'Mijn ouders willen niet naar de dierenarts'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

'Mijn ouders willen niet naar de dierenarts'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:47

Afgelopen tijd lees ik dit toch wel regelmatig terug op bokt. Een TS die aangeeft een ziek dier te hebben dat duidelijk pijn heeft, maar waarvan de ouders liever nog maar wat aankijken of niet naar de DA willen omdat het beestje toch op sterven ligt. Ik vind dat eigenlijk wel heel erg. Je koopt een dier voor je kind, maar wanneer het medische hulp nodig heeft dan wordt die niet geboden. Of de volgende dag pas, want weekenddtarief wordt te kostbaar gevonden.
Met niet alleen een lijdend dier als gevolg, maar ook een jonge TS die zich geen raad weet.
Koop dan geen dier, denk ik dan :\
Ik zou zo'n diertje/TS altijd graag willen helpen, maar ik merk dat ik zulke topics toch snel wegklik omdat ik er alleen maar verdrietig van wordt en er zo'n machteloos gevoel aan over houd. Wat vinden jullie van zulke topics?

Rocamor

Re: 'Mijn ouders willen niet naar de dierenarts'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:05

Houd er wel rekening mee, dat het vaak ook om een jonge TS gaat, die (hoe goed bedoelt ook) soms niet goed kan inschatten wat er nou precies is. En dan heb je volwassenen om je heen die moeten kunnen relativeren.

Kijk, onthouding van de nodige (!) medische zorg is natuurlijk een NO-GO. Als mijn paard op zondag kreupel loopt omdat zijn poot gebroken is of omdat meneer denkt een hek te kunnen springen en dit niet redt en bijna zijn nek en benen breekt, dan komt er echt wel een vee-arts. Maar staat ie op zondag met een spontaan (!) kreupele poot van een hoefzweer. Tja, dan wacht ie (sorry hoor) echt maar tot maandag. Niet levensbedreigend, alleen pijnlijk/vervelend voor hem.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:06

Het zal niet alleen een kwestie van geld zijn vermoed ik, maar ook van het niet in kunnen schatten of het echt nodig is. Dieren praten immers geen mensentaal en dus zien veel mensen het lijden van dieren niet. Ik moest pasgeleden op zondagavond met spoed naar de DA met 1 van mijn hondjes en vanuit de wachtkamer kon ik alles horen wat er in de spreekkamer gezegd werd. De hond die al in de spreekkamer was, was donderdagavond niet lekker, stopte vrijdagavond met drinken en pas toen hij zondagavond comateus werd dachten ze dat het wel eens nodig kon zijn om meteen naar de DA te gaan ipv te wachten tot de volgende ochtend. De hond heeft het niet gered.
Ik ken ook mensen die echt heel veel om hun dieren geven en hij stond dus met tranen in zijn ogen te vertellen dat ze hun hondje in moesten laten slapen. "Zaterdag kon hij ineens niet meer lopen en toen stopte hij woensdag ook nog met eten. Tsja, en je wilt niet dat zo'n beestje onnodig lijd dus toen zijn we maar naar de DA gegaan....."
Ik vind dit soort topics altijd triest. Niet alleen het dier lijd, maar ook diegene die het topic start en machteloos moet toekijken hoe hun lieveling lijd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:27

Inoterry schreef:
Ik ken ook mensen die echt heel veel om hun dieren geven en hij stond dus met tranen in zijn ogen te vertellen dat ze hun hondje in moesten laten slapen. "Zaterdag kon hij ineens niet meer lopen en toen stopte hij woensdag ook nog met eten. Tsja, en je wilt niet dat zo'n beestje onnodig lijd dus toen zijn we maar naar de DA gegaan.....".

Dit heb ik inderdaad van het weekend ook nog meegemaakt. Iemand die precies hetzelfde aan het vertellen was. Nou ja, hij stopte ook nog met drinken. Toen hebben ze het nog 2 dagen aangekeken om te kijken of de hond opknapte want hij was al 13 en ze gingen er echt niet meer mee 'rommelen met medicijnen' enzo en de hond werd toch weer beter. Want ja, als ie niet meer ging drinken dan was het toch wel klaar, want ze wilde m niet laten lijden. Terwijl ik bij dag 1 al bij de DA op de stoep zou staan. Dat zijn echt wel mensen met hart voor dieren, maar wel met een hart dat op een andere plek zit dan dat van mij.

Kortom, ik denk dat het heel lastig is om te oordelen op het moment dat je enkel berichten op Bokt leest zonder de exacte situatie te kennen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:05

Ik had het laatst met een vriend van mij,hij had mij ooit eerder verteld dat als zijn kat ooit dood zou gaan hij daar helemaal kapot van zou zijn want die kat had altijd veel voor hem betekent, hem bijgestaan in moeilijke tijden.
Sinds ik daar kom was dat dier al brood mager en stonk vreselijk uit zijn bek.
Als ik daar dan wat van zei dan werd dat afgedaan met "hij is al oud".
Vorige maand zei hij dat de kat ziek was en vlooien had, zijn tandvlees zag erg bleek.
Ik de volgende dag gevraagd of ze al met de kat bij de dierenarts geweest waren zei hij doodleuk"nee, we gaan niet naar de dierenarts, beest is al 17".
Het arme dier heeft nog een dag liggen lijden, waar na het (gelukkig ) overleed.
Ik snap zulke mensen echt niet!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:08

colunder schreef:
Ik had het laatst met een vriend van mij,hij had mij ooit eerder verteld dat als zijn kat ooit dood zou gaan hij daar helemaal kapot van zou zijn want die kat had altijd veel voor hem betekent, hem bijgestaan in moeilijke tijden.
Sinds ik daar kom was dat dier al brood mager en stonk vreselijk uit zijn bek.
Als ik daar dan wat van zei dan werd dat afgedaan met "hij is al oud".
Vorige maand zei hij dat de kat ziek was en vlooien had, zijn tandvlees zag erg bleek.
Ik de volgende dag gevraagd of ze al met de kat bij de dierenarts geweest waren zei hij doodleuk"nee, we gaan niet naar de dierenarts, beest is al 17".
Het arme dier heeft nog een dag liggen lijden, waar na het (gelukkig ) overleed.
Ik snap zulke mensen echt niet!!

En hij is nog steeds een vriend??? Zulke mensen neem ik afstand van.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:12

Ja, onze hond heeft het niet gered aangezien mijn ouders wouden wachten. Ik snap het van hun kant ook wel, de hond had het vaker gehad en het ging daarna weer over. Ik ben ook altijd over bezorgd (dat was toen niet meer dan logisch).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:15

Ik snap dat echt niet :n

Vaak is het zo dat ouders helemaal geen dier willen, maar ze toch maar kopen omdat hun kind erom zeurt. Vervolgens willen ze er dus amper geld aan uitgeven moeite voor doen. Je leest het zoveel op bokt..

Bij vragen als 'hoe haal ik mijn ouders over?' enzo hou ik mijn hart al vast..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:17

Toen mijn rat pijn had heb ik zelf de dierenarts betaald.
Mijn moeder vond het niet nodig om voor zo'n klein dier naar de DA te gaan, ik vond het wel heel belangrijk. Rat bleek inderdaad heel veel pijn te hebben en die €32,- maken mij niet uit, zolang ze maar niet zoveel pijn had.

Ik snap dat ouders geen groter operaties willen voor kleine dieren zoals konijnen of hamsters terwijl ze toch al oud zijn/niet oud kunnen worden.
Maar een controle om het dier tenminste een pijn vrij leven te geven met bijv. pijnstillers moet te doen zijn.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:19

Daarom neem ik ook geen dier momenteel.
Ik vind dat een dier alle mogelijke kansen moet krijgen, want die verantwoordelijkheid neem je als baasje op. Als je geen geld hebt, moet je nu eenmaal geen dier nemen.

Ik bijt vaak op mijn lip op bokt... en dan alle mogelijke excuses om niet naar de dierenarts te gaan...

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:25

Ik heb het idee dat er nog al vaak dieren worden aangeschaft zonder dat er kennis over is (van ouders vaak). Ken zelf best een aantal kinderen/jong volwassenen met paard die nauwelijks verantwoordelijkheidsgevoel/geld (de mensen, niet het paard :P) hebben en dierenarts is dan al gauw teveel geld, zeker voor ouders die niks met het dier hebben en er geen verstand van hebben. En al is er wel geld is de dierenarts een grote stap die liever uitgesteld wordt, want mensen vinden het al snel duur (maar goed, een paard verzorgen is nou eenmaal niet bepaald goedkoop, daar verkijken mensen zich ook op). Denk dat er mbt andere huisdieren ook door een hoop ouders zo gedacht wordt. En ik heb ook het idee dat mensen vaak denken dat ze het zelf wel op kunnen lossen met poedertjes/zalfjes van internet. Nu zal ik zelf ook heus niet altijd meteen een dierenarts bellen, in het weekend denk je daar zeker wel ff 2x over na, maar als het nodig is dan ga je. En wat Geryon zegt merk ik in de omgeving ook, ouders willen eigenlijk dat huisdier of zelfs paard niet, maar kind zeurt of koopt het zelf en heeft vervolgens zelf geen geld voor dierenarts (of geeft het geld uit aan andere dingen...) Zeker kleine diertjes gaan volgens mij niet zo snel naar de dierenarts, kan het ergens wel begrijpen dat niet iedereen het nut ziet van naar de dierenarts gaan met een muis oid, maar als je een dier in huis neemt heb je je verantwoordelijkheid te nemen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:28

Ik snap het ook niet.. enne..
Ook voor een konijn gewoon aan de grotere operaties gegaan. :j

We hadden een konijn van toendertijd 2 jaar, normaal zat het rustig in je armen.. tot een dag dat ze op nog geen halve meter hoogte uit mijn armen sprong.. (ik was een klein meisje van 8).
Beestje strompelde direct het kattenhuisje in die in de gang stond..

Beestje gepakt en zag er niet goed uit, direct naar de dierenarts gegaan.
Pootje was een botje van 8 cm groot, maar was in 4 flinke stukken gebroken.
Toen vroeg mijn moeder of het niet eerlijker was om het dier in te laten slapen, maar dat wilde de dierenarts niet omdat ze verder gezond zou zijn.
Dus we kregen de opties: dier afstaan, pootje amputeren en krijgt een nieuwe baas óf zelf laten amputeren met alle risico's van dien en €600 lichter.
Dan maar €600 lichter en amputeren.

De operatie verliep toen goed en ze mocht met een weekje mee naar huis.
We hebben haar nog heel wat jaren gehad en ze deed het prima op 3 pootjes.
Ze is toch nog bijna 11 geworden. :)

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:34

Precies de reden waarom ik 7 jaar gewacht heb om een eigen paard aan te schaffen. Tot die tijd zou ik afhankelijk geweest zijn van mijn ouders wat betreft dierenartskosten en ik weet dat zij er net iets anders in staan dan ik... Nu kan ik haar gewoon wel laten behandelen wanneer en hoe ik wil. Al hoop ik natuurlijk dat het niet nodig zal zijn :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:39

Gowlan schreef:
Ik snap het ook niet.. enne..
Ook voor een konijn gewoon aan de grotere operaties gegaan. :j

We hadden een konijn van toendertijd 2 jaar, normaal zat het rustig in je armen.. tot een dag dat ze op nog geen halve meter hoogte uit mijn armen sprong.. (ik was een klein meisje van 8).
Beestje strompelde direct het kattenhuisje in die in de gang stond..

Beestje gepakt en zag er niet goed uit, direct naar de dierenarts gegaan.
Pootje was een botje van 8 cm groot, maar was in 4 flinke stukken gebroken.
Toen vroeg mijn moeder of het niet eerlijker was om het dier in te laten slapen, maar dat wilde de dierenarts niet omdat ze verder gezond zou zijn.
Dus we kregen de opties: dier afstaan, pootje amputeren en krijgt een nieuwe baas óf zelf laten amputeren met alle risico's van dien en €600 lichter.
Dan maar €600 lichter en amputeren.

De operatie verliep toen goed en ze mocht met een weekje mee naar huis.
We hebben haar nog heel wat jaren gehad en ze deed het prima op 3 pootjes.
Ze is toch nog bijna 11 geworden. :)

Bij een jong konijn zou ik het inderdaad ook overwegen. Maar bij een konijn van 7 à 8 jaar of een rat van 2 heeft het voor mij niet veel zin.
Dan krijg ik meer het gevoel dat ik hun leven maar probeer te rekken terwijl ze er gewoon klaar mee zijn.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:45

Het kan ook zijn dat er gewoon een andere achtergrond is. Mijn ouders hadden een boerenbedrijf en die zijn erg bekend met beesten en dierenartsen. Als er in het weekend iets acuuts was zoals een flinke jaap of koliek dan kwam er die veearts zeker wel. Maar bij iets minder ernstigs werd het eerst even aangekeken. En konijnen en hamsters naar de dierenarts, nee dat gebeurde inderdaad niet.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:46

Enerzijds snap ik het wel dat mensen wachten. Als een dier zich niet goed voelt, kun je het een dag of twee aankijken om te zien of het vanzelf over gaat. Maar je moet ook kunnen inschatten wanneer het dier wel echt hulp nodig heeft.

Ik ben het ermee eens dat ouders veel te makkelijk een dier aanschaffen, zonder echt te weten wat ze kunnen verwachten. Dat ouders geen honderden euro's uit gaan geven om een cavia of konijn te "redden" snap ik eigenlijk prima. Bij ons was dat vroeger ook zo, maar in plaats van het dier te laten lijden, lieten wij het inslapen. Klinkt heel cru, maar ik snapte van mijn ouders ook dat zij zoveel geld niet uit gingen geven aan zo'n klein dier.

Bij onze hond is het op dit moment ook zo. Hij is al op leeftijd en als hij nu iets krijgt wat een hoop geld gaat kosten, een operatie of zoiets, dan is het ook einde verhaal. Dat oude dier moet revalideren, er moeten een hoop pillen in en wat heeft hij er zelf nog aan? Een hoop kosten en zorgen, weinig plezier. Laat hem dan maar gaan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:50

Oh TS heel herkenbaar. Op de handen zitten en wegklikken.

Een dier kost geld! Daar ontkom je niet aan. Wij zijn opgegroeid met een kinderboerderij aan dieren en mijn ouders zijn zelfs met hanen etc. naar de dierenarts gegaan. Niks dood laten gaan of de nek omdraaien. Het dier heeft er niet om gevraagd om bij je te komen wonen.

Ik denk ook echt geen 2 keer na in het weekend. Dier heeft NU pijn dus moet NU geholpen worden. Simpel :)

@Kaus, een konijn van 7 is echt niet klaar met leven omdat hij/zij een pootje heeft gebroken?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:51

@Selka, ik bedoelde niet specifiek een gebroken poot, meer ziek zijn door bijv. een tumor.
Een gebroken poot heeft inderdaad niet veel met leeftijd te maken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:51

Over zelf betalen enzo, sorry ik kan geen 500E ophoesten :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:53

Ik snap het van twee kanten niet. Van de ouders snap ik niet dat ze een dier kopen voor hun kind als ze er blijkbaar liever geen geld aan uit geven. Als je aan dieren begint moet je het goed doen. Verder vind ik dat die kinderen zich ook wel makkelijk erbij neer leggen. Ik was zelf echt geen lastig kind vroeger, maar als het om mijn dieren ging trok ik mijn eigen plan. Dan maar een keer ouders die boos zijn. Kan me nog herinneren dat pap vond dat mijn pony wel een nachtje op beton kon slapen toen het zaagsel op was en hij druk was. Toen ben ik met mijn zakgeld en een kruiwagen 6 km gaan lopen om een pak zaagsel te gaan kopen.

Mijn ouders waren overigens ook wel van het even aankijken, maar ze vertrouwden wel op mijn oordeel. En als het niet mocht dan deed ik het toch :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:56

Nee oke Kaus dan snappen we elkaar :)

@eclair98, op het moment dat dit ook niet de afspraak is met jouw ouders dan kan jij er inderdaad niks aan veranderen. Daarom ben ik ook blij dat mijn ouders wel altijd naar de DA gingen met onze beestenboel :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:56

Ik snap je punt, TS!
Maar wat ik wel logisch vind, is dat de meeste mensen het eerst even aankijken. Als het dier echt duidelijk pijn lijdt, ga je er mee naar de DA. Dat moet normaal zijn, lijkt me.
Maar als het dier een dag niet goed eet, tsja, dan kijk je het even aan. Dier kan niet lekker in zijn vel zitten. Hebben wij met onze kat ook wel eens gehad. Die heeft af en toe van die dagen (max. 1x per jaar) dat ze zich niet lekker voelt en dat kan gebeuren.
Jij gaat ook niet om elk griepje direct de ambulance bellen of naar de spoedeisende hulp :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:58

Jep, mijn ouders zijn ook zo, maar gelukkig ben ik nu oud genoeg om dit zelf te betalen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:00

Ik snap je heel goed TS! Het is mij ook overkomen met mijn kat. Ik zag dat mijn kat dood ziek was en echt een probleem had en mijn moeder wou het nog even aan kijken, wat uit eindelijk een half jaar heeft geduurd ( veel te lang -.-' ). Na veel drammen en zeuren zijn we toch naar de dierenarts gegaan en blijkt dat we een super ziek katje hadden. Ze is nu weer helemaal gezond en zit ook een stuk beter in haar vel, letterlijk en figuurlijk. Het is niet zo dat mijn moeder niet naar de dierenarts wil maar meer wil kijken van; misschien gaat het morgen wel beter. En ik snap wel dat je niet voor ieder wissewasje naar de dierenarts gaat maar als het al een half jaar vol houd dan is er toch duidelijk iets mis.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:02

Yucca schreef:
Het kan ook zijn dat er gewoon een andere achtergrond is. Mijn ouders hadden een boerenbedrijf en die zijn erg bekend met beesten en dierenartsen. Als er in het weekend iets acuuts was zoals een flinke jaap of koliek dan kwam er die veearts zeker wel. Maar bij iets minder ernstigs werd het eerst even aangekeken. En konijnen en hamsters naar de dierenarts, nee dat gebeurde inderdaad niet.

Maar dan worden die konijnen en hamsters wel afgemaakt hoop ik?