Kat lusteloos en 'anders' na vechtpartij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Kat lusteloos en 'anders' na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 21:16

Hoi Bokkers.

Wij hebben thuis twee lieve Heilige Birmanen, twee gecastreerde katers.
Ze kunnen buiten lopen maar komen meestal niet verder dan een paar tuinen verderop. Berlioz (red point) blijft meestal nog 'braaf' in de tuin en is vaak ook gewoon in huis te vinden.
Bayonne (lilac point) is wat vaker buiten te vinden en is ook de 'macho' van de twee. Hij wilt echt laten weten dat hij de baas is.

Nu was het vanochtend (9 uur) al warm. Mijn moeder deed de schuifpui open en trof daar een flinke hoop met witte pluisharen en wat zwart/bruine haren. Waarschijnlijk heeft Bayonne hier dus een flinke vechtpartij met een andere kat gehad.

Ik heb Bayonne gezocht en vond hem op zolder, slapend. Heb hem mee genomen naar beneden en hem even bekeken. Hij lijkt niet echt iets te hebben. Op beide oortjes zit een klein beetje bloed, echt maar een stipje. En in zijn nek ook één klein korstje. Hij loopt een heeeeel klein beetje 'mank' met zijn rechter achterpoot. Dit valt heel erg mee en mijn vader zag het niet eens.
Niks ernstigs dus (denk ik).

Toch is hij vandaag wat lusteloos. Normaal is hij vrij actief en komt hij als ik thuis kom mij meteen begroeten, luid mauwend en om aandacht vragen. Nu kwam hij niet. Hij lag weer op zolder te slapen.
De rest van de middag bleef hij zo. Overal waar ik hem neer zet gaat hij gewoon liggen. Alsof hij alcohol gedronken heeft of zo :Y)

Mijn moeder zei al: misschien is heeft hij gewoon wat spierpijn o.i.d. en heeft hij daar wat last van.

Misschien zie ik ook wel spoken omdat ik nu heeeel erg op hem let.. Op een gegeven moment denk je dat alles wat hij doet raar is.
Maar een feit is wel dat hij rustiger en lustelozer is dan normaal.

Hebben jullie tips misschien? Denken jullie dat het vanzelf weer bijtrekt?
Ik hou hem vannacht bij mij op mijn kamer en we houden hem met z'n vieren goed in de gaten. Hij kwam vanavond wel weer lekker tussen mijn moeder en mij in liggen op de bank en liep later zelf weer weg, maar ik blijf hem wat 'moe' vinden lijken.

picobello

Re: Kat lusteloos en 'anders' na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:27

Heb je een thermometer in huis? Even checken of hij geen koorts heeft. Kattenbeten kunnen naar ontsteken zonder dat je open wonden ziet. Het kan ook zijn dat hij ergens pijn heeft. Eet/drinkt hij wel? Hou hem maar wel in de gaten, dit zou toch snel weer over moeten gaan

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 21:29

Eten geven wij altijd 's avonds voor we naar bed gaan. Ik zal opletten of hij dan eet.
Drinken doet hij ja :j ik gaf hem een bakje water en hij begon meteen te drinken. Hij wast zichzelf ook gewoon goed.
Een thermometer zal ik even zoeken, horen we wel te hebben.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:32

hier 2 bengalen, waarvan de een ook de MAN is.

een kleine 2 maand geleden is er hier in huis iets voorgevallen, waarbij de macho is vast blijven hangen in een sleutel van een kast ( dom weet ik sleutels zijn ook verwijderd) liep flink mank meteen naar DA en gekneusd.

maar kat is nu dus ook nog steeds "anders" rustiger als anders, meer kroelen en bij ons willen zijn, schrikkerig bij onverwachte geluiden,... kortom een hele andere kat.

dus tja sommige ervaringen kunnen indruk achter laten.

Saintelette

Het lijkt wel een beetje op het verhaal wat wij ooit met onze 'macho' gehad hebben.. Bleek ook gevochten te hebben, maar niks te zien. Maar ook heel lusteloos en veeeel slapen.. Tot ik ineens zijn pootje zag, bleek alleen een nageltje doorheen te zijn gegaan ,maar dit veroorzaakte wel een enorme bult met pus onder zijn huid, op dat pootje. Ik heb dit toen zelf uitgeknepen en verzorgd, en eigenlijk al direct toen het open was knapte hij op.
Laatst bijgewerkt door Saintelette op 12-06-14 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Misschien is hij gewoon heel erg geschrokken en niet zo lekker van de vechtpartij? Als hij morgen nog zo lusteloos is en hij eet of drinkt niet dan zou ik even de DA bellen voor advies.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 21:39

Ik hou hem in de gaten. Bedankt voor alle tips en verhalen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:58

Ga mee met de rest, er zal wel ergens een ontsteking zitten als hij zich zo gedraagt.

Daarbij, gevechten is een goede manier voor een kat om FIV (aids) op te lopen. Geef het alleen maar mee. Als her ongeholpen katers in de buurt lopen is het risico daarop tegenwoordig best groot. Wordt overgedragen door bijtwonden.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 22:01

Mist schreef:
Ga mee met de rest, er zal wel ergens een ontsteking zitten als hij zich zo gedraagt.

Daarbij, gevechten is een goede manier voor een kat om FIV (aids) op te lopen. Geef het alleen maar mee. Als her ongeholpen katers in de buurt lopen is het risico daarop tegenwoordig best groot. Wordt overgedragen door bijtwonden.

Hij heeft niet echt bijtwonder.. Het zijn meer kleine 'gaatjes' die volgens mij afkomstig zijn van nagels.
Ik heb ze ook niet horen brullen vannacht, dus ik weet niet wat er precies gebeurd is.. Normaal gesproken geniet ik altijd fijn mee als er twee katten elkaar niet mogen. Net jankende baby's. Mijn kamer is namelijk aan de kant van de tuin. Maar ik heb nu niets gehoord.

Ik zal hem in de gaten houden en morgen kijken hoe hij zich gedraagt en desnoods temperaturen. Als hij zich overmorgen nog zo futloos gedraagt gaan we wel naar de DA.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:12

Je bent niet zeker dat het nagelwonden zijn,bijtwonden hoeven niet diep of groot te zijn om ziektes over te dragen. Daarbij zijn heilige birmanen geen buitenkatten. Maargoed.
Ik zou ook de temperatuur in de gaten houden. Als dat niet raar is heeft hij wss een grote deuk in zijn ego opgelopen.dat heeft tijd nodig :D

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 22:42

Duhelo schreef:
Je bent niet zeker dat het nagelwonden zijn,bijtwonden hoeven niet diep of groot te zijn om ziektes over te dragen. Daarbij zijn heilige birmanen geen buitenkatten. Maargoed.
Ik zou ook de temperatuur in de gaten houden. Als dat niet raar is heeft hij wss een grote deuk in zijn ego opgelopen.dat heeft tijd nodig :D

Zeker weet ik het niet nee, dat het wondjes zijn van nagels. Maar lijkt wel sterk zo.
De temperatuur ga ik in de gaten houden.

Wat bedoel je trouwens met Heilige Birmanen zijn geen buiten katten? Elke kat vind het volgens mij fijner om gewoon lekker te kunnen lopen waar hij wilt hoor..

En jaa als het niks is lichamelijk zal het wel een deuk in zijn (te grote) ego zijn ja hahaha :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:42

Birmanen zijn over het algemeen heel lief en aanhankelijk, ook naar vreemde mensen' het risico dat ze meegenomen worden is gewoon heel groot. En het risico dat ze de auto ook zo leuk vinden dat ze omvergereden is is ook te groot. Birmanen zijn al zo lang binnenkatten dat het kan dat ze bepaalde instincten gewoon beginnen te missen op buiten te kunnen zijn .
Buiten zitten ok, mijn birmaan en brit zitten ook buiten. Op het terras in een afgesloten ren...
Maargoed, dat is jouw keuze en een andere discussie, maar ik zou het risico niet lopen dat je ze plat terug vind, of dat je katten nare ziektes oplopen van het vechten...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:43

Hoe is het nu?

Mijn kruising langhaar kwam gister lusteloos binnen maar ja hij wilde niet binnenkomen de avond ervoor dus hij slaapt wel vaker de hele dag. Gisteravond bewoog hij zijn staart niet meer omhoog en hij heeft hem altijd omhoog ( t is nogal een Baasje) Ik kon gelijk langskomen, dikke koorts en de DA dacht; of aangereden of een klap gehad of gevochten.
Hij is nu thuis met pijnstilling en antibiotica en knapt alweer op. Ik zou niet te lang wachten als jouw kat zo lusteloos is.

De da heeft goed gekeken naar bijt/nagelwonden omdat ze daar een abces van kunnen krijgen en ziek van worden.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 16:46

Het gaat nu een stuk beter! Hij is een stuk actiever en weer gewoon lekker aanwezig :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:47

O gelukkig!!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:52

goed om te horen!

Mijn kater heeft zich exact het zelfde gedragen na een vecht partij daar kwam een acute leverontsteking uit :(

Ben blij dat het met de jouwe mee valt!