kat vangen, dringende hulp gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

kat vangen, dringende hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:41

Hallo,
Ik schrijf dit al jankend, ik weet mezelf echt geen raad meer.

Wij hebben een kat. Deze hebben we 2 jaar geleden geadopteerd en van kitten af aan opgevoed. Vanaf dag 1 heb ik voor dat kleine grutje gezorgd. Om de 3uur stond ik op voor hem speciale melk te geven, wat was hij toch zo klein.

Wij hebben dat dier altijd goed verzorgd, netjes gecastreerd, elk jaar zijn spuitjes, 3x daags borstelen, 2x per dag kwaliteits voer met telkens een grote kom vers water. Dat dier mocht hier alles. Hij was een echte binnen kat, heel soms ging hij eens buiten maar dat was nooit verder dan 2 meter van de deur af en bij het minste geluidje had hij bang en wilde hij weer binnen.

Vorige week woensdag (6uur in de ochtend) vroeg hij weer eens om buiten te gaan. Omdat ik hem zo vertrouw dat hij bij de deur blijft mocht hij van mij snel voor dat ik naar school vertrok nog even buiten genieten van de ochtendzon. Maar 5min later, toen ik hem wilde binnenlaten was hij weg. Ik in volle paniek, ik ben die dag niet naar school geweest maar heb de hele dag buiten aan de deur gezeten.
Hij was weggelopen, ik was zo radeloos. Donderdag belde de buurvrouw aan omdat ze onze kat had gezien, hij was 2 huizen verder in de tuin. Ik wilde hem meteen vangen maar hij was te snel.
Zo probeer ik hem al vanaf donderdag te vangen maar niets lukt.

Er staat een kattenval met voer dat 2x per dag vervangen wordt. Maar hij wil er niet in. We hebben ontdekt dat hij zich schuilhoud onder het tuinhuisje en er 's nachts pas uit komt. Daarnet had ik hem kunnen vangen, maar dit was niet meer mijn kat.
Hij was zo ontzettend agressief, en heeft mijn hele arm open gebeten dat het bloed op de grond drupte.
Hij zag er zo vies uit, zo mager, zo agressief. Ik mis mijn kat. Ik wil hem zo snel mogelijk vangen maar hij laat het niet toe. Hij is echt mijn maatje, hij heeft me door veel problemen geholpen en ik wil hem niet kwijt. Maar als hij zich niet laat vangen vrees ik dat ik afscheid moet nemen van mijn kat.

Alles hebben we al geprobeerd, met de hand vangen, de kattenval, roepen, lokken met eten, speciale druppels, speelgoed, zijn dekentje,.... Hij is een echte binnenkat en weet niet hoe hij moet jagen (hij is al bang van een vlieg). Hij is al extreem afgevallen en ik vrees dat als ik hem niet kan pakken mijn kat een pijnlijke dood tegemoet staat.
Ik wil zo graag mijn kat terug, ik zie hem zo graag.

Weet er iemand van jullie nog een manier om hem proberen te vangen. Je zou er mij zo veel plezier mee doen.

Mijn excuses voor het lange bericht, maar ik ben zo radeloos. Ik wil mijn maatje terug, en ik wil niet leven met het gedacht dat hij aan het doodgaan is 2 huizen verder ipv lekker met mij te knuffelen.

Alvast hartelijk bedankt.

dierenfan

Re: kat vangen, dringende hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:50

als hij in de tuin zit dan 's nachts (met toezicht) de buitendeur open zetten en binnen laten eten? Zomaar net binnen. Meer niet doen en dat totdat hij gemakkelijk naar binnen gaat. Dan proberen iets te verzinnen om de deur snel dicht te krijgen met touw of vanaf buiten. Hierbij ook maar 1 kans. Je kan ook een honden bench in richten bij de plaats waar hij vaak zit 's nachts en daar voer in doen. De eerst tijd niet meer doen dan hem daarin voeren en daarna pas iets bedenken dat het deurtje dicht gegooid kan worden.

Erg jammer dat hij de val niet in wil lopen.

Dat open halen van jou is echt omdat hij zo enorm gestresst is. Helaas gebeurd dat vaker bij katten die niet gewend zijn buiten te zijn of in vreemde situaties te zijn dan draaien ze door en zeker flessenkittens zijn hier erg gevoelig voor helaas :( dus dat werkt ook niet zo mee.

Ik ga hard duimen dat het jullie mag lukken binnenkort!!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:52

Echt bedankt, dat idee van die bench is super. Ik zal hem zo proberen voeren, echt bedankt !

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:56

Erg vreemd, dat hij zo doet. Het advies van Dierenfan is goed, deur openzetten. Maar als hij niet durft te komen zou ik denk ik een doos of kist bij de deur neerzetten met een lekker bedje erin en het voer er vlak bij, onder een afdakje ofzo. Wel waterdicht maken, leg er een plank of plaat op, zodat het niet inregent. En dan van voren af aan beginnen met wennen.

Even tussen twee haakjes, komt er hondsdolheid voor in jullie omgeving? Ik vind het erg vreemd dat een kat die je al zo lang hebt agressief wordt. Bang okay, hij kan iets hebben meegemaakt in de tijd dat hij buiten was, maar bijten??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:57

Hoe kan het dat hij mager wordt dan, eet hij nu helemaal niets...?

Als hij toch in de buurt blijft en er slecht uit begint te zien, kun je hem dan niet beter vrijblijvend voer aanbieden zodat hij in ieder geval goed eet?

Hij kan maar beter tot rust komen in jullie tuin, met genoeg te eten, drinken en een fijn droog slaapplaatsje dan dat je hem constant op de huid zit met proberen hem te vangen :(:)

Als hij zich eerst maar weer eens lekker voelt dan komt hij sneller weer bij zinnen en kun je gaan proberen om het voer zo neer te zetten dat je hem te pakken kan krijgen of dat hij zelf weer naar binnen durft...nu ben je hem misschien vooral bang aan het maken met je vangpogingen.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:58

Ik zou de bench ook mooi dichtmaken, met een oude deken of zo, enkel de ingang open.
Zo lijkt het een veilige schuilplek voor hem.
Arm dier, zal helemaal van de kaart zijn en erg hongerig.
Hopelijk komt hij snel weer naar je toe en loopt of "in de val" of komt bij je naar binnen wandelen.
De achterdeur open laten staan lijkt me ook wel een goed idee, vermits hij het huis goed kent.
Misschien om de beurt waken en natuurlijk voer en kattenmelk of zo zetten.
Waarschijnlijk kruipt hij zodra hij binnen is, ergens onderin om zich veilig te stellen en kan je de deur dichtdoen.
Lijkt me een vreselijke situatie voor je, om je schat zo te zien.
Ik duim voor je xxx

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:00

Als het huis te eng is van buiten dan zou ik zeker het tuinhuis open zetten en daar een fijn plekje voor hem maken met water en voer waar je hem verder zijn gang laat gang voor nu, je moet hem wel reden geven om bij jullie in de tuin te blijven :j

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 19:04

Hij 2 huizen verder bij de buren en durft daar niet onder het huisje uit te komen. Hondsdolheid niet, maar wel veel zwerf en wilde katten. Dit probleem lossen we momenteel op zwerfkatten in nood.

Mijn vader vindt het geen goed idee om hem zo maar voer aan te bieden. Hij denkt dat hij daar dan blijft aangezien er toch voer klaar staan.
Ik ga vanavond zijn reismandje buiten zetten met een dekentje in en wat brokjes, die eet hij graag.

Dank jullie voor de tips !

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:40

Heeft het wat geholpen? Soms moet je kiezen uit 2 kwaden hoor. Geen voer aan bieden aan een kat die zo enorm in stress zit dat hij niet meer weet wat hij doet en sterk vermagerd is net zo goed geen optie als nu van voer voorzien waar hij makkelijk bij kan zodat hij in elk geval eet. Eten brengt misschien ook weer meer rust in hem. Als jij hem voorziet van eten gaat hij jou daarin ook vertrouwen als je niet tenminste steeds pogingen doet hem te pakken ;)

Zelf een wilde kat op die manier een jaar van eten voorzien en na dat jaar kon ik haar aaien en ngo een half jaar later kwam ze zelfs in huis om lekker te slapen en te eten. Het is nooit een aanhankelijke kat geworden of geweest maar wel 1 die mij vertrouwde!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:43

Misschien kan de dierenambulance iets voor je betekenen?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:58

voorlopig alleen voeren, gewoon even lief tegen hem praten eten neerzetten, nog even 2 min kwebbelen tegen hem en dan weglopen. niet willen vangen de komende tijd. hij zal uiteindelijk dichterbij komen en zelfs beginnen met eten als je er nog bij bent en dan moet je nog geen vinger naar hem uitsteken. pas als alles helemaal vertrouwd is kun je hem een aai geven en dan weglopen. uiteindelijk komt ie vanzelf en dan merk je het ook wel dat ie weer durft en vertrouwd. Zo heb ik mijn zwervertjes altijd kunnen vangen en ook de enorm schuwe kittens als ze die hadden. Blijf zelf laag bij de grond tot je wegloopt trouwens.

Een kleinigheidje, sommige katten reageren enorm op het type oogcontact dat je maakt. veilig is het wanneer je je ogen langzaam sluit, even gesloten houdt en langzaam weer opent, snelle knipperbewegingen zijn een teken van alertheid. Datzelfde "lome" kun je ook in je bewegingen doorvoeren.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:25

Misschien de dierenambulance of het asiel raadplegen? Die hebben veel ervaring met zulke gevallen en hebben vast bruikbare tips. Misschien willen ze zelfs even langskomen om te helpen :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:10

Dierenambulance is meestal van de snelle oplossingen, dat gaat in dit geval niet werken :n. Ik ga mee met shamalarabs, eerst voeren, in de tuin van de buurman, bakje neerzetten en meteen weer weglopen.

Vooral het houden van afstand is een belangrijk punt, wacht niet af tot je kat zelf wegduikt van angst/ongemak, maar ga zelf al weg voordat ie dat punt bereikt. Gewoon 2 keer per dag voeren, zet zijn favoriete voer neer, het belangrijkste is nu dat ie weer gaat eten, anders heb je helemaal geen kat meer straks. Er is hem blijkbaar iets overkomen wat ie niet kan verwerken, daar zul je respect voor moeten hebben en geduld voor moeten opbrengen. Als je op die manier doorgaat dan wordt het vanzelf wel weer beter. Als je hem vangt voordat ie er klaar voor is, gaat ie waarschijnlijk in huis zitten piesen e.d.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:17

Ik zou ook gaan voor de versie, eten en water aanbieden, niet storen, dus alles heel rustig doen.
Geen bergen voer, precies genoeg, zodat hij lekker kan eten, maar wel die avond ook weer honger heeft en blij is met 2e x eten.
Vertrouwen winnen.
Al dan niet in combi met later een bench waar je de bakjes in gaat zetten.
(niet heel klein benchje en het wel veilig maken voor hem)

En uiteraard overleggen met de buren waar hij in de tuin zit.

Hoop voor je dat hij zich relatief snel weer "zijn oude zelf" voelt.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:32

Dierenambulance heeft allerlei netten en vangstokken waarmee je dieren van een afstand kunt vangen/pakken. Misschien geeft het wel stress, maar imo het overwegen waard. Ik zou het risico niet willen nemen dat hij nog verder wegloopt en nooit meer terugkomt/ aangereden wordt of wat ook. Dan maar eventjes stress en weer veilig in huis bijkomen.. kan me ook niet voorstellen dat de kat het prettig vindt om te zitten waar hij nu zit ipv lekker binnen zoals hij gewend is. Maargoed, da's aan TS natuurlijk :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:24

Wij hebben een huiskat die dit ook binnenshuis doet. Als wij haar echt moeten pakken (om medische redenen), gaat dat in motorpak met leren handschoenen. Daar bijten ze niet doorheen.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:31

Ts is de kat al gevangen?