Steriliseren/nestje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Steriliseren/nestje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 13:30

Hallo allemaal,
Ik heb een Nova Scotia die in November 4 jaar word. Nu krijg ik steeds vaker van mensen om me heen te horen dat ik echt moet gaan kiezen tussen sterilisatie of een nestje, omdat dit de kans op baarmoederkanker(?) verminderd. Is dit nu echt waar? De een zegt van wel, de ander van niet. Moet zij voor haar 5e of gesteriliseerd zijn of een nestje hebben gehad?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:50

Preventieve sterilisatie moet voor de eerste loopsheid gebeuren om echt effectief te zijn, of anders toch bij een jonge hond (vaak komt de eerste loopsheid 'onverwacht' of wacht men die af om niet op het verkeerde moment te castreren) . Daarna stijgt het risico met elke loopsheid. Dit geldt voor mammaetummoren.
Voor baarmoederontsteking kan op elke leeftijd de baarmoeder eruit gehaald worden.

Een nestje (of meerdere) werkt op geen enkele manier tegen ontstekingen of tumoren. Wel is het zo dat een nestje risicovoller wordt voor de teef na 5-6 jaar als dat het eerste nestje is.

Onze hond kreeg beide (baarmoederontsteking, plus tumoren) op haar 6de. Ze werd geopereerd en ging goed.
Op haar 13de kwamen de tumoren terug en ditmaal in agressieve kwaadaardige versie. 2 weken later moesten we haar inslapen.
Ze heeft nooit nestjes gehad. En waarschijnlijk had ze nooit tumoren gekregen als we haar jong gesteriliseerd hadden. Maargoed, had ze misschien wel iets anders gekregen op haar 13de.
Haar moeder is ook gestorven aan tumoren en die heeft nestjes bij de vleet gehad.

kohtje

Re: Steriliseren/nestje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:57

Echt van die broodje aap verhalen. Alleen fokken als je dat echt wil en ze iets toe voegt aan het ras.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 14:14

Oké, dus eigenlijk kan ik nu niets meer doen wat het risico zou verminderen? Ik denk dat ik liever geen nestje uit haar haal, okal is ze een hele mooie Nova Scotia met een hele goede stamboom etc. Maar als het de kans op nare dingen verminderd, is het natuurlijk ook wel leuk hoor. Steriliseren wilde ik eigenlijk zowieso al niet meer doen, hoor daar veel mindere verhalen over. Minder conditie, dikker, doffer etc..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:38

Dat dikker en minder conditie ligt echt aan hoe je er mee omgaat hoor.. Gewoon minder voeren en dan heb je nergens last van. Wij hebben daar met al onze honden, zowel reuen als teven, nooit last van gehad. Wel een doffere vacht, en dat alleen maar bij 2 van de tig die we er gehad hebben.

Baarmoederontsteking is gewoon een risico en niet fijn. Ik heb een hondje van toen 5 uit het asiel gehad, maar die bleef hangerig.naar de dierenarts en had een baarmoederontsteking. Daarna was ze weer zo fit als wat.
Mijn moeder heeft een golden retriever teef van 10 van een fokster overgenomen. Maar die hond leek altijd pijn te hebben, niet goed in haar vel te zitten. We hebben haar laten steriliseren en er kwam een baarmoeder met allemaal cystes uit. Die heeft dus echt altijd pijn gehad. Nu na de sterilisatie is alles over. Ze is blij, en heeft geen pijnstilling meer nodig.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:56

Ik zou persoonlijk wel steriliseren :j
Je hebt dan sowieso geen kans meer op een baarmoederontsteking. Voor melkkliertumoren maakt het helaas niet zoveel meer uit, daar heeft zij ook kans op als zij nu gesteriliseerd wordt doordat ze al meerdere keren loops geweest is (het zijn hormoon afhankelijke tumoren).

Je kan er ook voor kiezen haar helemaal niet te laten steriliseren, maar als ze dan een baarmoederontsteking krijgt moet je je bedenken dat de baarmoeder er dan alsnog uitgehaald moet worden, en ze zijn dan meestal erg ziek op het moment dat ze onder narcose moeten. Maar er is natuurlijk ook een kans dat ze helemaal geen baarmoederontsteking zal krijgen. Blijft een gok!

Mijn eigen hond was ook nog niet gesteriliseerd toen ik haar kreeg. Ze was toen 5 jaar oud. Ik heb het alsnog laten doen en zij is totaal niet dof, lusteloos of dik geworden. Ook niet rustiger, ze is nog steeds een enorme stuiterbal :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:27

Castreren is altijd beter als dan niks te doen. Fokken en een eerste nest zou ik niet doen vanaf 5+ Hier word alles gecastreerd waar niet mee gefokt word of na het fokken. (wel castreren en alles eruit, geen sterilisatie).

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:45

Wilawander schreef:
Castreren is altijd beter als dan niks te doen. Fokken en een eerste nest zou ik niet doen vanaf 5+ Hier word alles gecastreerd waar niet mee gefokt word of na het fokken. (wel castreren en alles eruit, geen sterilisatie).

Bij een gezond dier hoeft niet de hele baarmoeder eruit, hoor :) Of bedoel je dat niet? Eierstokken verwijderen is voldoende. Maar goed, dat is natuurlijk eigenlijk ook 'castratie', en geen sterilisatie.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:07

Hier gaat alles eruit. Te vaak ellende gehad met baarmoederontsteking en zie geen reden deze erin te laten. De dierenarts waar ik voor gewerkt heb doet ook om die reden geen sterilisaties maar alleen castraties.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:26

Casteren zou ik niet doen als het niet nodig is. Ik heb de gevolgen alwel gezien bij mijn hond, gescheurde kruisbanden bij beide knieën. Blijkt een gevolg te zijn van (te vroege) castratie.
Er zijn altijd voor- en nadelen, voordelen is dat je ziektes kan voorkomen zoals baarmoederontsteking, nadelen is dat het gedrag van je hond kan veranderen en dat er andere gezondheidsproblemen ontstaan op langer termijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:32

Ik heb echt heel veel honden gehad en dan bedoel ik veel meer dan de gemiddelde hier. Nog nooit een teef met baarmoederontsteking gehad.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:33

Gescheurde kruisbanden door sterilisatie? Je zal wel gewoon pech gehad hebben met je hond, want dat kan echt niet door de sterilisatie komen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:36

Nou, ik had die link ook niet gelegd, maar tijdje terug las ik een helse discussie over de voor- en nadelen van castratie en het blijkt dat vroege castratie wel invloed kan hebben op de ontwikkeling van de gewrichten blablabla, zoiets.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:54

Castratie/steriliseren is sowieso niet aan te raden voor 1,5 a 2 jaar leeftijd. Eerst de hond volwassen laten worden en uitgroeien dan heb je de minste kans op complicaties.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:12

I know :+ ze was al gecastreerd toen we haar overnamen, jammer genoeg. Anders had ik het wel geweten.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 15:45

Nog ontzettend bedankt trouwens. Wij maar wachten tot ze loops word, praat ik vorige week met mijn dierenarts, deze raadde me aan om een nestje te nemen. Omdat het wel vaker voorkomt dat een hond die geen nestje heeft gehad baarmoederontsteking/kanker krijg en honden vaak wat loom en dof na hun sterilisatie zijn. Dus toch wel een beetje overtuigd om dit uit de mond van mijn dierenarts te horen. Heb al een reu in gedachte, voor het geval dat. Al met al nogsteeds aan het wachten tot ze loops word(zal ze wel al bijna worden).. Kom ik net bij de andere dierenarts voor haar entingen, zegt deze doodleuk ''zou ik niet doen hoor, het is een fabeltje dat dat de kans op ontstekingen verminderd!'' Ik ben in de war :?

En begrijp me niet verkeerd, ik neem al jullie reacties echt in me op, maar ik vind het zó moeilijk! Als ik zou moeten kiezen en het zou werkelijk allebei even goed werken zou ik voor een nestje gaan, omdat ik veel honden ken die een nest hebben gehad, nog altijd gezond en in topconditie! En veel negatieve verhalen hoor over het steriliseren.. Dat de conditie achteruit gaat, de vacht lelijk word, loom etc.. Welke dierenarts te geloven? Alsjeblieft probeer door me heen te prikken, ze word bijna loops (gok misschien nog 2 weken) en dan wil ik echt mijn beslissing vast hebben staan, zonder spijt..

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:58

Ik zou serieus op zoek gaan naar een andere DA als deze zulke onzin vertelt. Ik lees bij veel hier het idee 'hup... Steriliseren' maar ik heb twee cocker spaniëls en eentje is gesteriliseerd/gecastreerd en ze is niet dik, niet sloom, maar haar vacht is echt vreselijk geworden. Dik, pluizig en klit enorm. De andere teef blijft dan ook lekker in takt, zolang als het medisch gezien niet noodzakelijk is. Laatst is ze geopereerd en de DA stelde voor om haar dan ook maar meteen te castreren. Toen wij aangaven dat we dat niet wilden ivm vachtverandering en eventueel scherper worden, heeft hij totaal niet aangedrongen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 16:17

Dankjewel, ik ga morgen weer 4 verschillende dierenartsen afbellen. Kijken of zij een mening delen.. Het is zo moeilijk. Het liefst kies ik niks. Als ik moet kiezen en het helpt allebei, kies ik een nestje. Als steriliseren het enige is wat echt werkt tegen nare ziektes, heb ik geen keus. Alleen zegt de ene dierenarts wat anders als de andere.. Hopelijk weet ik morgen meer *zucht* Alle verhalen, ervaringen en tips zijn nogsteeds welkom, graag zelfs..

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:27

Respect voor het serieus bezig zijn met je hond, maar waarom zou je iets doen? Je hond is gezond en als ze last krijgt van baarmoederontsteking kan je altijd nog laten castreren. Helaas kan niemand je de garantie geven dat ze straks op 16 jarige leeftijd vredig in haar slaap bij jou op schoot inslaap. Onderschat ook de gevaren van het krijgen van een nestje niet.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:40

Zolang ze nergens last van heeft en gezond is niet doen. Zeker niet als je nog in overweging bent om een nestje te nemen.

Zo als meerdere zeggen castreren kan altijd nog i.v.m. baarmoederontsteking. Daarnaast zie ik het nu niet van castreren als je alleen de eierstokken er uithaalt, dan is de kans er nog dat ze baarmoederontsteking kan krijgen er nog. Dus als je haar onvruchtbaar wil maken, laat alles er uit halen. Met sterilisatie los je nog niets op, want dan knip je alleen de eileiders door.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 18:53

Dankjullie wel, heb ik weer wat aan.. Ik wist niet dat het er dan alsnog uit gehaald kan worden. Maar ik had ook iets gelezen over baarmoederkanker en melkkliertumoren.. Kanker kan bij honden ook uitzaaien neem ik aan? Ik wil de kans op kanker etc graag kleiner maken, maar heb ook geen zin in: Incontinentie, een veel luiere hond en vachtsverandering.. Ik ken heel veel honden die het zonder sterilisatie nogsteeds top doen! Zelfs na een nestje zijn ze nog enorm actief.. Maarja, zo de een wel en de ander niet. En inderdaad, een nestje heeft ook zeker mogelijke consequenties..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:02

Ik heb mijn hond direct a de eerste loopsheid laten helpen. (Cavalier) die bleef maar knuffels verzamelen en opgezwollen van achteren. Voor haar eerste jaar al geholpen. Ze heeft een super vacht, niks te dik (wel altijd hongerig maar zo is ze geboren) op en top levendig en speels.

't is dat het voor haar beter was om haar te laten helpen anders had ik het niet gedaan.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 19:09

Ja klopt, er staat ook dat ze eigenlijk al heel vroeg geholpen had moeten worden om ook de volledige ''werking'' ervan te hebben.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:32

Mijn teefje heb ik direct laten steriliseren toen ze uit het asiel kwam. Sowieso was dat de planning, maar ze was toen 5 en kreeg een baarmoederontsteking.
Je ziet t niet aan d'r. Zit piekfijn in haar vacht, glanst, en is niet te houden op energie niveau. Maar met die ontsteking, dat was geen pretje. Duf, levenloos, en een zielig hoopje.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:57

felineepino schreef:
Dankjullie wel, heb ik weer wat aan.. Ik wist niet dat het er dan alsnog uit gehaald kan worden. Maar ik had ook iets gelezen over baarmoederkanker en melkkliertumoren.. Kanker kan bij honden ook uitzaaien neem ik aan? Ik wil de kans op kanker etc graag kleiner maken, maar heb ook geen zin in: Incontinentie, een veel luiere hond en vachtsverandering.. Ik ken heel veel honden die het zonder sterilisatie nogsteeds top doen! Zelfs na een nestje zijn ze nog enorm actief.. Maarja, zo de een wel en de ander niet. En inderdaad, een nestje heeft ook zeker mogelijke consequenties..

Tijdens de keuze maken van castreren wordt er vaak gevraagd of je wilt dat de baarmoeder er bij wordt weg gehaald. Lijkt mij wel net zo handig, want hij zit er dan bij wijs van spreke voor niets en de kans voor baarmoederkanker is er er dan nog altijd en die kans wil je juist uit de weg. Daarnaast zou je er ook altijd nog voor kunnen kiezen om de melkklieren te verwijderen. En het is niet voor elke hond zo dat ze incontinent worden, luier worden en een vachtverandering hebben. Er zijn inderdaad wel wat rassen die er bekend om staan, maar een hond is een individu en zo heeft de ene er heel erg veel last van terwijl de andere er geen last van heeft. Verder komt incontinentie bij castratie maar relatief weinig voor.

Kanker kan elke hond krijgen, een kwaadaardige vorm kan altijd uitzaaien.