enorm dilemma (hondenprobleem)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

enorm dilemma (hondenprobleem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 09:29

Waar zal ik eens beginnen?

We hebben een hondje van 2 jaar oud, echt een super lief dier voor alles en iedereen.
Ze luistert echt ongelooflijk goed, we zijn echt heel blij met haar en willen haar dan ook echt niet kwijt.

Ze heeft alleen één probleem: ze kan absoluut niet alleen zijn.
We hebben haar al een jaar, en van alles geprobeerd. We hebben er een gedragsdeskundige bij laten komen, maanden lang oefeningen gedaan. Met allerlei hulpmiddelen, zoals een bench, adaptill, gevulde kong e.d. maar niets heeft geholpen.

We hebben haar uit het buitenland en gekocht via een stichting. We hebben vanaf het begin aangeven bij de stichting dat de hond (extreme) verlatingsangst heeft. Maar hulp of advies van hun uit hebben we nooit gekregen. Af en toe een mailtje, met het enkele zinnetje met de vraag of het alleen zijn al wat beter gaat. Als of we daar wat aan hebben. Ze willen de hond wel terug nemen, maar dat willen we zelf niet. We hebben er veel geld voor betaald, namelijk de aanschafprijs, verplichte sterilisatie kosten. Niets krijgen we hier van terug, sterker nog ze willen een bijdrage voor opvang kosten. Om hem waarschijnlijk vervolgens weer voor een leuke prijs te verkopen. Bovendien zijn we gek op die hond en de hond voelt zich bij ons thuis, die doe je niet zomaar even weg. Ze is gewoon onderdeel van ons gezin.

Het hondje gaat standaard naar de oppas tijdens boodschappen doen, omdat ik dan ruim 1,5 uur weg ben. Maar voor korte momentjes, is het echt vervelend, de hond huilt enorm als ik de kinderen naar school brengt, een bezoek aan de bieb, een kleine boodschap doen, tandarts bezoek, allemaal dingetjes waar de hond niet mee kan en dus thuis moet blijven. De buren kunnen het absoluut niet meer waarderen. En ik kan me dat heel goed voorstellen, aan het begin van de straat hoor ik haar al. Ik zou dan ook niet prettig vinden als mijn buren zo'n hond hebben, ook al zijn het maar korte momentjes.

Omdat het hondje wel alleen kon zijn in het gastgezin waar zij verbleef toen ze in Nederland kwam, overwegen wij er een hondje bij te kopen. Zij zat namelijk in dat gezin met 4 andere honden. Dus was dan eigenlijk nooit alleen. Dit is nu ongeveer een jaar geleden.

Nu staan wij op het punt er een hond bij te kopen. Wij hopen dat dit enigszins een oplossing geeft. Bovendien vinden wij dit ook leuk dat ze dan een speelkameraatje heeft. Een pup leek ons ook leuk, maar werd ons afgeraden, daar een jonge pup nog gevormd moet worden en de kans dat deze het blaf en huil gedrag overneemt heel erg groot is. Nu hebben wij een super leuk rashondje van bijna 10 maanden oud gevonden, maar zeker niet goedkoop!!! Ze komt rechtstreeks uit de kennel van de fokker. In huis opgevoed. Kan alleen zijn, maar is daar gewent alleen te zijn in een roedel, dus is eigenlijk nooit alleen.

Ik twijfel er een beetje aan, niet aan de nieuwe hond, maar het is enorm veel geld (je hebt er bijna een recreatiepaard voor) en in combinatie met wat als het niet lukt? Ik zou graag jullie mening willen weten, Zijn er bokkers met ervaring met een hond met verlatingsangst en een hond er bij? Hoe is dat uit gepakt, positief of negatief?

pipo

Re: enorm dilemma (hondenprobleem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:34

Verlatingsangst is best lastig. Maar kan je niet in plaats van een hondje erbij te kopen een logeerhondje nemen? Zo kom je er achter dat het misschien inderdaad goed wekt met een andere hond of misschien alsnog totaal niet. Je zit dan in iedergeval niet aan een ander vriendje vast als het geen effect heeft.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:35

Zou je het niet eerst kunnen proberen met een oppas/leen hond.
Van iemand die langere tijd op vakantie gaat en eigenlijk de hond niet mee kan nemen.
Kun je gelijk zien of dat het probleem van de huilende hond oplost ja of nee.
Als het tijdelijk in huis halen van een tweede hond helpt kun je nog een hond aanschaffen. Er zitten genoeg leuke honden in het asiel ook oudere honden.
Als het niet helpt zit je niet aan de tweede hond vast en gaat hij na een afgesproken periode weer naar z'n eigen baas terug.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:37

Ik neem aan dat als er een therapeut bij is geweest dat jullie ook vanaf begin af aan begonnen waren met het leren alleen zijn? Ik volg omdat ik met hetzelfde probleem zit. Als ik moet werken breng ik mn hondje bij mn ouders waar hij met 2 andere zit en dan kan hij ook perfect alleen met hun zijn. In het weekend moet ik regelmatig verjaardagen enzovoorts afzeggen wat niet ten goede komt voor het sociale leven :-P gelukkig weten veel vrienden het en is hij heel makkelijk met visite dus neem ik hem dan zo veel mogelijk mee.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:40

jorika1986 schreef:
Zou je het niet eerst kunnen proberen met een oppas/leen hond.
Van iemand die langere tijd op vakantie gaat en eigenlijk de hond niet mee kan nemen.
Kun je gelijk zien of dat het probleem van de huilende hond oplost ja of nee.
Als het tijdelijk in huis halen van een tweede hond helpt kun je nog een hond aanschaffen. Er zitten genoeg leuke honden in het asiel ook oudere honden.
Als het niet helpt zit je niet aan de tweede hond vast en gaat hij na een afgesproken periode weer naar z'n eigen baas terug.

dit denk ik inderdaad ook, misschien een hond van een buurtbewoner een keertje lenen. zodat ze al een beetje aan elkaar gewend zijn ofzo.

wat betreft het investeren van zoveel geld in een hond, ik zou het zelf niet doen. Tenzij je echt zeker weet dat het een gezonde rashond is, van een goede fokker. en je echt persee dat ras wil hebben.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:46

Ik zou ook eerst aanraden om het uit te proberen met een leenhond van familie/vrienden oid en waarom moet het perse een top dure hond zijn, een vuilnisbakkie kan toch ook de oplossing zijn.

Zelf heb ik altijd 2 honden zodat als ik werk ze nooit alleen zijn, het zijn tenslotte roedeldieren die bij hun familie willen zijn.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:47

Zoals eerder gezegd, een vakantiehond zou natuurlijk een goeie test zijn!

Een rashond (wij hebben er eentje) is inderdaad duur. Wij zijn toen voor we hem als puppy mee kregen een keer of 10 bij de fokker geweest en daarmee weet je wel heel goed waar je hondje vandaan komt en hoe het is opgevoed totdat het bij jou komt. Ik vind dat persoonlijk best veel waard, al blijft het inderdaad erg veel geld.
Misschien is er ook iemand met een niet-rashond, waar je toch ook een goede band mee op kan bouwen?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:50

Ook ik denk dat het handig zou zijn als je het eerst eens uitproberen met een andere hond erbij, het zou zonde zijn als je zoveel geld uitgeeft en het doel ervan niet werkt.. Welke omgeving woon je?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:10

Volgend probleem:
Onze dochter heeft een lichte allergie voor honden.
Volgens de kno arts hoeft de hond niet weg, de kans dat ze er over heen groeit is groter bij dagelijks contact dan bij af en toe een keer in contact met een hond.
We moeten dus een hond hebben die niet tot weinig verhaard.
Dus zomaar een hondje uit asiel kan dus niet.
We kennen ook niet niemand, waarvan we een hond kunnen lenen.
Ik heb wel laatst het hondje in het huis van iemand anders met een ander hondje alleen gelaten.
Die mevrouw en ik hebben buiten geluisterd, we hoorden niks, maar dat was slechts een dik kwartier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:32

Verlatingsangst komt veel voor bij buitenlandertjes helaas. Daarnaast het probleem dat honden in die landen alleen kunnen overleven als ze een sterk doorzettingsvermogen hebben en stevig karakter. Vele honden die daar vandaan komen hebben dit karakter in hun genen zitten wat dit zeker niet makkelijker gaat maken. Immers ze wil niet alleen zijn en als ze dat niet wil dan wil ze dat niet. Een tussenweg is er vaak niet of zeer moeilijk te vinden.

Ik ken mensen die een tweede hondje genomen hebben en dat tweede hondje is een buitenlands hondje. Dit hondje heeft enorme verlatingsangst ook met andere hond erbij en wat ze ook proberen het is niet op te lossen. De hondjes onderling zijn gek met elkaar en hebben een goede band.

Dit hoeft dus zeker niet de oplossing te zijn. Mijn honden zijn eigenlijk altijd samen maar ik kan gerust 1 hond mee nemen en de ander uren alleen thuis laten. Geen enkel probleem, geen stress en geen rare dingen. Mijn honden zijn daarin heel gemakkelijk en gemoedelijk en het is vanaf dag 1 dat ik 2 honden heb aangeleerd dat ik gerust met 1 hond weg ga.

Ik zou dus een hele goede gedragstherapeut in handen nemen en een homeopatisch middel om de hond rustiger te maken, de eerste weken maken dat de hond geen seconde alleen is en dan heel erg rustig volgens 1 methode opbouwen en niet het 1 gaan proberen en dan het ander (dus niet eerst proberen in een bench, dan weer met een kleed over de bench dan weer los in de kamer of juist in de keuken of slaapkamer of enz. enz.).

Dan heb je een kans van slagen maar het zal echt niet makkelijk zijn en een zeer lange adem kosten...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:34

overigens in asielen ook gerust niet verharende honden of weinig verharende honden. Een rashond hoeft geen garantie te geven dat het zeker te weten goed gaat. Je moet een bepaalde vachtsoort hebben en wat dat soort is kan je makkelijk na vragen bij een trimster. Daarnaast is het voor iedereen weer anders. Ik kan heel goed tegen een kortharige vacht zoals een jack russell, boxer, stafford o.i.d. heeft. Echter tegen de vacht van een labrador kan ik weer niet zo goed. Daar zit nog een dikke ondervacht bij namelijk. Zo is alles en iedereen weer anders.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:42

Je hebt ook een aantal hondenrassen die geschikt zijn voor allergische mensen. Zo uit mijn hoofd een labradoodle en een portugese truffelhond ofzo? Je zou er even op moeten googelen dan, maar er zijn een aantal geschikte rassen waar je dochter geen last van zou moeten hebben.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:48

mirriezz schreef:
Je hebt ook een aantal hondenrassen die geschikt zijn voor allergische mensen. Zo uit mijn hoofd een labradoodle en een portugese truffelhond ofzo? Je zou er even op moeten googelen dan, maar er zijn een aantal geschikte rassen waar je dochter geen last van zou moeten hebben.

Hahaha, denk dat je een waterhond bedoeld! Die heeft Obama ook! :D Maar klopt inderdaad, deze rassen KUNNEN hypoallergeen zijn.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:54

Cyella schreef:
mirriezz schreef:

Hahaha, denk dat je een waterhond bedoeld! Die heeft Obama ook! :D Maar klopt inderdaad, deze rassen KUNNEN hypoallergeen zijn.

Oeps... :o Dan wss een waterhond ja. Ik heb ze niet, dus geen idee... weet alleen dat het bestaat en dat sommige mensen er echt heel gelukkig mee zijn!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:44

Ik zou niet zo benauwd zijn hoor, een plukhondje is vaak ook niet zo'n verhaar hond. Daarbij komt dat het de huidschilfers zijn en niet de haren. Mijn dochter heeft ook een allergie voor honden ,katten en paarden.. Laten we die nu ook hebben.. 5 stuks, 6 stuks en 7 stuks. Ze heeft immunotherapie gedaan en heeft haast geen last meer. Maar ik zou eerst proberen met een loge. Probeer het eens op de school van je dochter te vragen. Eerst eens een weekend. bv

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:54

Tsja een tweede hondje zou kunnen helpen, honden zijn nou eenmaal roedeldieren, we hebben er zelf vier ;)
En ik lees dat je al een hoop hebt geprobeerd, misschien wil je het niet horen en het is natuurlijk niet de oplossing maar scheelt wel een hoop gedoe met de buren, dat is een antiblafband(en ik hoef niet heel bokt nu over me heen). Niet de vriendelijkste manier en het geniet absoluut niet de voorkeur maar het heeft ooit bij een van mijn honden wel heel goed geholpen.
Ik zat ook met mijn handen in mijn haar, ook al van alles geprobeert en ik ben geen leek wat betreft honden maar niets hielp en de buren waren het ook echt zat, wat ik goed kon begrijpen. Uiteindelijk dus ook maar een antiblafband aangeschaft en het werkte!! Er heeft zeggen en schrijven hooguit twee weken een batterijtje ingezeten, daarna nooit meer en alleen het omdoen van de band hielp al.
Maar nogmaals, dit neemt de verlatingsangst natuurlijk niet weg, het bestrijdt alleen het geluid.
Mijn voorkeur zou toch zijn een tweede hondje als dit zou helpen!
Succes in ieder geval.
(overigens heb ik nu vier honden waarvan er drie ook een flink geluid kunnen produceren maar ik woon nu heerlijk buitenaf, dus ze blaffen maar zo hard ze willen :P )

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 13:44

Een blafband hebben we wel overwogen. Het helpt misschien tegen het blaffen, maar niet tegen de angst. Bovendien mogen we het contractueel niet gebruiken van de stichting waar we haar van hebben, dus dat doen we niet.
We weten dat er inderdaad vele andere honden zijn, die ook weinig tot niet verharen, maar een poedel spreekt ons zelf ook aan.
Je moet wel 15 jaar met zo'n dier doen, en dan is het wel zo fijn als je volledig achter je keuze hond staat.
Het is immers geen wegwerp product. De hond die we op het oog hebben lijkt ons een perfecte hond. Het pup zijn is er grotendeels af en ze komt toch uit eerste hand. De grote, kleur en karakter spreekt ons aan. De kennel fokt volgens de richtlijnen en test ouderdieren op van alles en nog wat. Dus niet zo maar een reu op een teef en we zien wel wat het wordt.

Maar waar het mij in dit topic vooral om gaat, is of er mensen ervaring hebben met een hond er bij, om juist verlatingsprobleem bij een andere hond op te heffen. Een hond lenen is natuurlijk een super mooi alternatief, maar dan moet je wel mensen weten die een hond hebben en tijdelijk willen uitlenen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:10

De zomervakantie komt eraan, alle kennels zitten vol. Dus wie weet? Wij hebben zelf vrienden die graag op onze hond passen. De hond gaat geloof ik 5 dagen naar de kennel, en daarna nog een weekendje bij die vrienden.
Scheelt ons geld, en vrienden hebben veel plezier (en de hond ook).

Misschien kun je zo iets regelen? Hoeft degene die op vakantie gaat ook niet weer meteen om de hond als ze thuis komen.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:14

Hier eenzelfde problematiek met een hond met verlatingsangst. Is al wel aanzienlijk verbeterd in een jaar, maar blijft een aandachtspunt. Wij hebben ook een 2e hond overwogen, maar dit werd afgeraden door 2 hondentrainers. De kans was volgens hun groter dat de 2e hond het gedrag over ging nemen.
Onze hond is regelmatig bij mijn schoonouders, zij hebben zelf 3 honden. Ook als hij hier even zonder mens is, vertoont hij dezelfde angst en kijkt niet op of om naar de andere honden.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:58

bridgetF schreef:
Volgend probleem:
Onze dochter heeft een lichte allergie voor honden.
Volgens de kno arts hoeft de hond niet weg, de kans dat ze er over heen groeit is groter bij dagelijks contact dan bij af en toe een keer in contact met een hond.
We moeten dus een hond hebben die niet tot weinig verhaard.
Dus zomaar een hondje uit asiel kan dus niet.
We kennen ook niet niemand, waarvan we een hond kunnen lenen.
Ik heb wel laatst het hondje in het huis van iemand anders met een ander hondje alleen gelaten.
Die mevrouw en ik hebben buiten geluisterd, we hoorden niks, maar dat was slechts een dik kwartier.

Ik ben ook allergisch voor honden en voor nog veel meer maar voor mijn eigen honden heb ik een soort van immuniteit opgebouwd. Als ik bij een vreemde hond in huis kom dan krijg ik het benauwd maar thuis geen last van. Ik heb een langstokharige duitse herder en een siberische husky en die verliezen haren genoeg het hele jaar door dus staar je daar niet blind op.
De kans is aanwezig dat je dochter dat ook gaat doen, hoeft natuurlijk niet.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:39

Ik vind het een beetje onverstandig om er een andere hond (jonge of pup) bij te zetten. Gedrag kan namelijk makkelijk gekopieerd worden. Dan heb je 2 honden met een probleempje. Lijkt me niet wijs, de halfwas hond is namelijk in het begin ook onzeker en trekt zich vaak op aan de hond die er al was.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:44

Portugese truffelhond, leuk :D Je hebt Portugese waterhonden inderdaad, maar ook truffelhondjes (Italiaanse waterhond/Lagotto Romagnolo) :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 05:03

ik heb aantal jaar geleden ook een tweede hond erbij genomen omdat mn hond slecht alleen kon blijven, uitte bij deze hond in slopen, maar helaas trok zij de nieuwe hond mee in haar gedrag en had toen twee slopers.

mijn oplossing is denk ik de minst haalbare, ik ben vrijstaand gaan wonen met een grote buitenren voor als ik wegging haha, alles voor mn honden he.

maar wil er dus mee zeggen dat het niet altijd de oplossing is om tweede erbij te nemen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 05:58

Wij hebben ook een hond gehad die niet alleen kon zijn. Volgens de vorige eigenaar was ze de perfecte gezinshond en kon ze heel goed alleen zijn.
De perfecte gezinshond was ze wel, maar alleen blijven kon ze absoluut niet, achteraf was dit denk ik ook de reden dat de vorige eigenaar van haar af wou. Wij hadden/hebben meerdere honden, maar dat hielp helemaal niets, de verlatingsangst is nooit weggegaan.
Ik weet niet in welke omgeving je woont? Anders mag je wel een hond van ons 'lenen', ik heb er genoeg :D .

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:30

Ik had een duitse dog opgevangen, beestje was 6 jaar en als ik maar opstond ,kwam zij ook overeind. We hebben nog 5 andere honden dus alleen was ze niet. Maar ging ik naar de wc ging ze mee. Als ik weg moest ging ze in de bench. Daar kon ze ook niet tegen. Ik heb haar dus in mijn slaapkamer laten slapen (tegen mijn principes in) En als ik weg moest ook in mn slaapkamer. Toen was het goed. geen geloei, geen deuren aangevreten.. moest alleen mn matras omhoog zetten, want ze mocht niet op bed. haha
Maar misschien moet je dus een truukje verzinnen. Bijvoorbeeld een bot geven als je weggaat of een radio aan , misschien heb je dat al geprobeerd.. of in een andere kamer. En antiblaf band kan idd een uitkomst bieden. Hier ook 1 die hem af en toe nodig heeft hoor, meestal zonder batterijen . Dan is het weer een hele tijd oke. Maar als je niet mag gebruiken van de stichting.. dan moeten ze jullie ook maar helpen lijkt me. Wel de lusten, niet de lasten dat gaat er bij mij niet in.