Ervaring scheren Berner Sennen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaring scheren Berner Sennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:12

Hallo,

We hebben een Berner die inmiddels 7.5 is. Elk jaar lijkt hij meer last te krijgen van de hitte. Borstelen gaat erg lastig bij hem. Omdat hij geen gevoel heeft in zijn rechter achterpoot. Dus hij raakt dan volledig in paniek. En omdat hij daar niks voelt bijt hij zich regelmatig daar open.

Door het lange vacht zijn de wonden lastiger te verzorgen. Of we zien ze over het hoofd.

Dus eigenlijk zijn we nu op het punt om hem te gaan scheren. Zodat hij minder last heeft van de hitte. En wij beter de wonden in de gaten kunnen houden. En minder hoeven te borstelen.

Nu vroeg ik mij af als er meer mensen ervaring hebben met geschoren berners. Een goede vriend wil ons helpen. Die scheert al jaren zijn eigen honden ( bobtails en langharige teckel )

Groetjes, [***].

mcsjelle

Re: Ervaring scheren Berner Sennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:14

Ik kan het je niet aanraden. Door de dikke ondervacht die ze hebben heb ik het idee dat het redelijk warm blijft en het groeit daarna heel lelijk terug. Misschien kun je enkel die achterpoot scheren, al is die vacht tegelijkertijd een beschermende laag.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:19

Berner sennen niet maar wel bouviers :D

Ik heb onze hond gisteren net weer helemaal kaal geschoren (op een pluimpje aan zijn staart na :') )
Het hoort niet bij het ras maar hij is altijd weer zo'n stuk blijer als alles er af is :j

Lachen is altijd dat bijna niemand hem nog herkend als bouvier.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:19

Honden met een dubbele vacht scheren zorgt voor een slechte vachtstructuur en dan krijg je nooit meer een fatsoenlijke vacht terug. Ik zou het echt niet doen. Evemtueel rondom de wonden scheren, maar niet helemaal...

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:20

Ik heb een paar jaar de golden van mijn ouders geschoren. Ging op zich helemaal prima, al heb ik dit jaar alleen een strook onder de buik gedaan (landingsstrip) zowel bij die van mijn ouders als bij onze reu. En het werkt helemaal super tegen de warmte. Ligt hij lekker met zijn buik op de koele tegels en koelt lekker af.

Dus mijn tip zou zijn. Die poot evt kort scheren en een landingsstrip op de buik en hij koelt denk ik best lekker af :-)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:21

Dat met die slechte vachtstructuur snap ik nooit helemaal.
Ik weet niet of haren genetisch allemaal verschillen, maar als ik mijn haar kort knip en dan weer lang laat groeien ziet het er ook nog prima uit.

De golden van mijn ouders heeft nog steeds een hele mooie vacht. En die heb ik 3 jaar geschoren in de zomer...

Edit: al heb ik geen ondervacht, dus mijn vergelijking is mss wat raar :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:22

Kort knippen is wat anders dan scheren :)
Kijk maar naar paarden waarbij ze de manen afscheren en een vollere bos terugkrijgen. De nieuwe vacht wordt dikker, zachter en daarmee ook warmer en gevoeliger voor klitten. Daarnaast heb je idd geen ondervacht, waarbij je dit probleem het meeste merkt, maar in theorie zal het waarschijnlijk ook in mindere mate gelden voor mensen die hun hele haar afscheren.

Edit: hier staat een uitleg http://trimsalonthus.nl/trimbeurt/scheren/
Laatst bijgewerkt door secricible op 10-06-14 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:24

Wanneer Berners geschoren worden komt de vacht meestal niet meer terug als nu. Het kan zelfs zijn dat het extreem wollig wordt waardoor je vaker moet borstelen en de hond het juist warmer krijgt.
Is het niet mogelijk om het bij de trimmer wat korter te laten knippen maar dat diegene dan niet in de ondervacht komt? En dat de trimmer hem dan dus ook goed ontwolt. Dat wil vaak al veel schelen.
Vergeet niet, dat als de vacht goed ontwolt wordt, de hond door zijn vacht ook beschermd wordt tegen de hitte. Als je het gaat scheren komt het dus vaak wolliger terug waardoor ze het juist warmer krijgen en het gaat onwijs snel klitten. Nu hebben ze het hier sowieso warmer dan waar ze oorspronkelijk vandaan komen, de bergen.

Maar omdat het al een aardige leeftijd is voor een Berner Sennen zou ik gaan wat voor het dier het beste is. Ik denk dat ivm die wondjes en de leeftijd wellicht fijner kan zijn om te scheren, eventueel alleen op de plek van de wondjes. Ik wilde je alleen ook de andere kant van het verhaal vertellen.
Je zou eventueel een trimmer in de buurt om advies vragen. ook al wordt je geen klant, ze geven graag advies.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:26

Ik had het er toevallig dit weekend over met iemand met een Berner Sennen en die vertelde dat ze inderdaad een dikkere vacht terugkrijgen. Van de regen in de drup dus. Zij laat hem in het voorjaar bij een trimsalon helemaal uitborstelen zodat hij minder last heeft van de warmte. Dan schijnt er een vuilniszak haar los te komen.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:27

NAIWHL schreef:
Dat met die slechte vachtstructuur snap ik nooit helemaal.
Ik weet niet of haren genetisch allemaal verschillen, maar als ik mijn haar kort knip en dan weer lang laat groeien ziet het er ook nog prima uit.

De golden van mijn ouders heeft nog steeds een hele mooie vacht. En die heb ik 3 jaar geschoren in de zomer...

Edit: al heb ik geen ondervacht, dus mijn vergelijking is mss wat raar :')

Er zijn verschillende dubbele vachten. De ene hond binnen een bepaald ras heeft nauwelijks ondervacht, terwijl de ander bijna ontploft van de onderwol.
Er zijn inderdaad honden op wie het nauwelijks effect heeft, maar ik, als trimmer, heb genoeg honden gezien die verpest zijn en waarbij de oorspronkelijke vacht nooit meer terug komt, ook niet na niet meer scheren en de vacht behandelen zoals het hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:32

Planning is om vacht eigenlijk niet meer te laten groeien. Aangezien hij een bloedhekel heeft aan borstelen. Eerste 3 jaar genoot hij ervan. Tot hij een ongeluk kreeg. Sindsdien is het eigenlijk altijd een gevecht geweest met borstelen.

Daarnaast begint hij ook dement te raken. We gaan er vanuit dat hij geen 9 word. Ook omdat hij meer last krijgt van zijn poot. Moeilijker opstaan. Maar gelukkig nog steeds pijn vrij en hartstikke happy.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:33

Hoe zie je dat in de winter voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:40

secricible schreef:
Hoe zie je dat in de winter voor je?

Geen idee. Zover durven we niet eens met hem vooruit te kijken.

Desnoods vacht iets langer laat groeien en eventueel dekentje op.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:45

Dank voor de vacht uitleggen in ieder geval :-)
Op dit moment zweer ik iig wel bij de landingsstrip die de mijne heeft. Je ziet het niet en hij heeft er veel profijt van :-)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:56

Ik zou zoals somige hier al zeggen alleen de buik scheren.
Heb vaak genoeg honden in de salon gehad oa bouviers, berner senne, golden retriever als je deze honden scheert komt er een totaal andere vacht voor terug, veel dikker en je hebt er meer werk van. bij het scheren van bv bouviers die honden hebben officieel een ruwharige vacht en die hoor je te plukken door het te scheren blijft de haarwortel in het haarzakje zitten waardoor ze huidproblemen kunnen krijgen.
Bij berne senne krijg je een veel dikkere vacht ervoor terug en dit zal je dus elke 3 maanden moeten blijven scheren anders is het niet bij te houden en niet fijn voor de hond.

Dat je je hond in de winter niet kort kan doen is een fabel
Het is juist verstandiger om je hond zijn vacht korter te doen omdat je hond veel sneller droog is dan met een lange vacht.
Ik heb een Maltezer en die gaat een stuk korter in de winter want dan heeft hij het een stuk sneller warm.
Ze komen immers alleen buiten als ze uitgelaten worden of dergelijke.
Als ze nat zijn met lange vacht duurd het langer voordat ze droog zijn ;)

Je mag me altijd pb sturen voor meer informatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:14

Enigste wat ik graag wil voor mijn maatje is dat hij het zomers het een stuk minder warm heeft. Want hij weigert soms gewoon om naar buiten te gaan. En dat is lastig met een hond die moeite heeft met urine en ontlasting op te houden.

Daarnaast is het erg lastig om de wonden te verzorgen. Hij heeft nu ook weer een grote van 5 cm doorsnee. Knip het erom heen wel kaal. Maar hond raakt al in paniek als hij het geluid van een schaar hoort. Het is bij hem dat hij bang is voor de pijn. Terwijl hij echt niks voelt ervan. Dierenarts heeft dat meerdere keren getest.

En het gaat er bij ons niet om hoe de hond het eruit ziet qua vacht. We hebben liever dat hij straks lelijke vacht heeft, maar wel comfortabel. Dan een berner met prachtige glanzende zwarte vacht, maar er gewoon veel last van heeft.

Ik weet niet als het een optie is om met hem naar een trimsalon te gaan. Aangezien we hem telkens maar hooguit 10 minuten te borstelen. Anders raakt hij helemaal over de zeik. En heeft dan veel tijd nodig om te herstellen.

We hebben al vanalles geprobeerd borstelen weer leuk te maken. Maar niks werkt. En een berner van 50 kilo hou je niet makkelijk tegen. En ik wil die strijd niet aangaan. Want het is voor ons beide erg vermoeiend.

Berner komt 's winters ook alleen maar buiten om zijn behoeftes te doen. Uitlaten is niet eens mogelijk als bij ons de straat spiegelglad is. Omdat hij dan telkens uit glijd met zijn slechte poot.

We kunnen idd gaan kijken om zijn buik en poot kaal te scheren.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:20

Soms zijn ze thuis als je ermee bezig bent helemaal in de stres maar dan zijn ze in de trimsalon erg braaf.
Je kan eens een afspraak maken met de trimmer.
Ik zou als ik jullie was er dan niet bij blijven.
Omdat ik denk dat jullie als hij bang is hem gaan troosten waardoor het gedraag erger wordt (niet gemeen bedoelt)
En de vacht wordt niet alleen lelijker maar ook slechter dus hij komt dikker terug.
Dus eens geschoren moet je hem elke 3 maanden scheren en het echt blijven doen.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:54

Ik ga mee met AfricanLady, vaak gaat het in de trimsalon wél goed.
Hoor vaak genoeg van klanten dat ze zelf niks met de hond kunnen qua borstelen en bij mij op de tafel zijn ze als een voorbeeldhond. Dan is de eigenaar er trouwens niet bij.
Daarbij kunnen ze ook vastgezet worden, wat misschien voor jouw hond ideaal is, dan wordt hij ondersteund bij de achterhand.

Mocht je toch gaan besluiten om te scheren moet je het inderdaad stipt elke drie maanden bijhouden. Als je het zelf gaat doen, was hem dan van te voren, dan gaat het scheerapparaat makkelijker door de vacht en slijt de scheerkop minder snel. Maar als hij van een schaar al schrikt zal dat van een scheerapparaat wellicht nog een tikje erger zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:04

Ik zou hem lekker (laten) scheren. Hij wordt er niet mooier van, maar voor hem is het veel lekkerder.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:04

Als je toch niet van plan bent om het terug te laten groeien en het dier zo slecht achteruit gaat qua gezondheid dat je niet vooruit durft te kijken naar de winter, zie ik geen probleem in het scheren. Zal voor hem (koeler en geen gevecht met de borstel) en voor jullie (wondverzorging) alleen maar fijner zijn. :D Ik weet alleen niet hoe bang hij is voor het geluid van een scheerapparaat en of hij zich dat makkelijk laat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:49

In overleg met de dierenarts. Hebben we besloten om toch voor een korte look te gaan. Omdat hij ook al aardig op leeftijd is voor zijn ras en de warmte gewoon te veel word met lange vacht.

Aangezien 1 hotspot erg heftig is. Elk jaar heeft hij wel een hotspot, deze zijn ook altijd zelf goed te behandelen. Dus nu toch ab kuurtje gehaald. En jeukstillende zalf. En 2 injecties die tot morgen werken.

Dus zo kunnen we nu ook beter controleren als er geen nieuwe hotspot ontwikkeld. Want we kwamen er achter dat er ook al 1 op zijn poot zit.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:57

Even iets minder on topic, maar aangezien de ts hier ervaring mee heeft. Onze Sint Bernard heeft nu een hotspot bij haar keel (vermoeden we, vanmiddag naar de dierenarts). Zijn er mensen die tips hebben om dit te voorkomen?

Scheren is dus geen optie maak ik uit de reacties hierboven uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:04

We zorgen sowieso dat ie goed vlo en teek vrij is. Maar verder weten we niet hoe we kunnen het voorkomen.

Alleen dat het vaak te laat opvalt door de dikke vacht. Normaal behandelen we hetzelf met soda en honingzalf (ben naam kwijt) maar hotspot werd nu zodanig groot dat we toch naar de da zijn gegaan. En door de injectie is hij nu jeukvrij tot morgen. Likt er ook totaal niet meet aan. Dus morgen moeten we de hotspots 3 x daags in smeren met jeukstillende zalf. En met 3 a 4 dagen verbetering zien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:22

Soms helpt scheren, doordat het dan goed droog blijft i.p.v. dat het kan gaan broeien door het wondvocht, soms irriteren de korte haren juist. Dat moet je inschatten door te kijken naar de haren die daar groeien en hoe de huid loopt (huidplooien hebben een grotere kans op irritatie door geschoren haren). Lang scheren (6-9mm) helpt daar vaak, dan droogt het toch sneller zonder dat ze met miniharen zitten die vaak prikken.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:30

Scheren is best een optie maar blijf het dan echt elke 3 maanden herhalen want de vacht komt dikker en dus zwaarder terug.
Als je het elke 3 maanden echt blijft herhalen blijft het onder controle en is beter voor de gezondheid in dit geval