en ben ik bovenop Max gesprongen _O- .
Hij liet het vogeltje in kwestie meteen los en ik ben blij dat Max niet heel snugger is dus het vogeltje eigenlijk heel voorzichtig bij zich droeg :') .
Meteen riep ik dat ik de dierenambulance wou bellen maar mijn man was het het er helaas niet mee eens.
Gelukkig was het beestje enkel geschrokken en zag ik nergens bloed of wondjes.

Dus om het mereltje dan toch maar een tweede kans proberen te geven heb ik hem/haar meegenomen naar stal, even lekker in het zonnetje bij laten komen waar frummel lekker miertjes zat te eten en daarna uitgezet op een plek waar de paarden niet komen. Na even om zich heen te hebben gekeken is frummel zelf op pad gegaan dus ik hoop maar dat hij/zij toch nog de kans krijgt om tot een mooie volwassen merel uit te groeien :) . Ik heb frummel expres niet met mijn handen aangeraakt ivm geuren enz.

Maar heb nog wel wat foto's van dit aandoenlijke beestje kunnen maken <3 .

Afbeelding

Afbeelding

Slaapje doen
Afbeelding

Afbeelding

Miertje durfde het aan op het puntje van zijn/haar snaveltje te gaan zitten :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de kat? Die heeft huisarrest :+

pepermunt14

Re: "Minimerel" krijgt een tweede kans.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:36

Die slaapt arrogant :D

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:38

Wat een schatje! Goed gedaan van je :)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:38

wat een lief frummeltje !

ik hoop dat ie het redt, is die al zelfstandig ?

'' En de kat? Die heeft huisarrest :+ '' :') :') :')

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:39

Hij ziet er wel eng uit met zijn ogen dicht, net een zombie :')
Rond deze tijd leren jonge vogels vliegen, en als ze daarbij uit de boom vangen zijn ze een vogel voor de kat. Ik zou wel nog eens héél goed kijken of hij/zij echt NERGENS tandensporen heeft, want kattenspeeksel zit vol bacteriën waaraan het vogeltje alsnog dood kan gaan :)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:41

Wat een schatje! <3

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:47

Je kan een merel gewoon oppakken hoor, vogels ruiken dat niet.

Helaas overlijden de meeste vogels zodra ze te pakken zijn genomen door katten, omdat ze zowel in hun bek als onder hun nagels bacteriën hebben die dodelijk voor ze zijn.

Aan de foto te zien is deze nog te jong om uit te vliegen en hoort deze nog thuis in het nest.
Misschien kun je zien waar de ouders/nest zit en dan kun je het jong alsnog terug plaatsen.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:57

Brainless schreef:
Je kan een merel gewoon oppakken hoor, vogels ruiken dat niet.

Helaas overlijden de meeste vogels zodra ze te pakken zijn genomen door katten, omdat ze zowel in hun bek als onder hun nagels bacteriën hebben die dodelijk voor ze zijn.

Aan de foto te zien is deze nog te jong om uit te vliegen en hoort deze nog thuis in het nest.
Misschien kun je zien waar de ouders/nest zit en dan kun je het jong alsnog terug plaatsen.

als er een klein vogeltje uit het nest is gevallen, zijn er vaak kinderen/mensen die het vogeltje mee nemen. als het vogeltje nog op de grond zit dan voeden de ouders hem wel op de grond, zodra er iemand aan heeft gezeten dan willen de ouders hem niet meer. dit heb ik ook al eens gelezen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:25

@hielkebro
Citaat:
Vogels helpen? Graag!
Vogels zijn veel minder op geur ingesteld dan zoogdieren en zullen hun jongen niet verlaten vanwege mensen- of hondengeur. Vogels die uit het nest zijn gevallen mag u dan ook gerust weer terugzetten. Graag zelfs! Want een vogelmoeder heeft niet de mogelijkheid haar jong op te pakken en terug in het nest te plaatsen, zoals een zoogdier dat zou doen. Op de grond heeft zo'n jong veerloos vogeltje weinig kans om te overleven. Het duurt maar even tot het koud is en ophoudt met bedelen, waarna de moedervogel stopt met voeren en het jong verloren is. Houd ook de katten in die periode binnen!

http://dierentehuisarnhem.dierenbescher ... icht/12708

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:29

Brainless schreef:
@hielkebro
Citaat:
Vogels helpen? Graag!
Vogels zijn veel minder op geur ingesteld dan zoogdieren en zullen hun jongen niet verlaten vanwege mensen- of hondengeur. Vogels die uit het nest zijn gevallen mag u dan ook gerust weer terugzetten. Graag zelfs! Want een vogelmoeder heeft niet de mogelijkheid haar jong op te pakken en terug in het nest te plaatsen, zoals een zoogdier dat zou doen. Op de grond heeft zo'n jong veerloos vogeltje weinig kans om te overleven. Het duurt maar even tot het koud is en ophoudt met bedelen, waarna de moedervogel stopt met voeren en het jong verloren is. Houd ook de katten in die periode binnen!

http://dierentehuisarnhem.dierenbescher ... icht/12708

Dit gaat over veerloze jongen, dit is een merel die zo te zien al bijna aan zelfstandigheid toe is. Deze overleefd het wel hoor, pa en ma merel voeren ook op de grond normaal ;)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:29

Lief ding. Denk alleen dat hij het zonder hulp van zijn ouders niet gaat redden. Hij is nog niet in staat zelf eten te zoeken.
Merel ouders voeren hun jongen nog 1-2 weken nadat ze uit zijn gevlogen en leren zo hun jongen hoe ze eten moeten zoeken.

En nu jij hem ergen naar toe hebt gebracht waar zijn ouders niet zijn zal hij deze lessen dus missen.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:33

Inderdaad: Het maakt bij mérels niet uit of je ze aanraakt-of niet.
Papa en mama voeren ze nogsteeds. (En voor de mensen die dit gaan ontkennen: ik heb dit zelf ook ervaren.)
Bij duiven is dit anders(!)

Dat jonge merels op de grond te vinden zijn klopt overigens óók. Papa en mama merel leren ze namelijk vliegen in een periode van 2 weken nadat ze een tijd in het nest hebben doorgebracht.
De beestjes kunnen niet in 1x vliegen.

Hoop dat dit iets heeft kunnen verduidelijken in de discussie :')

Edit: Misschien was het daarom niet zo slim het vogeltje een heel eind te verplaatsen van zijn eigen plek: papa en mama kunnen hem daardoor kwijt zijn geraakt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:48

Als de kat hem te pakken gehad heeft dan heeft hij zonder antibiotica geen schijn van kans. Ook zal hij nog niet zelfstandig zijn.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:54

wauuuw daar kan mijn kat een voorbeeld aan nemen. Ze kwam vanochtend gezellig op mijn kamer een vogel opeten ;( Wel echt prachtige foto's! _/-\o_