3 kittens, nu nog 1

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nee123

3 kittens, nu nog 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 20:19

Hoi bokkers!

Bij mijn pony (het huis is verhuurd, mijn oma woont in het huis ernaast, erachter is een erf van mijn vader..ik heb er vroeger gewoond, en mijn pony staat daar dus op eigen grond) hebben we katten rondlopen, half zwerfkatten eigenlijk, ze komen niet binnen en er was maar 1 "makke" kat. Een zwarte, genaamd Diva. Diva heeft vaak kittens, haar kittens zijn altijd bang voor ons omdat we ze te laat ontdekt hebben.
Vorige week vond ik hard miauwende kittens boven de stal van mijn pony. Diva, de moeder dus, was nergens te bekennen.
Dus ik kwam er met een ladder bij, en kon ze aaien en pakken, de oogjes waren al open. Ik had ze mee de ladder af genomen omdat ik ze zo zielig vond. Die moeder zag ik nergens. Het waren een zwarte, een zwart witte, en een donkere met lichte vlekjes.
Toen ik ze even later weer terugzette, wouden ze naar me toe, en sprong de zwarte zo'n 2,5 tot 3 meter naar beneden. Hij kwam verkeerd terecht en liep toen mank :(
Ik durfde ze niet terug te zetten en deed ze in een bak waar ze wel uit konden, met een handoekje en wat stro.
Dat was zaterdag.

Zondag kwam ik er weer, en lagen ze met zijn 3en tegen elkaar aan te slapen, buiten de bak in een hoekje bij de stal. Ze miauwden nog steeds erg. We hebben toen met ze gespeeld op het gras. Zonder hun moeder, nog steeds.

De zwarte heette Nelson.

Vandaag kreeg ik te horen dat de zwart-witte dood was...ik moest huilen, nooit van mezelf verwacht dat ik zou moeten huilen om mijn kat, omdat ik wel ergere dingen heb meegemaakt, maar goed, ik deed het toch. Dat was mijn lieveling van de 3! Diegene die ons oude huis daar dus huurt, heeft de katjes verzorgd, kittenmelk gegeven en een kruikje erbij gelegd, want nog steeds miauwden ze om hun moeder.
Ik was dus echt verdrietig..en toen kreeg ik net te horen dat de zwarte ook dood is gegaan..toevallig waren dat twee manke, maar ik betwijfel het of het ermee te maken heeft.

Nu verzorgt die man die laatste kitten dus, maar ik denk dat die het niet gaat redden. Bovendien was dat de minst leuke...ik kan zo weer huilen, het voelt alsof ik ze heb "gered", hoe raar het ook klinkt. Ze liepen achter me aan, klommen op mijn schoot, ze waren zo lief..en nu zijn ze dood...

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

xAnthea

Re: 3 kittens, nu nog 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:40

Ik heb zelf niet zoveel ervaring met katten, maar ik heb al een paar keer gehoord dat de moeder haar kittens zou verlaten omdat er iets mis mee is.
Mss hadden ze wel iets ergs en zijn ze daarvan gestorven?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:42

Misschien is er iets met moeder en kan je de laatste misschien ook gaan bijvoeren want blijkbaar hebben ze honger.
Misschien hebben ze niet genoeg aan kattenmelk..

Ik heb er geen ervaring mee maar anders mee naar de DA of mee naar huis nemen en verzorgen

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:57

Mijn kat is ook bevallen van drie. De eerste was niet goed en daar wou ze niks van weten. Is al vrij vlot na de geboorte overleden. De tweede kwam ter wereld met alle ingewanden eruit. Ook deze was gelukkig zomaar overleden. De derde was wel goed en verzorgde ze gelijk. Kitten is inmiddels 9 dagen oud. Weet niet waar je woont. Je mag het kitten anders ook hier brengen dan kan ik kijken of mams het kitten erbij wil. Niks is beter san moeder melk. Als ze wist dat haar kittens niet goed waren had ze ze waarschijnlijk eerder links laten liggen. Aangezien ze nu de oogjes al open hadden lijkt dat mij vrij onlogisch. Ik hoop in ieder geval dat de laatste het wel gaat redden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:02

Heb je de moeder nog gezien? Of niet meer? Misschien is moeder wel verongelukt.

Zonder een moeder die voor ze zorgt zijn ze ten dode opgeschreven.

Vond deze zijn wel een beetje cruel: 'Nu verzorgt die man die laatste kitten dus, maar ik denk dat die het niet gaat redden. Bovendien was dat de minst leuke...'.

Ik zou lekker overleggen met je ouders om de katten te laten sterilliseren, eventueel via de dierenbescherming.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:03

Ze moeten natuurlijk wel verzorgd worden....als de moeder dat niet doet en jij doet er alleen mee spelen...dan gaan ze sowieso dood.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:08

Laptopmuis schreef:
Heb je de moeder nog gezien? Of niet meer? Misschien is moeder wel verongelukt.

Vond deze zijn wel een beetje cruel: 'Nu verzorgt die man die laatste kitten dus, maar ik denk dat die het niet gaat redden. Bovendien was dat de minst leuke...'.

Ik zou lekker overleggen met je ouders om de katten te laten sterilliseren, eventueel via de dierenbescherming.

In OP staat dat de moeder dood is...

Hoop dat de laatste het red!!

Edit: zelf verkeerd gelezen, dacht dat zwart-witte de moeder was maar nog niks van vernomen. De moeder is toch 'mak'? Kan je haar niet te pakken krijgen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:11

Dat zie ik niet in de OP staan hoor
Dat moeder dood is

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:12

Mando schreef:
Dat zie ik niet in de OP staan hoor
Dat moeder dood is

Ik heb ook ge-edit ;)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:14

Waar dat batlow?
Moeder laten steriliseren is het enige goede wat je in deze situatie kunt doen denk ik :) er zijn al genoeg katten, en zeker genoeg katten die een warm huis zoeken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:24

Vivian__ schreef:
Waar dat batlow?
Moeder laten steriliseren is het enige goede wat je in deze situatie kunt doen denk ik :) er zijn al genoeg katten, en zeker genoeg katten die een warm huis zoeken.

Ik heb al ge-edit en daarbij dat ik verkeerd heb gelezen. Dacht dat de moeder was overleden maar dat was de zwart-witte kitten en de moeder is alleen zwart.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:48

Batlow schreef:
Vivian__ schreef:
Waar dat batlow?

Ik heb al ge-edit en daarbij dat ik verkeerd heb gelezen. Dacht dat de moeder was overleden maar dat was de zwart-witte kitten en de moeder is alleen zwart.

Sorry las het vlak na ik mn bericht had geplaatst :o

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 03:28

Laptopmuis schreef:

Hoe kom je daarbij? Ik ben 3 jaar lang gastgezin geweest voor een kattenorganisatie en ik heb tálloze moederloze kittens met de papfles grootgebracht. Zolang ze de biest (eerste moedermelk) hebben gehad maken ze goede kans hoor.

Het probleem is dat de meeste mensen niet weten hoe een papfleskitten in leven te houden. Kittens onder de 4 weken kunnen bijvoorbeeld niet plassen/poepen zonder hulp. Je moet met tissues over het poepje wrijven voordat er iets uit komt. Anders houden ze het op tot ze eraan sterven. Verder moet de omgeving een temperatuur van minstens 28 graden hebben de eerste 2-3 levensweken. Dus een warmtekruik ter vervanging van mamapoes is noodzakelijk. Kittens mag je ook nooit koeienmelk geven, maar aangepaste melk voor papflessers. Ze mogen ook nooit zoals een mensenbaby op hun rugje de papfles krijgen, dan kunnen ze stikken.

TS, ik hoop dat je met deze tips iets kunt. Veel mensen weten deze dingen niet over papfleskittens.

Verder verzoek ik je dringend om zwerfkatten altijd te laten steriliseren. Er zijn genoeg organisaties die dat gratis voor je komen doen, vraag eens aan de gemeente of ze een zwerfkattenbeleid hebben of zoek zelf op internet naar zo een organisatie. Als je zoals ik dag in, dag uit tussen het ergste kattenleed hebt gezeten, is je grootste droom dat mensen eens gaan zorgen dat katten steriel worden gemaakt.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 07:43

Letitia1991 schreef:
Laptopmuis schreef:

Hoe kom je daarbij? Ik ben 3 jaar lang gastgezin geweest voor een kattenorganisatie en ik heb tálloze moederloze kittens met de papfles grootgebracht. Zolang ze de biest (eerste moedermelk) hebben gehad maken ze goede kans hoor.

Ik doelde dat behalve die ene man nog niemand de dieren de fles heeft gegeven gehad. Als de moeder niet voor ze zorgt (en niemand anders) dan zijn ze gewoon ten dode opgeschreven.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 10:24

bedankt voor de tips! Ja die zin van dat het de minst leuke was was raar, bedoelde het niet zo.

maar waarom steriliseren?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:39

Zodat ze niet weer kittens krijgt die gaan zwerven? Kijk eens wat er in het asiel zit, we hebben al een overschot.. daar helpen die 'half wilde' babys niet echt bij...

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 11:46

Hoezo zwerven?

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:55

Bij ons was de moederpoes te zwak om de kitten drinken te geven en we zijn naar de DA gegaan en hebben speciale aanmaak melk meegekregen.
Wij hebben hem in een doosje gelegd met dekens en een kruik hij was jammer genoeg uit de doos gekropen en lag een nachtje in de kou daarna ging hij erg achteruit en is overleden... Dus misschien komt het wel omdat ze niet genoeg warmte hebben..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:04

LisanneElena schreef:
Hoezo zwerven?

Er is een overschot aan katten...doordat er zoveel niet gecastreerde katten rondlopen.
Dus poezen krijgen keer op keer jongen. Die kittens sterven vaak jong of komen in asielen of kattenopvang instanties terecht. Op de hoop dat ze ooit een fijn nieuw tehuis zullen vinden.
Dus waarom de poezen maar laten rondlopen en jongen laten krijgen?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:11

ThreeFingers schreef:
LisanneElena schreef:
Hoezo zwerven?

Er is een overschot aan katten...doordat er zoveel niet gecastreerde katten rondlopen.
Dus poezen krijgen keer op keer jongen. Die kittens sterven vaak jong of komen in asielen of kattenopvang instanties terecht. Op de hoop dat ze ooit een fijn nieuw tehuis zullen vinden.
Dus waarom de poezen maar laten rondlopen en jongen laten krijgen?

Dank :j

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:45

Letitia1991 schreef:
Laptopmuis schreef:

Ik doelde dat behalve die ene man nog niemand de dieren de fles heeft gegeven gehad. Als de moeder niet voor ze zorgt (en niemand anders) dan zijn ze gewoon ten dode opgeschreven.[/quote]

Oh sorry, helemaal verkeerd begrepen dan! Daar heb je helemaal gelijk in :)

TS, er zijn ontzettend veel katten in NL, gewoon té veel. Gevolg daarvan is dat niet alle katten een thuis krijgen, dus ze zijn dakloos en krijgen geen verzorging. Plus ze gaan nog meer zielepootjes op de wereld zetten want ze zijn niet gesteriliseerd. Organisaties werken zich te pletter om zulke katjes hun leven te redden, maar er komen er steeds maar bij! Dus ik hoop dat je inziet dat het toch het beste is om katten steriel te maken :)

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 13:48

onze katten lopen meestal op het erf hoor dus ik snap niet hoe jullie daar bij komen..

triest nieuws, de laatste is ook overleden :(

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:50

Op het erf kunnen ze ook zwanger worden....onnodig.
Dit topic is toch het bewijs voor de elende..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:52

LisanneElena schreef:
onze katten lopen meestal op het erf hoor dus ik snap niet hoe jullie daar bij komen..

Tja, triest maar niet lang getreurd, over een paar maanden ligt er vast wel weer een nest. Mocht je dan de indruk hebben dat ze verlaten zijn, houd het dan eerst eens van een afstand in de gaten ipv er meteen mee te gaan rondzeulen. Is vast goed bedoeld maar zo voorkom je wel dat de moeder bij haar kittens komt.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 13:55

bigone schreef:
LisanneElena schreef:

Tja, triest maar niet lang getreurd, over een paar maanden ligt er vast wel weer een nest. Mocht je dan de indruk hebben dat ze verlaten zijn, houd het dan eerst eens van een afstand in de gaten ipv er meteen mee te gaan rondzeulen. Is vast goed bedoeld maar zo voorkom je wel dat de moeder bij haar kittens komt.

klopt, je hebt helemaal gelijk maar dat wist ik toen nog niet...

het is alleen dat ik wil dat ze mak worden..daarom deed ik het