Ervaringen perianaalklier- of circumanaalklier gezwel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

akishino

Ervaringen perianaalklier- of circumanaalklier gezwel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 09:29

Mijn intacte(ongecastreerde) reu van bijna tien, heeft een perianaalklier gezwel of een circumanaalklier gezwel.
Nu is het advies van de da om hem te laten castreren (deze gezwellen groeien niet verder na castratie), maar hier zitten voor mijn reu wel risico's aan vast omdat hij epilepsie heeft en akita's zijn erg gevoelig voor sommige soorten narcose.

Mijn vraag is of er mensen zijn met ervaring met dit soort gezwellen/tumoren die wel hebben laten castreren maar ook mensen die niets aan behandeling hebben gedaan?

Leandra

Re: Ervaringen perianaalklier- of circumanaalklier gezwel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:52

Je kan ook suprelorin laten zetten. Dat is een implantaat dat hetzelfde werkt als een castratie en daarvoor hoeft de hond ook niet onder sedatie. Het wordt bij ons in de praktijk ook gebruikt voor honden net peri anaalkliertumoren. Er zijn 2 sterktes, 1 voor een half jaar en 1 voor een jaar.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 12:28

@Leandra Hebben we idd ook besproken, maar hij is eens chemisch gecastreerd en in die periode kreeg hij heel veel aanvallen (we weten niet zeker of die gerelateerd waren aan de chemisch castratie). Dus daar ben ik wat huiverig voor, maar die optie houden ook nog open.
Zie je in de praktijk ook honden die helemaal niet behandeld worden? Ben namelijk benieuwd of het iets is wat erg snel groeit. Kan op internet niet heel veel vinden buiten de normale standaard tekstjes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:39

Leandra schreef:
Je kan ook suprelorin laten zetten. Dat is een implantaat dat hetzelfde werkt als een castratie en daarvoor hoeft de hond ook niet onder sedatie. Het wordt bij ons in de praktijk ook gebruikt voor honden net peri anaalkliertumoren. Er zijn 2 sterktes, 1 voor een half jaar en 1 voor een jaar.

Peperduur spul, hier tenminste.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 06:01

is gasnarcose geen optie voor de castratatie, schijnt minder belastend te zijn.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 13:27

Kuggur schreef:
Leandra schreef:

Peperduur spul, hier tenminste.

Ik vindt het ook heel duur, maar ja ik houd alle optie's even open. Het is toch mijn lieve ouwe sok waar het om gaat ;)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 13:28

Tinkermuts schreef:
is gasnarcose geen optie voor de castratatie, schijnt minder belastend te zijn.

Ze gebruiken een speciale narcose, vraag me niet wat voor iets. Maar iets wat "veiliger" is bij honden met epilepsie.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:54

Nee, volgens mij zijn er geen onbehandelde honden.
Suprelorin is inderdaad duur, maar een goed alternatief als je geen narcose wilt.

Akishino: heeft je hond bij de chemische castratie suprelorin gehad of een ander middel?
Want als hij bij suprelorin meer aanvallen kreeg, is de kans erg groot dat hij ook meer aanvallen gaat krijgen bij een echte castratie. Dit omdat suprelorin de castratie echt nabootst.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:10

is idd gasnarcose akishino, word ook veel gebruikt bij dieren met hartruis of idd epilepsie.

leandra, denk eerder dat hond op het middel reageert en niet het gecastreerd zijn, bij castratie haal je gewoon ballekes weg en komt niets chemisch aan te pas, de narcose dan wel he.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 14:37

Ik vindt het erg moeilijk. Ik wil het beste voor Daikon, maar wanneer doe je het goed?!
Vandaar dat ik wat meer informatie aan het opzoeken ben.

Hij heeft namelijk hele zware epilepsieaanvallen gehad. Zo erg dat hij onder narcose moest om hem eruit te krijgen. En het gaat nu eindelijk zo goed het laatste jaar, bijna geen aanvallen meer zelfs zonder medicatie. Nu ontdekte ik een paar maandjes terug epulide's op zijn tandvlees. En nu dus dit, moeilijk...

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:35

Tinkermuts, epilepsie kan ook door hormonen beïnvloed worden. Als je de testosteron weghaalt zouden de aanvallen erger kunnen worden.
Aangezien de hond al eerder meer aanvallen kreeg na chemische castratie, is de kans goed aanwezig dat de aanvallen terug komen bij definitieve castratie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:42

Dit soort tumoren kunnen toch groot worden en in de weg gaan zitten, ze zijn inderdaad hormoonafhankelijk. vervelend dat hij ook nog epilepsie heeft. Castratie is in dit geval het beste, maar wel risico s aan natuurlijk. aan de andere kant als de tumor snel groeit, dan kort de tijd ook heel snel in en wordt het voor de hond minder comfortabel

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 16:16

Hier twee foto's van het gezwelletje. Niet echt duidelijk, hij is vindt een foto nemen van zijn intieme delen niet zo gepast ;) :D

Afbeelding

Afbeelding

We hebben net besloten om hem toch te laten castreren.
De chemische castratie durven we niet zo goed aan, omdat we daar vorige keer niet zo'n goede ervaringen mee hebben. Al weten we niet zeker dat daar de aanvallen zo erg van werden, vinden we dat risico te groot. Mocht hij weer die cluster aanvallen krijgen dan moeten we hem waarschijnlijk in laten slapen.
Niet behandelen is voor ons ook niet de oplossing (de last die hij van het gezwel gaat krijgen wil ik hem niet aandoen) Ook al is de narcose een risico. Dan hebben we toch gedaan wat we konden.

We gaan er gewoon van uit dat het goed gaat en dat hij nog wat jaartjes bij ons mag blijven.

Edit: de da gesproken en hij mag dinsdag al geholpen worden, dat wordt duimen.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:26

Ik duim met je mee!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:47

Kijk leandra, zo leer ik weer wat bij. Akishino, mijn duimen draaien dinsdag voor je stoere man.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 09:48

De kans bestaat idd dat de aanvallen heftiger worden na castratie. Maar niks doen is ook geen oplossing, dan weten we zeker dat het een aflopende zaak is.

Dank jullie wel! Laat wel even weten hoe het gegaan is dinsdag.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:51

Daikon heeft de operatie goed doorstaan. Duurde wat langer voor hij wakker werd, maar alles is goed verlopen.
Ik ben opgelucht.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 04:48

geweldig, nu rustig herstellen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:12

Gelukkig!
Wat zal jij op hete kolen gezeten hebben..
Nu hopen dat hij geen epilepsie aanvallen krijgt.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:46

Fijn dat de operatie goed is gegaan!