Kikkervisje wordt kikker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnimalFriend

Kikkervisje wordt kikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 15:13

Sorry als het hier verkeerd staat

Hoi,
Ik heb, gewoon omdat ik het leuk vond, kikkervisjes uit de vijver in een vaas gedaan op mijn kamer gezet :) . Ze staan er al een tijdje en nu heeft er ééntje al vier pootjes gekregen en zn staartje krimpt ook al. Ik weet niet of kikkers en padden onderwater kunnen ademen :o en hij kan natuurlijk niet uit de vaas klimmen als hij onderwater niet kan ademen, hij kan in de vijver er natuurlijk wel uit klimmen.
Is het handig om het kleine kikkertje apart in te zetten met een grote steen er in zodat hij uit het water kan als hij dat wilt?

Groetjes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:15

Wat voer je? Drijvende waterplanten (heb je wel bij een tuincentrum bv, van die bredere) zijn goed om ze te helpen als ze wel even boven het water willen rusten :)

Anoniem

Re: Kikkervisje wordt kikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:21

Het is strafbaar kikkers te houden met vier poten toch?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:22

Hoezo strafbaar? En kikkers hebben toch altijd 4 pootjes? :D

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:22

Paardengek0 schreef:

lijkt me niet? :+ :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:23

GRACIEE schreef:
Sorry als het hier verkeerd staat

Hoi,
Ik heb, gewoon omdat ik het leuk vond, kikkervisjes uit de vijver in een vaas gedaan op mijn kamer gezet :) . Ze staan er al een tijdje en nu heeft er ééntje al vier pootjes gekregen en zn staartje krimpt ook al. Ik weet niet of kikkers en padden onderwater kunnen ademen :o en hij kan natuurlijk niet uit de vaas klimmen als hij onderwater niet kan ademen, hij kan in de vijver er natuurlijk wel uit klimmen.
Is het handig om het kleine kikkertje apart in te zetten met een grote steen er in zodat hij uit het water kan als hij dat wilt?

Groetjes!

Het is handiger om een vierkante bak te pakken waar je bovenwater-gelegenheden in kan bouwen (zoals een grote steen en een soort 'strand' met zand als je dat kan, gewoon genoeg zand in een van de uiteinden doen en dat laten aflopen in water zoals het strand ook heeft.

Verder eten kikkers insectjes.

edit: Je hoeft niet zoals bij vissen de hele bak te vullen met water, een laagje is genoeg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:26

Paardengek0 schreef:

Inheemse amfibieën zijn inderdaad beschermd. Je mag wel kikkerdril vangen en laten uitkomen en de kikkers uitzetten in eigen vijver of wild.
Dus als je die kikkers die uit het kikkerdril komen wel houdt in huis, ben je inderdaad strafbaar.

(De exoten die verkrijgbaar zijn in de dierentoko mag je juist niet uitzetten in het wild)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:30

[HTT]--->[BB]

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:36

Zodra ze poten krijgen en de staart verdwijnt moeten ze uit het water kunnen.
Anders heb je kans dat ze van oververmoeidheid alsnog verdrinken.

Ook eten ze dan geen algen/visvoer meer maar vliegjes ed, dus snel vrijlaten, anders verhongeren ze.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:38

Fruitvliegjes zijn ze gek op! Iets anders dan vliegen eten ze eigenlijk niet meer als ze pootjes krijgen dus uitzetten in de vijver is zeker een optie nu :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:49

Ik ben dus niet de enige :D
Ik heb deze week al drie kikkertjes uitgezet.
Twee zijn er helaas doodgegaan, geen idee waarom. Ze snapten ook niet dat ze de fruitvliegjes konden eten ofzo...
Eentje kroop zelfs over zijn snuitje heen :Y)
Nu doe ik ze gelijk weg op het moment dat ze op de tak gaan zitten. Het gaat prima!
Leuk he, die beestjes zo te zien zwemmen. De watervlooien hebben ze zo op!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:53

Maar waarom,laat ze lekker buiten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:54

Je moet inderdaad zorgen dat ze uit het water kunnen. Wij hadden op de basisschool zo'n projectje.. Ook in een vaas. Drie keer raden wat er met de kikkers gebeurde. Die verzopen allemaal omdat de juffrouw niet de kennis had dat ze uit het water moesten kunnen...

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 16:13

bedankt voor de reacties!
Ik denk dat ik hem vrij laat!
Britta31: het is gewoon leuk om ze te zien leven en te zien. Ze hebben het echt prima hoor :j

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:16

Leuk hoor! Ik heb vroeger ook vaak kikkertjes gehad. Toen het echt mini kikkertjes waren heb ik ze uitgezet.

Ze moeten wel een steen hebben om op te zitten. Zelfs kikkervisjes vinden het fijn om aan een steen vast te kleven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:01

Zijn het trouwens geen padden ipv kikkers? Voor kikkers zouden ze wel vrij vroeg zijn met het krijgen van pootjes, maar padden zijn altijd wat vroeger.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:49

Ik heb echt kikkertjes hoor! :j
Misschien dat ze in het geheel vroeger zijn door de zachte winter.
Als ik zie welke planten nu al in bloei staan, lopen sommige ook ruim een maand voor en soms zelfs nog meer!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:33

Ik zou zeggen, als ze poten beginnen te krijgen onmiddellijk terug in de vijver zetten.
Ik heb dit ook ooit gedaan met drie kikkervisjes en helaas was er eentje gestorven (waarschijnlijk verdronken). De rest heb ik op tijd uitgezet en die hebben (hopelijk) een waardig kikkerleven geleid :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 06:56

Zijn het kikkers uit de dierenwinkel? Dan mg je ze wel houden! Zo niet, dan niet. Dan is het illegaal namelijk.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 14:49

Paardengek0 schreef:
Zijn het kikkers uit de dierenwinkel? Dan mg je ze wel houden! Zo niet, dan niet. Dan is het illegaal namelijk.

Het zijn geen kikkers uit d winkel, maar ik denk dat het idd padden zijn! Bij ons in de vijver zitten er écht duizenden!!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:57

Padden zijn ook leuk met de dikke buikjes.Genoeg padden en kikkers bij ons.Toen onze hordeur kapot was kropen ze wel eens naar binnen.De oppas is er een keer erg van geschrokken.Hele dikke pad in de keuken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:06

Ik heb geen idee, maar wil je foto's plaatsen? <3 Denk dat ik in mijn kindertijd ben blijven hangen maar ben nog zo gefascineerd daardoor!

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:22

ik heb geen idee of wat je doet legaal is of niet, maar ik snap dat je het leuk vind om te zien hoe ze opgroeien. In de vijver in onze tuin zitten er ook altijd heel veel, en daar kan ik soms wel een halfuur naar zitten kijken :D Zo vroeg in het seizoen in het niet voor kikkers denk ik, de kikkervisjes beginnen hier ook al pootjes te krijgen! Maar een vaas is inderdaad niet erg geschikt. Heb je geen oud aquarium oid? kikkervisjes houden van koel, donker water, dus zorg voor veel schaduw en een steen/voorwerp met ruwe oppervlakte waar ze op kunnen kruipen. En oh ja, kraantjeswater zit over het algemeen nogal veel chloor in, als het goed is moet je dat eerst een paar dagen laten staan voor je ze erin mag doen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:33

ik zou toch een grote vierkante bak nemen (evetueel van plastic)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:59

Ik zou toch een mooie grote sloot nemen.Sorry.