'Ieder dier verdient een tweede kans'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

'Ieder dier verdient een tweede kans'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 02:35

Kom die opmerking steeds weer tegen hier op BB. Of het nu gaat om honden die een kind gegrepen hebben, jonge vogeltjes die in een kattenbek aan worden getroffen, driebenige eenogige geriatrische wrakken die uit Roemenie worden gesleept gaat; 'Ieder dier verdient een tweede kans'.

Behalve natuurlijk als het om varkens, kippen, runderen of schapen gaat. Die dieren verdienen helemaal geen kans, na een kort en ellendig bestaan het slachthuis in en even later op het bordje. Smullen maar.

Het kan natuurlijk zijn dat er hier op BB een ongewoon groot aandeel van de posters veganist is, maar ik waag het dat te betwijfelen. En dan is het toch een raar schizofrene instelling...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 03:03

Ik kan me helemaal vinden in jouw post... Ik denk dat het regelmatig gebeurd dat dieren dood beter af zijn dan 'tijdens of na het redden'. Voor een dier ben je met afmaken niet te vroeg maar kun je wel te laat zijn...

Ik weet echt niet of ik zo stoer zou zijn als het om mijn eigen beesten gaat :o maar met mijn hoofd kan ik er helemaal bij. :)
Ongezonde dieren redden in het buitenland, terwijl er hier veel gezonde dieren in het asiel zitten bv, vind ik helemaal niet logisch. Net als ongezonde paarden redden...
Soms heb ik zelfs het idee dat er een soort 'groepsdruk' ligt op dieren 'redden' of stichtingen die dat claimen te doen, promoten...

Overigens ben ik vegetarier en ga bewust om met dierlijke producten. :))

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 03:12

Tja.. die discussie blijf je altijd houden. Ik ben het zeker met je eens, maar aan de andere kant denk ik dat je er in zekere zin ook vrede mee moet sluiten dat de mens nou eenmaal hypocriet is, en dat we in een wereld leven waar in dat ons ook heel makkelijk wordt gemaakt. Het zou geen excuus moeten zijn uiteraard, maar it is what it is.
De éen vangt een driebenig eenogig geriatrisch wrak op maar eet ook iedere dag plofkip, een volgende is veganist maar koopt wel weer regelmatig goedkope kleding waar kindertjes voor moeten zwoegen, weer een ander gaat naar een ontwikkelingsland om daar die kindertjes te helpen, maar kijkt niet op of om naar de hulpbehoevende dieren daar. Ikzelf ben grotendeels veganist, maar draag wel leren rijlaarzen. Ik zeg altijd maar; als je niks of niemand wil benadelen, zit er niks anders op dan in het bos gaan wonen in je blote gat.

TurdusMerula

Re: 'Ieder dier verdient een tweede kans'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 03:17

Uiteraard kun je zo een zaken 'grootschaliger zien' maar het vergelijk met dieren redden vs eten valt wel enigszins in dezelfde categorie imo. Ik snap ieg de opmerking die ts maakt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:23

nee hoor niet ieder dier verdiend een tweede of volgende kans. Werk al jaren in de dierenopvang en ik kan zeggen dat ik blij ben dat we sommige dieren besluiten niet meer te herplaatsen. Je kan een hond die bijv. agressief is naar andere honden best plaatsen als men weet waar men aan begint en hier volledig voor gaat. Echter je kan een hond die dwars door een raam heen komt (letterlijk he en ja dat gebeurd!) om een hond te grijpen die op straat langs komt niet meer herplaatsen. Zo zijn er heel veel situaties en dingen. Gelukkig komen we ze zeldzaam tegen en zeer groot merendeel van de honden kan wel herplaatst worden al dan niet met kleine of grotere problemen en al dan niet direct of met maanden training. Echter je moet reeel blijven in het 'elk dier verdiend (een tweede) kans'

En ja ik ben krom een hond en kat hebben meer rechten bij mij dat een koe, schaap of varken. Dat wil niet zeggen dat ik het goed vind dat ze in bizarre omstandigheden leven en dood gaan. Het wel wil zeggen dat als ze een goed leven hebben ik best vind dat ze ergens in dat leven dood gemaakt worden en op mijn bord leven. Ik heb daar namelijk een heel ander beeld bij dan bij een hond of kat. Sorry maar dat is zo. Met mieren en muggen heb ik niets die help ik zelf wel een handje. Konijnen moet men van mij vanaf blijven en vossen vind ik prachtige dieren maar niet teveel a.u.b. in ons landje.......

Ik snap niet dat Chinezen hond willen eten. Echter als die honden een heel goed leven hebben (ik weet dat het niet zo is) voordien waarom niet? Moeten hun weten maar ik blijf daar weg!!!!!!!!!

Er zullen zat mensen anders over denken maar vandaar dat we ook zoveel dieren en mensen hebben denk ik dan maar weer ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:37

Ik ben het met Bambolina eens: het is hypocriet, maar het is ook heel moeilijk om het als mens helemaal perfect te doen.
Ik ben het ook met ts eens dat het bij sommige mensen nergens meer op slaat, daar slaat de hypocrisie wel erg ver door.
Doe zo goed je kan, wees je bewust van waar je mee bezig ben. Maak weloverwogen beslissingen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:39

Eigenlijk is je standpunt tweeledig:

Enerzijds zeg je: het is hypocriet om aan de ene kant een zielig dier te redden en aan de andere kant een zielig dier uit de bio-industrie op te eten.

Anderzijds zeg je: het heeft geen zin om die dieren uit Roemenië etc. überhaupt te redden, er zitten hier genoeg dieren die hulp nodig hebben.

Met het eerste standpunt ben ik het eens. Het tweede is lastig. Die dieren moeten in elk geval niet HIERHEEN gehaald worden, maar je ze de rug toekeren kan ook niet. Er moet daar gewerkt worden aan een structurele oplossing. Massaal castreren/steriliseren van de dieren. Informatie aan de mensen. Voorlichtingen op scholen etc. Anders is het dweilen met de kraan open.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:12

Structureel hierheen halen heeft geen zin. Maar als je er één redt voordat ie met brandende benzine of met zoutzuur wordt overgoten. .. tja als ik daar zou zijn zou ik dan toch zo'n dier redden, ook al is het dweilen met de kraan open. Daarbij ben ik het overigens met je eens dat begeleiding en voorlichting daar noodzakelijk is om structurele veranderingen teweeg te brengen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:17

Ja Nikass dat snap ik, maar organisaties die daar structureel zielige honden van de straat halen en naar nederland vervoeren, maar verder niks aan de omstandigheden daar doen, vind ik echt nutteloos. Ik ben bijvoorbeeld veel meer fan van de aanpak van Brooke, want hoe graag ik zo'n zielig paard hierheen zou willen halen (buiten dat het onbetaalbaar is), je lost daarmee niks op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:24

Kan niet zeggen dat dieren niet hierheen gesleept mogen worden, want ik heb zelf een wrak uit Turkije (en het was ook echt een wrak toen hij naar NL kwam). Wel een heel lief wrak waar we heel blij mee zijn. Is van een stichting die daar ter plekke zelf het meeste werk doet om de dieren te helpen. Dus idd voorlichting aan de mensen, sterilisatie en castratie, informatie geven aan toeristen etc. Maar er komen ook honden deze kant op. Een beetje een compromis dus. Wij waren zelf op dat moment helemaal niet op zoek naar een hond, maar deze hond heeft ons gevonden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:25

Waar het vooral mis gaat is het 'ieder dier verdient een tweede kans' bij de dieren die lijden: paarden met ongeneeslijke kreupelheid die tóch als grasmaaier (liefst gratis bij iemand anders op de wei) moeten doorleven, want ja, hij kijkt nog zo vrolijk uit z'n oogjes. Vogels die uit de bek van de kat worden gered. Hou toch op, schei toch uit. Had die kat het beest laten afmaken en opvreten, dat is de natuur. Of laat je kat niet los als je daar niet tegen kunt. Zo'n beest gaat toch dood, en lijdt een stuk langer als je er zelf mee gaat prutsen.

Maar ook: oude paarden die misschien nog wel pijnvrij zijn, maar waar geen geld (meer) voor is, en die dan weggegeven worden met alle ellende van dien. Paarden met echt moeilijke karakters, die op dit moment niet te verkopen zijn (en misschien wel nooit): ja, er zíjn ook echt verknipte paarden... Honden die onbetrouwbaar zijn, om welke reden dan ook. Die hebben dan nu wel geen pijn (hoewel. weet je dat zeker bij dat verknipte paard en die onbetrouwbare hond?), maar als je er mee gaat leuren is de kans op lijden wél groot.

Daar slaat de meter gewoon door: soms is dood beter. Punt uit. Oók voor dat oude manegepaard dat niet meer mee kan in de lessen, al dan niet door vage kreupelheden. Ga er niet mee leuren. En gelukkig doen verstandige ondernemers dat niet, en zeggen met een smoesje tegen hun klanten dat het paard naar een prachtig plekje ergens aan de andere kant van het land is verkocht. Nee, aan wie kan hij niet zeggen... Ook voor dat paard dat uit het niets explodeert (waar soms na lang zoeken idd iets gevonden wordt, maar soms ook niet). Ook voor die hond die kinderen grijpt, of katten, of andere honden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:26

Idd Ibbel :j wij hebben ook een heel nuchtere kijk daarop. Je verantwoordelijkheid als eigenaar nemen is ook juist die moeilijke beslissing durven nemen om je dier een waardig einde te geven.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:31

Hmmm, 2 van mijn honden zijn herplaatsers. Beide hebben ze een volwassen persoon gebeten.
En ja, deze twee honden verdiende een tweede kans. Ze hebben deze tweede kans gekregen en dat gaat helemaal prima.
1 Heb ik nu bijna 6 jaar en is een hele stabiele hond geworden waar niks meer mis mee is.
De tweede is hier nu 6 weken en die is ook aardig aan het opknappen.

Beide honden hebben iemand gebeten en in beide gevallen is dit absoluut niet de fout geweest van de hond. Maar juist van de mens.
Verkeerde opvoeding.

Het heeft allemaal te maken met onkunde van de mens.

Dus nee, ik ben het er niet mee eens. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:44

Honden die rucksichtslos alles grijpen wat hun voor de bek komt is nog wel wat anders dan een hond die een keer door een misverstand iemand bijt.
Ik ken ook een oud manegepaard dat weggegeven is aan iemand die er al jaren veel plezier aan heeft. Die luistert ook goed naar wat het paard kan en niet kan. Neemt niet weg dat ik blijf vinden dat je niet moet leuren met oude paarden die aan het eind van hun carriere zijn. De kans dat zo'n dier nog (een tijd) gezond en gelukkig blijft is niet zo groot, en de kans dat zo'n dier een lijdensweg tegemoet gaat is wél heel groot. Die afweging wordt te weinig gemaakt.

Heel af en toe gaat het goed. Maar veel te vaak gaat het fout. En dat is het punt wat hier bediscussieerd wordt: er wordt teveel doorgeprutst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:58

Hangt van een paar dingen af, is het voor de hond prettig om herplaatst te worden? Dus geen hond van 10 die zijn hele leven buiten heeft geleefd en nog nooit een huis van de binnenkant gezien heeft nog aan een druk huishouden laten wennen bijvoorbeeld.
En zit er een risico in dat het echt fout gaat? Dat er dus een gevaar is dat hij bijvoorbeeld een kind grijpt, dan zou ik het ook niet doen.

Is de hond betrouwbaar maar heeft hij wat issues, geen probleem.
Mijn witte herder kwam toen hij ruim 7 was, met behoorlijke verlatingsangst en buiten was hij ontzettend onzeker en ook daar angstig (5 meter voor me uit lopen, wachten tot ik bij hem was en dan weer 5 meter voor me uit enz) dat heeft me tijd en moeite gekost maar het was een geweldige hond en ik heb echt een hele hechte band met hem gekregen, hij kon later lekker los lopen en hond zijn, ik sportte met hem en hij heeft echt nog genoten van zijn laatste tijd en ik heb heel veel van hem geleerd wat betreft gedrag.
Ik zou dan ook sneller kiezen voor een herplaatser dan een pup, maar kijk wel of het 'veilig' is en of ik de hond er zelf ook een plezier mee doe.

Edit: dat is geen redden maar een keuze, de één heeft liever een pup, de ander gaat voor een oudere hond.

Alles redden kan niet, dat moeten we ook niet willen, bij een deel van de mensen die nu Roemenen hier halen zal het ook zo zijn dat ze graag willen horen hoe geweldig ze zijn dat ze de honden redden, terwijl er hier in de omgeving (Duitsland en België ook) ook genoeg honden zitten met een handicap of een aandoening (waar ze met medicijnen nog prima mee kunnen functioneren) die nog een plekje zoeken, maar die zijn niet zielig genoeg.
Wat is er nou zieliger? Een gehandicapt hondje die van de straat gered is en 'dood had kunnen zijn' door het bloedbad dat de hondenvangers aanrichten, of een hondje uit Nederland die een handicap heeft en 'gewoon' nog zat te wachten op de juiste mensen.. De grootste veer krijg je met het eerste hondje natuurlijk..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:44

En ik heb dan weer in mijn omgeving meegemaakt dat een dier dood moest omdat de eigenaar er niet mee om kon gaan, en van mening was dat als zij er niet mee om kon gaan, niemand dat kon. Dier was compleet gezond en maakte gebruik van de vrijheid die hem gegeven werd. Een dergelijk dier hoeft van mij dan toch echt niet meteen dood, ook al is er voor die tijd iets gebeurd en heeft het dier een stempel gekregen.

Als een dier serieus ziek is, en "redden" alleen maar verlengen van lijden is, dan ga ik helemaal met TS mee. Maar als ik dan weer eens een filmpje van een uitgehongerde of zwaar verwaarloosde hond in westerse landen (dus ik heb het niet over Roemenie) op internetfilmpjes langs zie komen die met voer en een beetje TLC er weer bovenop kan komen, dan hoeft zo'n dier van mij echt niet meteen dood.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:47

Zag op FB een filmpje van een varkentje met alleen 2 voorpootjes.
Beestje kon daar mee lopen, maar het was te triest voor woorden om te zien.
Zetten ze ook nog "Amazing" als bijschrift..... ;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:49

Zo heeft er ook een filmpje van een boxer pup met alleen twee voorpoten op FB gestaan, en daar is ook een hele discussie over geweest. Dier was vrolijk, wist niet beter, maar de meningen of het dier het verdiende om in leven te blijven of meteen maar afgespoten had moeten worden waren hier op Bokt ook te lezen.

[BB] Boxer pup zonder achterpoten

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:57

Volledig mee eens. Niet ieder dier is levend beter af, en die stichtingen zijn niet allen even nobel. En dan druk ik me nog zachtjes uit. De prijs van een zielig straathondje is driedubbel, en er zijn mensen die daar gewoon een ontzettend goede handel in hebben.
Met betrekking tot paarden ben ik het eens met Ibbel. Niet elk paard is beter af in het zgn marktplaatscircuit. Het kan Heel goed gaan maar ook een lijdensweg zijn..
Of je dieren eet uit de bio industrie eet is een keus, je kunt er ook voor kiezen om een dier te eten met een goed leven achter de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:07

Cassidy schreef:
Zo heeft er ook een filmpje van een boxer pup met alleen twee voorpoten op FB gestaan, en daar is ook een hele discussie over geweest. Dier was vrolijk, wist niet beter, maar de meningen of het dier het verdiende om in leven te blijven of meteen maar afgespoten had moeten worden waren hier op Bokt ook te lezen.

[BB] Boxer pup zonder achterpoten

Beestje had al genoeg ellende meegemaakt, ook moet je kijken naar wat het met de rug doet als de hond zo loopt, als hij op 2 voorpoten loopt word de druk niet over de hele rug verdeeld en de houding is ook niet goed voor de rug.

Wat betreft het wel of niet kunnen herplaatsen door bijvoorbeeld een eigenaar die denkt ik kan niet met hem omgaan dus de hond of het paard of de kat is niet 'goed', vind ik dat het dier beoordeeld moet worden door mensen die er verstand van hebben en die niet denken oh een stafford? Nou dan zal hij wel.. Of een labrador? Dan zal hij.. Objectief kijken of het dier een eerlijke kans op herplaatsing heeft en of dit veilig en prettig is voor zowel het dier als de mensen waar hij geplaatst kan worden.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:19

Ik krijg wel steeds meer het idee dat mensen kicken op het hebben van een zielig diertje, dat een hoop ellende heeft meegemaakt. Ik neem tweedehands dieren omdat ik vind dat er al meer dan genoeg dieren op de wereld zijn. Niet omdat ik graag zielige dieren wil redden.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:23

TurdusMerula schreef:
Ik kan me helemaal vinden in jouw post... Ik denk dat het regelmatig gebeurd dat dieren dood beter af zijn dan 'tijdens of na het redden'. Voor een dier ben je met afmaken niet te vroeg maar kun je wel te laat zijn...

Ik weet echt niet of ik zo stoer zou zijn als het om mijn eigen beesten gaat :o maar met mijn hoofd kan ik er helemaal bij. :)
Ongezonde dieren redden in het buitenland, terwijl er hier veel gezonde dieren in het asiel zitten bv, vind ik helemaal niet logisch. Net als ongezonde paarden redden...
Soms heb ik zelfs het idee dat er een soort 'groepsdruk' ligt op dieren 'redden' of stichtingen die dat claimen te doen, promoten...

Overigens ben ik vegetarier en ga bewust om met dierlijke producten. :))

En hier sluit ik mij 100% bij aan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:24

@ Nimfee, als jij een tweedehands dier gaat kiezen, kies jij dan een dier met een handicap of die niet zo mooi is door littekens of geamputeerde benen, of laat je die zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:00

Cassidy schreef:
@ Nimfee, als jij een tweedehands dier gaat kiezen, kies jij dan een dier met een handicap of die niet zo mooi is door littekens of geamputeerde benen, of laat je die zitten?

Vraag is niet voor mij maar zo zwart wit is het niet, is het dier met een handicap qua karakter precies wat je zoekt dan is het mooi als je daar doorheen kan kijken, kijk je eerst naar de handicap en dan verder dan ben je fout bezig wat mij betreft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:09

dees_daan schreef:
Cassidy schreef:

Vraag is niet voor mij maar zo zwart wit is het niet, is het dier met een handicap qua karakter precies wat je zoekt dan is het mooi als je daar doorheen kan kijken, kijk je eerst naar de handicap en dan verder dan ben je fout bezig wat mij betreft.

Het is ook niet zo zwart wit als jij het stelt. Als het dier door die handicap niet geschikt is voor je, dan kan het karakter zo enorm fijn zijn, maar je moet er wel mee omgaan. Ik zal geen hond met een handicap nemen, omdat ik intensief wil sporten. Ook al zal het voor de rest vreselijk goed passen. Het is niet alleen uiterlijk en karakter wat moet klikken, ook de beperkingen van de handicap hebben een invloed.

Ik vind niet dat ieder dier een tweede kans verdiend. Ik ben het dus met je eens, Kuggur.