hond aanlijnen !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

hond aanlijnen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 15:48

Het was van de week weer is raak toen wij met onze honden gingen lopen en ben benieuwd wat bokt hier nou van vind.

Mensen hier in de omgeving vinden het heel normaal om hun hond de hele tijd los te laten lopen, en er niet op te letten.

Zo gisteren ook weer wij waren bij de rietplas aan het lopen en er lopen drie kleine hondjes los in het water, bij de mensen zijn kinderen.

Niks mis mee, wij lopen netjes na het honden strand (waar zij niet waren). Onze honden een poosje los tot dat er een hondje na ons toe komt rennen.
Snel onze honden vast want wij willen niet het risico lopen dat onze honden een ander wat aandoet.

Dit beestje blijf steeds om ons heen draaien en ja dat is dan vragen om problemen als je hond is aangelijnd. Toen kwamen ook nog de andere hondjes eraan, wij zijn maar langzaam terug gelopen met onze honden netjes aangelijnd. Maar die waren natuurlijk al hartstikke druk en opgefokt.

Uit eindelijk toen wij bijna bij de auto waren meldde de eigenaar zich pas en riep zijn honden terug.

Wat vind bokt hier nou van ? dit overkomt ons nogal vaker, wij lijnen onze honden netjes aan want wij weten dat ze niet zo vriendelijk zijn tegen andere honden.

En tuurlijk snappen wij als mensen hun hond los hebben en ze zien ons te laat en de hond vliegt op je af kan je er niks aan doen, maar je laat je hond niet 10 minuten lang bij andere honden lopen die netjes zijn aangelijnd

PollyPancake

Re: hond aanlijnen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:58

Ik vind dat persoonlijk niet kunnen. Mijn hond luistert ook niet super goed omdat ze nogal enthousiast is. Daarom laat ik haar alleen op rustige plekken los. Als er meer mensen zijn (bijv. met zwemmen) vraag ik altijd of ze het een probleem vinden dat ik mijn hond los doe. Natuurlijk komt het dan alsnog wel eens voor dat ze enthousiast ergens op af rent, maar ik ren er dan direct achteraan en verontschuldig me. Het blijven dieren natuurlijk. Ik wil gaan last hebben van de hond van een ander, dus ik probeer ook te voorkomen dat anderen last hebben van mijn hond. Vind ik de normaalste zaak van de wereld eigenlijk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:01

Ja, het is vervelend en ergerlijk en de meeste mensen vinden dat ook, behalve de enkele asocialen die zulk gedrag vertonen. Want nee, je laat inderdaad je hond niet eindeloos drentelen bij andermans aangelijnde hond. Maar er zijn nu eenmaal mensen die dat tóch doen. Wat over 't algemeen wel eens wil helpen is heel hard roepen dat je hond vlooien of schurft heeft, of gewoon 'hij is besmettelijk!' Alternatief, wat minder vriendelijk, is 'als je dat beest niet NÚ ophaalt krijgt-ie een rotschop!' Heb je wel meer kans op een grote bek terug, natuurlijk.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:02

Hondeneigenaren moeten gewoon aanlijnen waar er aanlijnplicht is. Dat wordt veel te veel verzuimd imo.
Boor de rest gewoon hondenetiquette aanhouden. Honden bij je houden bij aangelijnde honden, niet je hond mensen omver laten lopen en als je hond los niet luistert gewoon aan de lijn.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:09

Ik vind het not done, ik heb zelf een klein hondje die sinds ze aangevallen is door 2 boxers ( mijn hondje was aangelijnd boxers niet) als de dood voor grote honden.... Ik heb haar ongeacht klein groot dan ook altijd aan de lijn bij het naderen/ passeren van andere honden.... Dit verwacht ik ook van andere eigenaren.. Heb jij je hond aangelijnd dan horen zij dat ook te doen ongeacht of die hond vriendelijk is....

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:12

Ben het deels wel met de meesten eens, maar stel je loopt in een hondenlosloop gebied? Moet ik dan ook mijn hond aanlijnen omdat jij die van jou aangelijnd hebt?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:13

Aanlijnplicht is aanlijnen. Doe je dat niet, dan moet je op zijn minst continu op je hond letten en hem perfect onder appél hebben, en wanneer je een andere hond tegenkomt de jouwe aanlijnen.

Tuurlijk is aanlijnplicht gewoon aanlijnen, maar ik ken genoeg die dat niet doen helaas en die zich dan naar mijn mening op zijn minst aan bovenstaande mogen houden :j

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:18

Oh zo herkenbaar!
Wij liepen eens met twee honden aangelijnd, toen er opeens van een grote afstand twee Bernersenners op ons af kwamen stormen.
Ik zwaaide naar de vrouw, maar die bleef alleen maar kijken en deed echt helemaal niks. Terwijl wij echt de honden moesten weghouden en springende Berner senners moesten ontwijken.
Als je ziet dat iemand zeer duidelijk niet gediend is van jouw opdringerige honden, wat is er dan moeilijk aan om er naar toe te lopen en ze even weg te halen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:21

maj0 schreef:
Ben het deels wel met de meesten eens, maar stel je loopt in een hondenlosloop gebied? Moet ik dan ook mijn hond aanlijnen omdat jij die van jou aangelijnd hebt?

Nee, je hoeft je hond niet voor elke aangelijnde hond aan te lijnen. Je moet wél zorgen dat hij niet minutenlang om die aangelijnde hond heen drentelt. En op zich is het voor het lijfsbehoud van je hond wel verstandig om te zorgen dat je hem, al dan niet aan een touwtje, bij je houdt op zo'n moment aangezien iemand zijn hond vaak niet zonder reden aanlijnt. Misschien gewoon omdat-ie wegloopt, maar misschien ook omdat-ie agressief is, of erg onzeker, en dan kan een ontmoeting wel vervelend worden. Zowel voor de hondjes als voor de baasjes.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:21

maj0 schreef:

Iig bij je houden. Die honden zijn niet voor niks aangelijnd vaak. :j

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:23

xSogno schreef:
maj0 schreef:

Iig bij je houden. Die honden zijn niet voor niks aangelijnd vaak. :j

Dan moet je daar niet komen. Hondenlosloopterrein is er voor om de honden los te laten lopen, zitten ze met een reden vast? Niet daar gaan lopen :')

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:27

ladylay schreef:
Dan moet je daar niet komen. Hondenlosloopterrein is er voor om de honden los te laten lopen, zitten ze met een reden vast? Niet daar gaan lopen :')

Maar dat je hond los mag lopen wil toch niet zeggen dat ie iedereen en alles mag gaan lastig vallen?
Ook mensen met een lastigere hond mogen imo best op het strand (bijvoorbeeld) komen, als iedereen gewoon netjes met elkaar omgaat moet dat prima te doen zijn.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 11-06-14 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:28

Ook in een honden losloopgebied kan het nodig zijn om aan te lijnen, anders moet je er maar niet lopen is wel makkelijk vind ik. Als ik met pony's door het hondenlosloopgebied rij over het men pad, dan is het echt wel prettig als de loslopende honden onder appel staan of aangelijnd worden,. dat moet dan ook kunnen bij een aangelijnde hond lijkt mij.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:30

xSogno schreef:
ladylay schreef:

Maar dat je hond los mag lopen wil toch niet zeggen dat ie iedereen en alles mag gaan lastig vallen?
Ook mensen met een lastigere hond mogen imo best op het strand komen, als iedereen gewoon netjes met elkaar omgaat moet dat prima te doen zijn.

Als je je hond niet los kan laten lopen en aan de lijn moet omdat hij niet goed is opgevoed, hoor je hier niet te zijn. Je kan niet van mensen verwachten dat ze hun hond aanlijnen omdat iemand daar komt met een beest van een hond. Als het niet erg is dat er honden op hem af komen, prima.
Maar sowieso als je je hond niet hebt opgevoed hoort hij niet los, want dan luistert hij voor geen meter en dan zitten anderen ermee. Heb ik ook weleens meegemaakt, die wou niet komen. Of ik niet even wou stil gaan staan, ze werd pissig omdat ik door liep met mijn cavia.

Doe je hond dan niet los of voed het beest gewoon goed op :j

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:37

Het is niet altijd een kwestie van niet opgevoed he. Sommigen honden kunnen gewoon niet goed tegen loslopende honden die zo op hen af komen rennen, dit kan door gebeurtenissen uit het verleden komen, of onzekerheid noem maar op. Dat is echt niet altijd de schuld van de eigenaar.

Dan maakt iemand dus al expres de keuze om hem aangelijnd te hebben. Dan is het netjes als andere hondeneigenaren hier rekening mee houden, lijkt me. Je hoeft van mij je hond niet per se aan te lijnen, maar als jij je hond onder appel hebt staan (wat ook hoort als je hem los hebt) moet het geen moeite zijn de hond even bij je te roepen en de aangelijnde hond zonder fysiek contact te laten passeren. Niet meer dan normaal imo. Een losloopgebied wil niet zeggen dat jouw hond ongeremd op andere honden zou mogen afrennen en ook niet dat aangelijnde honden daar niet mogen komen.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:43

xSogno schreef:
Het is niet altijd een kwestie van niet opgevoed he. Sommigen honden kunnen gewoon niet goed tegen loslopende honden die zo op hen af komen rennen, dit kan door gebeurtenissen uit het verleden komen, of onzekerheid noem maar op. Dat is echt niet altijd de schuld van de eigenaar.

Dan maakt iemand dus al expres de keuze om hem aangelijnd te hebben. Dan is het netjes als andere hondeneigenaren hier rekening mee houden, lijkt me. Je hoeft van mij je hond niet per se aan te lijnen, maar als jij je hond onder appel hebt staan (wat ook hoort als je hem los hebt) moet het geen moeite zijn de hond even bij je te roepen en de aangelijnde hond zonder fysiek contact te laten passeren. Niet meer dan normaal imo. Een losloopgebied wil niet zeggen dat jouw hond ongeremd op andere honden zou mogen afrennen en ook niet dat aangelijnde honden daar niet mogen komen.

Nee, dat sowieso niet. Maar daarom gaf ik ook aan dat een loslopende hond sowieso moet kunnen luisteren. Anders hoor je je hond niet eens los te hebben ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:50

Herkenbaar.. Bij ons in het bos lopen de honden ook altijd los. Zien wij een andere hond, gaat de onze aan de riem. Hij is nogal enthousiast naar andere honden dus willen wij niet dat ie er op af kan rennen.
Maar dan hebben mensen de andere hond los, en die komt met een noodgang op de onze af. Hij is niet zwaar, maar wel sterk...
En even snuffelen oke, maar niet achteraan rennen of aan de kont snuffelen, want dat vindt die van ons niet leuk.
Als honden een tijdje achter hem aan lopen wil die wel eens een grom of bijtbeweging hebben.. Het mag niet, maar die hond heeft er soms schoon genoeg van

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:58

Mateloos irritant en heel herkanbaar. Ik ben zo ver dat ik mijn verantwoordelijkheid niet meer neem. Als jou hond door mijn hond wordt gegrepen is dat jou probleem.
Afgelopen weekend nog, loop ik met mijn honden in een aanlijngebied. We staan bij het water te poedelen, er komt een stel aan, laat hun hond (labrador, voor het beeld) los en het dier komt als een dolle stier op mijn hond afrennen en springt er gewoon bovenop zoals alleen overenthousiaste labradors dat kunnen doen. 0 controle, 0fatsoen, zelfs niet even netjes snuffelen.
Dus ik geef nog een brul (oke, vrij nijdig, maar in de hitte van wat er gebeurde) dat ze hun hond aan moeten lijnen "ja maar hij doet niks!" -:(- -:(-
Vervolgens lijnen ze het dier na een uitgebreide discussie (waarin mijn hond over de zeik staat te gaan en hun hond als een dolle stier op mijn hond blijft vliegen) pas aan.
Wij lopen vervolgens door het water te poedelen, zij hun hond aan de lijn 5 meter verderop, komt er een dame aan met 2 honden.
"Vinden jullie het goed als ze los gaan?" En voor ik iets kan zeggen knikt de man met de labrador ja, knipt zijn hond los, zij de hare. Mja, dan ben ik klaar, dan is het jullie probleem als je hond een knauw krijgt of een schop van mijn voet als hij te dicht bij komt. Stik er dan maar lekker in

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 17:09

maj0 schreef:

Officieel hoor je in dit gebied je hond aan te lijnen.
En wij vinden het niet erg als een ongelijnde hond na ons toe komt rennen, als baasje maar de moeite doet om ze weer te krijgen.
Dit baasje deed geen enkele moeite hiervoor

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 17:12

xSogno schreef:

Onze honden zijn inderdaad netjes opgevoed, maar helaas is het de dominante karakter om elkaar te beschermen dat ze wel eens willen happen naar andere honden. Dit willen wij altijd voorkomen en hebben ze dus netjes aangelijnd

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 17:15

ojah om jullie even beeld te geven van de honden

Afbeelding
Geen grote pitbulls maar wel twee pittige hondjes

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:25

Mijn hond kan prima los en staat goed onder commando. Als er iemand in het losloopgebied aankomt lopen met een aangelijnde hond, dan roep ik mijn hond bij me. Dan mag ze er gewoon niet heen, punt. Al is het een losloopgebied, het is simpelweg fatsoen om je hond even terug te roepen als er iemand met een aangelijnd dier aan komt.

Andersom, mijn hond zowel los als aan de riem, als er ineens drie grote honden op haar af komen vliegen en haar gaan besnuffelen, dan raakt ze overrompeld en bang, terwijl ze normaal een heel sociale hond is, en geeft ze een waarschuwing door te snauwen. Wanneer ze dan niet weg gaan, dan rent ze naar mij toe, omdat ik haar al terug geroepen heb of ze doet het uit haar zelf. Maar als de baasjes dan nog zo dom zijn om hun honden niet terug te roepen onder het mom van "Het is een losloopgebied." Ja, dan wil ze happen en dan vind ik dat helemaal niet erg.

Als honden de hondentaal niet kunnen lezen, moeten de baasjes dat doen en de hond terug roepen. Dat is gewoon fatsoen. Andersom roep ik mijn hond ook terug als een andere hond niet van haar gezelschap gediend is.

Mijn hond in een losloopgebied kan prima. Dan heeft ze de tijd van haar leven en speelt ze zowat met iedereen. Maar zo soms dan heeft ze geen zin in jonge rond stuivende grote beesten.. En dan moeten die honden gewoon netjes onder commando staan en terug te roepen zijn... En je moet ze weg kunnen houden van aangelijnde honden. Anders hoor je ze gewoon niet los te laten, punt.

Losloopgebied betekend niet dat je de hond van de lijn kan doen en iedereen doet maar en iedereen heeft maar verplicht te accepteren dat een hond ongewenst naar jouw hond toekomt. Zeker niet.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:30

Onze hond loopt in het bos en waar het mag eigenlijk altijd los. Daarbij moet ik zeggen dat hij zich nauwelijks voor andere honden interesseert. Hij gaat er niet zomaar op af en snuffelt misschien een paar seconden voordat hij weer met ons meeloopt. Ik ben het ermee eens dat mensen wiens hond niet goed luistert of te enthousiast op vreemden afrent, beter even aangelijnd kan worden op dat soort momenten. Als wij zien dat iemand zijn hond duidelijk aanlijnt als wij eraan komen doen we vaak hetzelfde, of we gaan er met een grote boog omheen. Maar ik ben ook van mening dat het minder verstandig is om in een losloopgebied te gaan wandelen met je hond als hij niet los kan, uitzonderingen daargelaten (zoals geen andere uitlaatopties). Let wel dat een hond die niet te controleren is daar wat mij betreft ook niet los hoort te lopen.

Het moet eigenlijk van beide kanten komen. :P

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:43

Pfff... vandaag had ik ook iets vergelijkbaars. Ik liep met mijn paardje langs de manege stal waar 100 paarden kunnen staan grote accomodatie dus.
Ik was aan het wandelen komt er een best wel agressieve hond op ons af gerend. Bleef p me paard afrennen en hem willen bijten gelukkig bleef me paard heel rustig rn dreigde steeds met zijn benen waardoorde hond hem nniet heeft gepakt. Eigenaar van de hond riep wel maar er was 0 reactie van de hond. Dus ik al zwaar geïrriteerd. Kon niet verder lopen werden aangevallen en er werd niks aan gedaan. Uiteindelijk pakken voorbijgangers die hond en geven hem aan de eigenaar waarop die begint te schreeuwen en te schelden dat hij daar helemaal gek werd van die poedersuiker paarden. Heb hem vriendelijk verteld dat ik mijn paard aangelijnd had, en dus bij me had, en dat hij dan maar beter niet naast een manege je hond moet gaan uitlaten als je geen paard wil tegenkomen.
Wat denkt ie wel niet! Was echt woedend. Hou altijd rekening met honden, zal nooit voorbij galopperen en ze altijd in de gaten houden, maar dit nog nooit meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:36

Op een hondenstrand mag je hond los, dus tja.. Laat jouw honden gewoon even aan de andere honden ruiken en 1. negeren ze elkaar, of 2. gaan ze spelen, of 3. gaan ze vechten. Optie 3 gebeurt vrijwel nooit dus ik zie het probleem niet zo. Ik laat de hond ook bijna altijd los, ze is heel onderdanig dus als een andere hond al een keer wilt vechten met haar, komt ze gelijk terug gerend naar mij. Prima.

Overigens haal ik mijn hond wel altijd meteen weg bij aangelijnde honden, ik snap dat het voor een aangelijnde hond niet fijn is om een 'losse' hond in de buurt te hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-06-14 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt