Ervaring gevraagd met Frans Hangoordame

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Ervaring gevraagd met Frans Hangoordame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 13:01

Mijn dwergkonijntje heeft gisteren in de opvang love at first site gehad met een schitterende blauwe Franse Hangoordame. Heerlijk gezicht, net of je een Belgisch trekpaard bij een Shetlander zet, en ze vinden elkaar helemaal geweldig, dus hoop dat ze hun oude dag (ons konijntje is 10, haar leeftijd is onbekend maar wel ouder) heerlijk samen kunnen slijten.

Over een uurtje ga ik met haar naar de da en wordt ze volledig nagekeken, ze eet moeilijk/weinig, weegt ook te weinig, haar botjes kan ik voelen maar ze is an sich wel levendig dus mss iets aan de tandjes ofzo. Nu heb ik met dit grotere slag konijn eigenlijk geen ervaring, is er veel verschil met een Hollandertje/Pooltje?

Ik ga uiteraard ook qua voer aan de da vragen wat ik t beste kan geven zodat ze makkelijker aan gaat komen, ze heeft nu iets van Beaphar meegekregen maar eet daar niet echt van, groenvoer (paprika en wat alfalfa) ging er wel in evenals kleine schijfjes wortel, maar tips en tricks zijn zéér welkom!

benangelique

Re: Ervaring gevraagd met Frans Hangoordame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:16

science selective is kwalitatief zeer goed voer voor je nijn. ook voor je pooltje. Verder is mijn ervaring dat die grote lobbessen wat rustiger zijn dan de kleintjes, maar dat zal vast ook konijn-afhankelijk zijn.
is haar gebit niet gecontroleerd op de opvang?

veel plezier met je nieuwe huisgenoot iig!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:22

Allereerst veel plezier met je nieuw konijn!
Verder zijn ze eigenlijk hetzelfde als kleine konijnen, gewoon een beetje groter (en soms ook lomper :+ ).
Dat ze rustiger zijn is echt konijn-afhankelijk, zo is mijn franse hangoor de meest actieve en nieuwsgierige van de hele hoop. Dat konijn is niet moe te krijgen :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 17:41

Dank jullie wel! Ik heb idd sciense selective meegekregen, en ze Moet echt gaan eten. Ik ben haar nu aan het dwangdrinken, elk uur 0.75 (zeg ik dat goed?) aan water. Is geen probleem, laat ze gewoon toe al begint ze nu iets spatjes te krijgen. :D Haar gebit was redelijk volgens de da, moest geen problemen geven wbt eten. Haar oogjes zitten dicht maar niet ontstoken meer heel droog, en ze heeft wat exceem onder haar kin, maar de da vond dat van minder belang nu dan dat ze moet eten. Dus ik ga straks een pijnstiller geven (ze zit nu ook apart om te kijken of ze drinkt en/of eet) om te kijken of dat scheelt, en zo niet moet ik morgen om crisis care oid. Ze weeg nét iets meer dan 3 kilo dus er mag zeer zeker nog wat bij.

Dus als er nog tips of tricks op dat gebied te geven zijn hoor ik het graag. We hebben haar al "ons vloerkleedje" gedoopt, ze is echt geweldig.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:54

Hier ook een franse hangoor dame, fantastische konijnen.
Eet ze wel hooi?
Ze moet vooral goed veel hooi eten,verder moet je even uitproberen waar ze wel gek op is.
Hard geworden brood vinden ze ook lekker.
Ik voer korrels van havens(kuni excelent ..)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:33

Critical care is dwangvoeding. Sience selective kan je ook weken, heeft hetzelfde effect maar is een stuk voordeliger

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 19:47

Ik ben haar nu ook aan t dwangvoederen. Ze had ook vandaag niks gegeten en gedronken buiten hetgeen ik aan water haar gegeven had, en ik las op inet dat ik dan beter niet te lang kon wachten ivm leververvetting ed ellende. Geen idee of het nog gaat helpen, maar idd ik had misschien beter ook de Selective kunnen weken. Naja, het zij zo. :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:49

Alles wat erin gaat is mooi. Of dat nou cc, ss of wortelpuree is. :+