Kat plast voor de deur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Kat plast voor de deur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 05:38

Wij hebben twee katten in de kamer, waarvan er één (en ik weet niet wie) iedere ochtend voor de deur plast. Als ik 's morgens opsta, ga ik de kamer in om de glazen van de avond er voor op te ruimen. Dan is er nog niets aan de hand.
Daarna ga ik naar de keuken om brood te smeren voor de kinderen, honden eten te geven, etc.
Als ik dan daarna weer naar de kamer ga, heeft er dus steevast iemand voor de deur van de kamer geplast. Verder gaan ze de hele dag netjes op de bak, alleen 's morgens wordt er dus een keer voor de deur geplast. Het is zelfs twee keer voor gekomen dat er gepoept was, dan was er niet geplast. Het gekke is, dat het verder de hele dag niet gebeurt.
Komt iemand dit bekend voor?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 05:41

Kunnen ze de kamer niet uit dan?
Want dan klinkt dit als protest.
Omdat het steeds gebeurd als je voor de tweede keer de kamer verlaat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Kat plast voor de deur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 05:46

Misschien zodra je de kamer binnenkomt de katten eerst aandacht geven? Eten en drinken bijvullen, even aaien en dan pas doorlopen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 06:01

Nee, ze kunnen de kamer niet uit, want dan komen ze een moordlustige hond tegen, is geen goed plan. Ik moet er bij zeggen dat dit altijd al zo was en het plassen is iets van de laatste tijd.
Aandacht krijgen ze altijd meteen, het eten doe ik idd wel altijd later, ze zijn altijd pas na de kinderen en honden aan de beurt.
Ik kan dat wel eens eerst gaan doen, misschien dat dat helpt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 05:26

Vanmorgen heb ik eerst de katten gedaan. Ik ben naar ze toe gegaan, heb ze aandacht gegeven en ze eten gegeven, maar helaas.... Toen ik daarna mijn ding ging doen en ik later de kamer weer in kwam, lag er een grote plas voor de deur....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 05:28

Echt heel raar...dan weet ik het ook niet. :\

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 05:41

Ik zou toch de urine even opvangen en na laten kijken. Het kan best zijn dat dit veroorzaakt wordt door een blaasontsteking of blaasgruis, ondanks dat het niet helemaal in het plaatje pas qua plasgedrag. Hoe oud zijn de katten? Oudere katten die wat gaan dementeren kunnen dit gedrag ook vertonen.

Katten zijn ook erg stressgevoelig. Is er onlangs iets veranderd? Inrichting van de kamer veranderd of een andere routine van de dag?

Als medisch uitgesloten is zou je kunnen kijken naar andere oplossingen. Sowieso eerst de plek goed schoonmaken met een middel die de geur van de urine er ook echt weg krijgt (bijv. urine-off), en daarnaast eventueel een feliway verdamper ophangen en meer kattenbakken neerzetten (regel is eigenlijk 1 bak meer dan je katten hebt).

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 05:41

Kan het misschien zo zijn dat er eentje een blaasontsteking aan het krijgen is?

Anders even de kattenbak voor de deur schuiven als je de kamer verlaat?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 05:58

Urine na laten kijken kan ik inderdaad wel doen, maar dan begrijp ik niet dat het alleen 's morgens gebeurt en altijd als ik de kamer verlaat. De rest van de dag gebeurt het niet meer.
De ene kat is dik een jaar, de andere negen maanden, dus ouderdom zal het niet zijn :D .
Er is hier niets veranderd, tenminste niet in het tijdsbestek dat het plassen is begonnen. Ik krijg ook niet de indruk dat het stress is, ze ogen in ieder geval heel relaxed en happy.
Ik zou graag wat voor de deur zetten/schuiven, maar dan kan ik er zelf niet meer door.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:03

Als je de bak bij de deur zet kan je hem er zo voor schuiven met je arm door een kier.
Als je binnen komt schuif je hem met het openen van de deur zo weer weg.
Maar het hoeft natuurlijk niet.

Ik gok er op dat de katten het niet pikken om in een kamer te moeten blijven gezien hun leeftijd.
9 maanden is wel een leeftijd waarop ze toe zijn aan meer ontdekken.
Kunnen ze niet naar buiten? Ik denk dat je probleem dan opgelost is namelijk.

En anders zou ik het verder ook niet weten.

succes in ieder geval

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:05

Mijn 4 katten mogen ook elke dag in de tuin (lopen nu al buiten) maar nog waagt er eentje (weet ook wie) het om regelmatig binnen te plassen (bakken worden elke dag gedaan) en 2 nachten geleden nog op mijn bed. :x En waarom? Geen idee...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 06:05

De katten kunnen niet naar buiten. Los laten lopen wil ik sowieso niet, ik wil niet dat ze iets overkomt, ik ben veel te gek met ze. Misschien eens aan een ren gaan denken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:08

Hier kunnen ze 24/7 zelf bepalen of ze buiten of binnen zijn.
Hier nergens last mee, geen geruzie, geen geplas, niks geen gedoe.
Ze komen wel om op de bak te gaan en te eten of als het slecht weer is.
Maar nu woon ik ook op een geschikte plek om dit zo te kunnen doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:10

Die van mij kunnen de tuin niet uit. (kippengaas op de schuttingen) Wil ze niet dood hebben of gestolen of wat en ze zijn allemaal happy maar waarom er dan eentje op bed plast...geen idee...ze plast ook gewoon op de bak. :+

Afijn, TS een ren is misschien wel de oplossing!

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:24

Mijn kat deed precies hetzelfde. Had eerst maar 1 kattebak staan. Nu hebben ze beide een eigen kattebak en doet ze het bijns niet meer. Overigens komen die vsn mij wel buiten maar komen binnen hun behoefte doen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:59

Bellatrix schreef:
Mijn 4 katten mogen ook elke dag in de tuin (lopen nu al buiten) maar nog waagt er eentje (weet ook wie) het om regelmatig binnen te plassen (bakken worden elke dag gedaan) en 2 nachten geleden nog op mijn bed. :x En waarom? Geen idee...

Ook in dit geval zou ik even de urine laten checken... Katten zijn normaal gesproken hele schone dieren die niet zomaar ergens plassen, kan best zijn dat jou kat blaasgruis heeft!
Heb het in mijn werk al veel vaker gehoord.. Kat die niet zindelijk is en mensen die denken dat hij 'eigenwijs' of 'koppig' is, en dan blijkt het dier gewoon een medische reden te hebben.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:00

Waarom doet ze het dan ook wel op de bak?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:02

Hebben ze beiden een eigen kattenbak?
Mijn oude kat heeft dit ook gedaan, ondanks ze ook op dezelfde kattenbak als de ander ging.
Ook moet je de plek niet met bleekmiddel oid schoonmaken, dan gaat ze juist daar blijven plassen.
Zal zo even mijn moeder vragen wat er nu daadwerkelijk geholpen had waardoor ze het niet meer deed.
Het had uiteindelijk niks met stress oid te maken, dat weet ik nog wel.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:03

Misschien is het plassen een teken van dominantie? Mijn kater plaste namelijk ook altijd voor de deur, 1x per dag. Nooit vaker, maar sinds hij alleen woont (in het andere huis woonde hij met 2 andere katten) met mij heeft hij nooit meer geplast..

Wij hadden 4 bakken staan, urine was 2x getest, aluminiumfolie neergelegd, speciale spray gespoten maar hij bleef het doen. Na de verhuizing was het over. En het was bij ons ook opeens uit het niets begonnen..
Laatst bijgewerkt door Zeeuwsemeid op 22-05-14 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:04

Ik heb 4 katten en 3 bakken. (had er 4 maar die laatste was een kleine open bak waar de oudste altijd per ongeluk half naast ging hangen) Heb nog wel een oude bak, dan staan er weer 4 maar ze deed het ook met 4 bakken dus lijkt mij niet dat dát het probleem is...

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:25

Bellatrix schreef:
Waarom doet ze het dan ook wel op de bak?

Geen idee.. Katten zijn soms niet in te schatten waarom ze iets wel of niet doen, lastige dieren :D
Het is overigens maar een advies, als je het niet wilt hoef je het niet te doen. Maar zo'n testje is zo'n 15 euro, en áls het dan medisch is, kan je iig vrij snel ingrijpen :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 21:28

Ik denk niet perse dat ze eigenwijs of koppig zijn hoor, ik vraag me gewoon echt af waarom het gebeurt. Ik weet ook niet wie het doet, echt geen idee.
Een extra kattenbak is ook een goede, kan ik ook uitproberen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 22:40

Grrrr, heb ik zonet mijn man van zijn werk gehaald, kom ik terug, heeft één van de katten voor de deur gepoept.....
Ik wist dat natuurlijk niet, dus deed gewoon de deur open, je kunt wel raden wat er toen gebeurde.....

Ik bedenk me opeens dat we een week of wat van kattegrit gewisseld zijn, zou dat misschien het probleem kunnen zijn?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 04:58

We hebben inmiddels een kattenbak erbij gezet en we zijn weer terug over gestapt naar ons oude kattegrit en joehoe, vanmorgen lag er niks!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 06:46

Dat is super...mooi opgelost voor zover dan.
fijn.