Caviakooi; afmetingen voor 5?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horseland93

Caviakooi; afmetingen voor 5?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:21

Hallo cavia liefhebbers!

Ik ben opzoek naar een mooie nieuw buitenhok voor onze cavia dames, we hebben nu 4 zitten. en wellicht komt er nog een 5e bij.

Hoe ziet de groep eruit:
2 van ongeveer 10 week, 1 is bijna 3,5 jaar oud en de andere bijna 2.

Nu zag op verschillende sites, verschillende standaard maten voorbij komen.
Maar wat is nu eigenlijk de minimale afmeting voor een overdekt hok (dus nachthok en wat er nog naast zit)

Dan praat ik over een hok met daaronder een ren.
(de bovenverdieping bestaat 9 van 10 keer uit een nachthok met daarnaast nog een optie ruimte, met gaas, hout, of tralie)
(de beneden verdieping is de ren)

De ene zegt, een hok van 120 cm lang is genoeg voor 4 cavias
een ander zegt dat 5 cavias, minstens een ren van 2 meter nog hebben... maar hoe zit het dan met het nachthok..

Om zo goed mogelijk een fijn hok met ren te kopen/maken,
zijn dit dus mijn vragen:
- Hoe lang met het totale hok zijn voor 5 cavias.
- Hoe groot het nachthok
- Ren ?? (we hebben zelf al een overdekte ren die ik kan koppelen met zo'n zelfde ren)

Barst los!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:30

Ik heb in onderstaand buitenhok 3 caviaas zitten. Caviaas zijn niet zo weersbestendig als konijnen en zullen meer in het binnenverblijf vertoeven, dus deze zal groot genoeg moeten zijn om bij slecht weer/winter genoeg ruimte te bieden.
[BB] De cavia's hebben nu een echte caviavilla!

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:32

ik begrijp dat je een hok met 2 verdiepingen wilt maken, want de ren kan zomer en winter gewoon gebruikt worden.

Ik vind zelf een hok van 2x 1.2m voor 4-6 cavia's kunnen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:32

120cm voor 5 vind ik veel te klein, ik heb nu 2 cavia's op 120... 3 imo de max op die afmeting.

Dit wordt over het algemeen aangehouden op het caviaforum:

100 bij 50 cm: 2 cavia's
120 bij 60 cm: max. 3 cavia's
140 bij 70 cm: max. 4 cavia's

dus dan logisch beredeneerd zou je voor 5 cavia's een hok van 160 bij 80 moeten hebben. Geen idee of er hokken zijn met die afmetingen? Ik zou iig zoiets aanhouden voor het hok alleen (zonder ren).
Laatst bijgewerkt door Samiyah op 11-06-14 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:33

Grit schreef:
Ik heb in onderstaand buitenhok 3 caviaas zitten. Caviaas zijn niet zo weersbestendig als konijnen en zullen meer in het binnenverblijf vertoeven, dus deze zal groot genoeg moeten zijn om bij slecht weer/winter genoeg ruimte te bieden.

Mijn ervaring is, dat ze gewoon heerlijk tegen sneeuw, regen en kou kunnen, beter als tegen de warmte.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:36

Ik vind een buitenhok ook erg lastig voor meerdere cavia's maar ik vind voor 4-5 cavia's toch wel een lengte van 1.40/1.50 minimaal.
Ik heb nu een buitenflat in bestelling staan voor mijn 10 mormels dat worden 2 verdiepingen van 2.20 bij 65.
Dat is dus 2.20 bij 65 voor 5. Nu wil ik graag dat ze de ruimte hebben hoor.
Nu in de binnenflat heb ik er max 3 op 1.20.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:39

Mijati schreef:
Mijn ervaring is, dat ze gewoon heerlijk tegen sneeuw, regen en kou kunnen, beter als tegen de warmte.
Zitten ze bij jou buiten in de sneeuw of regen? Die van mij weten dan niet hoe ze snel ze naar binnen moeten rennen en kiezen dan met z'n 3-en voor het warmste binnengedeelte. Verwende apen :D

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:12

Samiyah schreef:
120cm voor 5 vind ik veel te klein, ik heb nu 2 cavia's op 120... 3 imo de max op die afmeting.

Dit wordt over het algemeen aangehouden op het caviaforum:

100 bij 50 cm: 2 cavia's
120 bij 60 cm: max. 3 cavia's
140 bij 70 cm: max. 4 cavia's

dus dan logisch beredeneerd zou je voor 5 cavia's een hok van 160 bij 80 moeten hebben. Geen idee of er hokken zijn met die afmetingen? Ik zou iig zoiets aanhouden voor het hok alleen (zonder ren).

Zo zat ik inderdaad ookal te denken, maar ik kan alleen een hok met een mega ren vinden...
ik weet niet zeker of er link geplaats mag worden, maar dit is de enigste hok met een grote ren. (wij hebben zelf nog van die uitklapbare rennen dus die kunnen nog creeerd worden)

En bij echt hevig weer, laten we zeggen, horror winter, dan komen ze in de schuur te staan, of binnen.
Het gaat me meer om hoe groot het nachtverblijf moet worden

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:14

Grit schreef:

Wauw ! wat mooi gemaakt.
het model dat je hebt ben ik al meerdere keren tegen gekomen op internet, opzich een praktisch model, maar ik ben geen fan van gaas.
ik heb liever tralie haha!

Wel een goede tip, die van het plexiglas! je komt veeeeeel modellen tegen met een te klein nachtverblijf voor 5 cavias, en met een plexi ervoor heb je meteen meer 'winddicht nachthok'
Doet me wel 1 vraag op, beslaan deze plexies niet? met slecht weer, condensatie? en hoeveel ruimte heb je overgelaten tussen de plexi en het hout!

goede tip op mee te nemen, dit kan op zowat ieder verblijf gemaakt worden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:14

Kun je zelf geen hok maken?

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:17

Mijati schreef:
ik begrijp dat je een hok met 2 verdiepingen wilt maken, want de ren kan zomer en winter gewoon gebruikt worden.

Ik vind zelf een hok van 2x 1.2m voor 4-6 cavia's kunnen.

Nouja maken niet, eerder kopen zeg maar.. haha!
maar zoals ik in eerdere reactie al zei, een beetje eraan verbouwen vind ik geen probleem.

de moddellen die ik nu op het oog heb:
Konijnenhok juliette
Ferplast 140
en Konijnenhok PA5.A

Het ook wilt ook wat,dus ik vind de julliette ergggg mooi, maar die komt niet boven de 130 cm uit. ik vind het wel leuk dat je ze kan 'zien' in het nachthok,
De ferplast, vinden we wat te prijzig. maar wel een optie
en de 3e optie, heeft een grote ren.. maar ik vind het nachthok te donker zeg maar...

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:18

Grit schreef:

Umh .. nee :+
totaal niet handig.. een plexi plaat vast maken wil nog net :Y)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:19

Horseland93 schreef:
Wel een goede tip, die van het plexiglas! je komt veeeeeel modellen tegen met een te klein nachtverblijf voor 5 cavias, en met een plexi ervoor heb je meteen meer 'winddicht nachthok'
Doet me wel 1 vraag op, beslaan deze plexies niet? met slecht weer, condensatie? en hoeveel ruimte heb je overgelaten tussen de plexi en het hout!

Geen last van beslaan of condensatie. Deze plexiwanden zaten op maat gemaakt bij het hok. Als je ze er volledig voor zet, zit er aan weerszijden nog een flinke kier. Maar er blijven ook genoeg andere kieren over waar de frisse lucht het hok in kan, de losse onderdelen sluiten ook niet strak aan.
Afhankelijk van het weer zitten ze er helemaal voor, of half of helemaal niet. Je kan ze gemakkelijk weghalen of opschuiven :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:20

Horseland93 schreef:
Grit schreef:

Umh .. nee :+
totaal niet handig.. een plexi plaat vast maken wil nog net :Y)
Ik ook niet, vandaar ook het "bouwpakket" van internet :D

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:21

Ik noem het altijd een prutpakket.. lastig in elkaar te zetten met 2 linker handen, maar als het eenmaal staat dan heb je ook iets *\o/*

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:22

Grit schreef:
Horseland93 schreef:

Geen last van beslaan of condensatie. Deze plexiwanden zaten op maat gemaakt bij het hok. Als je ze er volledig voor zet, zit er aan weerszijden nog een flinke kier. Maar er blijven ook genoeg andere kieren over waar de frisse lucht het hok in kan, de losse onderdelen sluiten ook niet strak aan.
Afhankelijk van het weer zitten ze er helemaal voor, of half of helemaal niet. Je kan ze gemakkelijk weghalen of opschuiven :j

Aah top, goed om te weten :D !
maar ook dit model (wat jij hebt) lijkt me te klein voor 5 -O-

Horseland93

Re: Caviakooi; afmetingen voor 5?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:23

Het gaat me dus eigenlijk meer om een goed ruim nachtverblijf, dan de ren.
Als iemand nog een leuk model weet .. laat maar horen
Rennen zat haha! *D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:24

Ik heb een binnenhok van 1,70 bij 0,80 voor vier cavia's. Ik vind dat ze veel ruimte moeten hebben om te kunnen lopen en rennen. Voor vijf vind ik mijn hok al te klein :).
Ik heb dan dus wel gewoon één verdieping; maar ik vind de lengte erg belangrijk. Als ze echt voluit rennen hebben ze dat zo overbrugd.

Horseland93

Re: Caviakooi; afmetingen voor 5?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:28

Dus eigenlijk kunnen we vaststellen dat:
- 140 cm lengte minimaal is voor 4/5 cavias.
iemand enig idee welke modellen mee gaan.

Mijn voorkeur gaat nog uit de juliette, was die er alleen maar wat groter...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:31

Ik heb de mijne destijds hier besteld;
http://www.grootplezier.nl/dierenhokkenshop

Merendeel zal op elke site hetzelfde zijn, maar misschien zit er iets nieuws tussen. Ik zie mijn hok er zo snel niet meer bij staan.
Als ze het hele hok gebruiken, zou 5 misschien wel kunnen, maar met kou zitten ze meer bovenin en alleen die ruimte is dan wel klein voor 5 caviaas. Ik wil er zelf ieg niet mee dan drie in.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:37

Grit schreef:
Ik heb de mijne destijds hier besteld;
http://www.grootplezier.nl/dierenhokkenshop

Merendeel zal op elke site hetzelfde zijn, maar misschien zit er iets nieuws tussen. Ik zie mijn hok er zo snel niet meer bij staan.
Als ze het hele hok gebruiken, zou 5 misschien wel kunnen, maar met kou zitten ze meer bovenin en alleen die ruimte is dan wel klein voor 5 caviaas. Ik wil er zelf ieg niet mee dan drie in.

Aha die site heb ik al een paar keer bezocht, zeer mooie hokken maar alleen de prijs bevalt me niet zo..
ik denk dat ik toch opzoek moet naar een maat van minstens 120.
nachthok + ruimte ernaast + ren onder.
Als de ren gunstig is, kan ik altijd nog een ander nachthokje eraankoppelen.
Dan hebben ze 2 nachthokken, en als ik plexiglas ervoor wil, dan 3 :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:40

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:43

Grit schreef:
Zoiets?
http://www.grootplezier.nl/konijnenhokk ... 5x60x120cm

Ook te duur waarschijnlijk lees ik nu :D

Wow mooi hok, maar die prijs :')
ons budget is rond de 150.
Dan klus ik liever iets zelf eraan.. hehe

Ik heb dus de modellen, juliette, ferplast grand logde 140 en het hok zonder naam :o
en een kippenhok katrien ... kwam ik net tegen. ook jammer van die prijs.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:44

Nachthok mag best donker zijn hoor TS. En de ren is minstens even belangrijk. Man wat kunnen die beesten rennen :D

Konijnenhok pa5a, passen ze daar allemaal comfortabel in het nachthok? Dan is die prima toch!

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:47

Geryon schreef:
Nachthok mag best donker zijn hoor TS. En de ren is minstens even belangrijk. Man wat kunnen die beesten rennen :D

Konijnenhok pa5a, passen ze daar allemaal comfortabel in het nachthok? Dan is die prima toch!

Ja heb dus geeen idee hoe groot dat nachthok is...
en vriendlief 'ziet' ze liever ook zitten zegmaar, vandaar de julliette, leuke oplossing op ze toch nog te zien zitten in het nachthok.
Een ren hebben we zelf nog, 2 van die standaar uitklapbare hekjes die met pinnen kan verbinden, dus ren genoeg.
Gaat me meer om het nachtverblijf, dat ze daar de nacht comfortabel door kunnen brengen, en met echt heeeeel slecht weer ook een dagdeel.
zoals vrieskou, hevige sneeuwval ect.