Konijnen vergeten eten te geven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalx249

Konijnen vergeten eten te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 13:53

Hallo,
Ik heb een klein probleempje..
Ik heb vrijdag avond mijn konijnen eten gegeven, tot en met zaterdag ochtend.
Maar ik ben een weekendje weg en ben dus vergeten om meer voer te geven.
Ik kom zondag vroeg in de avond thuis en dan kunnen ze pas weer eten krijgen.
Ze hebben wel genoeg hooi en water, maar levert dit problemen op?
Me ouders willen niet naar huis rijden om alleen eten te geven (anderhalf uur heen en anderhalf uur terug)
Ik heb veder geen mensen in de buurt met een sleutel van ons huis.
Want mijn opa en oma zijn op vakantie..
Groetjes,
Chantal

Anoniem

Re: Konijnen vergeten eten te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:55

Als ze echt genoeg water en hooi hebben zal het niet zo'n probleem leveren, maareh... laat jij je konijnen zonder vers eten/water gewoon thuis dan? Zitten ze in een hok? :=

BusyMissy

Geen zorgen, hooi en water is het allerbelangrijkste voor een konijn. Ze kunnen echt wel een paar dagen zonder brokjes, die hebben ze niet perse nodig.

Eske_B

Hebben ze voldoende hooi om het tot je terug bent uit te houden? Dan redden ze het wel, en volgende keer beter nadenken ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:56

Ja hoor, als ze genoeg water hebben (desnoods meerdere drinkflesjes ophangen/bakjes neerzetten) en genoeg hooi geeft het niks voor een keer!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:57

Als ze genoeg hooi en water hebben verwacht ik dat het wel goed gaat. Hooi is immers het basisvoer van een konijn.
Vind het wel erg onverantwoord om je dieren te vergeten als je een weekend weg gaat...

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 13:57

Okee gelukkig !
Maakte me behoorlijk zorgen :)
Maar ze hebbne vers water gehad en vers hooi en daar doen ze lang mee hoor
En ze zitten in hun hok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:58

Hoe groot is dat hok dan? Ik vind het een beetje sneu dat je je dieren zomaar achterlaat en dan nog vergeet ook als je zelf een weekend weg bent...

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 13:58

Ik was het niet HUN niet vergeten maar ik moets nog heel veel doen enzo en toen was ik vergeten om meer voor te geven dan normaal

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:59

Ze zullen het vast overleven maar ik zou heen en weer rijden. Konijntjes moeten altijd eten in hun darmen hebben anders houden hun darmen op met werken (en is het gewoon einde verhaal). Zorg ervoor dat iemand in de buurt een sleutel heeft van het huis zodat dit soort situaties voorkomen kunnen worden.
Hebben je konijnen wel uitloop als jullie niet thuis zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:01

Chantalx249 schreef:
Ik was het niet HUN niet vergeten maar ik moets nog heel veel doen enzo en toen was ik vergeten om meer voor te geven dan normaal

Ben je het nou vergeten of niet. -O-
Ik wil je niet persoonlijk aanvallen of zo maar eten is heel erg belangrijk voor een konijn. Mijn konijn doet een dag met een drinkflesje dus ik vraag me af hoe groot jouw drinkflesje is.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:02

Als ze echt zat hooi hebben overleven ze het makkelijk.
Hooi is inderdaad het belangrijkste voer.
En verder zou je het beste twee flesjes water kunnen ophangen.
Ik weet niet wat je nu hebt, bakje of fles. Maar in een fles blijft het altijd schoon en kan het niet omgegooid worden. :)

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:02

Dat komt echt wel goed hoor,
Zodra je terug bent weer eten en water geven, niets aan de hand
Hooi is genoeg naast water

Mijn konijn doet overigens ruim drie dagen met zijn flesje water

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:04

Kan makkelijk. 1 dag overleven ze wel hoor, niet dat het goed is. Ze hebben gewoon hooi, daar blijven ze wel aan knabbelen.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:08

Doanique schreef:
Chantalx249 schreef:

Ik wil je niet persoonlijk aanvallen of zo maar eten is heel erg belangrijk voor een konijn. Mijn konijn doet een dag met een drinkflesje dus ik vraag me af hoe groot jouw drinkflesje is.

Hoeveel ml is jou drinkfles? En wat voor konijn heb je?
Als je een middelgroot konijn hebt en hij drinkt een grote fles leeg, lijkt me niet helemaal goed.
Misschien lekt de fles dat zou ook kunnen.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 14:09

Ik heb ook eten geven maar niet genoeg voor die paar daagjes en mijn konijnen doen ook ongeveer 3 dagen met een fles

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:10

Hoe zit het met het hooi? Als ze dat niet meer hebben wordt het gevaarlijker.
En je zegt wel dat ze er lang mee doen, maar dat is dus wanneer je daarnaast ook brokken aanbiedt.
Op dit moment hebben ze alleen maar het hooi en zullen ze daar ook meer van eten.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 14:12

Ik heb 2 hooiballen vol gepropt met hooi dus daar ligt het probleem niet aan en ook niet aan het drinken mar alleen aan het voer

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:13

Ik denk dat het niet echt een probleem zou wezen voor één keer, als ze maar genoeg ruwvoer hebben zodat ze wel door kunnen blijven eten, heel belangrijk voor konijnen. Volgende keer dus echt beter aan denken! Het zijn wel je dieren!

(Verder zie ik hier wel voorbij komen dat ze een paar dagen met water doen, maar dat zou ik niet doen. Water wordt heel snel dood en van stil water krijg je algen.. Maar daar ga ik verder niet op in. :+ Is ook off topic )

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:15

Tsja, handig is anders natuurlijk. Maar zolang ze inderdaad voldoende hooi en water hebben hoef je je geen zorgen te maken hoor! :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:21

Chantalx249 schreef:
Ik heb 2 hooiballen vol gepropt met hooi dus daar ligt het probleem niet aan en ook niet aan het drinken mar alleen aan het voer

En hoe lang doen ze normaal over zo'n hoeveelheid hooi? De mijne vreten zo twee balletjes per dag weg namelijk. Dan zouden de jouwe dus te weinig hebben en dan heb je een probleem.
Ik heb mijn nijnen een jaar lang elk weekend alleen gelaten (1 nacht) met gewoon twee flessen water en ladingen hooi die ze nooit op zouden krijgen. Je spreekt steeds over voer, ik neem aan dat je brokjes daarmee bedoeld? Dat is extra, hooi is hun echte voer. Als ze dat hebben, hebben ze dus ook voer.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:26

Volgende keer kan je beter iemand vragen om even naar je konijnen te gaan kijken.
Stel de fles gaat lekken, dan zitten je dieren wel zonder water. Kan altijd gebeuren en je zult zien dat het dan net op dat moment gebeurd. Als iemand iedere dag eventjes gaat kijken, dan kan die het tenminste op tijd vaststellen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:30

Als ze de volledige periode met het hooi en water doen, dan is er geen probleem. Mijn cavia's hebben in het verleden ook wel eens 5 dagen alleen gezeten. Dat was wel echt de max., maar dan krijgen ze toch maar voor 2 dagen brokjes, maar gewoon onbeperkt hooi en 2 grote hondenbakken water.

Overigens vind ik 2 balletjes hooi niet veel, maar ik weet niet hoeveel ze normaal eten. Konijnen mogen absoluut niet langer dan 12 uur zonder hooi of ander eten zitten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:35

2 balletjes hooi vind ik ook niet veel. 1 waterflesje vind ik ook riskant, kan altijd iets gebeuren (bolletje gaat vastzitten of gaat juist lekken).
Ach ja, hopelijk gebeurt er niets en zitten je konijnen gewoon vrolijk op je te wachten. Maar voor in de toekomst kan je misschien betere maatregelen treffen (en dan heb ik het niet alleen over het voer ;) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:45

DianXX schreef:
Doanique schreef:

Hoeveel ml is jou drinkfles? En wat voor konijn heb je?
Als je een middelgroot konijn hebt en hij drinkt een grote fles leeg, lijkt me niet helemaal goed.
Misschien lekt de fles dat zou ook kunnen.

Normale fles, groot konijn. Het verbaasde mij ook, heb hem na laten kijken maar niks mis mee. Nu zo op gras in de ren buiten drinkt hij natuurlijk wel minder maar dan ververs ik nog wel iedere dag zijn water.