Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
8nnemiek schreef:Probeer eens wat verse ananas te voeren. Dat helpt heel erg goed tegen verstoppingen en kan verder geen kwaad als er niets mis is.
Verder niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan als je het niet vertrouwt. Konijnen kunnen ontzettend snel omslaan, en als de darmen 24 uur stil liggen dan krijgt ook de DA ze niet of met veel moeite weer op gang.
Verder eten konijnen vaak hun keutels als ze te weinig voedingstoffen binnen krijgen, dus misschien kan dat het verklaren?
Als je de brokjes weekt met een lekkere thee, wil ze het dan niet eten?
Mioux schreef:ananas hoor ik ook wel eens vaker ja. Zowiezo even controleren kwa huid of die uit droogt. Dus even bij de nek of rug optillen en moet gelijk terug schieten zonder vertraging. Misschien kwa eten dat ze last heeft met haar tanden? Beste is even dit te laten controleren. Vaak op oudere leeftijd krijgen ze tandproblemen en gaat t eten van hardere dingen niet zo goed ivm pijn of haken.
Rowdine schreef:Oke, dan ga ik haar inpakken en op naar de dierenarts! Omdat ze nog groenvoer eet wist ik het niet zeker, maar bedankt voor het advies!
Linea schreef:Hopelijk komt ze er snel weer bovenop! Groene bladgroente als andijvie doet het hier altijd goed met zieke konijnen, verwen haar maar lekker. Kleine kanttekening: kiezen kan je nooit goed zonder narcose checken, mocht het nou niet beteren is dat wel iets dat de dierenarts alsnog kan doen.

Rowdine schreef:Tanden waren oke! Waarschijnlijk gasvorming/verstopping.
Ze heeft nu pijnstillers etc gekregen en ik heb een middel meegekregen waardoor haar darmen weer moeten gaan werken. Even een aantal dagen dwangvoeren en dan moet het oke zijn.
Ik voer hooi en van die staafjes. Geen gemengd voer.
Faniek schreef:Goed dat je naar de dierenarts bent gegaan, mogelijk ben je er nu mooi vlot bij.
Ik raad in dit soort gevallen aan om ze even op handdoeken te zetten dan zie je wat de ontlasting doet, maar als ze niet geholpen is ook wat de urine doet van een dame op leeftijd, daar mag bijv. geen bloed in zitten.

Natuurlijk dan wel licht gekleurde handdoeken