4 moederloze kittens in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cloaca

4 moederloze kittens in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 11:40

Hallo mensen :)

Tijdje geleden heb ik me bij het asiel opgegeven als gastgezin voor katten. Ik heb op het moment geen werk en m'n studie gaat pas in september verder, dus tot die tijd heb ik vrij veel vrije tijd, dus als ik daarmee diertjes kan helpen doe ik dat graag.

Gister werd ik gebeld door het asiel, ze hadden 4 zieke moederloze kittens van 2 weken oud binnengekregen van de dierenambulance en ze hadden dringend een plekje nodig. Ze waren ergens buiten de stad gevonden en dus niet aan mensen gewend. Ik heb ze opgehaald, 2 zien er echt heel slecht uit, zijn erg ondervoed en hebben ontstoken oogjes/neusjes. De vrouw bij het asiel zei dat ze iets van niesziekte hadden. Ik geef ze 2 keer per dag antibiotica en heb een oogzalfje voor ze meegekregen.

De 2 andere kittens zien er beter uit, eentje daarvan mankeert weinig en is ook best dik. Hij blaast af en toe als hij geluiden hoort, hij kruipt rond, miauwt om zijn mama te roepen en bijt en wast de andere kittens. Hij heeft me de hele nacht wakker gehouden met zijn gehuil. Als ik dichter bij kom met mijn gezicht dan kijkt hij me aan, en als ik m'n ogen langzaam knipper en tegen hem praat, word hij weer rustig en gaat hij verder slapen.

De rest van de kittens liggen vooral te slapen en te snotteren... ik probeer ze regelmatig wat melk te voeren maar ze willen eigenlijk niet eten. Vannacht dacht ik dat de zwakste dood ging, hij liet de melk die ik hem gaf gewoon uit z'n bekje stromen en hield zich helemaal slap. Hij ademde ook bijna niet... Ik heb hem met veel moeite wat suikerwater en melk (en liefde) gegeven, en daarna alle 4 kittens nog vaak geprobeerd wat melk te voeren, buikjes wrijven zodat ze kunnen plassen/poepen, en ik probeer hun oogjes schoon te houden.

Het gaat beter met ze dan gisteravond toen ik ze kreeg, de twee zwaksten zat weinig leven in. Nu wat meer... Eentje van de sterkere 2 heeft een oogje wat erg onstoken is en dik is. Met veel moeite kan ik er af en toe wat zalf in krijgen, leuk is het niet natuurlijk... Heel rot om te zien dat ze zich best ellendig voelen :( maar ik doe wat ik kan.
ze zijn 100, 150, 300 en 350 gram.

Ik heb redelijk veel ervaring met het verzorgen van kittens, maar wat een werk, zonder mama erbij!
Dus tips van ervaringsdeskundigen zijn zeker welkom :D

Afbeelding

dierenfan

Re: 4 moederloze kittens in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:50

bij twijfel bellen naar het asiel en om hulp vragen het zijn hun kittens dus problemen zullen hun vast en zeker oplossen en graag zullen ze je te woord willen staan verwacht ik ;)

Wel knap dat je begint met kittens die zo'n achterstand hebben en zo erg ziek zijn. Immers 2 weken dan horen ze ongeveer 200 gram te wegen... Gezien die (ruim) 300 gram en 100 gram heb je of 2 nesten tegelijk of ze zijn 3 weken en die 2 zwakke zijn echt zeer zwak en al erg ver heen.......

Succes!! Dat suikerwater is trouwens een hele goede zet geweest hoor!!! En op een kruik leggen lekker warm met eventueel nog een zachte knuffel extra erbij voor dat katje wat zo graag contact ligt en zo zoekt. Daar kan hij makkelijk in kruipen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:39

Wat goed dat je dit doet. Mijn ouders doen dit ook en vinden het heel erg leuk om te doen.
Om ze zo te zien lijken ze ouder dan twee weken.

Ik ga ervanuit dat je van het asiel van alles hebt meegekregen om ze te kunnen voeden e.d. ?

Mijn ouders hebben net de eerste gehad, die was 12 dagen (en echt veel kleiner dan deze), deze was helemaal alleen, en heeft het helaas niet gered.
Het was te proberen maar als ze zo klein zijn, is de kans dat ze alsnog gaan best groot.
Tip: hecht je niet te veel aan ze :+ Mijn ouders hebben trouwens wel alle kittens tot nu toe namen gegeven. De meeste hebben deze naam ook allemaal behouden toen ze terug gingen naar het asiel en later geplaatst werden.
Heel af en toe krijgen ze nog weleens een berichtje hoe het nu gaat met de katten.

En ik heb er zelf een kat aan overgehouden :j Hij heeft trouwens wel een andere naam gekregen, maar achteraf gezien was de naam die mijn ouders voor hem hadden echt beter :+ De naam die hij nu heeft is een beetje te ....... euhm.......... stoer voor hem :')

Succes! En als je denkt dat ze een DA nodig hebben gewoon bellen met het asiel.

Nog een andere tip: Mijn ouders hebben een warmteplaatje gekocht. Was iets van 3 tientjes, maar ze waren van het gezeul met kruiken en flessen warm water af ;)

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:45

ooh wat goed dat je dit doet!
ik volg

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:55

Heel succes veel tips kan ik niet geven. Heb wel een paar jaar terug een kitten geholpen bij ons op stal was als 4/5 weken oud gedumpt op een industrieterrein en bij ons op stal gebracht. Ik heb toen kitten melk gehaald bij de dierenwinkel. Beestje wilde in het begin ook niet drinken en eerste instantie dwangvoeren gedaan met een spuitje. En uiteindelijk zo snel mogelijk zelfstandig leren drinken uit een bakje. En dit heeft geholpen het uiteindelijke resultaat was zodra mevrouw de poes me zag ze op me af kwam rennen (nu nog steeds als volwassen kat). En het is voor mij op stal een heerlijke knuffelkat die me overal achterna loop.

Ook al loop er wat uit ze krijgen vaak toch wat binnen is mijn ervaring en gewoon volhouden en anders gewoon wat vaker in kleine beetjes geven. :j

Ik was in het begin al heel blij als ik 5 ml per keer binnen kreeg wat dus een heel gevecht was (druppeltje voor druppeltje).

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:02

Ja ik weet het dat kost een hoop tijd en energie, toppie hoor :(:) . Als het goed is is er een dierenarts die samenwerkt met het asiel , ik zou hem/haar bellen en je vragen stellen,

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:23

De foto zie ik nu pas deze zijn zeker wel ouder dan 2 weken. Hier onder 2 foto's van kittens van 3 weken oud (wel gezond dan)

Net 3 weken (waren net gevonden en wild dus erg onder de indruk, zeker ook omdat een hond ze gevonden had die andere bedoelingen had dan de kittens 'redden')
Afbeelding

Deze is al bijna 4 weken en dus totaal niet onder de indruk van zijn nieuwe omgeving :P
Afbeelding

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:52

Geen tips maar wel veel succes met je goede daad !!! Hopen dat ze het gaan redden :j
En heeft die witte nou een hartje op t lijf ? <3

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 23:34

ze zullen dan wel een weekje of 3 zijn... dan zijn de kleinste 2 wel erg ondervoed! Ze voelen ook graatmager :(

ik heb af en toe contact met het asiel en deze weer met de dierenarts... volgens mij willen ze het een beetje aanzien, hoe het gaat.
1 van de 'grote' kittens heeft 1 oogje wat best wel ernstig ontstoken is. Het is dik en er zit pus in, wat er niet uitkomt. Ik heb met heel veel moeite de oogleden voorzichtig uit elkaar weten te krijgen en er een bacteriewerend zalfje in gedaan die ik mee heb gekregen. Maar ik ben bang dat dit niet goed komt, het oogje is best wel dik. Is er een manier waarop ik de pus eruit kan krijgen ofzo? :\ Ik bel sowiso morgenochtend het asiel even... maar ik wil weten of ik nu ook wat kan doen.

ik heb trouwens wel een warmtemat, misschien wel handig inderdaad! Ben alleen een beetje bang dat het misschien te warm word. Ik heb evt ook wel een infraroodlamp, maar een fles warm water met een handdoek eromheen werkt ook goed, gaan ze tegen aan liggen en op liggen :)

Ik las op de gebruiksaanwijzing van de aanmaakmelkdat ze 6 keer daags 5 tot 10 ml melk moeten hebben. Het probleem is alleen dat ik zo'n hoeveelheid met geen mogelijkheid bij ze naar binnen krijg... ik moet ze sowiso al dwangvoeren, omdat ze verkouden en ziek zijn hebben ze geen eetlust. Als ik ze een klein beetje heb weten te geve, beginnen ze al tegen te stribbelen. Als ik te veel geef gaan ze zich er ook in verslikken, aangezien ze ook een beetje door hun bekje moeten ademen. Een heel gedoe dus... Ik geef ze nu elke keer als ze wakker zijn een klein beetje, en laat ze voor de rest slapen want slaap is ook erg belangrijk.

een 2e probleempje is dat er maar 2 kittens zijn die plassen, als ik ze stimuleer om te plassen. 1 van de kleintjes, en de gezondste dikkerd. De andere 2 plassen niet. Misschien moet ik ook wat meer geduld hebben hoor, ik heb ze nu iets langer dan 24 uur in huis. En er zit sowiso meer leven in dan eergisteravond...

wel ben ik een beetje bang dat ik de 2 kleintjes misschien juist af en toe wakker moet maken om te voeren, omdat ze zo weinig binnen krijgen en heel zwak zijn... ben bang dat ze anders gewoon in hun slaap doodgaan.

Afbeelding

dit is de meest gezonde kitten:
Afbeelding

1 van de 2 gezondere kitties: Hier kan je een beetje zien dat zijn rechter oogje best dik ontstoken is
Afbeelding

de 2 kleintjes:
Afbeelding

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 03:37

Ik ben 3 jaar gastgezin geweest voor een opvang (Zwerfkat in Nood) die ook kittens van alle leeftijden + aangereden/zieke katten opvangt in gastgezinnen voordat ze geplaatst worden. Ik ben nadat ik heel wat ervaring had opgedaan ook gastgezinbegeleider geworden. Hebben jullie niet zoiets in de organisatie? Bij ons was het het idee dat elk gastgezin zijn eigen begeleider had die hen bijstond met alle (medische en praktische) vragen. Ik was 24/24 bereikbaar voor mijn gastgezinnen via gsm en mail en ging zo nodig ook langs om te helpen of iets voor te doen.

Het is heel lastig om zwakke flessenkindjes te voeden en te ontlasten als niemand erbij is de eerste keer, het vergt wat handigheid en een ervaren flessengever is dan fijn om er bij te hebben om het een keer voor te doen. Jammer dat je zo ver woont, maar je mag me altijd pb'en of mailen (letitiapoesen@gmail.com), via mail antwoord ik sneller. Geldt voor iedereen trouwens, als ik ergens ook maar iets kan doen zodat er katjes geholpen worden, graag! Heb nu eenmaal die ervaring als gastgezin en begeleider, en die gebruik ik heel graag als onverbeterlijke crazy cat lady :)

Een paar tips die ik alvast kan geven:
- leg ze niet op hun rug bij het voeden, leg ze gewoon op hun buikje of iets meer opgericht. Dus nooit zoals bij een mensenbaby, dan kunnen ze stikken in de melk.
- probeer ze te stimuleren om te drinken zoals mamapoes zou doen; aaien (=likken) bijvoorbeeld.
- weeg de kittens ELKE dag rond hetzelfde uur op een keukenweegschaal en hou een logboekje bij van het gewicht (ook dagelijks opschrijven hoe vaak ze hebben geplast/gepoept)
- de hoeveelheden op de gebruiksaanwijzing zijn mooi, maar het belangrijkste is dat de kittens niet afvallen. Dus ongeacht hoeveel ze drinken, zolang ze elke dag bijkomen is het goed. Ze mogen 1 dagje op hetzelfde gewichg blijven, maar afvallen is NIET goed. Ideaal komen ze de eerste 2-3 weken een 10 gram per dag bij, daarna 20 gram per dag.
- kittens die genoeg drinken horen echt meer dan 1 keer op 24 uur te plassen. Probeer het stimuleren ook eens op andere manieren. Bij het ene kitten werkt het beste om te wrijven op de onderkant van de buik, bij de andere echt op het kontje/geslachtsdeeltjes zelf. Of een combinatie van de twee. Probeer eens langzamer of sneller. Harder (meer druk) of minder. Rondjes of heen en weer. Met wat doe jij stimuleren? Ik gebruikte zelf zachte tissues.
- als ze niet of moeilijk poepen kun je 1-2 druppels plantaardige olie (zoals olijfolie) bij de melk doen, zeker niet meer. Of eens een thermometer met olie op de punt even in hun poepje steken en dan kijken of er iets uitkomt met stimuleren.
-let ook op de grootte van het gaatje in het papflesje. Niet te klein (dan komt er bijna niks uit) en niet te groot (dan kunnen ze zich verslikken).
- krijgen ze echt niet genoeg binnen dan moet je echt dwangvoederen middels een voederbuis rechtstreeks naar de maag. 1 van de ervaren vrijwilligers zou je daarmee moeten helpen.
- als een kitten levenloos is, idd water met glucose geven. Ook geen overdosis, hyperglycemie is net zo gevaarlijk als hypo. Bij erge hypo zou je eigenlijk meteen naar de DA moeten racen zonder overleg (heb ik zelf tig keer moeten doen, maar ze halen het dan meestal wel als je op tijd bent).
- zorg dat ze goed warm blijven, dat is het allerbelangrijkste. Leg een thermometer bij hen in de bench (of doos, waar je ze ook houdt) en zorg dat de temperatuur tussen de 27-30 graden is. De sterkere kunnen ook met 25 graden, maar die ondergewichtjes niet.
- 100 gram is geboortegewicht, zij zijn dus echt in gevaar. Zorg er voor dat ze zeker aankomen.
- warmtebronnen kunnen geen kwaad zolang je zorgt dat het afgedekt is zodat ze niet rechtstreeks op het oppervlak kunnen (ook niet na veel wriemelen).
- overbodige luxe: een ouderwets hoorbaar tikkende klok verstopt achter een knuffelbeer of ingepakt in zachte dekens. Bootst kloppende hart van mamapoes na, fijn voor kittens.

Zo, als je nog vragen hebt hoor ik ze graag. Hoop dat het goed komt, arme dutsen. Het eerste nestje is altijd erg moeilijk, flesjes geven is lang niet zo simpel als het lijkt, blijven oefenen! En om de 2-3 uur (minstens!) toch even voeden voor de kleintjes. De grotere kunnen met 3-4 uur tussen flesjes. En na elke voeding stimuleren. Ik deed altijd eerst het hele nestje voeden, dan begon ik weer bij de eerste om te stimuleren. Dan hadden ze eventjes tussen het flesje en het plasje/poepje, dan ging dat soms makkelijker.

Edit: oogjes uitwassen met warm water, vervolgens zalven. Kijk altijd de gebruiksaanwijzing na of nog beter, vraag de juiste dosering/duur etc. aan de DA (bellen kost niets). Welke oogzalf en antibiotica heb je gekregen van de organisatie?

Edit 2: dwangbuis = voederbuis :')

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 04:07

Ik heb ook een opvangkitten gehad met een mega prut oog.

Ik maakte kamille/honing thee liet dat afkoelen en dan oogje schoonmaken en dan zalf er in.
Kamille is rustgevend en honing anibacterieel..

Heel veel succes!!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 04:07

Ach toch! Wat een arme drommels.
Wat je misschien zou kunnen proberen bij het dichte pus oogje, een watje doordrenken met afgekookt water( uiteraard afgekoeld ) een tijdje erop leggen zodat het een beetje kan losweken zeg maar. Dan kun je daarna zachjes proberen t oogje open te doen en te zalven.
Heel veel succes!

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 21:37

bedankt voor de tips Letitia :) Meeste hiervan volg ik al op, maar heb er zeker wat aan :D

Vandaag naar de dierenarts geweest met de 4, en heb de kleinste 2 daar moeten laten... :( de dierenarts had er geen vertrouwen in dat het beter met ze zou gaan, plus dat ze niesziekte hadden en ze op latere leeftijd zouden blijven kwakkelen...

Nu nog 2 kittens dus... Het piraatje met het ontstoken oogje hebben ze een spuitje met wat vocht gegeven, en ze hebben het oogje schoongespoeld. Ze maken het nu wel aardig... vooral de dikkerd, die drinkt goed en is vrolijk. Hij wast zichzelf en zijn broertje, en ligt te spinnen als ik hem aai Het piraatje gaat redelijk... Omdat hij best verkouden is, heeft hij niet erg veel eetlust. Ze moeten tussen de 50 en 75 milliliter melk per dag hebben, en met het piraatje is dat lastig... per keer drinkt hij ongeveer 3 milliliter, daarna wil hij echt niet meer. Maar dat kan nu ook komen omdat hij moe is van zijn doktersbezoek natuurlijk... hij ligt voorl veel te slapen, en ik wil hem niet te veel uit zijn slaap houden want dat is ook belangrijk. De dikkerd drinkt gerust 10 ml melk per keer dus daar maak ik me weinig zorgen om.

Het dikke oogje maak ik inderdaad een beetje los met afgekoeld gekookt water... en zodra het een beetje open gaat, een chlooramfenicol zalfje erin tegen bacterien... Ik geef ze ook 2 keer per dag antibiotica.

ik heb een infraroodmat onder een deken in hun doos gelegd, kunnen ze op gaan liggen als ze het koud krijgen :)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:25

Hoe gaat het vandaag met de arme drommels?

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 22:06

hoi hoi :)

vannacht maakte ik me zorgen over dat de kittens niet poepten... ik heb minstens een uur lang hun buikjes zitten masseren. De kleinste kitten wou ook niet (genoeg) eten dus ik zat er best wel over in, kon niet slapen en probeerde de kleine af en toe wat mek te geven. Vlak voordat ik even wou gaan liggen heeft de grootste kitten zichzelf helemaal onder gepoept. Wat was ik blij! Nadat ik hem en hun nestje had schoongemaakt, probeerde ik de kleine nog wat te voeren, en ze wou eindelijk wat eten! Daarna heb ik 3 uurtjes geslapen, ze gevoerd, weer 3 uur geslapen en weer gevoerd.
Het eten ging vanaf vannacht veel beter, en dat gaat nog steeds wel goed!

Alleen haar ontstoken oogje geneest niet zo goed. Vanochtend leek het beter te gaan met haar oogje, maar in de loop van de dag begon het weer wat meer te irriteren. ik probeer het oogje goed schoon te houden en er wat antibacteriele zalf op en in te smeren die ik mee heb gekregen... maar ik wil er ook niet te veel aan zitten, want dat belemmert natuurlijk de natuurlijke genezing ook... daarbij doe ik haar natuurlijk best veel pijn door elke keer haar oogje open te moeten 'trekken' om er zalf in te doen... en daardoor verliest ze ook weer eetlust. Beetje een dilemma dus.
Ik probeer haar vooral veel melk te laten drinken zodat ze sterker word en haar weerstand beter word, want dat heeft natuurlijk ook veel invloed op de genezing van haar oogje..

Met de grootste kitten gaat het eigenlijk prima, hij is heel tevreden en speels, en ligt vaak hard te spinnen :)

Afbeelding

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 23:15

Hoi, je bent meteen als gastgezin in het diepe gegooid met deze kittens. Ik ben 6 jaar gastgezin en heb heel veel zieke kittens hier gehad. Wat ook helpt is wat neusdruppeltjes gebruiken. Van de dierenarts of babyneusdruppels. 2x p.dag een druppel in elk neusgat maakt het los. Zo'n babysnotzuigertje helpt ook goed. Met een dicht neusje is het ook erg moeilijk om te eten. Eventueel stomen geeft ook verlichting. Kittens in bench of doos, daarnaast op de grond een pannetje heet water met een halve rinocaps, en dan een deken erover(een hutje maken). Maakt ook het snot lekker los. Ik maakte zulke oogjes (en ik heb vreselijke gezien) zeker 6 keer per dag schoon met een wattenschijfje met gekookt kamillewater, en dan weer zalf erop. Veel werk, maar de voldoening is groot als ze gezond je huis weer verlaten. Veel succes!

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 15:09

hee, thankss :) tomen doe ik inderdaad af en toe. De dikkerd heeft geen last van zijn neusje, het piraatje haar neusje zat wel wat dicht maar ze kan er sinds gister weer doorheen ademen :)
Ze hebben nu beide ook ontlast, eindelijk :) hoef ik me daar geen zorgen meer om te maken, ze hebben in ieder geval geen verstopping ergens.

Met het piraatje lijkt het steeds beter te gaan, ze begint beter te eten (als ik niet te veel aan haar oogje zit, want als ik haar oogje openmaak doe ik haar veel pijn en verliest ze haar eetlust) en ze speelt met haar grote broer. Haar oogje knapt nog niet echt op, maar misschien moet ik ook niet verwachten dat het in 2 dagen beter is. Het oogje ziet er in ieder geval wel stukken beter uit dan toen ik haar net kreeg, toen was het echt ontzettend dik.