Wel of niet doen? Kat uit het asiel halen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Inga

Wel of niet doen? Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 18:26

Hallo bokkers,

ik vraag vandaag naar jullie mening wat betreft mijn dilemma.

Ik ben recent verhuisd, heb eindelijk een plekje voor mezelf gevonden, 1 hoog met 2 balkon's (die nog eventueel kat-proof gemaakt zouden moeten worden).
Vanaf mijn 9e hebben we thuis een hond gehad, die er altijd was als je thuis komt, de laaste 3 jaar in huis een kat of hond en kat gehad.
Als ik nu thuis kom is het harstikke stil en ja dat vind ik vervelend.

Gisteren was mijn beste vriend om mijn huisje te bekijken en hem vertelde ik dit. We zijn op het spontane idee gekomen om naar een asiel te gaan om te kijken wat er was.
Na 2 katten gezien te hebben, kwamen we aan bij de derde, een Britse langhaar. Wat een leuk beest echt een diva. Eerlijk ik vind het een geweldig beest en ik zie haar al bij mij thuis rond paraderen.

Nu zit ik met het volgende, ik weet dat ik allergisch ben voor ?? de afgelopen 3 jaar nieste ik 6 keer per dag 3 keer achterelkaar (gemiddeld dan he). Nu ik in een huis zonder dieren woon, nies ik misschien 1 keer per dag.

De dokter heeft aangegeven dat dit waarschijnlijk door katten en huisstofmijt komt.
Nu maakt het mij niet zoveel uit dat ik vaker nies, waar ik meer bang voor ben is dat ineens out of the blue de allergie erger wordt, zo erg dat ik geen kat meer kan huisvesten. En dat arme beest dan eventueel weer terug zou moeten.

Daarbij zit ik hier in een plaats waar ik weinig bekenden heb, en zou ik een keer terug willen naar het noorden ik eigenlijk geen oppas voor de kat heb, of ze zou mee moeten.
(Laat staan hoe het zou moeten als ik op vakantie zou willen).

Wat vinden jullie?

Urielle

Re: Wel of niet doen? Kat uit het asiel halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:29

Eerst eens laten testen lijkt me, vwb de allergie.
Reizen is met katten die het gewend zijn niet echt een probleem, anders kun je wellicht nog wel een oppas vinden tegen betaling of bijv. een weekendje naar een pension?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:36

Ik zou ook eerst even daadwerkelijk gaan testen en als de uitslag goed is kijken of je die kat in huis kan halen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:40

Wat betreft de allergie: als je nog steeds niest dan is het inderdaad waarschijnlijk huisstofmijt. Door een kat kan dat wat erger worden, maar dat hoeft niet als je alles goed schoon houdt en ventileert. En het is maar net hoe veel je over hebt voor een kat.. vind je het niet erg om regelmatig te niezen en af en toe met een verstopte neus rond te lopen dan zou ik het risico wel durven nemen. Er zijn ook nog altijd pilletjes te krijgen.

Had het personeel van het asiel niet wat meer info over de kat? Als je bijvoorbeeld weet dat hij het geen probleem vindt om te reizen dan kun je de kat natuurlijk gewoon meenemen als je een weekend weg gaat, en bij je ouders ofzo laten logeren als je op vakantie gaat.

Kun je een kat niet op proef nemen? Vast wel :) Ik denk altijd zo, nu zit ie ook maar verloren in een klein hokje, hij kan er alleen maar op vooruit gaan, ook al zou je hem geen jaren lang kunnen houden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:42

Als je op vakantie wil is een pension een oplossing, wij brengen er ook al onze beesten heen (buiten de honden, die gaan mee :P )

Kat op proef is inderdaad wel een goed idee! Katten kunnen gerust ook wel een dagje alleen blijven, voldoende voer en water voorzien. Zolang het maar niet élke week zo gaat, gaat dat prima.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:44

Hoe lang zou je dan weg zijn naar het Noorden? Toen wij een kat hadden en we gingen een dagje/twee naar opa en oma die helemaal bovenin wonen zorgden we gewoon dat ze genoeg eten en drinken hadden en dan was het wel goed, onze kat at niet alles gelijk op maar verdeelde het heel netjes (en kwam trouwens ook uit een asiel), eventueel kan die ook naar een pension, of je vraagt de buurman/vrouw om af en toe eten te geven? Als je die vertrouwt dan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:31

ik heb minder last van mijn langhaar dan dat ik van mijn korthaar kat had. Mijn langhaar slaapt op bed bij mij en ik ben zonder medicatie. Mijn korthaar (overleden) sliep op mijn bureau stoel en met medicatie had ik af en toe nog grote problemen met mijn luchtwegen. Goed letten op goed vitamines eten. Wordt je verkouden gelijk neusdruppels in gaan nemen en eventueel inhalator gebruiken. Zo maak ik zelf dat het geen bronchitus gaat worden en het haalbaar is allemaal. Ik ben overigens allergisch voor mijn honden, kat, konijnen en huisstofmijt en ga zonder grote problemen gelukkig door het leven dus mijn allergie is licht ;)

Mocht het uiteindelijk ooit echt niet meer gaan dan is het jammer dan en zal je moeten herplaatsen. Maar nu geen dier nemen omdat de kans is dat je misschien ooit...... ik zou er niet aan moeten denken tegen die tijd zie ik weer wel maar gelukkig lijkt dat nog lang niet aan de orde te zijn hier.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:28

Wat betreft de allergie ga ik mee met de reacties boven mij: even laten testen, als dat kan.
En anders zou ik het er gewoon op wagen: misschien kun je een proefperiode met het asiel afspreken?

Wat betreft de weekendjes weg: als ik langer dan 2 dagen weg ben, en onze buurvrouw de kat geen eten kan geven, dan laten we Kattenzorg komen. Voor €2,50 per dag komt een vrijwilliger dan je kat eten, drinken en aandacht geven, en schept ook meteen de kattenbak om. Misschien is dat een optie voor het geval je kat niet van reizen houdt, mits zoiets bij jou in de buurt aangeboden wordt. Ik vind het ideaal :)

Voor langere perioden (vakanties, en tijdens verhuizing nu) kiezen wij ook voor een pension. Alhoewel we ook een keer de vrijwilligster van Kattenzorg 2 weken lang hebben langs laten komen, was goedkoper en aangezien onze kat heel heel erg stressgevoelig is, kon hij zo lekker in zijn eigen omgeving blijven.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:40

Is de kat die je hebt gezien ook een binnenkat?

Toen ik op kattenjacht was en in het asiel was zag ik een hele leuke kater, maar het personeel daar vertelde me dat deze kat gewend was om naar buiten te gaan en dat ook echt nodig had. Ik woonde toen nog op een flat en heb toen twee kittens uit het asiel genomen. Dat beviel ook erg goed. Toch zat er 1 houdini bij want ondanks dat het huis bijna hermetisch was afgesloten is hij twee ontsnapt ( 1 keer via het slaapkamerraampje, daarna altijd dicht gehouden, en 1 keer door het gaas stuk te maken ). Ik ben inmiddels verhuisd en ze komen nu buiten en die overgang ging ook prima. Maar ik zou geen kat binnenhouden waarvan het personeel van het asiel zegt dat hij wel naar buiten moet. Wel een hele goede keuze om bij het asiel te gaan kijken!