huisdier in het openbaar vervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Floemii

huisdier in het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 18:53

Het is me al meerdere malen overkomen....
Ik zit in een bus of trein en er loopt iemand met een hondje binnen.
Niet het maatje herder, maar maatje schoothondje.
Diertje lief wordt verwent en gekoesterd. Het baasje is duidelijk gek op diertje lief.
Als het baasje een plaatsje heeft gevonden wordt hondje lief dan ook gezellig naast baast op de stoel getild en mag zo prinsheerlijk mee reizen.

Wat is jou mening hierover?
Hoort je geliefde huisdier op de grond of op de stoel naast jou in het openbaar vervoer?

Persoonlijk vind ik dat een dier of het nu druk of niet druk is in het ov op de grond hoort.
Wat het diertje thuis mag, vind ik geen reden om in het openbaar ook te doen.

Bovendien is het me alle keren overkomen dat het dier in kwestie gewoon 'kaal' op de stoel mocht, dus met zandpoten en al. Zonder handdoekje of iets er tussen. Dat is toch niet fris?

In de bus kwam het zelfs voor dat hondlief misselijk werd en op de stoel kotste. Op dat moment had ik al helemaal zo iets van een dier hoort op de grond.
Een herder zet je toch ook niet naast je op de stoel in het openbaar vervoer!?

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Floemii op 08-06-14 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Eske_B

Re: huisdier in het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:55

Hond in openbaar vervoer betekend voor mij op schoot of op de grond, het liefst tweede.
Ben 1x met een hond de bus in geweest, alleen hij is nogal een stresskip en kroop helemaal onder de stoel, toen hem ik hem, om anderen niet tot last te zijn en hem te kalmeren, op schoot genomen (Jack Russel). Op de stoel naast je, zeker vies, is not done.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:56

Mijn herder zat gewoon op de grond als hij mee ging, mijn kleine reu ging op schoot, ik denk dat het voor hem niet zo prettig was geweest als hij op de grond had moeten zitten (minder houvast) en in de auto zit hij ook op de achterbank, dus hoger.

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:58

Mijn ouders deden vroeger de teckels in een tas, onze herder bleef gewoon op de grond

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:58

mijn sheltie zit of op de grond (bus) of op schoot (kleine stukjes met de trein). Zo op een stoel vind ik niet fris voor andere mensen.
Mijn chihuahua zit tijdens reizen in een speciale rugzak, die staat wel eens op de stoel naast me maar enkel als het niet druk is, anders op schoot. Ook zij gaat niet 'los' op een stoel. vind dat gewoon niet fris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:00

Officieel moeten ze voor zover ik weet in mand/tas als ze passen en dan gratis. Zo niet moet je een kaartje voor ze kopen. Tja en als je ze dan op de stoel wilt zetten prima (je betaalt nog best wat, zeker op een kort stukje). Maar dan wel met een dekentje/handdoek erop tegen de haren. Doe je dat niet dan lekker op de grond of op schoot. Niet zo fijn als erna iemand daar gaat zitten met nette kleren aan of allergie. Ik zie gelukkig altijd mensen met ofwel kleine hondjes in mand/tas of op een dekentje/schoot. Grote honden sowieso op de grond. En vaak ook enkel in de tussenstukken omdat dat dan veel praktischer is.

Mijn kat komt z'n mandje onderweg ook niet uit. En als het druk is en ik naast iemand moest zitten vroeg ik altijd even of ze niet allergisch waren :+

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:01

Hier ook gewoon in de tas of op schoot!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:03

hier in Nederland mogen honden gewoon gratis mee in de bus. In de trein moet de hond of op schoot, of in een tas om gratis te reizen en anders een kaartje van 3 euro die een dag geldig is.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:03

Mijn hond gaat met regelmaat mee en zit dan in haar eigen tas. Zo houdt ze haar zandpoten lekker bij zich :D Ik zet de tas wel gewoon naast me op de stoel. Als het druk is zet ik de tas op m'n schoot.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:06

Je hond mag in principe op de stoel als je een kaartje ervoor koopt. Dat is mij tenminste ooit uitgelegd door een conducteur. Mijn hond mag met lange reizen in de trein dan ook op de stoel. Mijn ervaring is, dat als hij op de grond gaat liggen, hij of tussen de stoelen in de weg ligt voor andere reizigers of in het gangpad in de weg zit vandaar. Hij zit wel altijd op een handdoek.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:08

Absoluut niet 'bloot' op de stoel. In de bus (vaak korte afstanden) gaat mijn jack russell op de grond, bij een volle bus til ik hem op zodat hij niet omver gelopen wordt.

In de trein zet ik hem op de grond op/in de tas met zijn deken er in. Wanneer het druk wordt gaat hij op schoot.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:13

op schoot of op de grond...niet op een stoel.Hoewel ik minder problemen heb met wat zand op een stoel van een hondje, dan snot en ijsresten van een kind :+

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:13

Ik vind ook dat een hond in de bus op de grond of op schoot moet. Ik snap niet hoe sommige mensen zo laks kunnen zijn met openbaar goed. Iedereen moet nog op die zetels zitten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:14

Ik ga regelmatig met 2 jack russels met de bus.
Zij zitten dan op schoot of op een handdoekje naast mij op de bank mits het niet te druk is.
Op de grond vinden ze geen van 2en prettig omdat mensen ze regelmatig 'niet zien'
De jongste zit vaak in mijn tas in de bus

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 19:20

Blijkbaar zit ik in een minder beschaaft deel van nederland :+
Zou graag in de delen wonen waar iedereen netjes zijn hondje op de grond/ tas of handdoek houdt.

Begrijp me goed, ik heb verder niets tegen honden, beestje kan ook verder niets doen aan het gedrag van het baasje :Y)
Maar fijn te horen dat jullie wel zuinig met de spullen om gaan.

En geerke idd snot en ijsresten van kinderen :r

verder geen smet vreest, maar ben wel graag zuinig op mijn spullen en die van een ander!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:22

Wat mij ook irriteert van die mensen die met hun schoenen op de bank tegenover zich zitten.
Maar maak wel eens ergere dingen in de bus mee.
Breek me de bek niet open

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:26

Ik heb de poezen altijd in hun mand , meerdere konijnen meegesleept en dat varieerde van in de jas in de tas of los op schoot (lang verhaal van die konijnen := ) mijn eigen netjes in hun reiskooi en tegenover me en bij drukte op schoot :)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:30

Ik werk als controleur in het openbaar vervoer (NS) en als het "dier" op schoot kan of in een reismandje is het gratis mee te nemen, een grote hond moet een kaartje hebben! Ik zelf vind dat een hond eigelijk niet op de bank hoort, maar voeten van reizigers helemaal niet en ook niet met een krantje eronder!!!! Doe mij dan maar een trein vol honden op de banken die je vriendelijk begroeten in plaats van de chagrijnige reiziger die zich als een beest gedraagt :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:33

Ik zet het hondje van m'n moeder gerust op de stoel, mits deze van dat gladde spul is.
Op een stoel met stoffen bekleding mag ze van mij niet, dan gaat ze op de grond of op schoot.
Is ze nat of modderig dan doe ik er wel een handdoek onder of blijft ze op de grond.
Katten blijven vanzelfsprekend in hun mandje.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:39

Ik heb nooit mijn honden mee de bus of trein in. Ik heb wel veel met mijn fretjes in de bus en trein gereisd maar die zaten altijd in de vervoersbox op de grond.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 08-06-14 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:40

Wat schoothondjes betreft zie ik niet waarom een hondje niet op de stoel zou mogen, mits er natuurlijk genoeg plek is. Mensen met vieze broeken en vieze modderige tassen bevuilen de stoelen net zo erg, net als kotsende kinderen, dus moeten die dan ook maar op de grond?
Moet zelf vaak met het ov met de hond, de kleine heb ik de meestal in de reistas, maar ook wel eens op schoot. De grotere zit altijd op de grond, voor m'n voeten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:45

Ik nam mijn vroegere hond weleens mee in het Ov. Eerste keer als pup in een mandje, omdat ik geen idee had hoe ze zou reageren. Ze vond het inderdaad best spannend... Zeg maar gerust eng....
Dus vanuit de mand ging ze de volgende x op schoot, vervolgens op een handdoek naast me. En zo uitgebouwd naar de grond.
Altijd in overleg met de chauffeur trouwens.

Ik persoonlijk heb er geen problemen mee, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat wel hebben.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:45

Op een stoel vind ik echt vies.. gaan ze met hun "Arie" lekker op die stoel zitten en met vieze poten. Fijn als je daarna daar wil zitten in je korte broek... :(

Nee kleine hondjes op schoot en grote honden dan met een handdoek of op de grond.. al lagen er pas 2 van die gigantische akita's in het gangpad achter elkaar en toen ik er over heen stapte werd ik bijna in mijn kuit gebeten.. en het baasje liet ze daar lekker liggen...

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:23

Sababber ben je dan mooi klaar mee zeg! Ronduit aso.

Nee ik vind ze horen op de grond, desnoods op schoot maar zeker niet "zo" op de stoel.

Ik vraag me nu wel opeens af hoe zit het dan voor mensen met een allergie voor honden/katten?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:26

Mijn hond gaat regelmatig mee in het ov, het gaat hierbij om een Whippet (medium haze windhond). Hij ligt altijd gewoon op de grond, het liefst onder de stoel als het kan... Als het erg druk is in de trein neem ik hem op schoot zodat andere mensen hun voeten en benen gewoon kwijt kunnen. Al is dit niet altijd even comfi voor mijzelf :') Maar goed, ik wil andere mensen juist niet in de weg zitten met hem.

Thuis mag hij gewoon op de bank en op de stoelen liggen, maar hij weet heel goed dat dit dan ook echt alleen thuis mag en niet als we bijv ergens op visite zijn. :)