Konijnengroep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Konijnengroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 13:40

Hallo, ik heb een vraagje ik wil een 3e konijn aanschaffen maar kan je dan 2 rammen doen en een voedster gaat dat goed samen of niet?

guenivere

Re: Konijnengroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:44

Ik zou absoluut geen rammen bij elkaar zetten. Ook niet gecastreerd. Heb dit een aantal jaren gedaan en dat liep op een bloedbad uit. Ik heb nu twee rammen en zeven voedsters. Ram is gecastreerd. Ik kan ze niet eens naast elkaar in een ren hebben. Ze kunnen elkaar niet luchten. Ik zou dan voor twee voedsters en een gecastreerd rammetje gaan.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:58

Rammen,gecastreerd of niet, kunnen op een gegeven moment,na eventueel tijdje goed,ruzie gaan maken. De gevechten zijn niet mis en het kan zijn dat 1 het met de dood moet bekopen...

Ik zou inderdaad ook 2 voedsters gaan en 1 gecastreerde ram. En dan ook goed zorgen voor goede kennismaking.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:55

Nog beter is een even aantal. dus 2 ex rammen en 2 voedsters. Bij een oneven aantal kan er 1 buiten de boot vallen.... Dus 2 of 4 konijnen lijkt mij het beste :)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:12

Dat van mij waren twee ex rammen ging anderhalf jaar goed. Tot ik ineens een rood ipv wit konijn had. Beestje was meer dood dan levend. Dus ook al heb je twee voedsters ik zou er zeker geen twee exrammen bij zetten.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:16

Twee exrammen kunnen prima bij 2 voedsters hoor :) Dat is een prima groep

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:18

Dat is dan jou ervaring. Hier ging het niet goed. En over het algemeen als ik mensen om mij heen hoor ook niet. Dus waarom zou je onnodig risico's nemen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:21

Twee rammen met zijn tweeen is iets heel anders dan twee rammen in een groep met nog andere voedsters.

Twee rammen en een voedster niet doen. Andersom kan het wel.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:22

Ik heb hier 2 volle rammen en die zitten nu al 3 jaar samen vanaf het begin is het goed gegaan.
Verschilt per konijn of het goed gaat ja of nee.
Meest ideaal is dan 2 voedsters en een gecastreerde ram ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:52

guenivere schreef:
Dat is dan jou ervaring. Hier ging het niet goed. En over het algemeen als ik mensen om mij heen hoor ook niet. Dus waarom zou je onnodig risico's nemen.

Heel jammer dat het bij jou niet gelukt is, maar over het algemeen gaan 2 ex rammen mét 2 voedsters altijd wel goed, op dit moment is mijn groep ook zo :) Als de voedsters maar zelfde aantal is als de rammen :)
Ook in de opvang hebben we dit vaak gedaan, dus echt risico vind ik het niet, natuurlijk kan het altijd mis gaan, maar ik zie het vaker goed dan fout :)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:56

Ts vroeg of het goed gaat... dus geef ik mijn antwoord. En jullie ook. Nu mag ze er zelf mee doen wat ze wil. Ook ik had er voedsters bij. Heb nu 1 exram met 1 voedster zitten. En mijn andere ex ram zit met vijf voedsters dit gaat prima.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:58

Ik zeg toch ook niet dat je je mening niet mag geven :) Ik zeg alleen dat het bij mij en vele andere wél goed :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:25

Hier ook 2 ex rammen met minimaal 2 voedsters. 2 jaar geleden door overlijden van 1 voedster had ik nog 2 ex rammen en 1 voedster. Die voedster heb ik moeten herplaatsen omdat ze mijn rammen aan vloog. Die 2 rammen hebben zonder problemen daarna langere tijd samen gezeten. Uiteindelijk zijn er weer voedsters bij gezet. Nu heb ik 1 ex ram (door overlijden van de andere) en 2 voedsters. Echter heb 1 jonge ram zitten (gevonden) die vrijdag gecastreerd wordt en na 3 weken gekoppeld gaat worden aan de rest van de groep. Mijn ervaringen zijn dat het eigenlijk altijd goed gaat. Heb nog maar 1x een verkeerde koppeling gehad en al vele koppelingen gedaan inmiddels met mijn eigen groep in allerlei aantallen t/m 6 bij elkaar.

't is overigens heel normaal om meerdere gecastreerde rammen samen te zetten bij meer dan 2 konijnen. Mijn rammen zijn onderling altijd heel verdraagzaam geweest ook bij koppeling. Mijn voedsters zijn daar moeilijker in.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:22

In het wild leven de konijnen in paren van ram + voedster, maar enkele rammen hebben meerdere dames onder zich en verdragen ook niet snel een andere ram erbij. Dus het is niet standaard zo dat twee gecastreerde rammen niet gaan, maar je hebt nog altijd te maken met karakters die moeten klikken.

Ik heb zelf een groep van zes gecastreerde rammen met slechts één voedster. Geen situatie die ik ga aanraden als je een groep moet samen stellen, maar ik heb nou eenmaal als opvang een aantal niet plaatsbare konijnen en een aantal in koppels die niet in een groep passen, maar ook deze groep waarbij alles op karakter is bekeken. Dolgelukkige groep, overigens is ook de voedster daar geholpen.
Als ik een groep als opvang koppel probeer ik altijd eerst evenwicht van gecastreerde rammen + voedsters, want stel het gaat niet goed is het makkelijker op te splitsen en je zit in een natuurlijker evenwicht.
Zelf koppel ik geen trio's meer, omdat ik regelmatig heb meegemaakt dat vroeg of laat een konijntje buiten de boot viel. Natuurlijk niet altijd, maar met enige regelmaat dat ik daar niet standaard meer voor kies.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:24

Faniek, wat is het karakter van die voedster? Dominant, onderdanig of daar tussenin?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:38

Zo'n beetje de meest onderdanige van het hele stel. Zij is eigenlijk een close stel met haar look-a-like vriendje en een rustig klein dwerghangoortje.
De Vlaamse heer is de baas, daaronder volgt denk ik de Franse heer, daarna denk ik of het flesmanneke of de tan man. Daarna de twee kleine mannen en dame die gewoon beetje alles prima vinden en je geen rang tussen deze drie ziet.
Het gaat natuurlijk absoluut niet zomaar met alle konijnen, dit is een kwestie van karakters matchen. Het zijn allemaal geen macho heren die ooit ook als vol man sproeiden of overdreven hormonaal waren. Ik raad het dan verder ook absoluut niet aan om zomaar te doen, alleen als je als in de situatie zit en te laat inleest. Ik heb dan niet het laatste geval, maar ik zat gewoon in een situatie van veel niet plaatsbare heren en weinig dames en dan ga je puzzelen of karakters matchen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:37

De onderdanige juist, ik verwachtte andersom. :D Zo eentje die de heren dan in toom houdt :P

Gaaf hoor zo'n groep kunnen hebben. Met karakters matchen kan je veel inderdaad! Heb zelf ook eens een trio gehad van twee rammen en een voedster. Die twee rammen waren beste vrienden, dus een vrouwtje delen was geen probleem! :+

Een van die twee heren was echt de grootste goedzak die er bestaat. Ook zo fijn om te hebben in een groep. Of om te gebruiken met ''deel''koppelingen als een groepskoppeling niet kan lukken.