twee honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

twee honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:18

Wanneer je een tweede hond erbij neemt, waar moet je dan op letten?

En ik heb al gelezen dat je heel erg rekening moet houden met de rangorde, is dit ook echt zo?
Want dan moet je dus steeds opletten dat de hogere hond wel dingen mag terwijl de lagere dat dan niet zou mogen?

geerke

Re: twee honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:21

rangorde bepalen honden zelf volgens mij.Het is verstandig om bij een dominante hond niet een andere dominante hond te nemen.
Ik heb vijf honden,soms zelfs zeven...nog nooit problemen gehad.(allemaal gevonden,herplaatsers of asielhonden)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:28

Liever niet twee teven, schijnt een grotere kans te zijn dat het niet goed gaat.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 21:30

Kuggur schreef:
Liever niet twee teven, schijnt een grotere kans te zijn dat het niet goed gaat.

Ook niet als je een puppy neemt?

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 21:32

geerke schreef:
rangorde bepalen honden zelf volgens mij.Het is verstandig om bij een dominante hond niet een andere dominante hond te nemen.
Ik heb vijf honden,soms zelfs zeven...nog nooit problemen gehad.(allemaal gevonden,herplaatsers of asielhonden)

Dus eigenlijk hoef je niet echt rekening te houden met de rangorde van de honden?
Maakt dus niet uit welke je als eerste de halsband omdoet, te eten geeft, wie het eerst begroet wordt of welke de 'beste' slaapplek heeft?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 06:10

twee teven of twee reuen geeft helemaal niet tenzij je rassen hebt zoals stafford achtigen. Echter de gemiddelde labrador en maltezer zal het een worst wezen (hier altijd alleen reuen en zet er zonder problemen andere reuen of teven bij).

Verder die rangorde zal mij een worst wezen dat zoeken ze zelf maar uit. Ik ga er niet 1 op de voorgrond dringen maar ook niet 1 achter plaatsen. Ze weten uitstekend zelf hoe ze het willen hebben. Daarnaast verschilt dit per situaties. In enge situaties mag mijn boxer alles ontdekken en voorop lopen. In bekende situaties loopt mijn lab x rottie voorop. In de tuin waakt mijn boxer enorm (in huis totaal niet) in huis waakt mijn lab x rottie enorm en in de tuin loopt hij alleen met die andere mee. Ik vind het best zo ze zoeken het maar uit als ze maar naar mij luisteren ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:00

Over wat voor ras gaat het? Dat is in deze kwestie van belang.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:18

Mizora schreef:
Over wat voor ras gaat het? Dat is in deze kwestie van belang.

Het gaat over een spaniël en daar komt waarschijnlijk een waterhond, spaniël of retriever bij

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:22

Ik denk dat je vooral moet kijken naar de hond die je nu al hebt. Wij hebben sinds een paar maanden ook een tweede hond, onze eerste hond is een heel dominant teefje. Als zij buiten andere teefjes tegenkomt is ze heel fel, een reu daarentegen vind ze vaak wel goed. Dus de keuze was voor ons snel gemaakt, het werd een reu.

Rangorde bepalen ze vrij snel zelf, zeker als er een pup bij komt zal deze onderaan komen staan. Wij hebben ze vanaf het begin gelijk behandeld, ze mogen allebei dezelfde dingen wel doen en dezelfde dingen niet doen. De eerste hond zet onze jongste af en toe best even op z'n plaats als hij te hard is met spelen of iets, ze geeft hem dan gewoon een klein snauwtje zodat hij weet dat hij dat niet mag doen. Daarna spelen ze gewoon weer gezellig verder of gaan lekker samen liggen slapen.
Laatst bijgewerkt door iEmmaaa op 04-06-14 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:23

wat ik een voorwaarde vind, is dat de eerste hond al goed luistert en de regels kent. Daar kan een tweede hond goed van leren. Ik heb zelf 4 herders in huis, allemaal teven. Ze weten dat ik "de leiding" heb, en voor de rest let ik niet echt op wie als eerste eet, riem om krijgt en zo. Dat wisselt, doe ik zoals het mij uitkomt. Maar mijn honden weten wel dat ik de regeltjes bepaal. Onze oudste hond (tevens moeder van 2 van de andere) regelt wel wat zaakjes als de jeugd wat te hard speelt of zo. Maar zij zal nooit een van de andere van de bank dirigeren omdat zij daar wilt liggen. Ze eet het snelste, maar zal nooit een ander bij de voerbak wegjagen. Heel simpel, omdat ze weet dat ik dat niet zal accepteren. Nooit ruzie tussen de dames, ook niet als de dames van vriendinnen erbij komen. Soms lopen zomaar 10 teven en 2 reuen bij elkaar, zonder problemen (en van verschillende rassen).

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:24

bedoel je een engelse springer spaniël?

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:26

Heb zelf een boomerhondje ( gecastreerde reu) en een mechelse herder en dat is een teefje.. Boomer was hier als eerste en is duidelijk de baas in huis! Dat is iets wat ze zelf bepalen. Zolang ze beide dezelfde dingen mogen en je voor beide honden dezelfde regels hebt werkt het prima!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:28

Denk dat je best reu-teef doet, teef-teef en reu-reu kan wat vaker problemen geven. Hier ging een 2de (en een 3de :P ) hond erbij nemen heel vlot, de eerste week was wat aftasten, ze hebben 1x een kleine ruzie gehad en vanaf dan was het twee handen op één buik :) Onze eerste hond was alleszins heel erg blij met een maatje. Op rangorde hebben we niet echt gelet, dat regelden ze onder elkaar.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:33

Wij hebben hier een reu en een teef.
Wij hebben vooral gekeken hoe de hond die we al hadden reageerde. We zijn wezen kijken bij een reu maar daar moest onze hond niets van weten. Daarna kwamen we bijvdeze teef en daar liep hij direct op af om te snuffelen en omgekeerd ook.
Zo hebben wij besloten dat zij het werd.
We hebben de ontmoetingen wel op neutraal terrein gedaan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:59

Hier op dit moment een reu en een teef. Teef van 8 jaar en een reu van anderhalf jaar, rangorde regelen ze helemaal zelf, ik zou zelfs zeggen zo min mogelijk mee bemoeien! Hier is een duidelijke rangorde, de teef is de baas als het op eraan komt. Maar de reu mag ontzettend veel, zo eten ze als ik niet oplet samen uit 1 bak.......Wisselen om de paar minuten van kluif, omdat die van de ander altijd lekkerder is (zonder grom, alsof het afgesproken is :D ). Ik heb ook meerdere teven zonder reu bij elkaar gehad, en 1x twee teven gehad die absoluut niet samen konden en ik ook een jaar gescheiden heb moeten houden dat was heel erg moeilijk (ene teef was 12 jaar en de andere 1 jaar toen het begon) toen de 1 jarige nog pup was konden ze goed met elkaar overweg maar zodra ze volwassener werd ging het helemaal verkeerd. Gelukkig daarna nog teven gehad die prima samen konden, maar mijn reu en teef zijn echt erg leuk samen......en kunnen niet meer zonder elkaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:10

Dat het geen problemen geeft om teef-teef of reu-reu samen te zetten als het geen staffords (of honden in dezelfde rasgroep) zijn ben ik het niet mee eens.
Ik heb nu 2 teven en 2 reuen, gaat prima maar de 2 teven hebben af en toe wel ruzie en dan kan ik ze ook echt uit elkaar halen want ze gaan door.
1 van de teven is nu uit logeren maar als die terugkomt moet ik er eerst ook even om denken want ze kijken meteen even of er ook iets duidelijk gemaakt moet worden.
De reuen hebben eigenlijk nooit problemen onderling, als dat wel zo is dan is het met 1 snauw over.
Verder gaat het goed in de roedel, dus de aanvaringen zijn echt af en toe, maar als het gebeurd dan gaat het ook meteen 'goed'
Karakter is het belangrijkste, zoek er een hond bij die haar niet overstemd, en niet drukker is dan dat zij is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:49

Rangorde maken ze zelf wel uit, voor beide honden dezelfde regels stellen, doe je dat niet krijg je juist wrijving.
De beste combi is een reu en een teef, twee reuen gaat ook vaak goed.
Gewoon kijken welke hond goed overweg kan met de hond die je al hebt, dan zit je altijd goed.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:16

Het allebelangrijkste waar je naar moet kijken is of het karakter past bij jullie EN jullie huidige hond. Een drukke spring-in-het-veld zou het niet goed doen bij een lamme tak.
Een hond die op z'n ruimte gesteld is, daar zou ik bijvoorbeeld geen Bulldog bij zetten (die het liefst OP je gaat liggen).

Hoe oud, welk ras, welk geslacht etc. de hond is is allemaal ondergeschikt aan bovenstaande.