help, mijn kat is te dik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LEKKERGEK

help, mijn kat is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 09:33

Ik wil graag wat tips en adviezen over mijn kat die nu echt moet gaan afvallen.

Ik heb twee poezen van 1 jaar en van 7 maanden oud. Beide geholpen.
De poes van 1 jaar weegt 6 kilo de ander weegt 3,5 kilo en is dus goed op gewicht.
Vanaf het moment dat de oudste geholpen was, heb ik voer afgewogen. Ze kreeg 60 gram per dag. Echter bleef ze altijd honger houden. Dit uitte zich in het stelen van mijn eten, en altijd bij haar bakjes mauwen om eten. Nu krijgen een half bakje brokken per dag. En s avonds een kwart bakje brokken. Ze heeft geen honger meer (lees wij kunnen gewoon een bord eten op tafel zetten zonder dat het opgegeten word) maar ze is wel veeel te dik.

Ze beweegt ook redelijk veel. De katten rennen uren achter elkaar aan. Ik speel minimaal een uur per dag met ze, met mooi weer mogen ze in de tuin.

Hoe kan ik nu zorgen dat ze gaat afvallen?

Ps ze krijgen porta 21 brokken van zooplus

Goof

Re: help, mijn kat is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:37

Volgens mij krijgt poes veel te veel eten.
Die van mij krijgen 30 a 40 gram per dag, that's it.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 09:41

Ja dat is ook zo. Maar bij minder eten heeft ze dus echt honger. Als ze dan de kans krijgt dan eet ze mijn bord leeg. En het maakt haar ook niet uit wat erop ligt, een stuk vlees of een boterham..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:51

Ander voer proberen? Wij voeren royal cannin yong male (maar femele is precies hetzelfde) ze krijgen per dag wat ze mogen en houden vaak nog over.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:54

Inderdaad ander voer proberen. Ik heb hetzelfde gehad met onze kat; we hebben nu light sterilised van Iam's (ofzo) en nu gaat het beter. Ik verdeel wel het aantal grammen wat ze krijgt (max 40 g) over drie porties per dag. Verder is ze zo ongeveer de hele dag buiten.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:01

Wat je kat mag wegen ligt natuurlijk ook aan de grootte van je kat.
Ik heb een huis/tuin/keuken kat die 6kg weegt maar goed op gewicht is, hij is gewoon een groot exemplaar. Hij krijgt trouwens 130gram vers vlees per dag (dat is omgerekend 65gram brok ).
Tevens hebben we een main coon, maar dat is maar een kleinje. Zij weegt 4kg en is goed op gewicht, zij krijgt 90gram vers vlees (=45gram brok ) per dag. Bij mij is goed op gewicht als ik de ribben goed kan voelen maar de rest van botten niet uitsteken.

De poes van ons heeft ook altijd honger, maar ze krijgt toch niet meer. Porties worden bij ons over 2 x verdeeld en daar moet ze het mee doen. Zij zou zich ook dik eten terwijl mijn kater stopt met eten als hij voldoende heeft gehad.

als je je kat wilt laten afvallen en deze is echt veel te dik zou ik dit i.o.m. dierenarts doen. Te snel afvallen kan namelijk voor nierproblemen zorgen. Ook zijn er voeren op de markt die een meer verzadigd gevoel geven.