Hond met opgezwollen neus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Hond met opgezwollen neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:26

Hoihoi,

Ons Jack Russell teefje van 12 jaar (Dribbel) heeft sinds gisteravond een opgezwollen neus, vooral aan de rechterkant. Als je er aankomt vindt ze dat niet prettig. Het lijkt al iets geslonken te zijn. Het voelt alsof er vocht in haar neus zit, dus ik vermoedt dat ze door een insect gestoken is in de tuin, maar ik heb niet bizar veel verstand ervan (tof joh voor iemand die diergeneeskunde wil gaan studeren :')).

Wat zou het kunnen zijn? Is het hoogstwaarschijnlijk een insectenbeet of moeten we als het aanhoudt er door de DA naar laten kijken?

Groetjes,

Robin
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 27-05-14 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Re: Hond met opgezwollen neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:29

Ik denk een insectenbeet of tekenbeet. Maar je zou eventueel de dierenarts kunnen bellen om advies te vragen :)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:29

Onze kant heeft dat vorig jaar 2x gehad. Echter was het bij hem heel extreem. Kwam door een wesp. Omdat die van ons er niet tegen kan moet hij altijd gelijk naar de dierenarts. Heeft je hond moeite net eten? Drinken?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:30

Nee, met drinken heeft ze geen moeite, ik zat er daarstraks naast toen ze aan het drinken was. Haar voerbak is ook al bijna leeg dus ik verwacht dat ze met eten ook geen moeite mee heeft.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:31

Waarschijnlijk gestoken inderdaad. Je zou het kunnen proberen te koelen, koud nat washandje bv. de zwelling kan pijnlijk zijn, heeft ze er echt last van dan kan ze bij de dierenarts een prikje krijgen tegen de zwelling (bv dexamethasone ivm je interesse naar dgk ;))

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:38

ik had al lang bij de DA gezeten. Zeker met zo'n oudje en een opgezette neus. Straks wordt het nog iets erger en krijgt hij niet meer fatsoenlijk lucht ik zou dat risico nooit willen lopen. Ik kan dus nu ook geen andere tip geven dan na laten kijken door de DA (en dat tegen iemand die diergeneeskunde wil gaan studeren.....)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:42

dierenfan schreef:
ik had al lang bij de DA gezeten. Zeker met zo'n oudje en een opgezette neus. Straks wordt het nog iets erger en krijgt hij niet meer fatsoenlijk lucht ik zou dat risico nooit willen lopen. Ik kan dus nu ook geen andere tip geven dan na laten kijken door de DA (en dat tegen iemand die diergeneeskunde wil gaan studeren.....)

Rustig :P Dribbel geeft nog niet aan er écht last van te hebben en dat doet ze echt wel als het zo is. Ze is al 12 dus we kennen haar inmiddels wel. Onze hond geeft prima aan als ze er last van heeft. Op het moment is dat niet zo, ik wilde het gewoon graag even in de gaten houden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:48

Onze jack russell heeft het ook een paar keer gehad. Zelfs zijn oog werd dik. Wij zijn direct naar de da gegaan en het bleek een allergische reactie te zijn. Hij heeft een spuit gehad met een tegengif. En dan slonk het snel. Ik zou toch zo snel mogelijk naar de da gaan.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:57

Toen ik nog bij de dierenarts werkte, was er rond deze tijd van het jaar altijd veel last van gezwollen hondenneusjes. Er zaten gevallen bij die met een pad haddeb lopen spelen. Deze hebben ook een stof op hun lichaam waar honden en katten een reactie op krijgen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 20:01

Padden.. goh, die heb ik nou nog nooit gezien in onze achtertuin.

Ik "ken" je trouwens, mijn rij-instructrice rijdt Ulbe :P

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:07

Oh, haha wat leuk om dat te horen. Ja ze rijdt er nog steeds met veel plezier op gelukkig :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 19:12

Haar neus is inmiddels geslonken. Ze heeft er de eerste avond last van gehad maar daarna was het alleen maar dik. Denk dus toch een allergische reactie door een insectenbeet, gezien er hier geen padden in de buurt zitten.