Handen in het haar - kattenprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje00

Handen in het haar - kattenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:01

Lieve bokkers,

Al een poosje zit ik met een ontzettend probleem wat veel energie kost en frustratie oplevert. Het is een probleempje met katlief.
Ik heb een kat van +/-17 jaar, ze is op haar vierde uit het asiel gehaald dus ik ben eigenlijk met haar opgegroeid. Elke verhuizing die ik heb gedaan is ze mee gegaan en ze is altijd mijn steun en toeverlaat geweest.
Een tijd terug ben ik stage gaan lopen en deze stage was uitwonend dat betekende dat ik 5 dagen op stage was en 2 dagen thuis. Ik verbleef voor 2,5 maand op een vakantiepark dus het handigste was als poeslief lekker thuis bleef. Aan het begin was er geen enkel probleem en ging alles goed. De 2 dagen dat ik er was knuffelde ik haar plat en kroop ze lekker tegen me aan. Alleen de laatste maand ging een beetje bijzonder. Toen ik na 5 dagen stage thuis kwam spraken de buren mij aan en zeiden dat ze mijn kat een week hadden bijgevoerd, een huisje voor hem hadden gebouwd en zijn ogen schoon hebben gemaakt. Mijn moeder zou een week weg zijn gegaan zonder opvang te regelen en mijn kat zou bijna dood op de stoep hebben gelegen? Hier schrok ik natuurlijk ontzettend van en ik heb ze bedankt voor de zorg voor de poes.
Daarna heb ik contact met mijn moeder gehad en die gaf toe dat ze twee dagen weg was gegaan, maar voer in de tuin had gezet onder een afdak. Natuurlijk keur ik dit niet goed en is dit niet de bedoeling, maar de kat heeft voldoende beschutting in de tuin en na 1,5 dag zou ik weer thuis komen. In die periode was het 's nachts ook vrij warm.
Om het verhaal kort te houden is nu het volgende aan de hand: Inmiddels ben ik weer thuis en zorg ik weer zelf voor mijn kat. Toch blijven mijn buren de kat voeren en laten ze hem 's avonds in het hutje die ze gebouwd hebben. Ik vind de zorg erg lief maar heb aangegeven dat ik zelf voor mijn kat kan zorgen en dit dan in de toekomst ook graag wil doen. Ze gingen hier mee akkoord maar uiteindelijk zie ik toch nog regelmatig een bakje voer bij hun voordeur staan. Bij ons kreeg de kat altijd droge brokjes en geen vlees, omdat zijn maag hier niet tegen kan. Toch geven hun hem de hele tijd blikvoer en komt hij daar waarschijnlijk voor naar hun toe, omdat ik mijn kat terug wil geef ik hem inmiddels ook een klein beetje blikvoer om hem terug te lokken maar toch is hij overdag niet bij ons in de tuin te vinden. Hij ligt continu bij de buren voor de deur of in hun tuin. Daarnaast moet ik hem 's avonds echt bij hun voor de deur ophalen en eet hij amper iets.
Nu vraag ik me af hoe ik dit probleem moet oplossen? Binnen houden is met dit warme weer geen optie, daarnaast staat hij dan continu bij de deur te miauwen dat hij naar buiten wil (en loopt vervolgens direct naar de buren). Inmiddels krijgt hij ook alles te eten wat hij maar zou willen, vandaag had hij zelfs keus uit 3 bakjes voer maar alle 3 weigerde hij en stond maar voor de deur te miauwen.

Kort samen gevat zijn dit de problemen:
- De kat geeft niet meer aan dat hij naar binnen wil en zit continu bij de buren.
- Wanneer ik hem naar binnen haal eet hij (bijna) niet.
- Wanneer ik hem naar binnen haal staat hij vrijwel direct voor de deur ( Ik heb zelf het idee dat zij hem 's avonds nog voeren en dat ze dat door heeft, want soms gaat de rustig binnen liggen maar soms staat ze ook hysterisch te doen bij de deur).

Wat moet ik nou doen?

Groetjes,

fionaf09

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:04

Je tuin afrasteren dat hij de tuin niet uitkan?
En anders toch binnen houden. Dit risico loop je helaas nou eenmaal.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:07

Je hebt niet zozeer een probleem met je kat, maar met je buren. Heel erg lief dat ze voor hem gezorgd hebben, maar als ze nu niet stoppen met voeren, dan zal katlief echt weg blijven gaan.
Ik denk dat je toch maar 1 optie hebt: kat een paar weken binnen houden. Het lijkt er namelijk op dat hij de buren nu associeert met eten en aandacht en jou niet meer. Katten kiezen hun eigen huis en als de ene niet meer voldoet en de buren wel....dan is het snel gedaan. Daarom dus binnen houden, zodat de kat weer leert dat hij bij jou eten en aandacht krijgt. Dat miauwen zal eerst dramatisch zijn maar op den duur wel stoppen. Maar behalve dat jouw huis weer aantrekkelijk moet worden, moet het huis van de buren dat niet meer zijn. Zodra je hem weer naar buiten laat, zal hij dan daar weer eten aantreffen en al je werk is voor niks geweest als je pech hebt. Dus je buren moeten er dan echt mee stoppen.
Of je moet accepteren dat je kat liever bij de buren is...

Appeltje00

Re: Handen in het haar - kattenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:10

@Cayenne: Bedankt voor je tip!
De tuin afrasteren is inderdaad ook het eerste wat in mij op kwam, maar dit is helaas geen mogelijkheid. Mijn moeder zal hier nooit mee akkoord gaan en daarnaast is er in onze tuin ook geen mogelijkheid voor om een soort ren te bouwen, de complete tuin afrasteren zou weer te groot zijn.

Daarnaast is binnen houden ook in mij opgekomen maar deze kat is al 17 jaar gewend om buiten te zijn. En ze is dan ook ontzettend veel buiten, in de zomer komt ze alleen 's nachts naar huis.

@Zwerte: Oké misschien is dat inderdaad het beste, de kat gewoon een aantal weken binnen houden (hoeveel weken raad je aan?).
Daarnaast heb ik inmiddels meerdere malen aangegeven dat de buren moeten stoppen met het voeren van de kat. Maar ze doen dit niet, ook al geven ze aan dat ze ermee zullen stoppen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:10

die kat krijgt daar veel meer aandacht waarschijnlijk.Je kunt hem niet dwingen daar niet heen te gaan,ja opsluiten....maar waarom?Als hij liever daar is kun je dat ook accepteren ook al is het niet leuk.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:13

geerke schreef:
die kat krijgt daar veel meer aandacht waarschijnlijk.Je kunt hem niet dwingen daar niet heen te gaan,ja opsluiten....maar waarom?Als hij liever daar is kun je dat ook accepteren ook al is het niet leuk.

Ik vind dit best kort door de bocht.
Misschien heb je gelijk dat de kat daar meer aandacht krijgt (al zou hij dat hier ook kunnen krijgen als hij zou willen) maar om daar maar mee akkoord te gaan?
Misschien ligt het aan mij dat ik misschien te egoïstisch denk en de kat bij mij thuis wil houden, dan mag dat ook gerust gezegd worden.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:18

Als je de kat 4 weken binnen hebt gehouden is voor de buren ook de gewoonte weg om hem te voeren, dus ik denk dat het wel een goede oplossing is.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:21

Wat een asociale buren.. Ik zou echt eens flink kwaad worden.. Kat daarna binnen houden voor een paar weken en toch echt de buren zover krijgen dat ze stoppen met voeren.. Want als dat laatste niet gebeurd, kom je nergens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:23

ElineS schreef:
Wat een asociale buren.. Ik zou echt eens flink kwaad worden.. Kat daarna binnen houden voor een paar weken en toch echt de buren zover krijgen dat ze stoppen met voeren.. Want als dat laatste niet gebeurd, kom je nergens.

nou,nou...TS presteert het om vijf dagen van de zeven het beest alleen te laten zitten,alleen haar moeder verzorgt hem....die het ook nog eens laat afweten twee dagen.
Wat zou jij doen als je kat was?

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:24

geerke schreef:

Het is TS haar kat...Haar beestje...

Wie betaalt er de rekeningen voor? Juist...TS! Wie betaalt de veearts? Weer TS

Ik vind deze reactie ook kort door de bocht. ..TS ik raad je ook aan om de kat zo'n 4 weken binnen te houden. Te overladen met aandacht....Dat recht heb je als eigenaar en ik denk uiteindelijk ook de plicht want voeren is leuk maar als er iets is met het beestje en DA moet komen draai jij toch voor de kosten op want dan vinden de buren je wel

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:35

ik heb trouwens zelf ook zoiets meegemaakt...ik was 16,ging naar Engeland studeren en had een siamese kat.Die kat was zo beledigt dat ik pas na een jaar weer terugkwam.Die is bij de buren gaan wonen.
Dus ik weet hoe TS zich voelt,maar dierenliefde kun je niet afdwingen.
(kat was gewoon bij mijn ouders in huis,alleen ik was weg)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:39

@geerke: Misschien is het handig om te vermelden dat ik nog gewoon thuis woon. Dat de kat dus gewoon deel is van het gezin dus mijn moeder gewoon in het zelfde huis woont als ik.

@precyll: Dankje, ik draag inderdaad gewoon de zorg voor mijn kat. Wanneer er iets is, ben ik er voor de kat. Wanneer het regent, kom ik thuis voor de kat zodat ze naar binnen kan.

Inderdaad daar heb je helemaal gelijk in. Inmiddels is poeslief binnen en ligt ze naast mij te spinnen. Alsof ze beseft dat ze kan miauwen wat ze wil maar dat ze voorlopig een paar weekjes lekker bij mij binnen is.

edit: Daar heb je helemaal gelijk in. Dierenliefde kan je niet afdwingen.
Maar de buren geven zelf aan dat ze dat kat niet kunnen hebben. Ze hebben een hond en de kat zou dus niet naar binnen kunnen (Anders hadden ze dat al lang gedaan - woorden van de buren die ik opving).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:42

oh,sorry...ik heb je verkeerd begrepen.Ik dacht dat hij alleen thuis was.
Maar dat maakt wat ik heb meegemaakt met mijn kat wel heel erg hetzelfde dan....ze zijn gewoon beledigt.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:44

geerke schreef:
oh,sorry...ik heb je verkeerd begrepen.Ik dacht dat hij alleen thuis was.
Maar dat maakt wat ik heb meegemaakt met mijn kat wel heel erg hetzelfde dan....ze zijn gewoon beledigt.

Oké geen probleem, had het even moeten vermelden.
Heb inderdaad van een vriendin gehoord dat katten zich erg snel in de steek gelaten voelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:01

Ik heb dit ook aan de hand gehad.

Wij zijn op vakantie geweest en de buren hebben toen voor onze kat gezorgd. Gewoon in ons huis eten gegeven. Is als 5 jaar goed gegaan. Katten hechten zich meer aan een huis als aan mensen.

Maar een buurvrouw nog een paar huizen verder is hem OOK ongevraagd(!!!!) eten gaan geven afgelopen jaar. Bij haar in huis En aandacht. Ze zijn er natuurlijk niet vies van. Het heeft mij heel veel energie gekost om de kat weer thuis te krijgen.

Ik heb een aantal keer gevraagd of ze hem geen eten meer wilde geven. Dat hielp niet (ze zei hem geen eten te geven maar ik heb gezien dat ze kattenvoer kocht en ze heeft zelf geen kat >;) ) Ik ben nog een aantal keer met haar gaan praten of ze hem alsjeblieft niet binnen wou laten. hielp niet.

Ik heb de kat 6 weken huisarrest gegeven. Hielp niet. Om de tuin hermetisch af te sluiten lukte niet. (leuk voor een ommuurt stadstuintje maar hier ging het niet)

Hoe heb ik het opgelost? Ohhh heel erg slecht. :o :o

Ik heb uiteindelijk mijn twee kinderen met een doosje bonbons er op af gestuurd om te vragen of ze hem als asjeblieft niet meer binnen wou laten. gezegd dat ze moesten vertellen dat ze hun lieve Boris zo miste en bij het naar bed gaan erg moesten huilen omdat hij er niet was.

Dat hielp. Emotionele chantage... ik weet het. Maar we hebben onze voddenbaal weer terug.

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:06

Wij hebben iets soort gelijks gehad. Maar wij waren niet weg, wij hadden een kat erbij genomen. Hier ook zo'n vier weken binnen gelaten, en dat heeft geholpen.

Haha NatasjavE, best goeie vind ik. :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:08

Natasja, sommige mensen moet je bespelen. Heel erg inderdaad dat het zo moet (zo leert die persoon er ws ook niks van) maar jullie hebben je kat weer terug, fijn :)

TS, ik zou gebruik maken van het feit dat je hem(haar?) nu binnen houdt. Als de buren ernaar vragen, zeg dat de kat nu binnen moet blijven omdat hij steeds bijgevoerd werd en hij daar ziek van is geworden. Dat hij nu een tijdje binnen is om aan te sterken en dat hij dat helemaaaal niet leuk vindt. En dat hij hopelijk over een paar weken weer buiten kan.

Verder: even langs het plaatselijke asiel fietsen en een ikzoekbaas.nl-folder halen met een kat erop, die bij hun door de bus gooien :Y) (als je opbelt en het lief vraagt wil de Dierenbescherming het misschien wel naar je opsturen)

Succes ermee!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:11

Magrathea schreef:
Natasja, sommige mensen moet je bespelen. Heel erg inderdaad dat het zo moet (zo leert die persoon er ws ook niks van) maar jullie hebben je kat weer terug, fijn :)

TS, ik zou gebruik maken van het feit dat je hem(haar?) nu binnen houdt. Als de buren ernaar vragen, zeg dat de kat nu binnen moet blijven omdat hij steeds bijgevoerd werd en hij daar ziek van is geworden. Dat hij nu een tijdje binnen is om aan te sterken en dat hij dat helemaaaal niet leuk vindt. En dat hij hopelijk over een paar weken weer buiten kan.

Verder: even langs het plaatselijke asiel fietsen en een ikzoekbaas.nl-folder halen met een kat erop, die bij hun door de bus gooien :Y) (als je opbelt en het lief vraagt wil de Dierenbescherming het misschien wel naar je opsturen)

Succes ermee!

Oh ik heb die buurvrouw inderdaad zelfs nog aangeboden om samen met haar naar het asiel te gaan om daar een katje op te halen. (laten we het zo zeggen....ze is een euh...een bijzonder geval. (hele buurt mijd haar, ziet er nogal slonzig uit etc...geeft niet die moet er ook zijn maar dat wou ze dan eer niet)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:37

fionaf09 schreef:
De tuin afrasteren is inderdaad ook het eerste wat in mij op kwam, maar dit is helaas geen mogelijkheid. Mijn moeder zal hier nooit mee akkoord gaan en daarnaast is er in onze tuin ook geen mogelijkheid voor om een soort ren te bouwen, de complete tuin afrasteren zou weer te groot zijn.

Je kunt ook Catfence als omheining voor je tuin gebruiken
Wij hebben dat bij onze tuin en het werkt perfect, onze kat kan de hele tuin doorbanjeren maar niet de tuin uit met dit systeem
http://www.dierenshop.nl/catfenceelectr ... tAodsUcAvw

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:42

Daar hoor ik hele wisselnde dingen over. ik was ook van plan er een aan te schaffen. Maar nav van een topic wat ik hier op bokt geplaats heb heb ik er van af gezien.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:50

NatasjavE schreef:
Daar hoor ik hele wisselnde dingen over. ik was ook van plan er een aan te schaffen. Maar nav van een topic wat ik hier op bokt geplaats heb heb ik er van af gezien.

Wat zijn de tegenargumenten om het niet te gebruiken dan? Hier ben ik er erg tevreden over.
Wij hebben een kat van nu 1 jaar oud maar toen we m net hadden ging hij met 4 maanden de schutting over en kon hij niet meer terug omdat hij nog te klein was.
na hem 3x uit andere tuinen gehaald te hebben waarvan de laatste keer bij een vrouw die bang was voor katten hebben we dit als oplossing gedaan, wij willen een kat, de mensen in de buurt niet, kan niet zo zijn dat de vrouw die bang is voor katten niet meer in haar eigen tuin kan zitten omdat daar onze kat gaat zitten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:53

Het tegenargument wat ik vaak hoorde was dat er veel katten zijn die schrikken van de grens(shock?) er overheen springen en dan niet terug durven.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:56

Dan is het niet goed ingetraind,je moet je kat eerst begeleiden met intrainen, en daarbij kun je de afstand van de grens instellen, je kunt de grens dus ook eerst groter maken. wij hebben het over de schutting lopen dus daar moet hij eerst omhoog wil hij over de grens heen gaan.
wij hebben de grens op 2 meter van de draad lopen. hij kan dus door de hele tuin banjeren maar niet tegen de muur/ schutting omhoog aangezien hij dan al de waarschuwing krijgt

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 07:59

NatasjavE: Haha wat slim om je kinderen er op af te sturen. Had het zelf niet anders gedaan mocht ik kleine kindjes hebben, maar helaas ben ik de jongste.

Magrathea: Dat heb ik inderdaad overwogen om ook even z'n folder aan ze te geven. Maar ze geven aan dat ze geen kat willen en dat ze zich verplicht voelen om hem te voeren, want het beestje is zo zielig..

Evelyne79: Ik heb er even naar gekeken en ga zeker in overweging nemen om hem te nemen. Maar de slechte dingen die ik op het internet lees spreken me nogal tegen. Probeer denk ik eerst het binnen houden.

Overigens heb ik de kat gisteren binnen gehaald en heeft ze vanaf nu huisarrest voor een aantal weken. Ik kijk even aan hoe het gaat en aan de hand daarvan bepaal ik het aantal weken.
Op dit moment is ze nog ontzettend onrustig en gaat de hele tijd voor de deur staan, werkt dan weer op mijn schuldgevoel en dan voel ik me z'n dierenbeul.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:07

Evelyne79 schreef:
Dan is het niet goed ingetraind,je moet je kat eerst begeleiden met intrainen, en daarbij kun je de afstand van de grens instellen, je kunt de grens dus ook eerst groter maken. wij hebben het over de schutting lopen dus daar moet hij eerst omhoog wil hij over de grens heen gaan.
wij hebben de grens op 2 meter van de draad lopen. hij kan dus door de hele tuin banjeren maar niet tegen de muur/ schutting omhoog aangezien hij dan al de waarschuwing krijgt

Aha...bij ons blijft er dan voor de katten een strook van 2 meter in het midden van de tuin(en dan 23 meter lang). Onze tuin is 6 meter breed en 25 meter lang omgeven door een beukenhaag.

Zou het zonder schutting wel werken? Oh,...en wellicht goed te weten. De ene kat is een rooie sufferd. Die gaat de tuin nu al niet uit.

Maar die andere is een Noorse Boskat die fantastisch kan springen en klimmen. geen idee of dat uitmaakt.

(het systeem heeft inderdaad nog steeds mijn grote interesse :) )