Konijnenvraag!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijnenvraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:01

Mijn konijn is bijna 8 jaar oud, en het is een hele dame.
Ze heeft al eens eerder last van haar darmen gehad, wat soms resulteerde in helemaal niet eten en dus dwangvoeding.

Op dit moment eet ze eigenlijk geen korrels maar wel wat hooi. Groenvoer gaat er goed in.
Ze drinkt (denk ik) minimaal, maar het groenvoor maak ik wat nattig zodat ze toch genoeg vocht binnen krijgt.

Vandaag heeft ze een klein plasje gedaan zag ik, maar ze keutelt zo goed als niet. Ik vond een aantal verdwaalde keutels in der hok, maar het is een stuk minder dan normaal.

Kan ik het beste naar de dierenarts gaan, of zal ik het even afwachten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:04

Probeer eens wat verse ananas te voeren. Dat helpt heel erg goed tegen verstoppingen en kan verder geen kwaad als er niets mis is.
Verder niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan als je het niet vertrouwt. Konijnen kunnen ontzettend snel omslaan, en als de darmen 24 uur stil liggen dan krijgt ook de DA ze niet of met veel moeite weer op gang.
Verder eten konijnen vaak hun keutels als ze te weinig voedingstoffen binnen krijgen, dus misschien kan dat het verklaren?
Als je de brokjes weekt met een lekkere thee, wil ze het dan niet eten?

Mioux

Re: Konijnenvraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:09

ananas hoor ik ook wel eens vaker ja. Zowiezo even controleren kwa huid of die uit droogt. Dus even bij de nek of rug optillen en moet gelijk terug schieten zonder vertraging. Misschien kwa eten dat ze last heeft met haar tanden? Beste is even dit te laten controleren. Vaak op oudere leeftijd krijgen ze tandproblemen en gaat t eten van hardere dingen niet zo goed ivm pijn of haken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:17

8nnemiek schreef:
Probeer eens wat verse ananas te voeren. Dat helpt heel erg goed tegen verstoppingen en kan verder geen kwaad als er niets mis is.
Verder niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan als je het niet vertrouwt. Konijnen kunnen ontzettend snel omslaan, en als de darmen 24 uur stil liggen dan krijgt ook de DA ze niet of met veel moeite weer op gang.
Verder eten konijnen vaak hun keutels als ze te weinig voedingstoffen binnen krijgen, dus misschien kan dat het verklaren?
Als je de brokjes weekt met een lekkere thee, wil ze het dan niet eten?

Ananas heb ik niet in huis, maar kan zo eens naar de supermarkt gaan.
Ze eet haar keutels normaal slechts sporadisch, en in haar dieet is niets veranderd.
Kan ik brokjes gewoon in een willekeurige thee weken? Daar heb ik nog nooit van gehoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:17

Mioux schreef:
ananas hoor ik ook wel eens vaker ja. Zowiezo even controleren kwa huid of die uit droogt. Dus even bij de nek of rug optillen en moet gelijk terug schieten zonder vertraging. Misschien kwa eten dat ze last heeft met haar tanden? Beste is even dit te laten controleren. Vaak op oudere leeftijd krijgen ze tandproblemen en gaat t eten van hardere dingen niet zo goed ivm pijn of haken.

Ze is niet uitgedroogd.
Verder kan ik het me niet voorstellen dat ze tandproblemen heeft, maar het is wel goed om het weer eens te laten controleren door de dierenarts.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:19

Thee hoor ik juist veel bij diarree ?

Tandproblemen kunnen soms achterin zitten wat lastig te zien is, zowiezo laten controleren is nooit fout

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:21

Ik zou als ik jou was wel naar de dierenarts gaan nu. Misschien is het een beginnende verstopping en met konijnen weet je het nooit. Ik zou de brokjes niet geven voor de zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:22

Oke, dan ga ik haar inpakken en op naar de dierenarts! Omdat ze nog groenvoer eet wist ik het niet zeker, maar bedankt voor het advies!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:24

Goed dat je naar de dA gaat! Ik zou zeker naar de dierenarts gaan en de kiezen laten controleren. Ze heeft wel de leeftijd om haakjes te ontwikkelen. Brokjes laten ze dan sneller liggen als groenvoer. De brokjes kan weken in warm water en dan fijnprakken. Veel konijnen met haakjes (maar niet alle!) zijn hier zo blij mee dat ze hier graag gebruik van maken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:28

Rowdine schreef:
Oke, dan ga ik haar inpakken en op naar de dierenarts! Omdat ze nog groenvoer eet wist ik het niet zeker, maar bedankt voor het advies!

Soms duurt het best lang voor ze stoppen met eten, ookal hebben ze een verstopping en/of gas. Ze hebben dan gewoon nog geen pijn bijvoorbeeld.
Hopelijk tref je een kk dierenarts of eentje die er veel kennis over heeft. Sommige dierenartsen doen alsnog zo makkelijk over konijnen die niet eten of keutelen. Alsof het honden zijn :+

Succes!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:15

Meteen naar de dierenarts inderdaad, bij verstoppingen moet je echt direct handelen. Laat ook meteen de tanden en kiezen controleren, misschien dat je konijn haken heeft.

Wat voer je je konijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:57

Tanden waren oke! Waarschijnlijk gasvorming/verstopping.
Ze heeft nu pijnstillers etc gekregen en ik heb een middel meegekregen waardoor haar darmen weer moeten gaan werken. Even een aantal dagen dwangvoeren en dan moet het oke zijn.

Ik voer hooi en van die staafjes. Geen gemengd voer.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:27

Hopelijk komt ze er snel weer bovenop! Groene bladgroente als andijvie doet het hier altijd goed met zieke konijnen, verwen haar maar lekker. Kleine kanttekening: kiezen kan je nooit goed zonder narcose checken, mocht het nou niet beteren is dat wel iets dat de dierenarts alsnog kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:49

Linea schreef:
Hopelijk komt ze er snel weer bovenop! Groene bladgroente als andijvie doet het hier altijd goed met zieke konijnen, verwen haar maar lekker. Kleine kanttekening: kiezen kan je nooit goed zonder narcose checken, mocht het nou niet beteren is dat wel iets dat de dierenarts alsnog kan doen.

Klopt, dat zei de dierenarts idd.
Voor zover ze kon zien zag het gebit er goed uit. Mochten de klachten aanhouden dan zal er idd onder narcose moeten worden gekeken. Ben zelf niet zo dol op narcose bij een 8 jarig konijn.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:06

Goed dat je naar de dierenarts bent gegaan, mogelijk ben je er nu mooi vlot bij.
Ik raad in dit soort gevallen aan om ze even op handdoeken te zetten dan zie je wat de ontlasting doet, maar als ze niet geholpen is ook wat de urine doet van een dame op leeftijd, daar mag bijv. geen bloed in zitten.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:11

Goed dat je naar de da bent gegaan! Mijn konijn is er net weer bovenop! in de gaten houden, succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:13

Rowdine schreef:
Tanden waren oke! Waarschijnlijk gasvorming/verstopping.
Ze heeft nu pijnstillers etc gekregen en ik heb een middel meegekregen waardoor haar darmen weer moeten gaan werken. Even een aantal dagen dwangvoeren en dan moet het oke zijn.

Ik voer hooi en van die staafjes. Geen gemengd voer.

Zal vast goed komen! Goed in de gaten houden of ze goed keutelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:15

Faniek schreef:
Goed dat je naar de dierenarts bent gegaan, mogelijk ben je er nu mooi vlot bij.
Ik raad in dit soort gevallen aan om ze even op handdoeken te zetten dan zie je wat de ontlasting doet, maar als ze niet geholpen is ook wat de urine doet van een dame op leeftijd, daar mag bijv. geen bloed in zitten.

Ik heb gisteren meteen het hok verschoond om te zien hoe de urine eruit ziet en hoeveel ontlasting ze heeft. Ze heeft zaagsel in haar hok, dus dat is prima te zien! Handdoeken blijft ze aan bijten.
Bedankt voor de tip!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:30

Vaak wil bloed uit de urine in zaagsel nog wel is verkleuren naar wat anders of gewoon oplossen. Ik zou je echt adviseren even op handdoeken een dagje te houden :) Natuurlijk dan wel licht gekleurde handdoeken :))

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:04

goed dat je naar de DA bent gegaan, die beestje zijn wat dat betreft zo kwetsbaar!
Wat Faniek zegt doe ik in dit soort gevallen ook, even een lichte handdoek erin.
Ik geef je gelijk dat je een konijn van 8 niet onder narcose wilt brengen, ben zo en zo geen fan van narcose.

succes er maar mee, hoop dat ze snel weer de 'oude' is :)