Hoe komt mijn kat aan die teken?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ierusju

Hoe komt mijn kat aan die teken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 00:42

Hoi bokkers!
Ik heb twee katten. Een dame van 13 en een mannetje van 2. Nu heeft mijn oudere kat in het verleden ooit vlooien gehad. Toen heeft mijn moeder een ander vlooienbandje en andere vlooiendruppels gehaald en weg waren die krengen. Nooit meer 1 gezien. Nu staat er echter op de verpakking dat ze ook tegen teken zijn. Super handig zou je denken.
Dit is echter alleen het geval van mijn oudere kat. Die heeft nooit een vlo of teek. Mijn kleine kat komt echter 'gewoon' thuis met een vlo en een aantal teken. Vandaag weer twee weg gehaald: 1 op z'n snoet en 1 onder z'n bandje. Wat zijn dit voor.super teken, hoe kom je er in godsnaam vanaf en hoe kan het dat de ene kat nooit een beestje meedraagt en de ander ze gezellig mee naar binnen neemt?
Hebben jullie enig idee/ervaring? Want het begint aardig
vervelend te worden :(

Liefs

anneliesdj

Re: Hoe komt mijn kat aan die teken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 00:53

Waarschijnlijk is je oudere kat niet meer zo'n zwerver en zit je jonge kat juist de hele dag door de bossen te rauzen?
Ik zou even switchen van middel, of vraag even bij je dierenarts wat goed werkt.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 01:00

Heel veel is idd op te lossen met een goed vlooien/teken middel. En dat dan ook goed bijhouden.

Maar, als ik dat vergelijk met onze honden, kan je het nooit helemaal voor zijn. Wij controleren ze goed als ze buiten zijn geweest. Als ze dan toch een teek hebben kunnen we ze vaak al weghalen als ze nog op de vacht zitten.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 08:30

Over het algemeen is mn oudere kat meer buiten dan die jonge :P

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:34

Teken en ook vlooien krijgen het vergif veelal pas binnen als ze je beestje al gebeten hebben, omdat het zich in het bloed van je dier zit, waardoor ze pas sterven als ze er al zitten, en je ze er dus zelf nog af moet halen of zult moeten wachten tot ze er af vallen(kan lang duren bij een dooie teek..).
Beste is dus gewoon dagelijks controleren of op zoek gaan naar een middeltje dat je dieren van buitenaf beschermd(wat dus ook in de haren gaat zitten zodat ze teken al 'verbrand' worden zodra ze erop springen).

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:37

Wat voor merk bandje heeft de kat om? Er wordt vesl rotzooi verkocht wat dat betreft... Sommige bandjes zijn zelfs giftig voor de kat.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 12:08

SuperAssie schreef:
Beste is dus gewoon dagelijks controleren of op zoek gaan naar een middeltje dat je dieren van buitenaf beschermd(wat dus ook in de haren gaat zitten zodat ze teken al 'verbrand' worden zodra ze erop springen).

Is dat dan niet schadelijk voor je kat wanneer hij zichzelf schoonmaakt?

gabyfedde schreef:
Wat voor merk bandje heeft de kat om? Er wordt vesl rotzooi verkocht wat dat betreft... Sommige bandjes zijn zelfs giftig voor de kat.

Bandje van beaphar en druppels van frontline.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 12:10

Die van ons kan je helemaal ondersmeren met vlooien en teken spul, maar ze krijgen ze toch wel :=
Ik denk dat je er niet zoveel aan kan veranderen, teken zijn overal in gras/bos/heide

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 12:19

ierusju schreef:
Over het algemeen is mn oudere kat meer buiten dan die jonge :P

Het gaat er niet om hoe lang ze buiten zijn, maar waar. Onze hond struint door gras en struiken en we komen toch regelmatig een teek tegen bij hem. Ondanks hij behandeld is met Fronline combo.
Dus we controleren regelmatig of er bij hem nog ergens een teek zit. Gelukkig is hij gek van aaien en kroelen.

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 12:21

Ik heb 3 katten en bij alledrie is frontline niet meer werkzaam als ik dat heb gebruikt hebben ze alsnog vlooien.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 12:22

Ik gebruikte ook altijd Frontline voor mijn katten. Toch kregen ze vlooien. Dus naar de dierenarts gegaan voor advies, en die gaf aan dat bijna alle vlooien en teken in Nederland al lang resistentie opgebouwd hebben tegen Frontline (deze klachten kregen ze sinds een jaar ongeveer). Hij adviseerde Advantage (en nee, geen aandelen, hij had zelf ook nog Frontline in het assortiment).

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 12:28

De druppels in de nek houden de vlooien en teken niet weg! Pas nadat de vlo/teek vergiftigd bloed gezogen heeft gaan ze dood. En teken zijn behoorlijk taai.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 12:35

Probleem met teken is dat elk product dat echt effectief is tegen teken ook nogal giftig is voor katten.
Voor vlooien komen er laatste tijd wat nieuwe producten op de markt die goed werken.
De hondenversie bevat een product dat ook goed werkt tegen teken. Voor katten kan je dit echter niet zonder risico gebruiken.

Frontline is een oud product en vaak idd niet meer werkzaam.

Beste is nog teken verwijderen zodra je ze ziet.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:15

ierusju schreef:
SuperAssie schreef:

Is dat dan niet schadelijk voor je kat wanneer hij zichzelf schoonmaakt?

Nee hoor :)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:27

Probeer een Seresto band! :) Werken heel goed en geen frontline meer nodig (wat meestal toch niet meer werkt). Seresto werkt ook goed tegen teken! Vaak wel verkrijgbaar bij de DA of op internet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:20

ierusju schreef:
Bandje van beaphar en druppels van frontline.

Gooi dat maar weg, frontline werkt zowieso niet meer, daar is resistentie tegen, meeste dierenartsen verkopen het daarom ook niet meer.
Beaphar is ook niet zo geweldig.

Vraag bij je dierenarts naar druppels van stonghold.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:15

Stronghold is niet werkzaam tegen teken.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:18

Er zijn dit jaar ook wel heel erg veel teken hoor.
Onze poezen zitten er ook steeds onder, en heb zelfs al 1 uit mijn paard getrokken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:20

Tsja als je Beaphar en Frontline gebruikt snap ik wel dat je nog teken en vlooien tegen komt. Ga naar of bel je DA voor advies. Er zijn verschillende soorten middelen die beter helpen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:23

Ik heb een vlooien en tekenband van Seresto en sindsdien geen vlo of teek meer gezien.
Frontline heb je echt niets aan.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:25

Ik hoorde laatst bij het nieuws dat er dit jaar zoveel teken zitten dat er bijna een teken plaag zit.
Ik heb pas geleden ook frontline gebruikt maar dan omdat mijn kat oormijt had, dat hielp echt meteen!

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:32

Het is hier sub tropische, en eigenlijk nooit op vriespunt. Vlooien etc gaan dus ook net dood (Geweldig ;( ). Ik heb ook vaak problemen met vlooien aangezien de honden en kat door het hoge gras struinen op de boerderij. Ik had laatst de kat ontvlooid, nog geen week later zat ze helemaal onder. Dierect Frontline gebeld. Zij legde mij uit dat vlooien inderdaad op springen, dan langzaam dood gaan, dus er voor uuren op kunnen zitten. Als je ze kan zien "rennen" gaan ze al dood. Het enige wat ik werd verteld dat ik kon doen was een vlooien kammetje pakken en elke dag even kammen. Ik neem aan dat het zelfde geld voor teken. Success! vlooien zijn echt disgusting :n

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:34

lizzy1 schreef:
Ik hoorde laatst bij het nieuws dat er dit jaar zoveel teken zitten dat er bijna een teken plaag zit.
Ik heb pas geleden ook frontline gebruikt maar dan omdat mijn kat oormijt had, dat hielp echt meteen!

Heeft Nederland geen Ribcord? Is echt smeerspul (Lees: brand gat in plastic smerig...) maar is echt het beste wat je kunt hebben. Ik heb een aantal paarden verzet naast koeien en een aantal zaten oder van hoofd tot teen. 1 keer gesprayed, en je iet ze dood gaan. Volgende dag zijn ze uitgedroogd. Als je het genoeg verdunt kun je er zelfs e kat of groente mee besproeien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:52

Ik gebruik de druppels van advocate tegen teken en vlooien(larven).
Werkt ook tegen oormijt en bepaalde wormen (haak/rond en hart).
Werkt (bij mijn katten) als een trein.
Af en toe vind ik wel een dode teek die nog vast zit, maar geen levende meer.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:06

Mag ik mijn vraag hier ook even stellen. Ik heb een kat die voornamelijk binnen worden gehouden. Wij wonen in het centrum in een appartement en we hebben een groot dakterras. Af en toe komt mijn kat op het dakterras met mooi weer aan een tuigje, moet ik hiervoor vlooienbestrijding gebruiken of is er weinig kans dat mijn kat vlooien krijgt van die paar keer op het terras? Ik heb niet het idee dat ze nu vlooien heeft, maar ik wil uiteraard liever voorkomen dan genezen, omdat wij ook vloerbedekking hebben thuis...