Baby duif, help?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Baby duif, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 08:10

Ik weet dat er al een aantal topics over zijn geweest maar dat gaat steeds over hele jonge duifjes, deze is gok ik al wat ouder (heeft al veren etc.)

Toen ik net met de hond ging wandelen zag ik het duifje dus zitten, helemaal verscholen, tegen de muur aan gekropen. De ouders waren er volgens mij wel in de buurt want toen mijn hond er op af rende (hij zag 'm eerder dan ik) kwamen er twee andere duiven naar toe gevlogen.

Ik weet echter niet zo goed wat ik moet doen, zou dit beestje het zelf redden? Hij was dus niet meer kaal en hupste wel wat rond. Of moet ik er iets mee doen? (noot ik heb zelf een kat, maar daar kan wel even een oplossing voor bedacht worden)

Ik hoop dat iemand tips heeft want ik zit me een beetje zorgen te maken :Y)

branka16

Re: Baby duif, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:12

Even kijken of er een nest is waar hij is uitgevallen en dan terug zetten.
Anders gewoon dierenbescherming bellen die halen em wel op.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:14

Ik heb vroeger ook eens een jonge duif `gered` die op de grond zat en wel veren had. Meteen naar de plaatselijke vogelopvang, maar het bleek veel ouder dan ik dacht en moest hem gewoon weer op de grond zetten waar hij vandaan kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:17

Niet elk dier wat los loopt/vliegt/zit/staat is ziek en/of hoeft gered te worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:22

Zit hij echt goed in de veren?

Misschien even helpen om te leren vliegen?

Wij hebben hier elk jaar 1-3 nestjes zwaluwen en als die goed in hun veren zitten dan ga ik niet wachten tot ze uit het nest vallen en voer worden voor de eksters / katten / vertrapt worden door de paarden, maar dan pak ik ze 1 voor 1 even op en help ze om weg te vliegen.

Vogeltje op de hand, beetje rond laten kijken naar ouders die rondvliegen zodat ze het idee krijgen dat ze dat ook willen, hand rustig op en neer halen zodat ze hun vleugeltjes uitslaan in het windvlaagje van het "vallen" en binnen een minuutje vliegen ze dan ook echt weg :)

Een enkeling kan het niet direct en "zweefvliegt" naar de grond, maar een tweede keer krijgen ze dan wel de slag te pakken en vliegen weg, ouders begeleiden het vogeltje dan en leren het beestje het 1 en ander in de lucht.

En 's avonds komt het hele spul weer terug in de stal van het nestje maar dan kunnen ze tenminste vliegen en zijn ze geen "voer" meer :)

Ze keren dan nog een paar dagen steeds terug naar de stal om dutjes te doen tussen het door de ouders leren vliegen door, en op een gegeven moment slapen ze buiten :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:16

Als dieren uitvliegen uit het nest kunnen ze vaak nog niet goed vliegen. Ze verschuilen zich dan ergens op de grond. Moeder en vader zorgen er nog goed voor. Uiteindelijk vliegen ze vanzelf weg.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 09:23

Anoniem schreef:
Niet elk dier wat los loopt/vliegt/zit/staat is ziek en/of hoeft gered te worden.

Dat is nou juist wat ik vraag :Y)

Ik zal zo nog eens even gaan kijken of ik hem nog zie zitten!

Bedankt voor de tips, ik hoopte inderdaad ook dat hij het gewoon zelf zou gaan redden omdat hij/zij al best wel groot is.

Nu maar hopen dat een hond of kat 'm niet op eet _O-