konijn bijt en krapt op oor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dinniee

konijn bijt en krapt op oor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 19:18

zoals de titel al zecht mijn konijn bijt en krapt op zijn oor waar door zijn oren kaal worden en er wondjes op komen. heeft iemand een idee wat dit kan zijn???
soory als dit fout staat

branka16

Re: konijn bijt en krapt op oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:20

Oormijt?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:23

Ik denk ook oormijt :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:34

Tijd om er mee naar de dierenarts te gaan :) Een dierenarts zal waarschijnlijk even in het oor peuteren, dat schraapseltje legt hij dan onder een microscoop waaraan hij/zij precies kan zien wat er aan de hand is. Ik denk dat de kans op mijt inderdaad best groot is, dit is voor een dier behoorlijk vervelend want het jeukt heel erg. Ik zou er zelf niet te lang mee willen wachten, als hij zichzelf blijft verwonden bij het krabben dan kan hij zichzelf blijvend verminken :)

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 19:49

mijn vader zecht dat het geen mijt is en vind het onzin om naar DA te gaan :(

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:15

Kun je een foto plaatsen van het binnenoor?

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 07:25

branka16 schreef:
Kun je een foto plaatsen van het binnenoor?

het zit op de buiten kant

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 07:35

Dat snap ik maar oormijt zit aan de binnenkant, dan krabben ze ook hun oor kapot...

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 07:38

haarmijt zit aan de buitenkant, je kunt dit zien aan kleine witte schilvertjes op de huid.
is erg simpel te behandelen met een beetje jenever (oud gebruik van veel fokkers)

Oormijt veroorzaakt korsten in het oor dat is duidelijk te zien als je erin kijkt, is ook makkelijk weg te krijgen met sla olie

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 07:47

er zit niks in het oor dat ziet er het zelfde uit en schilvers zijn niet te vinden op mijn konijn maar ik zal vanmiddag de fotos proberen te plaatsen

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:41

De kans is groot dat je konijn last heeft van een schimmel of van schurft. Bij schurft is er sprake van een mijt. Om de diagnose zeker te stellen moet je wel naar de dierenarts en een afkrabsel van de huid te laten maken bij je konijn. Hopelijk kun je je ouders op deze manier overtuigen om het konijn mee te nemen naar de dierenarts.

Zowel schimmel als schruft zijn makkelijk te verhelpen.
Bij mijt is de werkzame stof selamectine voldoende, wat in vlooiendruppels voor o.a. kittens en pups (en konijnen en knaagdieren) zit. Dit koop je bijvoorbeeld bij een dierenspeciaalzaak. Maar dan moet je wel weten wat het is waar jouw konijn nu last van heeft!

Schimmel is herkenbaar aan de kale plekken die op de kop ontstaan (rond de oren) en zich kunnen uitbreiden over de rest van het lichaam. Er zijn verschillende manieren om de schimmel te behandelen.
Let op: huidschimmel bij een konijn is ook besmettelijk voor de mens! ...Des te meer reden om wél met je konijn naar de dierenarts te gaan. Succes!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:49

Je zou zelf pipetjes kunnen kopen... Kan je bij de dierenwinkel halen.

Als het schimmel is moet je eigenlijk wel naar de dierenarts, want dat is veel hardnekkiger en daar heb je echt de juiste medicijnen voor nodig.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:27

Ik zou persoonlijk echt even naar de DA gaan ;) , probeer je ouders ervan te overtuigen dat
je konijntje niet zomaar jeuk heeft. En met het zelf kopen van pipetten moet je erg oppassen !
In sommige pipetten zit namelijk een stof welke dodelijk is voor je konijntje ...