Net bevallen poes ademt zwaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Net bevallen poes ademt zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 14:32

Omdat ik niet weet of ik me onnodig ongerust maak plaats ik het eerst hier voor ik de weekend dienst belt.

Gisteren is mijn lieve, mooie poes bevallen van 3 kittens. De dierenarts zei dat er 2 in zaten, dus de verassing was groot toen er nog een 3e uit kwam. Ze doet het super goed en is echt een moeder. Ben een trotse oma :D .

Maar goed, ik heb nog nooit een geboorte mee gemaakt. Heb me enorm veel ingelezen maar er zijn natuurlijk altijd dingen die je niet weet. En dan ga je je zorgen maken.

Nu liggen de kittens bij haar te drinken en lijkt ze heel snel te ademen. Ze heeft het warm, wat niet zo gek is met dit weer, dus ik haal zo een ventilator op bij een kennis voor wat meer koeling.

Ze loopt af en toe weg om de plassen en te poepen maar komt dan al snel weer terug. Op aanraden van de DA krijgt ze kittenmelk en kittenvoeding, wat ze enorm goed eet en drinkt.
Ze voelt wel iets warm aan, maar ik heb geen idee of dat koorts is of gewoon door de warmte komt. Ik heb helaas geen temperatuurmeter bij de hand.

Is er iemand die mij kan vertellen of het snelle ademen tijdens het drinken van de kittens normaal is? Misschien ben ik vreselijk overbezorgd maar zou het vreselijk vinden als er iets mis is.

geerke

Re: Net bevallen poes ademt zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:39

koorts opmeten,wie weet zit er nog een dood kitten in en is ze op weg om baarmoederontsteking te krijgen.Dit is wel het slechtste scenario natuurlijk...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:40

Het beste wat je doen kan is gewoon de dierenarts bellen!!!
Dat is wat ik zou doen.

En de ventilator erop doen zou ik niet doen, dat kan funest zijn voor de kittens.

Als de moederpoes te warm is gaat ze heus wel af en toe ff weg en ergens anders liggen waar het ff koeler is, de ventilator kan je gewoon doen maar niet op de kittens en de moederpoes richten.

Maar meer om de woonkamer waarin ze verblijven lekker wat koeler te krijgen.

We hebben vaker nestjes gehad en altijd is het goed gegaan ook in de zomer.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:43

Je zou een fles water in de vriezer kunnen doen en een handdoek erom als die bevroren is, dan kan moederpoes er tegenaan liggen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:45

Ja je moet toch echt even een thermometer (met wat olijfolie oid) in haar achterste steken.

Als ze geen koorts heeft, zal ze erg warm zijn van de bevalling en het nieuwe moederschap. Koel haar af door haar te "aaien" met een koud vochtig washandje. Zorg voor meerdere drinkbakjes met koel vers water in haar buurt. Je kunt ook een ijsblokje in het water doen.

Ventilator niet op het nest richten, zoals Ragdollcat zegt.

Ik zou zelf de DA bellen, maar dat is jouw keuze natuurlijk.

Ik zou trouwens je kat gewoon laten steriliseren na dit nestje, er zijn meer dan genoeg katten en kittens met alle leed vandien!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:45

Dat is een heel goed idee en veel beter als de ventilator.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:46

Letitia1991 schreef:
Ja je moet toch echt even een thermometer (met wat olijfolie oid) in haar achterste steken.

Als ze geen koorts heeft, zal ze erg warm zijn van de bevalling en het nieuwe moederschap. Koel haar af door haar te "aaien" met een koud vochtig washandje. Zorg voor meerdere drinkbakjes met koel vers water in haar buurt. Je kunt ook een ijsblokje in het water doen.

Ventilator niet op het nest richten, zoals Ragdollcat zegt.

Ik zou zelf de DA bellen, maar dat is jouw keuze natuurlijk.

Ik zou trouwens je kat gewoon laten steriliseren na dit nestje, er zijn meer dan genoeg katten en kittens met alle leed vandien!

Ja, mee eens!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:46

even bij de buren een thermometer lenen?

geen ventilator neerzetten, dat is vragen om armoe wat de kittens betreft, die kunnen zichzelf nog niet warm houden en worden dan strontziek of erger. Die ijskruik is ook prima maar dan wel erbij blijven constant zodat de kittens er niet op gaan liggen.

bij twijfel altijd dierenarts bellen, er kan wat nageboorte zijn blijven zitten of iets dergelijks en dan kun je beter te vroeg bellen dan te laat.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 15:06

Buren zijn helaas niet thuis. Woon buitenaf dus heb niet veel buren.

Zojuist de dierenarts gebeld, die denkt dat het komt door een combinatie van de warmte, de kittens en het nieuwe moederschap. Hij denkt dat omdat ze wel goed eet en drinkt. Als ik toch twijfel moet ik hem weer bellen maar voor nu denkt hij dat het niet ernstig is.

Ze zou geholpen worden, maar toen ze bij de dierenarts was, bleek ze al zwanger te zijn. Het is een lang verhaal, ze is heel erg verwaarloosd geweest waardoor de dierenarts zei dat de kans dat ze zwanger zou worden, heel klein was. Heb haar eerst laten aansterken en toen bleek ze dus zwanger te zijn.

Nageboorte en dergelijken heb ik uitgebreid gecheckt, dat is allemaal goed gegaan.
Dank jullie wel in elk geval!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 15:47

Goed gedaan.

Nu gewoon van genieten he.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 15:49

En altijd zorgen dat je een thermometer bij hebt. Je moet wel gewoon goed voorbereid zijn op wat er eventueel allemaal mogelijk is.

Succes met de mini's.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 16:13

Ja heb er net snel één gehaald. Temp wat gewoon goed. Ze is nu ook wat afgekoeld. Heb de ventilator in de kamer gezet, maar niet direct op ze. Wel een koude doek tegen de moederpoes aan gelegd.
Dank jullie wel in elk geval!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:39

Het sneller ademen tijdens het drinken is omdat de melk "schiet" dit is het moment dat de kittens een flinke scheut melk krijgen :) als ze constant snel ademt/hijgt is het natuurlijk niet goed

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 17:04

Ze is nu goed afgekoeld en slaapt, net als de kleintjes. Ze ademt een stuk rustiger. Ben echt wel blij dat ze het zo goed doet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:06

ventilator is een slecht idee. de kittens pakken een pestje zo..
sterilisatie is een heel goed idee ! :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:07

Ben blij dat het goed gaat met mams!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:10

Fijn dat het weer goed gaat met moeders.
Als ze nu weer zo'n hitte aanval krijgt kun je het best even met een nat washandje over de voetzooltjes gaan. Beter nog met alcohol maar water gaat ook.
Daar koelen ze het beste van.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 18:30

Goede tip, dank je wel!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 18:53

Even een kleine update, het gaat super goed met ze! Moederpoes leek het inderdaad gewoon warm te hebben, ben voor de zekerheid toch langs de DA gegaan en die zei dat ze er super uit zag! Als ze het warm heeft, leggen we een koude doek over haar heen, vind ze heerlijk!

Kittens groeien goed en zijn gezond.

Nogmaals bedankt voor al jullie advies!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:48

RoosG schreef:
Even een kleine update, het gaat super goed met ze! Moederpoes leek het inderdaad gewoon warm te hebben, ben voor de zekerheid toch langs de DA gegaan en die zei dat ze er super uit zag! Als ze het warm heeft, leggen we een koude doek over haar heen, vind ze heerlijk!

Kittens groeien goed en zijn gezond.

Nogmaals bedankt voor al jullie advies!

Wat een fijne nieuws!