Jonge vogeltjes: advies gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Jonge vogeltjes: advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 08:16

Hoi,

zoveelste topic op Beestenboel over jonge vogeltjes. Daarstraks bij het paarden voeren op straat vier jonge musjes gevonden. Waren duidelijk uit het nest gevallen/gevlogen, ouders zaten erbij boven op de elektriciteitsdraad. Het probleem: het dak waaronder ze nestelden, dat huis staat met de gevel recht op straat, dus de uitgevallen/gevlogen musjes zaten bijgevolg ook recht op straat, klaar om verpletterd te worden door auto's. Heb even mijn fiets dwars op straat gezet en de jonkies verzameld, achteraf nog even teruggereden en er was nog een jonkie bijgekomen.

Ik zit hier dus met vier musjes. Eéntje is duidelijk meer 'af' dan de andere drie. Ben geen mussenkenner, dus ik zou graag van kenners weten:

-zijn deze jonkies effectief nog te jong, of zijn ze de eerste x de vleugels aan het uitproberen? Indien ja, kan ik ze misschien in het tuintje ernaast neerzetten en hopen dat de ouders ze komen voederen..

Ze kunnen zeker weten nog niet vliegen, wel wat huppelen en kruipen.

Vogelopvangcentrum uiteraard aan gedacht ;) maar ik ben op dit moment alleen thuis, zonder rijbewijs, en vogelopvangcentrum zit 40 autominuten verder :)

Foto's
Afbeelding

Het jonkie dat het meest 'af' is
Afbeelding

Het kleinste jonkie, is ook echt opvallend kleiner en minder ontwikkelde veertjes
Afbeelding

Britta31

Re: Jonge vogeltjes: advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:28

Dierenambulance bellen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 08:33

Misschien handig om te weten: ik ben van België en een dierenambulance in deze omgeving is er niet! Dichtstbijzijnde opvang is Malderen of Limburg en daar geraak ik zonder rijbewijs op dit moment niet.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:34

Dierenambulance zal niets doen. Het beste, voor een eventuele volgende keer, is ze ergens in de buut in de bosjes te zetten, en niet meer weghalen.
Ik snap dat je gehandeld hebt, zoals jij dacht dat goed was, en dat is natuurlijk niet fout. Wat je nu kan doen is met een pincet groene luizen en muggen voeren, als ze dit accepteren, zijn ze natuurlijk van de ouders gewend..
Besluit alstjeblieft niet zelf deze jonkies op te voeden, ze hebben echt andere mussen nodig om door opgevoed te worden. Zodra je kan, breng ze dan naar de opvang, daar weten ze natuurlijk precies hoe en wat!

Succes :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 08:36

Rover: ik ben vrijwilliger geweest bij een opvangcentrum dus weet dat je ze moet laten zitten, maar zoals gezegd zaten deze beestjes letterlijk op straat en moest ik mijn fiets ervoor parkeren. Vandaar ook mijn vraag (want ben geen mussenkenner): zijn deze jonkies hun vleugels aan het testen of zijn ze écht nog te jong. In het eerste geval zoek ik een tuintje vlakbij het huis en zet ze terug (de ouders zaten er nog bij).

Dus bedankt voor je advies! Maar ik zou vooral graag willen weten van een kenner of deze jonkies té jong zijn of dat ze vrijwillig het nest verlaten hebben.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:43

Dit zijn mussen en die zijn of met de storm onder hun dakpan, of andere nestplek vandaan gestormd of ze hebben het daar juist in de zon te heet gekregen en zijn er onder vandaan gekropen. En dan worden ze niet meer gevoerd.
Aan de foto's te zien redden zij het niet zelf. Jammer dat er geen opvang in de buurt is.

Begin even met voeren van: gekookt ei en dat prak je door een beschuit heen, beetje water er bij zodat je daar kleverige bolletjes van kunt draaien die hopelijk makkelijk in de snavel te stoppen zijn.
Dat is enkel om nu snel iets te kunnen voeren omdat ze niet te lang met een lege maag kunnen zitten.

Dan ga je naar een dieren winkel en haal te universeelvoer, insectenpaté of iets van die strekking.
Meer bericht volgt later, maar hiermee kun je nu even een uur vooruit lijkt mij zo.

Probeer ze in het begin in elk geval even elk half uur iets te geven.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:43

Owja, ik kan nu een aantal uur niet op Bokt op mijn werk, heb je vragen dan kun je altijd terecht met een telefoontje of een bericht bij de Vogelopvang uit mijn onderschrift voor dringende vragen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 08:48

Bedankt Nickeltje! Zoals ik al vreesde dus, nog teveel jonkie :(

Ik heb van die gedroogde meelwormen en heb deze in de week gezet, net als kattenbrokken, kan ik deze meelwormen proberen?

Ik probeer zo even de beschuit en gekookt ei, bedankt!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:39

Die gedroogde meelwormen kun je ook proberen maar zijn wellicht wat groot/lang. Maar dat en samen met ei+beschuit is wel enkel een tijdelijke oplossing. Dat voedsel is veel te eiwit rijk en te arm aan andere voedingsstoffen dus je zal, als je ze groot wil brengen, toch ook met universeelvoer of insectenpaté of SiVo-start moeten gaan werken. Niet heel erg kostbaar en in elk geval in Nl bij een dierenwinkel gewoon te koop.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:00

Sjonge, instructies van dierenbeschermorganisaties zijn zo duidelijk: laten zitten waar ze zitten of hooguit verplaatsen op zeer korte afstand zodat ze veilig zitten. Maar daar is het nu idd te laat voor en zul je in eerste instantie wel niet geweten hebben.

Ik ga ook maar niet vertellen wat nu het beste is en de diertjes veel lijden bespaart.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 11:03

Ok, bedankt voor de tips! Ik hoop ze vanavond tot aan een vogelopvangcentrum te krijgen. Lukt dat niet haal ik die insectenpaté.

Drie eten er goed, eentje (het kleinste) niet zo goed, die is ook duidelijk zwakker...

slimmerik: zoals duidelijk gezegd, dat weet ik wel, heb ook als vrijwilliger geholpen bij een vogelopvangcentrum, maar deze kleintjes zaten OP de straat, niet in een tuin, en ze waren uit het nest gevallen, en niet groot genoeg om op de grond verder te gaan met hulp van de volwassenen erbij.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:08

We kunnen wel weten wat je idealiter hoort te doen in zo'n geval maar iedere situatie is weer anders. Als er geen mogelijkheid was om ze buiten gevaar daar te laten lijkt me meenemen inderdaad ook de enige optie. Misschien maken ze een kansje maar ik zou er niet te hard op rekenen. Veel tips kan ik niet geven want ik heb geen ervaring. Maar chapeau dat je het doet! +:)+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 13:06

Bedankt soesita, neem de beestjes inderdaad niet mee voor de lol, heb wel wat anders te doen dan elk halfuur vier maagjes voederen :P Normaal zouden ze vanav vervoerd kunnen worden naar de opvang *oef* Ze doen het nog steeds prima en poepen goed.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:10

mijn collega werkt bij vogelasiel naarden.... ze geeft de jonfe vogels geweekte puppybrokjes! Gewoon puppie voer halen, weken in water en dat geven. Werkt perfect, doen ze daar ook !!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:14

slimmerik schreef:
Sjonge, instructies van dierenbeschermorganisaties zijn zo duidelijk: laten zitten waar ze zitten of hooguit verplaatsen op zeer korte afstand zodat ze veilig zitten. Maar daar is het nu idd te laat voor en zul je in eerste instantie wel niet geweten hebben.

Ik ga ook maar niet vertellen wat nu het beste is en de diertjes veel lijden bespaart.

In sommige situaties kunnen ze nou eenmaal niet veilig zitten! Dan is meenemen de beste optie.

Toevallig heb ik gister ook (weer) een vogel gevonden. Waarschijnlijk een jonge kauw. Zat veel te gevaarlijk, bij het verkeer. Ik geef gevonden dieren altijd af bij het dierenasiel of een dierenarts in de buurt (die regelen het dan verder), of als die niet dichtbij zijn, bel ik de dierenambulance.

Ik lees zo vaak op bokt 'de dierenambulance komt toch niet'. Dat is vaak gewoon een excuus om de dieren zelf op te kunnen voeden.

De enige optie voor jou lijkt het zelf opvoeden van de vogels! Jammer dat belgie nog geen dierenambulance heeft.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:07

Roverrr schreef:
Dierenambulance zal niets doen. Het beste, voor een eventuele volgende keer, is ze ergens in de buut in de bosjes te zetten, en niet meer weghalen.
Ik snap dat je gehandeld hebt, zoals jij dacht dat goed was, en dat is natuurlijk niet fout. Wat je nu kan doen is met een pincet groene luizen en muggen voeren, als ze dit accepteren, zijn ze natuurlijk van de ouders gewend..
Besluit alstjeblieft niet zelf deze jonkies op te voeden, ze hebben echt andere mussen nodig om door opgevoed te worden. Zodra je kan, breng ze dan naar de opvang, daar weten ze natuurlijk precies hoe en wat!

Succes :)

Dit geld niet overal, ik werk zelf bij de dierenambulance en wij doen bijna niet anders dan vogeltjes ophalen en naar de vogelopvang brengen.

TS, ik hoop dat de musjes het redden, goed dat je ze probeert bij de opvang te krijgen. +:)+

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:12

Britta31 schreef:
Dierenambulance bellen.

Die komen niet voor wilde dieren hoor!

Ik en mijn zus hebben wel eens wilde zwaluws opgevangen, die waren ook uit de nesten op stal gevangen, Wij hadden meelwormen om te vissen als voer, die kan je gewoon bij de winkel halen, de dierenwinkel

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 18:19

Bedankt allemaal voor de goede tips, we vertrekken zo naar het vogelopvangcentrum in Opglabbeek. De musjes doen het nog steeds goed, eten flink, poepen bijna om het halfuur en zijn verder heel actief. Hoop dat ze in de opvang goed verder gaan groeien :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 18:25

Laten zitten is zo een kreet die vaak gehoord wordt, maar is echt niet in ieder geval heilig. Deze vogels zijn -aan de veren te zien- echt te jong en ouders verliezen de interesse in hun jongen snel wanneer een situatie risicovoller/gevaarlijker wordt (en dat is dus wanneer ze het nest verlaten).
Ik denk dat TS hier dus niet beter had kunnen doen dan de vogeltjes opvangen. De natuur is niet altijd zo diervriendelijk dat alles altijd op zijn pootjes terecht komt hoor. Ik heb hier ook een jong duifje gehad dat veel te vroeg uit zijn nest was gevallen. En ja, de eerste dagen kwamen de ouders nog voederen, maar je zag naarmate de tijd vorderde dat de voerbeurten steeds minder werden en dat de ouders hun aandacht verlegden. Het heeft geen week geduurd voordat ik het kleine duifje dood onder mijn den vond.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 18:28

Dat zit toch samen met de wilde dierenopvang? Daar zijn ze super voor dieren, komt het vast helemaal goed.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:06

Ja hoor,in nederland komen ze ook voor wilde dieren.Laast nog een egel en ook een kauw met een gebroken vleugel.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:14

dierenambulance bellen die komen die vogeltjes bij je ophalen.
Ik heb hetzelfde afgelopen Zaterdag gehad en binnen een half uur kwam de dierenambulance het musje ophalen.
Was kaal met beetje veren her en der maar ook nog echt jong, veel jonger als jouw vogel.
Word nu groot gebracht met spuitje en later in wild uitgezet.

edit: zie nu dat er geen dierenambulance bij je in de buurt zit. Anders even vervoer regelen en je weg laten brengen naar een vogelasiel/opvangcentrum??

In ieder geval niet zelf aan beginnen maar overlaten aan deskundigen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:21

Solleke_Noah schreef:
Misschien handig om te weten: ik ben van België en een dierenambulance in deze omgeving is er niet! Dichtstbijzijnde opvang is Malderen of Limburg en daar geraak ik zonder rijbewijs op dit moment niet.

Bel even naar vogelopvang in Malderen...die kunnen ze ook komen ophalen! Super vriendelijke mensen daar...ben er onlangs nog geweest met een baby-pimpelmeesje en vorig jaar met een baby-zwaluw <3

Edit; even overgelezen dat je al onderweg bent naar Opglabbeek :o Da's bij Sil, ook zo'n leuke vent ! :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:28

Britta31 schreef:
Ja hoor,in nederland komen ze ook voor wilde dieren.Laast nog een egel en ook een kauw met een gebroken vleugel.

Ik heb het over de opvang in Opglabbeek. Die hebben bij ons een zwijntje gevangen en mijn dochter is daar met schooluitstap geweest.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:38

ik vind dat je prima gehandeld hebt +:)+
Als je ze op straat gelaten zou hebben zouden ze hoogstwaarschijnlijk ook meegenomen zijn of doodgereden worden.