Jonge, tamme vogel in de tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jonge, tamme vogel in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:13

Hoihoi! :)

Ik was gisteren met mijn moeder in de volkstuin, en toen was er iets heel geks. Er zat een kauw in de tuin, en hij leek absoluut niet schuw te zijn. Je kon hem gewoon aaien, hij ging op je schouder zitten, etc... Het leek erop dat het nog best een jonge vogel was, maar hij kon al wel vliegen.

Vandaag kwamen we weer in de volkstuin, en tot onze verbazing zat hij er nog steeds. Hij ziet er verder niet ongezond uit (al heb ik geen verstand van vogels), maar hij zoekt wel zijn eigen eten op enzo. Soms gaat hij even weg, maar na een tijdje komt hij weer terug, en blijft dan de hele tijd om ons heen hangen.

Nu is mijn vraag, wat moeten we ermee? Ik vind het een erg leuk beestje, maar ik wil hem ook niet afhankelijk van mensen maken (heb hem bijvoorbeeld niet gevoerd enzo), en ik weet niet wat goed en niet goed is voor zo'n dier. Hij lijkt niet gestrest, ook niet als je hem aanraakt enzo.

Zou je hem mee naar huis kunnen nemen (ik weet niet of dit goed is, want ik wil hem ook niet uit zijn eigen omgeving weghalen), en zou hij tam kunnen worden ofzo? Dat hij komt als je hem roept, dat soort dingen. Als een soort huisdier, maar dan anders.

Foto:

Afbeelding

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:21

Ik heb geen verstand van vogels, maar ik zou hem lekker laten zitten als hij er verder goed uitziet en zijn eigen eten zoekt. :)

Kala

Re: Jonge, tamme vogel in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:28

Geniet ervan, zolang hij in de buurt blijft, maar neem hem ajb niet mee naar huis. Hij ziet er prima uit.

Als je hem nog een keer mag aanraken, voel dan zijn borst. Daar kun je vaak goed aan voelen of ze ondervoed zijn of gewoon netjes op gewicht.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:28

Dit is geen kauw maar een jonge kraai volgens mij :)
Die beesten zijn van nature heel nieuwsgierig maar wel apart dat je hem aan mocht raken.
Ik zou er vooral geen huisdier van willen proberen te maken maar even naar een vogelopvang bellen om te kijken wat je het beste kunt doen.
En als hij zich prima redt dan zou ik sowieso niet al te veel ermee bemoeien :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:31

Leuk dier, ga je hem een naam geven??? Ik vind het een Bert :D

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:35

Ik zou hem ook laten zitten. Wij hebben een keer een kraai gehad die uit een nest was gevallen, die was echt nog heel jong, kon nog helemaal niks zelf, niet vliegen en niet eten. De kraai was uit een nest gevallen vanaf 20 a 30 meter hoogte, dus onmogelijk om terug te zetten.

Het was heel leuk om hem te hebben, hij hupste achter ons aan, was vreselijk eigenwijs en ook enorm bezitterig. Alles waar wij druk mee bezig waren deed hij na. Hij stal sleutels, toetsen uit het toetsenbord van een laptop en al die ongein. Toen hij er achter kwam dat hij niet net als ons hoorde te lopen, maar ook kon vliegen werd het een stuntvlieger, salto's in de lucht, voorbijgangers op fietsen aanvallen, we hebben zo om hem gelachen!

Maar als huisdier zijn deze dieren echt niet geschikt. We hebben hem gered, maar toen hij begon te puberen is hij na een tijdje toch weggevlogen. Jammer voor ons, maar denk ik wel het beste voor hem.

Ik weet zeker dat het een jonge vogel is, denk dat het een kraai is aan zijn snavel te zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:46

Ik zal hem niet mee naar huis nemen, vind het wel leuk dat hij nu in onze volkstuin woont. We hebben hem maar gewoon "Vogel" genoemd.

Hij zat echt gewoon op mijn vaders schouder op een duur, en zat een beetje aan zijn oor en haar te pikken... :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 04:43

Leuk joh! Lijkt me inderdaad geen kauw.

Je kan hem best een paar zoutloze zonnepitjes geven als 'beloningen' als hij bijvoorbeeld bij je komt. Dan moet hij alsnog zijn eigen eten zoeken en maak je hem niet afhankelijk.

Misschien is hij door mensen opgevoed waardoor hij zo tam is?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 05:12

Dit is een roek. Ontzettend slimme vogels. Gewoon laten waar hij is.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 05:40

Ik zou hem ook laten waar die is.
De buurman plukt ze altijd jong uit het nest en maakt ze altijd tam.
Elk jaar een nieuwe.
In het begin is het leuk maar als ze ouder worden beginnen ze aan te vallen.
Elk jaar de zelfde ellende hier, je kan de wei niet in of hij/ zij duikt op je af.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 05:47

Lekker laten waar hij is. Volgens mij is het trouwens ook bij wet verboden om jonge kraaien, kauwen in huis te houden.
Deze vogels zijn trouwens van nature nieuwsgierig (zeg maar gerust brutaal) en hij zal wel net uit het nest zijn en daardoor honger hebben. Daarbij bedelen ze bij alles wat leeft om eten (heb er weleens eentje achter een kat aan zien huppelen). Hier in de buurt komen ze ook geregeld naar je toe voor eten. Gewoon negeren, dat is het beste voor hen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:36

Het is of een jonge kraai of een jonge kauw. Te zien aan de blauwe oogkleur (die hebben roeken niet) en volwasen dieren hebben zwarte ogen.

Kan best zijn dat iemand hem tam gemaakt heeft en dat die daar ontsnapt is. Zijn veel mensen die ze uit de nesten halen om tam te maken helaas.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:38

Laptopmuis schreef:
Het is of een jonge kraai of een jonge kauw. Te zien aan de blauwe oogkleur (die hebben roeken niet) en volwasen dieren hebben zwarte ogen.

Kan best zijn dat iemand hem tam gemaakt heeft en dat die daar ontsnapt is. Zijn veel mensen die ze uit de nesten halen om tam te maken helaas.

Dit dus. Waarschijnlijk tam gemaakt, niet meer leuk gevonden, en los gelaten. Lekker laten zitten waar hij zit.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:24

mijn advies, niet voeren/aanhalen, óf in folliere houden+tam maken icm goede opvoeding(af te raden aangezien je zegt weinig kennis te hebben van vogels)
kauwen zijn best brutaal van nature, dus als je aandacht/eten geeft zal die steeds brutaler worden, aangezien opvoeden erg lastig is. uiteindelijk zal hij dit ook bij andere mensen gaan doen, en mogelijk tot aanvallen aan toe omdat hij niet krijgt wat hij wil. en een agressief grote vogel is wel het laatste wat jij/buurtbewoners willen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:20

Ik zou het gewoon zo laten en verder geen eten gaan geven of tam gaan maken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:13

Alleen het probleem is. Als iemand hem tam gemaakt heeft en gevoerd heeft (dus uit het nest gehaald heeft), weet dat diertje natuurlijk niet hoe die voor zichzelf moet zorgen. Daarom gaat die op de mensen af.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:18

Dat weten deze vogels snel genoeg hoor. Ze zijn verschrikkelijk slim. Gewoon negeren en wanneer ze echt honger hebben gaan ze zelf wel zoeken.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:45

Mocht hij te lang blijven bedelen om eten en niet zelf opzoek gaan naar voedsel, kan je altijd de vogelopvang om hulp vragen. Zij vangen hem of haar dan op en zal hij of zij weer klaar gestoomd worden om uit gezet te worden, als het zelf naar voedsel kan zoeken.
Volgens mij is het een kraai, ipv een kauw.
Zowel een kraai als een kauw, zijn zeer makkelijk tam te krijgen, hebben vroeger een kauwtje in huis gehad, maar zodra zij geslachtsrijp zijn, gaan ze aanvallen, is leuk tot die tijd, maar daarna kunnen ze niet meer terug de natuur in, omdat ze dan te lang door de mens zijn gevoed.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:53

Ik heb vaker (zieke/jonge) kauwtjes in huis gehad (dit is geen kauwtje volgens mij, want zijn grijze koppie had er al moeten zijn). Kattenvleesbrokjes gaf ik ze met een prikker, en nog een aantal andere dingen. Als je ziet dat ze sterk worden kun je ze gewoon uitlaten en dan vliegen ze ook gewoon weg. Die van mij waren iedere keer vrij tam maar als ik ze los liet kwamen ze niet meer terug dus ze kiezen toch voor vrijheid). Als je ze in huis houdt worden ze brutaal en gaan ze puberen en dan gaan ze 'gevaarlijk' worden dus dan moeten ze sowieso weg.
Ik kon ze niet laten zitten omdat ik het gewoon zonde vond dat zo'n vogel zou overlijden als ze niet 'tam' blijven en weer vrijgelaten kunnen worden. Maar deze ziet er nog goed uit, die wat ik tegenkwam waren er een stuk slechter aan toe. Gewoon zitten laten, deze heeft echt geen hulp nodig.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:08

Niet meenemen als het niet nodig is. Ze zijn heel leuk om te hebben hoor. We hebben een keer een gewonde kauw in huis gehad. Super leuk. Na een maand of wat in de tuin gelaten en hij vloog niet weg. Hij ging op jet dak zitten en naar ons kijken wat we aan het doen waren. We hadden een bakje met madrn en als we daarmee schudden dan kwam hij eten. Toen het tijd was om weg te trekken, is hij weggegaan. Maar een paar maanden later zagennwij een kauwrtje die maar rond ons huis aan het vliegen was en heel nieuwsgierig in de tuin aan het lopen was. Het bakje met maden gehaald en ja hoor, daar kwam hij aan gevlogen :')
Hij was terug gekomen. Het jaar erna was hij er weer. We denken dat hij de winter erna niet heeft overleefd of dat hij ons niet meer leuk vond, want we hebben hem niet meer terug gezien.
Maar deze ziet er suoer gezond uit, dus lekker laten lopen en vliegen :)