hoe een botje geven aan hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

hoe een botje geven aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 14:50

Mijn chi had net een kippenbotje van een kippenvleugeltje die ik had gegeten gejat en rende er zoals het een echte rat betaamd mee weg :+ uiteraard snel afgepakt. Wat ik namelijk heb begrepen is dat dat een echte no go is ivm splinters.
Maar toen dacht ik, ondanks dat dit heel stout is, hoe zou je zoiets wel kunnen geven? Harde botjes uit de winkel vind hij nietlekker. Het enige wat hij lust is een gedroogd stukje kip die je bij de winkel kant en klaar koopt. Ik denk dat ik hem echt blij kanmaken met een botje met vlees eraan. Maar hoe zou je dit kunnen geven? Koken ofzo? mergpijpjes uit de dierenwinkel moet hij ook niet. Alleen zachte dingen. Maar dat is ook niet echt goed voor het gebit toch?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:57

Stelregel is dat je botten nooit mag koken of verwarmen! Dan verandert de samenstelling en dat zorgt er juist voor dat botten gaan splinteren en/of te hard zijn.
Een rauw kippenbotje kan best, mits je hond gewent is om rauw voer te eten en rauwe botten te krijgen.
Gedroogde snacks zijn prima snacks en ook voor het gebit. Ja rauwe botten moet je hond wel meer zijn best doen, maar dan moet je hond dus gewend zijn dit te eten.
Wil je je hond rauwe botten gaan voeren dan zul je je hier in moeten verdiepen. barfplaats.nl is een plek waar je veel informatie kunt vinden. Daarnaast doet google ook wonderen.
Maar nogmaals, ook gedroogde snacks (en dan niet de gedroogde/gerookte botten/poten!) zijn prima snacks en ook daar zitten harde snacks tussen. Nekspiervlees bijvoorbeeld. Ik heb laatst gedroogde kamelennekvlees gekocht. Lekker hard dus daar moet mijn hond welk even voor werken. Daarnaast zijn er echt tal van gedroogde snacks.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 24-05-14 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:59

Kippenbotjes kun je ongekookt wel geven. Hoeft je hond ook niet gewend aan te zijn, is een mooi beginnersbotje.

PenP2014

Re: hoe een botje geven aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 15:01

Ze waren gebakken.. dat mag dus wel? Of moeten ze dan dus rauw zijn echt? Deze waren ook gemarineerd maar ik kan natuurlijk ongemarineerde halen.
hij eet nu op dit moment geen vers vlees. Hij eet royal canin chihuahua brokjes. Het probleem is dus dat hij die botjes waar hij moeite voor moet doen niet wil. Ligt dat eraan dat ze hard zijn of trekt de geur ofzo hem gewoon niet?
Bedankt voor de tips!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:01

Kimbers schreef:
Kippenbotjes kun je ongekookt wel geven. Hoeft je hond ook niet gewend aan te zijn, is een mooi beginnersbotje.

Je heb ook wel met een klein hondje te maken hé. Dat is wat anders dan een labrador die even een kippenbotje krijgt.
Ik zou dan zelf eerst beginnen met een kippennekje als beginbotje.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:02

PenP2014 schreef:
Ze waren gebakken.. dat mag dus wel? Of moeten ze dan dus rauw zijn echt? Deze waren ook gemarineerd maar ik kan natuurlijk ongemarineerde halen.
hij eet nu op dit moment geen vers vlees. Hij eet royal canin chihuahua brokjes. Het probleem is dus dat hij die botjes waar hij moeite voor moet doen niet wil. Ligt dat eraan dat ze hard zijn of trekt de geur ofzo hem gewoon niet?
Bedankt voor de tips!

Nee dat mag niet. Dat is verwarmd dus is de samenstelling van het bot verandert. Alle botten (dus niet snacks zoals spiervlees, pezen enz) die gekookt, gerookt, gebraden, gebakken enz. (dus verwarmd zijn geweest) moet je niet geven.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:07

Even een kleine greep uit hoeveel gedroogde snacks er wel zijn. Mijn hond met de voorraad die ik een tijd terug gekocht heb. Afbeelding o.a. verschillende gedroogde vissen, lamsluchtpijpen, lamslong, kamelennekvlees en lamsvleessticks.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 15:09

Wat ik van de DA begreep is dat zacht niks doet voor tandplak en tandsteen en hard wel. Maar hard wilt ie dus niet. En rauwe kip is dat niet gevaarlijk ivm zalmonella? Ik ga ook eens op de link kijken die je gaf thanks!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:11

annepaardoes schreef:
Nee dat mag niet. Dat is verwarmd dus is de samenstelling van het bot verandert. Alle botten (dus niet snacks zoals spiervlees, pezen enz) die gekookt, gerookt, gebraden, gebakken enz. (dus verwarmd zijn geweest) moet je niet geven.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Onze honden krijgen regelmatig een runderschenkel. Ik trek daar altijd bouillon van voor soep. Het bot wordt dus eerst gekookt. Ze zijn dan zo kei hard dat je er iemand een gat mee in zijn kop kan meppen, en ze zijn niet kapot te krijgen. Splinteren ook niet.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:14

kleinvosje schreef:
annepaardoes schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Onze honden krijgen regelmatig een runderschenkel. Ik trek daar altijd bouillon van voor soep. Het bot wordt dus eerst gekookt. Ze zijn dan zo kei hard dat je er iemand een gat mee in zijn kop kan meppen, en ze zijn niet kapot te krijgen. Splinteren ook niet.

Nee ze splinteren niet, maar ze zijn wel zo hard dat ze de tanden beschadigen als honden er uitgebreid op gaan kauwen.
Ik zal er even een en/of van maken in mijn verhaal. Want botten die te hard zijn zijn ook niet goed. Daarnaast, als ze er een keer een stuk van af breken dan deze ook erg scherp zijn met de nodige risico's.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:16

Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:20

nou beste kleinvosje.. niet doen!!!
Rauwe Kippebotjes voor een chi is goed te doen hoor. nekjes gaan hier helemaal op en de andere botjes Zoals karkasjes ( te halen bij poelier en bv op de markt) ook grotendeels. Het grote voordeel van een klein hondje met een groter bot is dat ze het nooit in 1 keer kunnen doorslikken.. Want ook al hebben ze vaak een grote bek... een kippekarkasje gaat echt nooit passen net als een nekje of een pootje.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 15:22

Ik denk sowieso dat een mergpijp of ander hard bot niet wat gaat worden.
ik heb laatst van die druivensuiker botjes gehaald. Die harde met dat witte spul binnenin. Hij rolt heel mooi het botje open, witte eet hij op en de rest laat ie liggen :')
Oke pipo dan ga ik dat eens proberen gewoon vd markt :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:37

Als je een nekje geeft, pak het dan af als hij op de helft is. Net als met een karkasje. Van bot gaan ze namelijk moeilijker poepen. Volgende dag weer de rest. Of je moet wat orgaanvlees bijvoeren. Maar het was gewoon voor een snack toch? niet voor een maaltijd.

Geef je hem dan de andere dag de rest van het botje van druivesuiker?? of gooi je dat weg?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 15:45

Van het druivensuiker heeft hij niet zoveel gegeten. Ik denk een kwart van dat witte spul, de rest heb ik weggegooid. Hij mag dus niet teveel in een keer? Duidelijk :) het is idd als snack bedoeld en voor zn gebit ook. Hij stinkt best wel uit zn giechel en heeft gele tandjes en de zachte snacks helpen daar niet bij.. hij eet sowieso heel moeilijk. Maar dat is inmiddels onder controle. Op aanraden van de puppy&basiscursus krijgt hij nog maar 2 x per dag aanbod ipv wanneer hij maar zin heeft. Dat gaat wel goed nu.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:55

Wat je wel kunt doen is het kraakbeen van je kippenbotjes halen (die witte 'kapjes' aan de uiteinden van de botjes). Dat kan gekookt geen kwaad en is ook niet zo hard, dus misschien een goed beginnetje voor je chi.

Overigens merk ik aan mijn oudste hond dat als hij geen harde botjes meer wil knagen, dat-ie dan hoognodig even naar de DA moet om tandsteen weg te halen. Dan doen de tanden dus gewoon pijn. Misschien is dat ook het geval bij jouw hond. Zeket als je zegt dat-ie uit z'n bekkie stinkt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:01

Als je versvlees en dan bedoel ik niet die gemalen zooi, maar stukken waar ze op moeten kouwen,geeft krijgen ze haast geen tandsteen. Bij veel chi's zijn de tandjes niet goed gewisseld en hebben ze dus naast hun grote honden gebit ook nog de melktanden zitten (gedeeltelijk) Dat geeft veel kans op rottend materiaal tussen de tanden.
Laatst bijgewerkt door pipo op 24-05-14 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 16:04

Ik moet vandeweek sowieso heen voor een enting dus zal dan meteen vragen of die even naar de tanden kan kijken! :j