Help! Mijn hond steelt eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Help! Mijn hond steelt eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 10:58

Na haar sokken obsessie heeft mijn Berner nu een obsessie voor eten jatten. Het begint behoorlijk irritant te worden, daar ze gisteren in een onbewaakt ogenblik mijn kippenbout van mijn bord heeft gejat en in 1 keer heeft doorgeslikt. -O-

Gelijk dierenarts gebeld natuurlijk maar die kon er ook niets aan doen. Goed in de gaten houden en als ze anders dan anders doet gelijk bellen.

Nu ben ik er vannacht dus uit geweest om te kijken of alles goed was met haar, kom ik in de schuur, ligt ze op bed met een verscheurde (lege) zak hondenkoekjes en een tweede (nog) volle zak naast haar. Ze weet ook donders goed dat wat ze doet niet mag.. maar toch doet ze het. De zak had ik expres al hoog op een plank gelegd, dus hoe ze er bij komt? Geen idee.

Hoe krijg ik haar hier vanaf?
Ten eerste is het zwaar irritant en ten tweede ook nog gevaarlijk.

De laatste tijd wil ze trouwens haar brokken ook niet goed meer eten.. Ik voer haar Dog Lovers Gold maar naar mijn idee vindt ze het niet meer lekker? Nu geef ik haar een half uurtje de tijd.. niet op? Jammer dan. Dan krijgt ze de volgende maaltijd weer een kans. Ik vroeg me af of dit er ook mee te maken kan hebben? Misschien heeft ze wel door dat er nog veel lekkerdere dingen bestaan dan brokken? :+

Kortom.. Hoe leer ik haar dit af? Ze doet het dus alleen als ik er niet bij ben. Ik kan haar dus niet corrigeren op het moment zelf. (Laatst al geprobeerd toen ze kaas van het aanrecht probeerde te stelen. Ben om het hoekje gaan staan maar daar trapte ze niet in.. :+ )

Kuggur

Re: Help! Mijn hond steelt eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:01

Je hond afleren eten te pakken dat veel lekkerder is dan zijn brokken, en onbewaakt ter beschikking staat?
Vergeet het maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:03

wij hebben ook zo'n hond. Verzot op kattenvoer - wat dus 9/10 keer op de grond staat, en ook pannen zijn niet veilig! De deurklink naar de keuken toe is omhoog gezet, zodat wanneer we weg zijn die deur dicht gaat en ze alleen de kamer en slaapkamer in kan. Je kunt het bijna niet afleren, dus moet je er iets opgaan verzinnen.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 11:03

Dat moet toch gewoon af te leren zijn lijkt mij? Onze vorige hond dacht er niet eens aan om zoiets te doen.. Als iets bijvoorbeeld op het aanrecht staat, vind ik dat de hond er af moet blijven. Nu alleen nog even uitvinden hoe. :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:04

Heel simpel: zorgen dat zij nergens bij kan.
Dit is de kat op het spek binden :))

En die brokken kun je toch gewoon de hele dag laten staan ?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:04

Je kan een hond niet afleren om eten te pakken, ook al corrigeer je op het juiste moment. Leg maar eens een stuk kip in de tuin, verstopt. Zodra hij dat gegeten heeft zal hij daar áltijd blijven zoeken voor de zekerheid.

Je moet gewoon zorgen dat hij er niet bij komt, in een gesloten kast die hij niet open krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:05

onze hond heeft geen stop-knop helaas.. dus ik volg voor dè gouden tip!

Solleke_Noah

Denk gewoon alles hoog en wegzetten, als je haar niet kan betrappen dan is het moeilijk af te leren.

Eén van onze honden had dit ook, kwam uit het asiel na inbeslagname (verwaarlozing) en had zichzelf in leven gehouden door eten te stelen. Dat hebben we geweten :P Je leert snel genoeg alles hoog en achter slot en grendel wegzetten. Onze hond was ook een grote maat, dus hij kon echt overal bij.

betadine

Kuggur schreef:
Je hond afleren eten te pakken dat veel lekkerder is dan zijn brokken, en onbewaakt ter beschikking staat?
Vergeet het maar.

Ben ik mee eens.
Mijn hond was ook een verschrikkelijke jatter. Dit is wel verbeterd sinds hij vlees krijgt. Hij at ook maar moeilijk zijn brokken en was dus steeds hongerig.

Eten beter opruimen is de enige oplossing vrees ik. Je hebt nog geluk dat hij uit je bord jat. Mijne krijgt de vriezer en de oven open :')

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 11:06

betadine schreef:
Eten beter opruimen is de enige oplossing vrees ik. Je hebt nog geluk dat hij uit je bord jat. Mijne krijgt de vriezer en de oven open :')

:') :')

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:07

Hier drie katten en daarmee uiteraard hetzelfde probleem. Het is gewoon iets waarin je even moet omschakelen, gewoon nooit eten onbewaakt neerzetten, even naar de wc en weg is het. Zakken voer staan in de trapkast, anders krabben ze die kapot, eten in de (koel)kast of op een plek waar ze echt niet komen (voor zo lang dat duurt..). Hier hebben we een spuitbus met perslucht met bewegingssensor op het aanrecht staan, dan hebben ze minder behoefte om er 20 keer per dag overheen te lopen (eten of geen eten, ik hoef geen katten op m'n aanrecht).

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:08

Alles achter slot en grendel leggen en zeker niet binnen bereik van de hond.
En misschien eens andere brok proberen of vlees tussen mengen om haar wat meer tevreden te houden :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:08

Een bord met daarop een boterham met dik sambal er op, 1 keer jatten daar na nooit meer.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:15

Hier ook een hond die de deur naar de opbergruimte open krijgt en de oven...

Douchen terwijl iets in de oven staat? Onmogelijk.
Op de deur van de opbergruimte staat dan ook een heel stevig slot, het kreng krijgt alles open :')

Mijn hond is gewoon een onverzadigbaar vreetmachien.

Ik heb ermee leren leven. De hond past zich niet aan mij aan, maar ik aan haar.
Helaas, maar het zij zo :) Na 4 jaar is ons leven er naar aangepast en merken we er niks meer van.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:19

Sinds onze Ridgeback groot genoeg is om eten van het aanrecht en tafel te pakken doet ze het ook, inmiddels al 11 jaar ;)
Het is vrij routine geworden dat als we eens eten laten staan we er een deksel over zetten en altijd alles ver doorschuiven zodat ze er normaal gezien niet aankan.
Maar inderdaad, hier zijn ook al veel borden, kommetjes en ovenschotels gesneuveld. Gelukkig is ze nog best kieskeurig dus als er scherven tussenzitten eet ze het niet op! Maar rotte eieren en vervallen vlees vindt ze ook het einde!

Ze doet het ook heel subtiel als ze weet dat je rap terug bent of nog in de kamer bent. Stel je bent pizza aan het eten en er liggen nog 2 stukken pizza en 2 korstjes in je bord, je gaat drinken halen en plots zijn de korstjes weg. En dat zit ze heel onschuldig nog steeds op het zelfde plekje. :))

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:26

Die van mij steelt ook. Vooral uit de prullenbak. Daar hebben we een kilo strooizout op, krijgt ie het niet meer open. (wij zelf soms amper :'))
Hij at vroeger wel eens mijn brood op als ik naar wc ging.. Deur een keer open gelaten op een kier, toen ie sneaky daarheen liep keihard: JOY NEE!! Geroepen, was afgelopen ook... Tenminste het brood jatten als ik naar de wc of keuken ga. :')

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:30

onze hond jat echt niets ookal ligt het op neus hoogte.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:32

Ik heb zelf geen hond maar wel is op 1 gepast en ik ken er nog een paar.

Allemaal zijn het jatters. Ik zou er niet mee kunnen leven :+ het haalde het bloed al onder mn nagels vandaan toen ik er een week op pastte.

Onze katten hadden het in het begin heel erg, ook ontzettend bedelen (zo ook de honden). Dit hebben we de kop in gedrukt door echt nooit meer iets van onze borden te geven. Ze krijgen hun brokken en natvoer in hun bakjes en andere evt dingen maar nooit direct uit onze handen of van onze houden.

Het is inderdaad heel vervelend en irritant gedrag, maar lijkt ook typisch hond te zijn. Een reden voor mij om er nooit 1 te nemen :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:34

Inderdaad doen alsof je weg gaat, maar om een hoekje blijven staan en hond de schrik van zijn leven geven als 'ie naar het eten toe gaat :') Eventueel paar keer herhalen, wie weet neemt het af. Lastig hoor. Wij hebben onze hond als puppy één keer betrapt op het pakken van een eierkoek, toen heeft ze zo op d'r donder gehad (of nou ja, erg gevoelig hondje :') ) dat ze alles spontaan uit d'r mond liet vallen :') Succes!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:46

Het beste is achter slot en grendel opbergen. Je kunt er anders op wachten dat het weer een keer raak is.
Bij sommige honden lukt het om ze het "stelen" af te leren, maar de meeste honden grijpen hun kans als er iets eetbaars binnen bereik ligt en met een beetje pech zit je dan met een zieke hond, dat wil je toch niet riskeren?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:50

inderdaad gewoon zorgen dat ze er niet bij kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:51

Ik heb die van mij geleerd dat hij alleen mag eten op commando. Dus ook al zet ik een 3 gangen menu voor hem neer. Hij komt er niet aan. Gaat alleen enorm veel kwijlen :') pas als ik commando geef zal hij gaan eten.

Trouwens de berner van mijn moeder vrat ook altijd sokken. Toen maar dichte wasmanden met deksel gekocht.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:55

De hond van mijn ouders meende ook een keer vlees van tafel te moeten pikken. Nu was dat vlees met pepers... Ze heeft het nooit weer gedaan. Dus toen ons hondje via de stoel het eten van tafel pikte heb ik wat peper op plakje vlees gestrooid en neergelegd. Ook die heeft het niet weer gedaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:33

Gea99 schreef:
De hond van mijn ouders meende ook een keer vlees van tafel te moeten pikken. Nu was dat vlees met pepers... Ze heeft het nooit weer gedaan. Dus toen ons hondje via de stoel het eten van tafel pikte heb ik wat peper op plakje vlees gestrooid en neergelegd. Ook die heeft het niet weer gedaan.

Tot je er één treft die sambal, wasabi en rode peper lekker vindt. :')

Tja TS, sommige honden kan je het helemaal afleren, sommige honden kan je het afleren als je erbij bent en andere leren jou om heel goed op te ruimen. Het is zo heerlijk zelfbelonend namelijk. Ik heb één hond waarbij ik al het eten op de lage salontafel kan laten staan, zelf een paar uur weggaan en bij terugkomst ligt het er nog. En ik heb er 1 die het altijd probeert. In het begin zelfs van het bord af als je dat vast had, ondertussen alleen nog maar als hij denkt dat ik het niet zie. Ze hebben allebei geleerd te wachten met eten tot ik het zeg, maar dat geldt niet voor eten wat ze willen jatten. :+ Sterker nog, buiten zullen ze niks van de grond eten, tenzij we aan het trainen zijn, maar dat is wat anders blijkbaar. Ik heb dus goed leren opruimen.

Ik zou trouwens ook mijn eigen eten niet eten als ik zo simpel aan veel lekkerdere dingen kan komen. Het simpelste en het veiligste is dus goed opruimen. Dat betekent niet alleen iets hoog neerleggen, maar het in kasten of desnoods achter slot en grendel.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:25

love_western schreef:
Ik heb die van mij geleerd dat hij alleen mag eten op commando. Dus ook al zet ik een 3 gangen menu voor hem neer. Hij komt er niet aan. Gaat alleen enorm veel kwijlen :') pas als ik commando geef zal hij gaan eten.

Trouwens de berner van mijn moeder vrat ook altijd sokken. Toen maar dichte wasmanden met deksel gekocht.

Dat deed die van ons in princiepe ook... Maar alleen als we erbij waren :')
Als wij er bij stonden at-ie 't niet, behalve als je 'm het commando gaf. Dat zat er heel goed in. Maar zodra er niemand was, ging ze echt op rooftocht, en at alles wat ze kon vinden.
Dus tja, TS, ik zou voor leren opruimen gaan :)