Cavia wil niet 'los lopen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnimalFriend

Cavia wil niet 'los lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 14:30

Hallo,
Sorry voor de titel maar ik wist even niks anders :+

Als ik mijn cavia op de grond zet met de bedoeling dat ze even 'vrij' kan rondlopen, wil ze niet lopen... Dit heeft waarschijnlijk met haar verleden te maken; ze is bij de dierenweide waar ik help over het hel gegooid en daar voor waarschijnlijk ook niet erg vriendelijk behandeld :(
Maar is er een manier waar door ik haar kan leren meer zelfvertrouwen te krijgen zodat ze een beetje gaat lopen?
Groetjes!

tamary

Re: Cavia wil niet 'los lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:32

Hoeveel grip heeft ze op de ondergrond? Tegels of zeil kan gewoon te glad zijn om te durven bewegen

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:33

Verder geen verstand van cavia's.. maar misschien kun je wat lekkere dingen voor haar op de grond leggen waar ze dan heen kan lopen?

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:33

Naast de ondergrond misschien opbouwen met eerst een ren? Dat ze wel meer ruimte heeft, maar dat het nog enigzins veilig afgebakend is?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:34

Hoe lang laat je haar zitten? Misschien moet ze gewoon even wennen en alles op zich nemen, en als ze ziet dat het safe is dat ze uiteindelijk begint te lopen.
Zit ze alleen? Het is fijner om cavia's samen te houden, gezien het groepsdieren zijn.
Mogelijk geeft dit haar ook gelijk meer zelfvertrouwen als je ze lekker samen op de grond zet :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:34

Cavias vinden het sowieso eng om grote ruimtes over te steken, vaak als er obstakels staan zoals tafels, stoelen en kasten zijn zij eerder geneigd om op onderzoek te gaan

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:36

Heeft ze geen vriendje dan? En niet 24/7 de ruimte om te rennen?

Misschien is ze te bang of loopt de ondergrond niet lekker (Te glad oid)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:36

Cavia's zijn prooidieren dus als je ze op een grote open ruimte zonder schuilmogelijkheden zet zullen ze waarschijnlijk bang zijn en niet gaan lopen. Een ren met huisjes/andere schuilmogelijkheden is beter :j heb je wel een vriendinnetje voor haar?
De ondergrond is ook belangrijk inderdaad, een gladde vloer loopt niet fijn. Ik heb altijd een fleecekleed in de ren liggen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:40

Ik zet juist géén huisjes in het hok als we een nieuwe cavia hebben. Ze zullen zich hier inderdaad verschuilen en minder snel 'rustig/tam' worden (ander verhaal als je ze elke dag eruit haalt natuurlijk :)) ) Want het is natuurlijk lekker makkelijk om je te verschuilen en je niet te laten zien.
Lekker in het leeg hok, wennen ze aan alles wat ze zien en zullen sneller zelfvertrouwen krijgen, het liefst met een maatje die juist hardstikke mak is en mensaanhankelijk, ze nemen dat gedrag echt over. Later mogen ze wel een hokje, zeker als ze met meerdere bij elkaar zitten, kunnen ze ook even rust van elkaar zoeken.
Ik zeg dit uit mijn ervaringen. Dus beweer niet dat dit altijd zo is :)

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 15:06

Omdat ik haar nog niet zo lang heb ben ik nog niet aan toe gekomen een vriendje voor haar te regelen, maar ik ben er mee bezig.
Ik denk dat ik idd een soort ren voor haar ga maken!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:12

AnimalFriend schreef:
Omdat ik haar nog niet zo lang heb ben ik nog niet aan toe gekomen een vriendje voor haar te regelen, maar ik ben er mee bezig.
Ik denk dat ik idd een soort ren voor haar ga maken!

Fijn TS. Je cavia zal met een vaste ren en een vriendinnetje of gecastreert vriendje veel gelukkiger zijn! Waarschijnlijk zijn de cavia's met zijn tweeen veel zelfverzekerder en daardoor juist beter tam te maken. Dus ik zou als ik jou was gewoon actief op zoek gaan!

Babbelbrittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:16

dat ze stil blijft zitten is meer dat ze even op onderzoek gaan, waarschijnlijk moet je haar gewoon even met rust laten. Mijn cavia's hebben dat ook, als ik heel even weg ga gaan ze gewoon ergens onder zitten. in zo'n grote ruimte voelen ze zich gewoon een beetje bedreigt omdat ze nog niet weten waar ze kunnen schuilen :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:19

Aurelia schreef:
Ik zet juist géén huisjes in het hok als we een nieuwe cavia hebben. Ze zullen zich hier inderdaad verschuilen en minder snel 'rustig/tam' worden (ander verhaal als je ze elke dag eruit haalt natuurlijk :)) ) Want het is natuurlijk lekker makkelijk om je te verschuilen en je niet te laten zien.
Lekker in het leeg hok, wennen ze aan alles wat ze zien en zullen sneller zelfvertrouwen krijgen, het liefst met een maatje die juist hardstikke mak is en mensaanhankelijk, ze nemen dat gedrag echt over. Later mogen ze wel een hokje, zeker als ze met meerdere bij elkaar zitten, kunnen ze ook even rust van elkaar zoeken.

Ik heb het toch ook niet over het hok, wel over de ren :)
Hoewel ik het niet met je eens ben over geen huisjes in het hok, maargoed dat moet ieder voor zich weten. Ik weet dat er meer mensen zijn die het zo doen als jij. Hier alleen maar super tamme cavia's die altijd huisjes in het hok hebben gehad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:39

Inderdaad een stoer vriendje erbij zetten :j Cavia's lopen in een grotere ruimte vaak in een rijtje achter elkaar aan, net als eendjes :)) En ik liep vroeger voorop :') Zo had ik een hele rits cavia's achter me aan. Super grappig!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:51

Samiyah schreef:
Aurelia schreef:

Ik heb het toch ook niet over het hok, wel over de ren :)
Hoewel ik het niet met je eens ben over geen huisjes in het hok, maargoed dat moet ieder voor zich weten. Ik weet dat er meer mensen zijn die het zo doen als jij. Hier alleen maar super tamme cavia's die altijd huisjes in het hok hebben gehad.

Zelfde verhaal, zullen ze ook alleen maar in het huisje blijven zitten :P

Gezien het aantal cavia's dat wij hebben is het niet mogelijk ze allemaal elke dag eruit te halen. Ik snap dat als je je cavia er regelmatig uit haalt of even kroelt dat het dan misschien niet zo'n groot verschil maakt. Maar ik heb het gemerkt hoor, zonder huisje komen ze veel eerder naar je toe, uit je hand eten, etc.
Maar wat vooralsnog het beste heeft gewerkt, is ze bij onze big beer zetten :)) Dat beest is zo'n mensenvriend, en alle cavia's die je erbij zet worden het vanzelf ook!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:09

Ik heb 2 keer een koppel caafjes gehad, de eerste twee gingen als gekken door de woonkamer heen als we ze los lieten, inderdaad achter elkaar aan :') Was echt supergezellig :D Mijn tweede koppel bleef als twee eitjes tegen elkaar aan zitten in de woonkamer. Die wilden echt niet rennen. Nougoed, blijkbaar voelden ze zich niet prettig op de grote boze woonkamervloer :P Dus nam ik ze lekker samen op de bank, kroelen wilden ze namelijk wél :D

Ik heb dus altijd maar gedacht dat de ene caaf de andere niet is en dat sommigen er wel pret uit halen om lekker los te lopen, en anderen wat minder :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:21

Zelf geen ervaring met cavia's maar wel met andere knaagdieren die hier los mogen lopen: vaak is het bij mij toch ook een kwestie van dat ze het niet gewend zijn, en dat ze niet durven. De eerste keren laat ik ze naast het hok los, meestal blijven ze uit zichzelf in de buurt van het hok (hok=veilig) en ik ga zelf ook naast het hok zitten (dan kunnen ze ook achter/onder jou schuilen, mits ze je vertrouwen.) Meestal begint het met schichtig rondkijken en in de buurt blijven van de veilige zone, bij sommige dieren duurt dit ook langer dan bij anderen. Zodra ze het durven gaan ze door naar de eerstvolgende schuilplaats, onder de bank, onder de kast.. waar dan ook. Mijn ervaring is dat als ze het eenmaal durven om verder te kijken dan de directe omgeving bij het hok, dat ze vanzelf de rest van de kamer zullen onderzoeken. In het begin trekken ze van schuilplaats naar schuilplaats, van kast naar kast, langs de muren, etc. het is pas later als ze zich vertrouwd en veilig voelen dat ze in het midden van een kamer durven zijn. Plus, als er één schaap over het hek is... dan volgen er meer. Ze volgen elkaars voorbeeld, als er eentje is die het leuk vind om rond te huppelen dan zal een ander meer timide diertje daarvan afkijken :j

Een ren heb ik zelf geen bijzonder goede ervaringen mee, mijn dieren vonden het vervelend omdat er geen schuilplaats was. Resultaat is dat ze zich niet veilig vonden, gestrest raakten en ook steeds bezig waren met ontsnappen. Daarbij zie ik het praktische nut ook niet aangezien een ren vaak niet veel groter is dan de kooi, benen strekken kan in een ren vaak ook niet tenzij je hem echt flink groot maakt. Ik had zelf wel een ren, deze stond (lach niet) om de computerkast heen :+ om de beestjes daarbuiten te houden. Ook vind ik een ren handig om rondom een deur neer te zetten, zodanig dat de deur gewoon open en dicht kan, en dat diertjes niet ontsnappen of geplet worden zodra iemand een deur opent.

Mijn ervaring is met gerbils (meerdere generaties) en hamsters. Maar aangezien een cavia ook een groepsdiertje, knaagdier en prooidier is verwacht ik niet dat dat heel erg anders zou zijn.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:12

Heeft niets te maken met haar verleden hoor. Is gewoon afhankelijk van de karakters. De eerste paar keren is echt los lopen heel spannend en ja, cavia's zijn prooidieren dus als ze ineens in een open vlakte worden neergezet heeft dat veel impact op ze. Geef voldoende schuilmogelijkheden zodat de cavia's even terug kunnen trekken. Naarmate ze vaker los lopen zullen ze ook meer durven onderzoeken en op den duur voelen ze zich zo vertrouwt in de omgeving dat ze overal naar toe rennen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:30

In plaats van een grote open ruimte kan je misschien beter een ren aan de kooi doen en die vullen met allerlei kartonnen dozen met gaten erin oid. Kan je caaf lekker op onderzoek uit, helemaal leuk als je verschillende lekkere hapjes hier en daar verstopt.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 14:42

Bedankt voor alle reacties!! Ik ga dr nu op de grond zetten (in de buurt van haar kooi) en laat har gewoon even met rust :)